Minden, amit a nofollow linkekről tudnod kell

Mikor kell nofollow linkeket használni (és mikor nem)

<p style="text-align:justify">A nofollow linkek még 2005-ben jelentek meg, a spam jellegű bloghozzászólások elleni küzdelem eszközeiként. Amikor a keresőoptimalizálás inkább a vadnyugatra hasonlított, a SEO szakemberek mindent megpróbáltak annak érdekében, hogy manipulálni tudják a Google PageRank rendszerét.</p> <p>A nofollow linkek lényegében azt jelzik a Google-nak (vagy bármilyen más keresőmotornak, ami felismeri ezeket a jelöléseket), hogy a linkelő webhely nem szeretne semmilyen linkértéket továbbítani az elhelyezett hivatkozáson keresztül.</p> <p>A nofollow hivatkozásokat korábban egy egész oldalra kiterjedő meta címkében jelölték meg, manapság azonban külön-külön szokás beállítani őket egy-egy linkre.</p>

Mit jelent a nofollow?

A nofollow egy linkeknél megadható „rel” attribútum:

<rel=”nofollow”>

 

A „rel” attribútummal szabható meg, hogy milyen kapcsolatban áll egymással az az oldal, amelyen egy link elhelyezkedik és az az oldal, amelyre ez a link mutat.

Így néz ki a gyakorlatban egy nofollow-ra állított hivatkozás:

További információkat <a href=”https://www.pelda.hu/tema” rel=”nofollow”>itt
olvashatsz</a> erről a témáról.

 

A Google a következőt javasolja:

„Használd a nofollow értéket amikor más értékek nem érvényesülnek, és nem szeretnéd, hogy a Google a webhelyeddel asszociálja a webhelyedről linkelt oldalt, vagy feltérképezze azt. A saját webhelyeden belüli linkekhez használd a robots.txt disallow szabályát.”

 

A nofollow azonban nem garantálja azt, hogy a Google nem fog rátalálni a hivatkozott oldalra. A Google kinyer némi információt a nofollow linkekből és képes felfedezni, illetve indexelni ezeket a hivatkozásokat. A nofollow lényege inkább az, hogy a link továbbít-e PageRank-et (azaz „linkértéket”), vagy sem.

Habár a PageRank már nem érhető el nyilvánosan a webmesterek (vagy bárki más) számára, a Google továbbra is használj ezt az értéket a háttérben a weboldalak rangsorolására. Éppen ezért a nofollow linkek használata a mai napig relevánsnak számít.

 

Amikor a nofollow utasításból célzássá redukálódott

2020 márciusában aztán a Google bejelentette, hogy a nofollow attribútumot inkább egy célzásnak tekinti, mint utasításnak. Ez azt jelenti, hogy amikor nofollow-ra állítasz egy linket, akkor ezzel arra célzol a Google-nak, hogy nem áll szándékokdban linkértéket továbbítani a hivatkozott oldalnak. A Google azonban figyelmen kívül hagyhatja ezt a célzást.

Egyes SEO szakemberek korábban is erre gyanakodtak, de 2020 óta hivatalosan is tudjuk, hogy ez a helyzet.

A bejelentés mellett a Google két további rel attribútumot is bevezetett, amelyek a linkek szándékát jelölik: rel=”sponsored” és rel=”ugc”.

 

Mi az a rel=”sponsored”?

Ezt az attribútumot a fizetett tartalmak vagy fizetett hivatkozások jelölésére szokás használni:

  • Hirdetések és bannerek
  • Szponzorált cikkek és bejegyzések
  • Partnerhivatkozások
  • Együttműködés részeként létrejött tartalmakban elhelyezett linkek
  • Bármilyen hivatkozás, ami pénzért, vagy bármilyen más ellenértékért cserébe jött létre

 

Mi az a rel=”ugc”?

Ezt az attribútumot felhasználói tartalmak megjelölésére szokás használni:

  • Hozzászólásokban elhelyezett hivatkozások
  • Fórumposztokban elhelyezett linkek
  • Felhasználói profilokban elhelyezett hivatkozások
  • Felhasználók által írt véleményekben, értékelésekben, beszámolókban elhelyezett linkek

 

Mind az „ugc”, mind pedig a „sponsored” használható egyidőben a nofollow attribútummal.

Ha hivatkozásod nem illik egyetlen felsorolt kategóriába sem, de mégis szeretnéd jelezni a Google-nak, hogy nem adnál linkértéket a hivatkozott oldalnak, akkor használd csak szimplán a nofollow attribútumot.

 

Mikor használd a rel=”nofollow” attribútumot

A Google szerint továbbra is elfogadható, ha a „nofollow” attribútumot használod, még akkor is, ha linkjeid „ugc” vagy „sponsored” hivatkozásoknak számítanak. Nem kell tehát visszamenned korábbi jelöléseidhez és átírnod őket, de a jövőben érdemes a megfelelő jelölést használni a linkek elhelyezésekor, ha bármelyikre szükség van.

 

Mi számít fizetett linknek?

Az online marketing közösségben némi vita tárgyát képezi a „fizetett link” fogalma. Ez azért meglepő, mert a Google korábban már nagyon is egyértelműen definiálta azt:

„… pénz váltása linkekre, vagy linkeket tartalmazó bejegyzésekre; termékek vagy szolgáltatások váltása linkekre; vagy egy „ingyenes” termék elküldése valakinek azért cserébe, hogy írjon róla valamit és mellékeljen egy linket is.”

 

Tehát nem csak az számít fizetett hivatkozásnak, ha közvetlenül a linkért fizetsz egy webmesternek. Ha egy linket tartalmazó bejegyzést vásárolsz meg, akkor az összes link fizetettnek számít majd abban a bejegyzésben a Google szemében.

 

Linkcsalások

A nofollow hivatkozások kapcsán érdemes tisztában lenni azzal is, hogy mi számít linkcsalásnak:

  • Linkek vásárlása vagy értékesítése a rangsorolás növelése céljából – ide tartozik:
    • Pénzzel vásárolt linkek vagy linkeket tartalmazó bejegyzések
    • Termékek vagy szolgáltatások váltása linkekre
    • Egy termék küldése valakinek, hogy cserébe írjon róla valamit és mellékeljen egy hivatkozást
  • Eltúlzott linkcserék („én hivatkozom rád, te pedig rám” felállásban), vagy kifejezetten kereszthivatkozások céljából létrehozott partneroldalak
  • Linkek létrehozása a webhelyen automatizált programok vagy szolgáltatások használatával
  • Egy link igénylése a szolgáltatási feltételek, szerződés vagy más hasonló megállapodás részeként úgy, hogy nem engeded meg a linkelő félnek, hogy önállóan döntsön a hivatkozás minősítéséről (pl., hogy nofollowra állítja-e vagy sem)
  • Hirdetések, amelyek pénzért vásárolt, linkértéket továbbító hivatkozások, optimalizált horgonyszöveggel rendelkező linkek, vendégbejegyzések vagy más webhelyeken terjesztett sajtóközlemények
  • Alacsony minőségű gyűjtőwebhelyeken vagy könyjvelző-webhelyeken elhelyezett linkek
  • Kulcsszókkal túlhalmozott, rejtett vegy alacsony minőségű hivatkozások olyan elemekben elrejtve, amelyek több webhelyen is jelen vannak
  • Széles körökben terjesztett linkek számos webhely láblécében vagy sablonjaiban
  • Fórumhozzászólások, amelyek aláírása optimalizált linkeket tartalmaz
  • Alacsony minőségű tartalmak létrehozása kizárólag a linkelés és a rangsorolás manipulációja céljából

 

A Google-nak még régebben volt egy remek leírása arról, hogy hogyan NEM szabad linkeket építeni – ez már csak a Wayback Machine segítségével érhető el:

„Linkek, amiket minimális következetességgel illesztenek be a cikkekbe, például: a legtöbb ember éjszaka alszik. az üzletekben olcsó takarókat vehetsz. egy takaró melegen tart éjszaka. vásárolhatsz még nagykereskedelmi hősugárzót. Ez több hőt termel és csak le lehet kapcsolni nyáron amikor egy Franciaország nyaralásra mész.”

 

Mikor nem kell nofollow linket használni?

Ha szándékosan linkelsz valakire, mert értékes forrásnak tartod, és nem kaptál semmit a tartalomért vagy a linkért cserébe, akkor nem kell nofollowra állítanod a hivatkozást.

Ha nem tűnik olyan linknek, ami csak a PageRank manipulációja miatt jött létre, akkor szintén nem kell nofollowra álíltanod.

Egyes webmesterek annyira félnek a büntetésektől, hogy minden kimenő hivatkozásukat nofollowra állítják. Ez erős túlzás, és egyáltalán nincs rá szükség, hacsak nem konkrétan linkek értékesítésével foglalkozik webhelyed.

 

Mi van a dofollow linkekkel?

Nincs olyan attribútum, hogy „dofollow”.

Ha egy link nem rendelkezik „nofollow” attribútummal (sem a robots.txt-ben, sem máshol), akkor automatikusan dofollownak számít.

 

Van bármilyen értéke a nofollow linkeknek?

Habár a nofollow linkek nem feltétlenül járulnak hozzá közvetlenül a magasabb rangsoroláshoz, habár egy ideje már a tudjuk, hogy a Google csak célzásnak veszi őket, ezért bizonyos esetekben még PageRank értéket is kaphatsz rajtuk keresztül.

A nofollow hivatkozások továbbá teljesen természetesek egy webhely linkprofiljában, és egy olyan webhely, amire egyetlen nofollow link sem mutat meglehetősen különösen néz ki.

Függetlenül attól, hogy egy link nofollow-e, vagy sem, ugyan úgy képes értékes forgalmat irányítani webhelyedre. Egy nofollow link nagyon is értékesnek számít, ha rendszeresen fedezik fel rajta keresztül márkádat új lehetséges ügyfelek.

Gyakori kérdések