SEM
A SEM definíciója
A SEM („search engine marketing”), azaz a keresőmotor-marketing az online marketing egyik ágazata. A SEM-et alkalmazó webhelyek fizetett hirdetések segítségével igyekeznek minél magasabb pozíciókat elérni a keresőmotorok találatai között.A SEM kivitelezéséhez egy márka kiemelt hirdetési felületeket vásárol egy keresőmotor (pl. a Google) találati oldalain. Ez a megoldás nem keverendő a SEO-val (keresőoptimalizálás), amely organikus (nem fizetett) rangsorolás céljából optimalizálja a webhelyek tartalmait.
A legnépszerűbb keresőmotorok a Google, a Bing és a Yahoo. Ezek mind egy ajánlattételi (aukciós) rendszer, illetve egy fejlett algoritmus segítségével határozzák meg, hogy mely keresésekre mely hirdetések jelenhetnek meg a felhasználóknak.
Mi a különbség a SEM és a SEO között?
Mind a SEO, mind pedig a SEM célja az, hogy egy webhely magasabb rangsorolást érhessen el a keresőmotorok találatai között. Ehhez azonban egészen más módszereket alkalmaznak, ezért a két fogalom nem felcserélhető:SEO
A SEO (search engine marketing, azaz keresőoptimalizálás) olyan tartalomoptimalizálási módszerek összessége, amelyek célja, hogy egy webhely oldalai minél magasabb organikus (tehát nem fizetett) rangsorolást érhessenek el a keresőmotorok találatai között.A SEO főbb jellemzői:
- A SEO alapjait a keresőmotorok által használt (és többnyire ismeretlen) rangsorolási szempontok alkotják.
- A SEO módszerek folyamatosan fejlődnek, hogy a szakma lépést tudjon tartani a keresőmotorok rendszeresen változó algoritmusaival (és a felhasználók elvárásaival).
- A SEO segítségével rangsorolt organikus találatok a fizetett hirdetések alatt jelennek meg.
- A sikeres SEO érdekében hasznos, tekintélyes, megbízható tartalmakat kell készítened. A keresőoptimalizálási szakemberek ehhez többféle technikát alkalmaznak:
- Igyekeznek elérni, hogy minél több másik webhely hivatkozzon tartalmaikra.
- Releváns kulcsszókat állapítanak meg és használnak tartalmaikban.
- Megbízhatóbbá teszik webhelyüket a keresőmotorok szemeiben – növelik a biztonságot, aktivitásra ösztönzik a látogatókat, és így tovább.
- Biztosítják, hogy webhelyük kiváló felhasználói élményt kínáljon a látogatóknak.
SEM
A SEM főként a keresőmotorok találati oldalain elhelyezett fizetett hirdetésekre koncentrál. Ezeket a hirdetéseket egy külön algoritmus rangsorolja, mint az organikus találatokat.A SEM főbb jellemzői:
- A SEM alapjait a kulcsszóelemzés alkotja. A hirdetési szakemberek azonosítják azokat a kifejezéseket, amelyek a megfelelő érdeklődőket vonzhatnák webhelyükre. Ez után ajánlatot tesznek a keresőmotornak arról az összegről, amelyet hajlandók lennének kifizetni, hogy hirdetéseket jeleníthessenek meg a kiválasztott kulcsszókra.
- A SEM-en keresztül vásárolt hirdetések az organikus találatok felett jelennek meg.
- A SEM sikereiben sokat segít, ha egy webhely oldalai könnyedén feltérképezhetők a keresőmotorok számára. A megbízhatóság fokozása érdekében jó, ha ezek az oldalak más webhelyekre is hivatkoznak.
A SEM működése
A SEM szakemberek először azonosítják a legmegfelelőbb kulcsszókat kampányaikhoz, majd hirdetési felületeket vásárolnak, amelyeken megjeleníthetik reklámjaikat ezekre a kifejezésekre. Ezek a kampányok PPC (pay per click) rendszert használnak, ami azt jelenti, hogy a hirdetőknek csak akkor kell fizetniük, ha egy felhasználó rá is kattint megjelenő reklámjaikra.Ideális esetben a SEM hirdetéseken keresztül szerzett vásárlóktól származó bevételből többszörösen megtérülnek majd a PPC-be fektetett összegek.
A SEM hirdetések a keresőtalálati oldalak tetején helyezkednek el, a SEO-val elérhető organikus találatok felett. Ezek a hirdetések általában sokban hasonlítanak az organikus találatokhoz, és a következőket tartalmazzák:
- Egy címsort
- Egy rövid leírást (meta leírást) az oldal tartalmáról
- Egy szöveges felhívást, ami egy konverziós lépésre (regisztráció, vásárlás stb.) ösztönzi a felhasználót
- Egy URL-t
Miért olyan fontos a SEM?
Több elért ügyfél
Manapság rengetegen intézik vásárlásaikat az interneten. A SEM kampányok az online marketing egyébként is széleskörű eléréseit igyekeznek tovább bővíteni olyan kulcsszók alkalmazásával, amelyeket egy márka ideális ügyfelei is használnának bizonyos termékek vagy szolgáltatások keresése. A SEM kampányok tehát a legjövedelmezőbb kulcsszókat igyekeznek megcélozni.Magas konverziós arányok
A SEM hirdetések egyik legnagyobb előnye, hogy pontosan akkor helyezik ki egy márka kínálatát a lehetséges ügyfelek elé, amikor azok készen állnak a vásárlásra.Ha például valaki az „energiatakarékos mosógép” kifejezésre vásárol magának hirdetést, akkor ez a hirdetés azoknak a felhasználóknak jelenik majd meg, akik energiatakarékos mosógépek után kutatnak az interneten.
Ilyenkor nagy az esély arra, hogy a hirdetésre kattintó látogatók vásárolni is szeretnének, ami magasabb konverziós arányhoz vezet.
Sebesség
Egy jó SEM stratégia általában gyorsabb eredményeket kínál, mint a keresőoptimalizálás, amelynek kivitelezése és megtérülése is több időt igényel. A SEM hirdetések szinte azonnal forgalomba kerülnek, ráadásul garantáltan az organikus találatok felett helyezkednek majd el.PPC rendszer
A PPC rendszer, vagy PPC modell egy költséghatékony megoldás, mert a cégeknek csak akkor kell fizetniük, ha valaki rá is kattint hirdetéseikre. A PPC-vel továbbá te szabhatod meg, hogy legfeljebb mekkora összeget vagy hajlandó kiadni egy-egy kattintásért, és még napi kereteket is beállíthatsz, hogy elkerüld a túlköltekezést.Magasabb organikus rangsorolás
Ahogy egy weboldalra több forgalom érkezik a hirdetéseken keresztül, úgy egyre megbízhatóbbnak tűnik majd a keresőmotorok szemében. Ennek köszönhetően, ha egy oldal jól teljesít egy SEM kampány részekét, akkor magasabb organikus rangsorolásra is számíthat. Ezen a ponton pedig nem is feltétlenül lesz már szükség a fizetett hirdetésekre.Szegmentálás
A kulcsszók mellett a SEM kampányokban beállítható, hogy milyen földrajzi helyet, nyelveket és viselkedési mintákat szeretnél megcélozni velük. Ez segít, hogy hirdetéseid tényleg csak azokhoz a felhasználókhoz jussanak el, akik érdeklődnének iránta, elkerülve ezzel a felesleges kattintásokat és költekezést.Hasznos adatok
A különféle analitikai eszközök, mint például a Google Analytics részletes jelentéseket kínálnak a SEM kampányok teljesítményéről, méghozzá valós időben. Ez segít nyomon követni, hogy mely kampányok érik el céljaikat, és melyek nem hozzák az elvárt eredményeket.A SEM hátrányai
A SEM-nek is megvannak a maga hátrányai, amikkel megéri tisztában lenni. Íme a legjelentősebbek:Költségek
Habár a SEM kampányok PPC és egyéb költséghatékony árazási modelleket használnak, a kattintások árai előbb-utóbb összeadódnak. Ha azonban egy cég úgy dönt, hogy nem szeretne több pénzt fordítani egy kampányra, az adott kampány azonnal eltűnik a felhasználók elől.A SEO sikerei ezzel szemben nem attól függenek, hogy egy vállalat mekkora összegeket hajlandó fizetni a kattintásokért vagy helyezésekért. A keresőoptimalizálás nagy része valójában nem is kerül pénzbe.
Verseny
Egy kampány célközönségétől és megcélzott kulcsszóitól függően komoly kihívást jelenthet előkelően rangsorolni a SEM hirdetések között. Ha egy kifejezésre több cég is ajánlatot tesz, akkor nem feltétlenül azok nyerik majd meg a top pozíciókat, amelyek a legnagyobb összegeket hajlandók kifizetni a kattintásokért.A hirdetések rossz hírneve és a hirdetésblokkolók
Az emberek megunták, hogy az interneten mindenhonnan hirdetésekkel bombázzák őket, ezért sokan kezdtek el hirdetésblokkolókat használni a SEM és egyéb reklámok kiszűrésére. A hirdetések továbbá kevésbé tűnnek megbízhatóknak, mint az organikus, SEO-val rangsorolt találatok.SEM kulcsszókutatási technikák
A SEM sikereihez fontos, hogy a leghatékonyabb kulcsszókat azonosítsd és célozd meg kampányaidban. Ezeknek a kifejezéseknek természetesen szorosan kell kapcsolódniuk márkádhoz vagy kínálatodhoz.A SEM kulcsszókutatási stratégiák egyik legfőbb koncepciója a keresőszándék. A keresőszándék az a cél, amit egy kereső felhasználó el szeretne érni, amikor rákeres egy bizonyos kulcsszóra (ezért kulcsszószándéknak is nevezik). A SEM kulcsszókutatásban tehát első sorban azokra a kulcsszókra szokás koncentrálni, amelyek arra utalnak, hogy a kereső felhasználó hajlandó lenne a konverzióra.
A kulcsszókutatásnak számos eszköze van. Egy népszerű ingyenes opció például a Google Ads Kulcsszótervezője.
Az alapos kulcsszókutatás során az úgynevezett kizáró kulcsszók is megállapíthatók. Ezek azok a kifejezések, amelyekre kifejezetten nem szeretnéd, hogy hirdetéseid megjelenjenek. Ne feledd, hogy azokért a kattintásokért is fizetned kell, amelyek nem vezetnek konverziókhoz, ezért jobb elkerülni ezeket. Azokat a kulcsszókat szokás kizáró kulcsszókként megjelölni, amelyek egyértelműen utalnak rá, hogy egy felhasználó nem szeretne vásárolni.
A hirdetési aukciók működése
A Google, Bing és Yahoo rendszereiben minden hirdetés egy aukciós (árverezési) folyamaton esik át. Valahányszor egy felhasználó rákeres valamire egy keresőmotorban, lezajlik egy ilyen aukció, és eldől, hogy mely hirdetések jelenhetnek meg a találatok között. A Google például többféle szempontot is figyelembe vesz ehhez, úgymint a minőségi mutatót, illetve keresett kifejezés és a hirdetés céloldala közötti kapcsolatot.Tehát nem egy klasszikus aukcióra kell gondolni, ahol mindig az nyer, aki a legnagyobb összeget hajlandó kifizetni a kattintásokért.
Miután egy SEM kampányban megadod a megcélozni kívánt kulcsszókat, a kampány részt vehet ezen kulcsszók aukcióin – tehát versenybe szállhat a többi kampánnyal, valahányszor egy felhasználó rákeres ezekre a megcélzott kulcsszókra.
A Google hirdetési aukciói az alábbi lépésekből állnak (a folyamat a többi keresőmotornál is hasonló):
1. Ajánlattétel
A kampány kezelője beállítja, hogy legfeljebb mekkora összeget hajlandó fizetni egy kulcsszóért, azaz a kattintásokért.2. A minőség megállapítása
A Google és más keresőmotorok a hirdetést és a mögötte álló weboldalt is minősítik a felhasznált kulcsszók, az oldal felhasználói élménye, az oldalon szereplő tartalom minősége és relevanciája, illetve egyéb szempontok alapján. A Google rendszerében ezek alapján dől el a „minőségi mutató”, ami a hirdetés rangsorolását és a kattintások árát is befolyásolja.3. A kontextus megállapítása
Mivel ezek a hirdetési aukciók minden egyes keresés alkalmával lezajlanak, a Google és a Bing különféle kontextuális információkat is megvizsgál a hirdetések rangsorolásához. Figyelembe veszik többek között a felhasználó tartózkodási helyét, keresési előzményeit, a keresés időpontját, illetve a kereséshez használt eszköz típusát is.4. A hirdetések rangsorolása
A keresőmotor végül megállapítja, hogy mely hirdetés melyik pozícióban jelenhet meg a találati oldalon. Mint azt az előző két pontban olvashattad, a keresőmotorok több szempontot is figyelembe vesznek ehhez, ezért nem mindig azok nyerik az aukciókat, akik a legtöbbet hajlandók fizetni a kattintásokért – fontos a hirdetések minősége és relevanciája is.Egy SEM kampánystratégia összeállítása
Egy sikeres SEM kampánystratégia több elemből áll össze – íme a legfontosabbak ezek közül:1. Kulcsszókutatás
A SEM első lépése azonosítani azokat a kulcsszókat, amelyeket meg szeretnél célozni hirdetéseiddel. Ilyenkor mindig ideális közönséged igényeit és keresőszándékát kell szem előtt tartanod.A kulcsszókutatáshoz többféle eszköz áll a rendelkezésedre (pl. Google Ads Kulcsszótervező). Érdemes továbbá megvizsgálni a versenytársak SEM stratégiáját is.