Így segítheti egymást a SEO és az email marketing
Néhány szó a SEO és az email kapcsolatáról
Mind a keresőoptimalizálásnak, mind az email marketingnek egy végső célja van – hogy minősített érdeklődőket vonzanak webhelyedre, lehetővé téve ezzel a konverziókat. A SEO-ra és az emailekre a legtöbben külön csatornákként tekintenek, de egy igazán sikeres cégnél egyetlen stratégia részét képezik. Nézzük, hogy hogyan valósítható meg mindez!
1. Szinkronizáld kulcsszavaidat
A kulcsszavak és webhelyed (illetve blogod) tartalmának olvashatósága kulcsfontosságú szerepet játszanak SEO kampányod során, elvégre olyan kulcsszavakat és kifejezéseket szeretnél megcélozni, amelyekkel megszerezheted azt a bizonyos áhított első helyet a Google találatai között.
Fontos, hogy releváns kulcsszavakat használj, méghozzá természetes stílusban, ezzel mind a keresőmotorok, mind pedig a felhasználók igényeinek eleget téve. Ez a mentalitás kell, hogy vezéreljen emailjeid fogalmazásakor is – használj üzeneteidben olyan kulcsszavakat, amelyek kapcsolódnak céged szakterületéhez, de ügyelj rá, hogy ezek illeszkedjenek a szövegbe.
Használj long-tail kulcsszavakat
Long tail kulcsszónak nevezünk bármilyen olyan kulcsszót, ami 3, vagy annál több szóból áll. Ezekre a kulcsszavakra ritkábban keresnek rá az emberek, de ennek köszönhetően egy sokkal érdeklődőbb keresőréteget segítenek megcélozni.
Ha rákeresel a Google-on a „használtautó” kifejezésre, közel 6,2 millió találatot kapsz majd. Ezzel szemben a „használtautó vásárlás Eger” keresés már csak 63.300 találatot kínál. Ez sem kevés, de érezhető a különbség, és kizárja azokat, akik az ország egy másik végében lennének csak hajlandók autót vásárolni.
A long tail kulcsszavak ráadásul sokat elárulnak a keresők szándékáról is. Ha valaki arra keres rá, hogy „legjobb családi autók”, akkor minden bizonnyal még csak a vásárlói utazás első szakaszában jár és összehasonlítások érdeklik, míg egy olyan felhasználó, aki a „családi autó vásárlás” szavakat pötyögi be már egyértelmű vásárlói szándékkal keres.
Fontos, hogy tartalmaid és emailjeid szinkronban legyenek egymással, és a lehetséges ügyfeleket a vásárlói utazás minden fontosabb szakaszában megcélozzák. Hogy miért olyan fontos ez? Mert a Google statisztikái szerint egy átlagos online vásárló durván 10-11 tartalmat tekint meg, mielőtt meghozza végleges döntését.
2. Használj UTM paramétereket emailjeidben
Az online marketingmódszerek egyik legnagyobb előnye a hagyományos taktikákkal szemben, hogy erőfeszítéseid eredményei könnyedén nyomon követhetőek. Ha szeretnéd tudni, hogy mennyire hatékonyak email kampányaid (pontosabban hogy hányan kattintanak az emailekben kiküldött hivatkozásaidra), akkor egy úgynevezett Urchin Tracking Module-t (UTM) kell használnod, amely továbbítja hivatkozásaid kattintási információit a Google Analytics rendszerébe.
A Google Analytics így képes lesz követni, hogy honnan érkezik a forgalom, megjelennek majd az email statisztikák a jelentésekben, és ezzel mérhetővé válik kampányod hatékonysága, amit akár össze is vethetsz a korábbi hónapok teljesítményével, vagy más csatornákéval is.
Az UTM paraméterek használata
Ha UTM-et szeretnél használni, akkor érdemes a Google Campaign URL Builder eszközét használni erre a célra.
Az eszköz használata nem nehéz:
- A Website URL mezőbe írd be azt a hivatkozást, amelyet elhelyezel emailedben, és figyelni szeretnéd.
- A Campaign Source mezőben add meg a kampány forrását – ebben az esetben írd be azt, hogy newsletter, ami hírlevelet jelent.
- A Campaign Medium mezőbe írd be a médiumát – ebben az esetben ez email.
- A Campaign Name mezőben a kampány neve álljon, ez természetesen tetszőleges.
Ha minden megvan, akkor a lejjebb megjelenik egy hivatkozás, amibe a Google automatikusan belehelyezte az általad megadott paramétereket:
Ezt az URL-t kell majd beillesztened emailedbe. Miután kampányod beindul, a Google Analytics felületén navigálj az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák jelentéshez, és keresd meg a Hírlevelet (Newsletter) a csatornalistában.
3. Hasznosítsd újra emailjeidet blogbejegyzésekként
Egy igényes email összeállítása (főleg a szöveg megírása) nem kevés időt vesz igénybe – miért ne használhatnád tehát fel azt más helyeken is, például blogodon?
Ha ezt teszed, akkor csak további indexelhető tartalmakat kínálsz a Google-nak, ami segíthet a rangsorolásodban (ha követted az első pontban leírtakat, és emailjeidet is optimalizáltad, akárcsak blogbejegyzéseidet).
A hosszabb emaileket konkrét blogbejegyzésekké alakíthatod – felhasználhatod ugyan azt a szöveget, hozzáadhatsz releváns hivatkozásokat, képeket, és aztán megoszthatod azt a közösségi médián is.
A rövid tartalmakat érdemes összegyűjteni, és nagyobb, összefoglaló bejegyzéseket összeollózni belőlük, amelyek egy témát dolgoznak fel.
Azzal, hogy elérhetővé teszed blogodon hírleveleid tartalmát, megmutathatod az olvasóknak, hogy mikről maradnak le azzal, ha nem iratkoznak fel – persze éppen ezért nem is ajánlatos túl sok hírlevelet bloggá alakítani, hiszen az feleslegessé tenné a feliratkozást.
4. Archiváld és kanonizáld emailjeidet
Akik hírleveleket és sima email kampányokat is futtatnak, azoknak érdemes archiválniuk régebbi emailjeiket, és feltölteni azokat a webhelyükre, mert ezzel csökkenthetik a lemorzsolódási arányt, és akár új feliratkozókat is szerezhetnek.
Ha archiválod hírleveleidet, akkor a keresőmotoroknak több tartalmik lesz, amit átvizsgálhatnak, de oda kell figyelned rá, hogy frissítsd ezt a részt, valahányszor új hírlevelet küldesz ki.
Ha szeretnél megspórolni magadnak egy adag fejfájást, akkor használj kanonikus címkéket azokban a hírlevelekben, amelyek blogodra mutatnak. Egyszerűen csak illeszd be a kanonikus címkét (rel=canonical) webhelyed hírlevél-archívimának
szakaszába, a blogodra mutató hivatkozással együtt.
Miért van erre szükség?
Amikor kanonikus címkét adsz egy URL-hez (vagyis „kanonizálod” azt), akkor azzal azt jelzed a keresőmotorok robotjainak, hogy melyik URL-t indexeljék, ha több oldalon is ugyan azt a tartalom szerepel.
A kanonizálásra azért van szükség, mert ha több oldalon is ugyan olyan tartalmak szerepelnek, akkor a keresőmotorok összezavarodhatnak, és duplikált tartalmaknak jelölhetik meg őket. Ezt elkerülheted azzal, hogy megjelölöd ezek közül a „hivatalos” verziót, hogy a többivel ne „foglalkozzanak”.
5. Ösztönözd aktivitásra az embereket
Amikor egy felhasználó a keresőtalálatok között, vagy emailedben egy hivatkozásra kattint, még nem garantálja azt, hogy konvertálni is fog, ezért az után is aktivitásra kell ösztönöznöd a látogatókat, miután a webhelyedre érkeznek. Ezzel többek között azt elérhetd, hogy az emberek visszahivatkozásokat helyezzenek el, amelyek webhelyedre mutatnak, javítva ezzel annak SEO-ját.
Ezt megteheted azzal, hogy valami igazán hasznosat (például valamilyen online kalkulátort, vagy egy jó útmutatót) kínálsz webhelyeden, amit az emberek szívesen osztanak meg másokkal link formájában.
Tény, hogy ebben az esetben maga az email, amivel a linkelő felhasználó a webhelyre jutott nem segít közvetlenül a SEO-ban, de az aktivitás, amit az email tett lehetővé már nagyon is. Természetesen tehetsz azért, hogy minél többen osszák meg tartalmaidat másokkal:
- Helyezz el közösségi megosztási gombokat webhelyeden, hogy azok, akiknek tetszett a tartalom egy-két kattintással megoszthassák azt ismerőseikkel.
- Megkérheted email feliratkozóidat, hogy hagyjanak egy hozzászólást a blogbejegyzés alatt, amiben megírják véleményüket, észrevételüket, vagy feltehetnek egy kérdést is.