A felhasználói élmény és a keresőoptimalizálás egyensúlya

Felhasználói élmény SEO – Így találd meg az egyensúlyt

<p style="text-align:justify">Online marketing stratégiád kialakítása során a SEO (keresőoptimalizálás) és a felhasználói élmény (UX) egyensúlyát is szem előtt kell tartanod.</p> <p>Egyfelől, a SEO nélkülözhetetlen ahhoz, hogy webhelyed fellelhető legyen a Google találatai között. Másfelől azonban megfelelő felhasználói élmény hiányában hiába rangsorolsz majd a legelőkelőbb pozíciókban – konvertálni nemigen fogsz.</p> <p>Meg kell találnod tehát az ideális egyensúlyt az online marketing e két kulcsfontosságú tényezője között, hogy tartalmaid nem csak a keresőmotoroknak, hanem a felhasználóknak is megfeleljenek. Szóval mi kell ehhez?</p>

Felhasználói élmény SEO

Gondolj bele, hogy van egy kiválóan optimalizált webhelyed, ami számos kifejezésre az első találatok között jelenik meg a Google-on. Amint azonban az érdeklődők átkattintanak valamelyik tartalmadra, hamarosan szembesülnek vele, hogy ez a webhely bizony nem nekik készült – lassú, nehezen navigálható, és nem egyértelmű, hogy pontosan hová is kellene nézniük az oldalakon.

Az emberek manapság az alapján ítélkeznek a webhelyekről, hogy hogy néznek ki és mennyire egyszerű használni őket. Nem elég tehát, ha tartalmaid könnyedén fellelhetők – kiváló felhasználói élményt is kell kínáljanak a látogatóknak. Ellenkező esetben hamar távoznak majd, miután megérkeznek webhelyedre.

A keresőmotorok pedig odafigyelnek erre, tehát a jobb felhasználói élmény magasabb rangsorolásokat is eredményezhet.

Az akadálymentesség továbbá a UX egyik legfontosabb tényezője, ami szintén befolyásolja a SEO-t. Egy jól kialakított felhasználói élmény első sorban nem is a keresőmotorok, hanem a felhasználók változatos igényeinek kielégítéséről szól – beleértve azokat is, akiknek nehezükre esik a tartalmak hagyományos böngészése.

A képekként ábrázolt szövegek mellőzése, a CSS használata, illetve a képek alternatív szövegének beállítása (hogy csak néhány példa hangozzon el) SEO és a UX szempontokból is megerősítik a webhelyt, tovább igazolva e két tényező szoros kapcsolatát egymással.

A sikerek érdekében többek között az alábbiakat kell szem előtt tartanod:

  • Egyértelmű navigáció: Alakíts ki intuitív menüszerkezetet és használj egyértelmű címkéket az egyszerű navigáció érdekében.
  • Reszponzív design: Webhelyednek minden modern böngészőben és eszközön hibátlanul kell működnie.
  • Szemantikus HTML és alt szövegek: Használj megfelelő HTML jelöléseket és ne felejts el alt szöveget beállítani a képekhez, ami a képernyő-felolvasókat használó látogatóknak és a keresőmotoroknak is segít a képes tartalmak értelmezésében.
  • Kontrasztos, jól olvasható szövegek: Válassz könnyedén olvasható betűtípusokat, ügylej a szövegek méretére, illetve arra, hogy kellően elüssenek a háttér színétől.
  • Kijelölés-jelzők: Mindig legyen egyértelmű a felhasználók számára, hogy melyik az aktív mező, amibe épp írni készülnek.
  • Űrlapok és visszajelzések: Minden űrlap legyen megfelelően megjelölve – hogy melyik mire való és mely mezőkbe milyen adatokat kell megadni. Mindemellett kínálj egyértelmű visszajelzést a felhasználóknak a hibásan bevitt adatokról, a sikeresen beküldött űrlapokról és így tovább.
  • Tesztelés: Rendszeresen teszteld webhelyed tartalmait szövegfelolvasókkal és egyéb segédprogramokkal.

A legjobb online marketing stratégiák a SEO és a UX kiegyensúlyozott implementációjára törekednek a helyett, hogy az egyiket a másik elé helyeznék. A cél az, hogy a webhely könnyedén fellelhető és egyszerűen használható legyen, ami egy erős, stabil, jól teljesítő online jelenlétet eredményez.

 

Miért nem szabad csak a SEO-val foglalkozni?

Egyesek előszeretettel hanyagolják el a felhasználói élményt a SEO javára. Ez azonban egy rövidtávú stratégia, aminek hosszútávon érezhető negatív következményei lesznek.

A felhasználóiélmény-tervezők aprólékosan ügyelnek a UX minden részletére, és fontos kérdéseket tesznek fel azzal kapcsolatban, úgymint:

  • Milyen lépéseket tesznek a felhasználók egy folyamat során egy konkrét cél elérése érdekében?
  • Hogyan rendszerezhetők az információk a legészszerűbben?
  • Hogyan építhető fel a webhely az egyszerű navigáció érdekében?

A UX-tervezők igyekeznek a felhasználók helyébe képzelni magukat, és olyan megoldásokat létrehozni, amelyek valamennyi felhasználótípus számára akadálymentessé és gördülékennyé teszik a webes tartalmak böngészését.

Íme néhány hasznos tipp…

…a felhasználói aktivitás fokozásához és látogatók megtartásához

Ha a felhasználók élvezik webhelyed használatát, akkor sokkal valószínűbb, hogy a későbbiekben visszatérő látogatókká és vásárlókká válnak.

Ennek érdekében kínálj egyszerű navigációt, értékes tartalmakat és igényes designt. Ezek a tényezők fokozzák a felhasználók elégedettségét, akik több időt töltenek majd webhelyeden és szívesebben térnek majd vissza hozzád.

 

…a konverziós arányok javításához

A felhasználók szívesebben konvertálnak (vásárolnak, regisztrálnak stb.) egy olyan webhelyen, amely pozitív, akadálymentes élményeket kínál nekik.

Optimalizáld tehát a felhasználók által bejárt útvonalakat webhelyeden, leegyszerűsítve a konverziós folyamatokat és kiiktatva az esetleges súrlódási pontokat. Egy jól megtervezett, felhasználóközpontú felület jelentősen javíthatja a konverziós arányokat.

 

A felhasználói élmény nem egy olyan dolog, amit egyik napról a másikra tökéletesíteni lehet. Sok esetben ez jelenti majd a különbséget egy jól konvertáló és egy felhasználókat elkergető webhely között.

A jó felhasználói élmény továbbá hűséges márkahírnökökké alakíthatja elégedett ügyfeleidet, akik előszeretettel ajánlják majd webhelyedet másoknak is.

Gyakori kérdések