A felhasználói élmény és a keresőoptimalizálás egyensúlya

Felhasználói élmény SEO – Így találd meg az egyensúlyt

Online marketing stratégiád kialakítása során a SEO (keresőoptimalizálás) és a felhasználói élmény (UX) egyensúlyát is szem előtt kell tartanod.

Egyfelől, a SEO nélkülözhetetlen ahhoz, hogy webhelyed fellelhető legyen a Google találatai között. Másfelől azonban megfelelő felhasználói élmény hiányában hiába rangsorolsz majd a legelőkelőbb pozíciókban – konvertálni nemigen fogsz.

Meg kell találnod tehát az ideális egyensúlyt az online marketing e két kulcsfontosságú tényezője között, hogy tartalmaid nem csak a keresőmotoroknak, hanem a felhasználóknak is megfeleljenek. Szóval mi kell ehhez?

egy laptop előtt ülő mosolygó nő

Felhasználói élmény SEO

Gondolj bele, hogy van egy kiválóan optimalizált webhelyed, ami számos kifejezésre az első találatok között jelenik meg a Google-on. Amint azonban az érdeklődők átkattintanak valamelyik tartalmadra, hamarosan szembesülnek vele, hogy ez a webhely bizony nem nekik készült – lassú, nehezen navigálható, és nem egyértelmű, hogy pontosan hová is kellene nézniük az oldalakon.

Az emberek manapság az alapján ítélkeznek a webhelyekről, hogy hogy néznek ki és mennyire egyszerű használni őket. Nem elég tehát, ha tartalmaid könnyedén fellelhetők – kiváló felhasználói élményt is kell kínáljanak a látogatóknak. Ellenkező esetben hamar távoznak majd, miután megérkeznek webhelyedre.

A keresőmotorok pedig odafigyelnek erre, tehát a jobb felhasználói élmény magasabb rangsorolásokat is eredményezhet.

Az akadálymentesség továbbá a UX egyik legfontosabb tényezője, ami szintén befolyásolja a seo-t. Egy jól kialakított felhasználói élmény első sorban nem is a keresőmotorok, hanem a felhasználók változatos igényeinek kielégítéséről szól – beleértve azokat is, akiknek nehezükre esik a tartalmak hagyományos böngészése.

A képekként ábrázolt szövegek mellőzése, a CSS használata, illetve a képek alternatív szövegének beállítása (hogy csak néhány példa hangozzon el) seo és a UX szempontokból is megerősítik a webhelyt, tovább igazolva e két tényező szoros kapcsolatát egymással.

A sikerek érdekében többek között az alábbiakat kell szem előtt tartanod:

  • Egyértelmű navigáció: Alakíts ki intuitív menüszerkezetet és használj egyértelmű címkéket az egyszerű navigáció érdekében.
  • Reszponzív design: Webhelyednek minden modern böngészőben és eszközön hibátlanul kell működnie.
  • Szemantikus HTML és alt szövegek: Használj megfelelő HTML jelöléseket és ne felejts el alt szöveget beállítani a képekhez, ami a képernyő-felolvasókat használó látogatóknak és a keresőmotoroknak is segít a képes tartalmak értelmezésében.
  • Kontrasztos, jól olvasható szövegek: Válassz könnyedén olvasható betűtípusokat, ügylej a szövegek méretére, illetve arra, hogy kellően elüssenek a háttér színétől.
  • Kijelölés-jelzők: Mindig legyen egyértelmű a felhasználók számára, hogy melyik az aktív mező, amibe épp írni készülnek.
  • Űrlapok és visszajelzések: Minden űrlap legyen megfelelően megjelölve – hogy melyik mire való és mely mezőkbe milyen adatokat kell megadni. Mindemellett kínálj egyértelmű visszajelzést a felhasználóknak a hibásan bevitt adatokról, a sikeresen beküldött űrlapokról és így tovább.
  • Tesztelés: Rendszeresen teszteld webhelyed tartalmait szövegfelolvasókkal és egyéb segédprogramokkal.

A legjobb online marketing stratégiák a SEO és a UX kiegyensúlyozott implementációjára törekednek a helyett, hogy az egyiket a másik elé helyeznék. A cél az, hogy a webhely könnyedén fellelhető és egyszerűen használható legyen, ami egy erős, stabil, jól teljesítő online jelenlétet eredményez.

 

Miért nem szabad csak a SEO-val foglalkozni?

Egyesek előszeretettel hanyagolják el a felhasználói élményt a SEO javára. Ez azonban egy rövidtávú stratégia, aminek hosszútávon érezhető negatív következményei lesznek.

A felhasználóiélmény-tervezők aprólékosan ügyelnek a UX minden részletére, és fontos kérdéseket tesznek fel azzal kapcsolatban, úgymint:

  • Milyen lépéseket tesznek a felhasználók egy folyamat során egy konkrét cél elérése érdekében?
  • Hogyan rendszerezhetők az információk a legészszerűbben?
  • Hogyan építhető fel a webhely az egyszerű navigáció érdekében?

A UX-tervezők igyekeznek a felhasználók helyébe képzelni magukat, és olyan megoldásokat létrehozni, amelyek valamennyi felhasználótípus számára akadálymentessé és gördülékennyé teszik a webes tartalmak böngészését.

Íme néhány hasznos tipp…

…a felhasználói aktivitás fokozásához és látogatók megtartásához

Ha a felhasználók élvezik webhelyed használatát, akkor sokkal valószínűbb, hogy a későbbiekben visszatérő látogatókká és vásárlókká válnak.

Ennek érdekében kínálj egyszerű navigációt, értékes tartalmakat és igényes designt. Ezek a tényezők fokozzák a felhasználók elégedettségét, akik több időt töltenek majd webhelyeden és szívesebben térnek majd vissza hozzád.

 

…a konverziós arányok javításához

A felhasználók szívesebben konvertálnak (vásárolnak, regisztrálnak stb.) egy olyan webhelyen, amely pozitív, akadálymentes élményeket kínál nekik.

Optimalizáld tehát a felhasználók által bejárt útvonalakat webhelyeden, leegyszerűsítve a konverziós folyamatokat és kiiktatva az esetleges súrlódási pontokat. Egy jól megtervezett, felhasználóközpontú felület jelentősen javíthatja a konverziós arányokat.

 

A felhasználói élmény nem egy olyan dolog, amit egyik napról a másikra tökéletesíteni lehet. Sok esetben ez jelenti majd a különbséget egy jól konvertáló és egy felhasználókat elkergető webhely között.

A jó felhasználói élmény továbbá hűséges márkahírnökökké alakíthatja elégedett ügyfeleidet, akik előszeretettel ajánlják majd webhelyedet másoknak is.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések