Milyen SEO-gyilkos hibákat követhetsz el webhelyed átalakítása során (és hogyan előzheted meg őket)
Indexelhetővé tetted a fejlesztői környezetet a keresőmotorok számára
A fejlesztési fázist mindenki sajátosan kezeli, ahogyan neki kényelmes. Vannak, akik létrehoznak egy alkönyvtárat a domainen, és abban dolgoznak, vagy egy teljesen különálló domainre helyezik tesztoldalaikat, és vannak olyan webfejlesztők is, akik olyan gondosan elrejtik projektjeiket, hogy azokra még egy nemzeti hírszerzési titkosszolgálat sem találna rá.
Az utóbbi példa kicsit extrémnek tűnhet, de valójában ők csinálják jól, ugyanis ha SEO-ról van szó, akkor nem lehet elég óvatos az ember. De miért? Nos, mint azt bizonyára te is tudod, a keresőmotorok úgy térképezik fel a webhelyeket (lényegében az egész internetet), hogy hivatkozásokat követnek oldalról-oldalra haladva, és ezen oldalak tartalmait helyezik el az indexükben.
Habár vannak módszerek arra (például a robots.txt fájl használata), hogy bizonyos oldalak indexelését megtiltsd a keresőmotoroknak, időnként minden igyekezeted ellenére is megtörténik ez, és még olyan oldalak is bekerülhetnek az adatbázisukba, amelyeknek nem lenne szabad. Ez súlyos problémákat okozhat, hiszen előfordulhat, hogy egy oldalnak két verziója is indexelésre kerül, és ezt a keresőmotorok duplikált tartalomnak tekinthetik.
Mi tehát a megoldás? Először is egy olyan URL-t használj a teszteléshez, amelyet még sosem használtál élő webhelyen (lehetőség szerint olyan URL-t érdemes választani, amit soha senki nem használt). Ezzel elkerülheted, hogy sehol ne legyen olyan hivatkozás az interneten, ami rá mutat, így a keresőmotorok nem ugorhatnak rá máshonnan linkeket követve. Ezen kívül a robots-txt fájllal is tiltsd ki a robotokat, és készíts egy üres indexoldalt, hogy a többi könyvtár ne látszódjon.
Ha extra óvatos szeretnél lenni, akkor jelszóval is levédheted a projektet, de erre valószínűleg nem lesz szükség – ártani nem árthat, ez a te döntésed.
Ha mindez megvan, akkor elkezdheted létrehozni a webhelyeket az alkönyvtárakon belül.
Megváltoztattad egy kép nevét egy jól rangsoroló oldalon
Ez nem feltétlenül okoz problémát minden esetben, viszont ha egy oldal jó pozícióban áll a találatok között, és megváltoztatod akár csak egy kép nevét is rajta, akkor az némi visszaesést eredményezhet.
Általában akkor származik probléma ebből, amikor a fejlesztéssel megbízott munkatárs vagy vállalkozó nem ért igazán a keresőoptimalizáláshoz. Az átalakítás során gyakran jobb minőségű, szebb képekre cserélik a régieket, amivel nem is lenne baj, csak gyakran olyan neveket adnak a fájloknak, amik SEO szempontjából semmit nem érnek.
Az egyetlen megoldás itt odafigyelni arra, hogy a képek fájlnevei, illetve az alt címkék is megfelelőek legyenek keresőoptimalizálás szempontjából.
Töröltél, vagy áthelyeztél egy oldalt átirányítás nélkül
Egy átalakítás során biztosan találsz olyan oldalakat, amelyekre az új, kész webhelyen nem lesz szükség. Egy tapasztalatlan fejlesztő szimplán csak törli ezeket, míg más oldalak áthelyezésre és/vagy átnevezésre kerülhetnek, ami általában URL-változással is jár. Ezekben az esetekben a tapasztalatlan fejlesztők simán csak átírják az URL-t, és ennyivel letudják a feladatot.
A probléma itt az, hogy a nem törölt, de áthelyezett oldalak között lehetnek olyanok is, amelyek eredetileg jól teljesítettek SEO terén – például sok jó minőségű link mutat rájuk, vagy sok felhasználó könyvjelzőzte őket, hogy később újra rájuk találhassanak. Ha ezek az oldalak eltűnnek, akkor megy velük minden SEO érték is, amit a bejövő hivatkozások biztosítottak.
Ez még nem minden – mi van azokkal a felhasználókkal, akik a régi URL-en keresztül próbálják megtalálni az oldalt? Nos, a könyvjelzőzött tartalom helyett egy 404-es hibaüzenet fogadja majd őket. Ha nem lenne elég baj, hogy egy felhasználó csalódott a webhelyben, az ilyen rossz felhasználói élményekért a Google le is minősíthet azt.
Mi tehát a megoldás? Akár egy oldal törléséről van szó, akár annak áthelyezéséről, vagy az URL-je megváltoztatásáról, átirányítást kell alkalmazni az ilyen problémák elkerülése végett. A legbiztonságosabb módszer úgynevezett 301-es átirányítást alkalmazni, ami azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a régi oldal véglegesen átkerült egy másik helyre.
Nem térképezed fel a teljes webhelyet, miután az bekerült a fejlesztői környezetbe, majd miután kikerült onnan
Gyakori problémaforrás a webhely költöztetése is, függetlenül attól, hogy milyen költöztetési módszert alkalmazol. Egy átalakítás általában úgy történik, hogy az élő webhelyet beköltözteted a fejlesztői környezetbe, majd miután elkészül, kiköltözteted onnan, hogy újra elérhető legyen a nyilvánosság számára.
A probléma ilyenkor az lehet, hogy amikor a webhely visszakerül az élő szerverre, akkor még mindig lehetnek az oldalain olyan belső hivatkozások, amelyek a fejlesztői környezetben használt URL-ekre mutatnak (képhivatkozások, CSS és JavaScript fájlok).
A megoldás ilyenkor egy olyan eszközt használni, ami feltérképezi webhelyedet, (hasonlóképpen a Google robotjaihoz), és megvizsgálja a már említett képhivatkozásokat, CSS és JS fájlokat is. Többek között a Screaming Frog és a SEMrush is kínálnak ilyen eszközöket.
Miután elkészült a jelentés webhelyed hivatkozásaiból, vess egy pillantást minden linkre, amit a jelentés kifelé mutató hivatkozásként jelenít meg. Ez azért fontos, mert az élő szerveren szereplő webhelyen belül azok a linkek, amelyek a fejlesztői környezet oldalaira mutatnak, kifelé mutató hivatkozásokként fognak megjelenni. Ha ezeket megtalálod, onnantól már könnyű lesz megváltoztatni őket.
Nem ellenőrzöl le minden funkciót teljes mértékben
Miután az új, kész webhely visszakerült az élő szerverre, alaposan át kell vizsgálnod az összes funkciót felhasználói szempontból is, hogy megfelelően működnek-e. Látogass el webhelyedre egy másik böngészőből, és telefonodról is, és próbáld ki webhelyed funkcióit.
Ide tartoznak az űrlapok, az email feliratkozások, a webáruházi funkciók (kuponbeváltás, kategóriaszűrés, kosár, stb.), az interaktív eszközök, a kalkulátorok, a térképek, az analitikai eszközök, a számlálók, a közösségi megosztás gombok, a Google Search Console, a hirdetések, és így tovább.