Megéri-e keresőoptimalizálással foglalkozni 2019-ben? Íme a válasz…
Mit tehet a keresőoptimalizálás a cégedért?
Habár a SEO-ról sokan állítják, hogy képes gyarapítani a bevételt, ez csak részben igaz. A keresőoptimalizálás ugyanis nem befolyásolja közvetlenül a profit alakulását – az az értékesítés dolga. A SEO egy nagyon fontos közvetett tényező, ami segíthet a bevétel fellendítésében azzal, hogy új üzleti lehetőségeket vonz egy cég digitális küszöbére.
Mit csinál a keresőoptimalizálás?
A SEO célja organikus forgalmat vonzani egy cég webhelyére azzal, hogy minél magasabb pozíciót segít kiharcolni a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. A legtöbb felhasználó az első 1-3 találatból válogat, amikor rákattint valamire egy keresés után, ezért minél magasabbra sikerült „rangsorolni”, annál nagyobb forgalomra lehet számítani.
Mindehhez pedig különböző módszereket, technikákat szokás felhasználni – ilyen a linképítés, a kulcsszóoptimalizálás, vagy éppen a webhely felgyorsítása – ez utóbbi különösen fontos szemponttá vált, mióta a Google hivatalosan is számításba veszi a webhely sebességét a rangsorolásban, elvégre a lehető legjobb felhasználói élményt szeretné kínálni a keresőknek.
Ahhoz persze, hogy a SEO hozzájárulhasson a profitnövekedéshez, webhelyednek tudnia kell kezelni ezt az organikus forgalmat, és el kell, hogy tudja irányítani a beérkező látogatókat a vásárlásig. Ha nincs egy megfelelő felhívás (CTA) a webhelyen, vagy el vannak rejtve az elérhetőségek, akkor az organikus forgalomözön semmit sem ér majd.
Az organikus forgalom tényleg jobb, mint a fizetett?
E kérdés megválaszolásához először is meg kell határoznunk, hogy mit tekintünk „jobbnak”. Vannak, akik gyorsan szeretnének forgalomhoz jutni, míg másokat sokkal inkább az izgatja, hogy mennyire érdeklődő (mennyire minőségi) az a forgalom, amire sikerül szert tenniük. Persze sokak számára a költségek is fontos szempontot jelentenek, szóval ezek alapján kijelenthetjük, hogy minél gyorsabb, minél olcsóbb, és minél érdeklődőbb (minél jobb minőségű) a forgalom, annál jobb.
A keresőoptimalizálás lassabban hoz forgalmat, mint a fizetett hirdetések
Ha van egyetlen hátránya a SEO-nak, akkor ez az. Akiknek minél előbb van szükségük forgalomra, azok számára talán nem a legmegfelelőbb első választás a keresőoptimalizálás, ugyanis az eredmények akár hetekkel, vagy hónapokkal később látszódnak csak a változtatások kivitelezése után. Ez persze nem jelenti azt, hogy a SEO-val egyáltalán nem érdemes foglalkozni, csak mert az embernek gyors forgalomra van szüksége, csak éppen nem valószínű, hogy ez lesz a legideálisabb első prioritás.
Eleinte tehát megéri foglalkozni a PPC-vel, de a keresőoptimalizálást sem szabad elhanyagolni a későbbiekben.
A SEO által bevonzott forgalom gyakran jobb minőségű, mint a hirdetések forgalma
A hirdetések nagy hátránya, hogy az emberek az évek során immunizálódtak rájuk – egyszerűen nem bíznak bennük, elegük van belőlük, és szándékosan kizárják őket. 10-ből 7 felhasználó úgy görget át a hirdetéseken, mintha ott sem lennének, hogy láthassák az organikus találatokat, amelyek sokkal bizalomgerjesztőbbek, mint a fizetettek – elvégre ha a Google az elsők között jelenít meg valamit, akkor az csak jó lehet, nem igaz? De bizony – a felhasználók tudat alatt tisztában vannak vele, hogy egy webhely ki kell, hogy érdemelje az előkelő pozíciót a találati oldalon, és nem vásárolhatja azt meg magának.
Ha a megfelelő kulcsszavakra koncentrálsz minőségi, hasznos tartalmaidban, akkor több érdeklődő, minőségi forgalomra és konverzióra is számíthatsz, mint a „fizetett” forgalomból. Ilyen szempontból a SEO magasan üti a fizetett hirdetéseket.
A SEO olcsóbb, mint a PPC hirdetések
A PPC az angol „Pay per Click”, vagyis „kattintásonkénti fizetés” rövidítése, és egy olyan árképzési modellt jelent, amelyben a hirdetőnek minden egyes hirdetésére történő kattintásért fizetnie kell, függetlenül attól, hogy az a kattintás egy később konvertáló felhasználótól érkezett-e, vagy sem. A PPC modell jelen van a Google Ads, a Facebook, a LinkedIn és számos egyéb platformon is – általánosságban ez a leggyakrabban használt árképzési forma a digitális hirdetések világában.
Fontos megjegyezni, hogy a kattintások ára (CPC) számos tényezőtől függ, és meglehet, hogy egy-egy kattintásért nagyon komoly összegeket is kell fizetned hirdetőként.
Ezzel szemben a keresőoptimalizálás kifejezetten organikus, vagyis természetes, ingyenes kattintásokat segít szerezni (nem mellesleg ezek a találatok azoknak a felhasználóknak is megjelennek, akik hirdetésblokkolóval rejtik el a Google hirdetéseket). Mindez azt jelenti, hogy nem kell fizetned, valahányszor valaki rákattint egy tartalmadra, vagy ha egy tartalom megjelenik számára találatok között (ami egy másik árképzési forma a hirdetéseknél, a CPM)
Egy jól kivitelezett SEO stratégia segíthet, hogy egyre kevesebbet kelljen hirdetésekre költened – ilyen tekintetben a keresőoptimalizálással nagyon is megéri foglalkozni!
Mennyibe kerül a SEO?
Az, hogy a keresőoptimalizálás egy költség régi tévhit a cégek körében. A SEO egy befektetés! Keresőoptimalizálás közben olyan kellékeket hozol létre céged számára (többek között egy webhelyet, és annak tartalmait), amelyek egészen addig segítik majd cégedet, amíg az fennáll. Minden egyes SEO-ra költött forint értékként fog visszakacsintani cégedre.
Ezzel szemben habár a fizetett hirdetések valóban gyorsabb eredményeket kínálnak, abban a pillanatban eltűnnek a felhasználók elől, amint leállítod a fizetésüket.
Természetesen ez nem változtat a tényen, hogy a SEO-ért is kell fizetni, azonban az, hogy mennyit, az attól is függ, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, hiszen ez határozza meg, hogy mekkora versenymezőnnyel kell megküzdenie a SEO-dat intéző ügynökségnek.
Az sem mindegy, hogy helyi, országos, vagy nemzetközi piacot szeretnél-e meghódítani keresőoptimalizálási kezdeményezéseiddel. Értelemszerűen minél nagyobb a projekt, annál több pénzt is kell majd belefektetned.
Szóval megéri a keresőoptimalizálással foglalkozni?
Ha a költségvetésed megengedi ezt, mindenképpen érdemes minél előbb belekezdeni a keresőoptimalizálásba. Az idő nagyon fontos tényező a SEO-ban – minél tovább halogatod egy keresőoptimalizálási kampány beindítását, annál tovább kell várnod, hogy láthatóvá váljanak az eredmények, és persze annál több előnyt is biztosítasz ezzel versenytársaidnak!