Mit jelent a találati oldalak ingadozása (és hogyan reagálj rá)?
Mit jelent a találati oldalak ingadozása?
A keresőmotorok találatai váratlanul és kiszámíthatatlanul megváltozhatnak – ezt nevezzük a találati oldalak ingadozásának (vagy SERP ingadozásnak).
A SERP ingadozásnak több oka is lehet:
- A találatok személyre szabottsága
- Bejelentett és nem bejelentett algoritmusfrissítések
- Hírek és aktualitások
- Középszerű minőségi jelek
Személyre szabott keresés
A Google személyre szabott keresőtalálatokat kínál a felhasználók számára korábbi kereséseik és tevékenységeik alapján.
Ez azt jelenti, hogy egy felhasználó korábbi keresései befolyásolhatják, hogy milyen találatokat lát majd a későbbi kereséseire. Két felhasználó tehát eltérő találatokat kaphat ugyan arra a keresésre, ha a Google mást feltételez róluk a keresési szokásaikból.
A Google ezen funkciója kiszámíthatatlan SERP teljesítményhez vezethet, és egyes webhelyek hirtelen a megszokottól eltérő forgalmat tapasztalhatnak. Ez SEO szempontjából instabilitásnak tűnhet, azonban teljesen természetes és nem kell aggódni miatta.
Az algoritmus frissítései és a keresőmotorok kísérleti funkciói
A Google minden évben több ezer kisebb-nagyobb algoritmusfrissítést vezet be, és ezeknek csupán egy kis részét jelenti be nyilvánosan.
Mind a bejelentett, mind a nem bejelentett frissítések instabilitást okozhatnak a keresőtalálati oldalakon.
Ezek az ingadozások annak köszönhetők, hogy a Google algoritmusfrissítéseivel gyakran a relevancia és a minőség megállapításának módja is megváltozik.
Mindig fontos tehát észben tartani, hogy a rangsorolás megváltozása nem feltétlenül jelenti azt, hogy valami baj van egy webhellyel, ami lejjebb csúszott a rangsorolásban. Könnyen lehet, hogy egy másik találat relevánsabb lett, és a SERP ingadozásnak semmi köze nincs a minőséghez.
Középszerű minőségi jelek
A minőségi jelek arra utalhatnak, hogy mennyire hasznos (vagy nem hasznos) egy webhely, illetve hatással vannak az indexelésre és rangsorolásra is.
Egyes minőségi jelek, úgymint a webhely sebessége kevésbé befolyásolják a rangsorolást, mint maga a tartalom.
A szakértelem és tekintély szintén a tartalom minőségére utalnak, és habár a rangsorolásban nem vesznek részt, érdemes az E-E-A-T szempontok alapján is megvizsgálnod oldalaidat, hogy rávilágíthass webhelyed hiányosságaira.
Ha egy oldal össze-vissza mozog a találatok között, akkor meglehet, hogy nem egészen felel meg a Google minőségi elvárásainak, vagy nem eléggé releváns, és így tovább.
Ne feledd viszont, hogy a találati oldalak ingadozását más ilyen oldalak is okozhatják, amiket a Google nem mindig tud hová tenni, és áthelyezésükkel más tartalmak pozíciója is megváltozik.
Hírek és aktualitások
A kulcsszókhoz kapcsolódó hírek és aktuális események szintén befolyásolhatják, hogy milyen találatok jelennek meg bizonyos keresésekre. A hírek szintén kiszámíthatatlanok, és gyakran egyik napról a másikra rendeződnek át miattuk a találati oldalak.
A hírekkel kapcsolatos találatok általában néhány napig vagy egy hétig maradnak az előkelőbb pozíciókban, vagy még annál is kevesebb ideig, ha sűrűn jelennek meg új tartalmak az adott témában.
Az aktuális eseményekről szóló tartalmak hasonlóképpen felbolygathatják a SERP-eket, különösen, ha népszerűbb dolgokat mutatnak be.
Ilyen esetekben minél előbb tudsz publikálni valamit az adott témában, annál jobb, mert így többen is a te cikkedet jelölhetik majd meg forrásként, amit a Google is nagyra értékel majd.
Ne felejtsd el ezeket a tartalmakat hírleveledben és közösségi platformjaidon is megosztani, hogy minél többekhez eljuthassanak rövid időn belül.
Hogyan kerülheted el a találati oldalak ingadozásából adódó problémákat?
Mivel a SERP-ek ingadozását több minden is okozhatja, az okos reakció a körülmények alapján eltérő lehet az esetek között.
Vizsgáld meg a legfrissebb algoritmusfrissítéseket
Amennyiben a találati oldalak ingadozását valamilyen nemrég bevezetett algoritmus-frissítés okozta, a legokosabb taktika várni. A frissítések során tapasztalt SERP ingadozás általában csak átmeneti.
Nézz utána, hogy mi a legutóbbi a frissítés célja és ellenőrizd, hogy ez alapján webhelyedet is érinthetik-e a változások.
Ne feledd, hogy a frissítésnek talán semmi köze webhelyedhez, csak a Google megváltoztatta, hogy mit tekint releváns találatnak bizonyos kulcsszókra. Hasonlítsd tehát a 3-5 legmagasabb pozícióban rangsoroló tartalmakat azokkal, amelyek lejjebb csúsztak, és nézd meg, hogy mit csinálnak másképpen a top találatok.
Tartsd észben továbbá, hogy a precíz tartalmak jobban rangsorolhatnak, mint a hosszú tartalmak. Egy terjedelmesebb cikknél fennáll a veszély, hogy túl általános lesz, és egyetlen témához sem igazán releváns.
Azonosítsd a középszerű minőségi jeleket
Ha fennáll a gyanú, hogy minőségük miatt változott meg tartalmaid rangsorolása, akkor ellenőrizd őket az E-E-A-T szempontok alapján.
Nem árt továbbá objektíven elgondolkodni rajta, hogy oldalaid mennyire hasznosak a célközönség számára. A gyengébb minőség gyakran annak az eredménye, hogy jobban igyekszik optimalizálni a keresőmotorok igényeire a helyett, hogy a felhasználóknak próbálna hasznos, értékes tartalmakat kínálni.
Gyakori kérdések
Mit jelent a találati oldalak ingadozása?
A találati oldalak (SERP-ek) ingadozása az a jelenség, amikor a keresőmotorok találati oldalai váratlanul más találatokat kezdenek el megjeleníteni, vagy a megszokott sorrendjük rendeződik át. Ez egy természetes jelenség.
Mi okozza találati oldalak ingadozását?
A keresőtalálatok személyre szabása, az algoritmus frissítései, a hírekről és aktualitásokról szóló találatok prioritása és különböző minőségi jelek mind ingadozást okozhatnak.