6 tipp, amivel biztosíthatod webhelyed technikai SEO hátterét

6 tipp, amivel biztosíthatod webhelyed technikai SEO hátterét

<p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">A technikai keresőoptimalizálás éppen annyira művészet, mint amennyire tudomány is, ami sokak számára komoly kihívásnak bizonyulhat. Azonban akármennyire is munkaigényes feladatnak tűnik, fontos, hogy minden online marketinges szakember tisztában legyen legalább a technikai keresőoptimalizálás alapjaival, függetlenül attól, hogy a SEO-e a fő szakterülete, vagy sem.</span></span></span></p>

A technikai SEO megszelídítéséhez némi tudásra, elszántságra, és kitartásra van szükség – no meg egy ilyen útmutatóra, amit mi is összeírtunk most neked!

 

1. Állítsd be az alapvető Google eszközöket, és definiáld céljaidat

Amennyiben bármilyen nemű online marketinggel foglalkozol, és van egy webhelyed is, mindenképpen aktiváld rajta a legalapvetőbb Google eszközöket: az Analytics-et, a Search Console-t, és a Címkekezelőt. Ezek az eszközök temérdek információt szolgáltatnak webhelyed teljesítményéről és állapotáról, illetve számos új funkciót is elérhetővé tesznek számodra, amikkel biztosíthatod webes tulajdonod megfelelő működését. Felhívják például a figyelmed többek között a duplikált meta mezőkre, illetve a feltérképezési hibákra.

 

Mindemellett fontos, hogy meghatározd fő minőségmutatóidat (a KPI-ket), illetve konverziós pontjaidat. Ezek lehetnek akár olyan egyszerűek, mint az organikus forgalom és az űrlapkitöltések mérése, vagy összetettebbek is, mint öt féle konverziós cél beállítása.

 

A konverziós célok meghatározása és nyomon követése nélkül nem fogod tudni, hogy webhelyed az elvártnak megfelelően teljesít-e!

 

2. Használj strukturált adatmegjelölést

A strukturált adatmegjelölés ma mára a technikai keresőoptimalizálás egyik alapvető elemét képezi. A Google az elmúlt években sokat emlegette ezt a fogalmat, amire a SEO szakemberek is felfigyeltek. Ennek köszönhetően egyre többen igyekeznek alkalmazni az efféle adatmegjelölést webhelyeiken (vagy ügyfeleikén), illetve számos CMS platformhoz is temérdek olyan beépülő modul érhető el, ami megkönnyíti ezt a Schema implementálását.

 

A Schema lényegében egy egyedi jelölési módszer (jelölőnyelv), ami lehetővé teszi a webmesterek számára, hogy webhelyük tartalmairól minél több információt biztosíthassanak a keresőmotorok számára egy könnyedén értelmezhető, szabványos kódkészlettel. Amikor megjelölöd tartalmaidat a Schema segítségével, a keresőmotorok nem csak könnyebben értelmezhetik azokat, hanem relevánsabb keresésekre is megjeleníthetik őket, illetve maguk a megjelenített találatok is további információkat tartalmazhatnak (csillagos értékelés, árak, stb.) az alapvető mezők mellet.

 

3. Rendszeresen ellenőrizd a visszahivatkozások minőségét

Köztudott tény, hogy a rossz minőségű visszahivatkozások jelentősen ronthatnák egy webhely tekintélyét a Google szemeiben. 10-15 évvel ezelőtt működhettek ugyan a linkspamelési technikák, ma már ezekért súlyos büntetéseket szabhat ki a Google. Még egész black hat támadási módszerek is épültek erre az elvre az évek során.

 

Fontos tehát, hogy valahogy azonosítani tudd ezeket a rosszindulatú (vagy szimplán rossz minőségű) hivatkozásokat, hogy aztán visszautasíthasd őket. Az előbbiben számos online eszköz lehet segítségedre, habár ezek nagy részéért egy havi előfizetésre kell számítanod. Érdemes egy ilyen tesztet legalább havi 1-2 alkalommal lefuttatnod, hogy időben értesülhess a veszélyesebb linkekről.

 

Amennyiben sikerült rátalálnod a potenciálisan káros hivatkozásokra, a Google linkvisszautasító eszközével kizárhatod őket linkprofilodból.

 

4. Folyamatosan figyeld webhelyed sebességét

A Google a legjobb felhasználói élményt nyújtó webhelyeket szeretné kínálni felhasználóinak, ezért a webhely sebessége fontos rangsorolási szemponttá vált a keresőmotor szemében az elmúlt évek során. Mind asztali számítógépeken, mind mobileszközökön fontos, hogy webhelyed minél gyorsabban és gördülékenyebben működjön

 

A Google PageSpeed Insights nem csupán felméri webhelyed sebességét, hanem különféle tanácsokat is kínál arra, hogy hogyan javíthatnád azt a még jobb teljesítmény (és rangsorolás) elérése érdekében. Itt lehet szó a képek tömörítéséről, a felesleges kódrészlete egyszerűsítéséről, és így tovább. Mindemellett ellenőrizd a 404-es hibakódot megjelenítő oldalakat is (erre is a Search Console-t használhatod).

 

5. Kanonizáld duplikált oldalaidat

Egy meglepően sűrűn előforduló probléma, hogy egy webhelyen egy adott tartalom több URL cím alatt is fellelhető. Ez leggyakrabban az olyan webhelyeken áll fenn, amelyek SSL tanúsítványt szereztek, és ezzel átálltak egy HTTPS protokollra a régi HTTP szabványt követően. Ilyenkor Egy tartalom két URL címen is megtalálható marad az interneten, ami könnyedén összezavarhatja a keresőmotorokat, és ezzel ronthatja a tartalmak rangsorolását.

 

Egy másik példa erre a www-vel és anélkül kezdődő URL címek. Csupán ezt a két esetet összevonva kapásból négy címen is létezhet ugyan az a tartalom egy webhelyen:

https://www.webhely.hu/kapcsolat

http://www.webhely.hu/kapcsolat

https://webhely.hu/kapcsolat

http://webhely.hu/kapcsolat

 

Ezt a problémát az úgynevezett kanonizálással lehet megoldani. Ennek az eljárásnak az a lényege, hogy megjelölöd webhelyeden azt a tartalmat, amit szeretnéd, hogy a Google „hivatalosként” (kanonikusként) kezeljen, elkerülve a duplikációból származó problémákat. Ez a funkció a legtöbb modern CMS-ben megtalálható (vagy bővítménnyel hozzáadható). Ehhez érdemes a Google saját útmutatóját végigolvasni, hogy biztosan a keresőmotor szabványai szerint végezd a műveletet.

 

6. Használd a robots.txt fájlt

A robots.txt fájl segítségével megszabhatod, hogy a keresőmotorok webhelyed mely oldalait ne térképezhessék fel vagy indexelhessék. Ez a fájl lényegében egy tetszőlegesen megadott URL listát tartalmaz a keresőmotorok számára „tiltott” oldalakról.

 

A webmesterek hajlamosak elfeledkezni a robotst.txt-ről, hiszen viszonylag ritkán kell elővenni, és bizonyos eszközökkel anélkül szerkesztheted, hogy egyáltalán fel kelljen keresned szervereden. Fontos észben tartani ezt a fájlt, mert előfordulhat, hogy olyan URL-eket tartalmaz, amikre a behelyezésük óta már szükség lenne, de a Google nem képes hozzájuk férni a tiltások miatt.