Mik azok a strukturált adatok, és mi közük van a SEO-hoz?
A strukturált adatokról bizonyára hallottál már, és talán már a JSON-LD, vagy a Schema kódok is szóba jöttek. Ezek a kifejezések nem kevés haladó SEO szakembert is fejvakarásra késztetnek – vajon mit jelentenek? Mire jók? Miért van szükség strukturált adatokra, vagy egyáltalán mik azok? Mi köze van mindennek a keresőoptimalizáláshoz? Cikkünkben ezekre, és hasonló fontos kérdésekre szeretnénk választ adni!
Mik azok a strukturált adatok?
A strukturált adatok olyan adatok, amelyek egy speciális formátumban vannak megadva egy weboldalon – ez a speciális formátum lehetővé teszi a keresőmotorok számára, hogy értelmezni tudják a strukturált adatokat, és olyan keresőtalálatokat jelenítsenek meg, amelyekben az alapvető információn kívül ilyen többletadatok is szerepelnek. A strukturált adatok kódja a weboldal forráskódjában szerepel. A strukturált adatok oldalon való elhelyezését „jelölésnek” vagy „megjelölésnek” nevezzük.
Gyakori példák a strukturált adatok szemléltetésére a különböző receptoldalak. Egy receptoldalon többek között például arra lehet használni ezeket az adatokat, hogy megjelöld a recept elkészítési idejét, vagy éppen a kalóriaértékét. Ez a jelölés nem a felhasználóknak, hanem a keresőmotoroknak szól. A megfelelően strukturált adatok megjelennek a keresőtalálat előnézetében:
A strukturált adatok ilyen úgynevezett bővített találatokat eredményeznek. A cím, az URL, és a meta leírás mellett láthatjuk a recept elkészítéséhez szükséges időt (55 perc) és a kész fogás kalóriaértékét is (739 kalória). Attól függően, hogy milyen adatok vannak megjelölve az oldalon, más és más releváns információk jelenhetnek meg – például egy 5 csillagos skálán ábrázolt értékelés, termékárak, stb. A megjelölt adatok attól függenek, hogy milyen jellegű tartalomról van szó.
Érdemes megjegyezni, hogy habár a Google is támogatja a strukturált adatokat, nincs rá garancia, hogy tartalmaid bővített találatokként jelennek majd meg a keresőben. Természetesen mindenképpen érdemes megjelölni ezeket webhelyeden, de innentől kezdve csak annyit tehetsz, hogy reméled, a Google használja is majd ezeket.
Mihez kezdhetsz te a strukturált adatokkal?
A strukturált adatok lehetővé teszik számodra, hogy kommunikálj a keresőmotorokkal. Megmondhatod a keresőmotoroknak, hogy milyen hozzávalók kellenek a recepthez, amiről a tartalom szól, vagy hogy mennyi ideig készül, hány kalória van benne, stb. Természetesen vannak strukturált adatjelölések más dolgokhoz is – rendezvények, könyvek, éttermek, stb. – a lista rendkívül hosszú!
Miután a keresőmotorok észreveszik ezt az információt az oldal átvizsgálása során, eldönthetik majd, hogy megjelenítik-e a keresésekre, vagy SEM.
Mi az a Schema.org?
A Schema.org egy online projekt, amely célja egy egységes, minden keresőmotor által támogatott, úgynevezett jelöléslistát biztosítani a strukturált adatok megjelölésére. A Schema lényegében számos strukturált kódrészlet gyűjteménye, amivel szinte bármilyen jellegű adatot megjelölhetsz tartalmaidban.
A Schema.org webhelyén rengeteg kódrészletet megtalálsz. Például ha webhelyeden nadrágokat árusítasz, akkor megadhatod, hogy milyen színekben kaphatók nálad az adott ruhadarabok, vagy éppen hogy milyen anyagból készültek, és ezek az adatok aztán a Google keresőtalálatai között is megjelenhetnek majd. Ehhez a Product, vagyis „Termék” kategória kódrészletei között érdemes szétnézni, de számos más kategória közül is válogathatsz, és több közül is összeszedheted az adott tartalomnak megfelelő részleteket.
Mi az a JSON-LD?
A JSON-LD a Schema.org egyik jelölése. Lényegében a kód megírásának egy formája. A Schema.org-on más jelölések is találhatók, például RDFa vagy Microdata. A JSON-LD-t érdemes használni, egyrészt mert a Google is ezt javasolja, másrészt pedig mert ez a fajta jelölés stabilabb, és kevésbé valószínű, hogy problémákat okoz a webhelyen. A JSON-LD ráadásul az egyetlen jelölés, amelyet a Google Tag Manager is támogat.
Miért fontosak a strukturált adatok keresőoptimalizálás szempontjából?
A strukturált adatok nem számítanak konkrét rangsorolási szempontnak, de ettől független fontos szerepük van a seo-ban. A strukturált adatok segítségével több információt biztosíthatsz a keresőmotoroknak, arról, hogy miről is szól az adott oldal. Minél több információt szolgáltatsz a Google-nak, az annál több releváns keresésre jelenítheti majd meg előkelő pozícióban tartalmaidat.
Ezen kívül fontos szempont az is, hogy a strukturált adatok megváltoztatják keresőtalálataid megjelenését, amelyekben – mint azt fentebb már a receptes példával ábrázoltuk is – több adat jelenik majd meg az alapvető címen, URL-en, és leíráson kívül. Ezek a találatok sokkal igényesebbnek tűnnek a felhasználók szemében, és megeshet, hogy az emberek szívesebben kattintanak rájuk, még akkor is, ha nincsenek a legelső pozícióban.