Így segítheti tartalommarketingedet a Google Analytics

Így meríthetsz tartalomötleteket a Google Analytics jelentésekből

<p class="Alapszveg" style="margin:0cm 0cm 8pt; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif">Az adatok a modern, digitális marketingkampányok alappilléreit képezik. Azok a cégek, amelyek aktívan foglalkoznak az adatok begyűjtésével és elemzésével sokkal jobban megértik ügyfeleiket, és ez által sokkal hatékonyabb stratégiákkal állhatnak elő. Az adatalapú marketing hűségesebb, aktívabb ügyfeleket, és persze több lebonyolított üzletet eredményez.</span></span></span></p>

A legtöbben a SEO, a PPC és közösségi stratégiáik fellendítésére alkalmaznak ilyen begyűjtött adatokat, és habár ez minden esetben jó taktika, az adatok más területeken is hasznosak lehetnek – például a tartalommarketingben.

 

Sokan egy kizárólag kreatív feladatként tekintenek a tartalommarketingre. Tény, hogy az igényes tartalmak elkészítéséhez nem árt egy adag kreativitást is csőre tölteni, de mivel a tartalmak célja a látogatók, felhasználók, leendő ügyfelek aktivizálása, így az adatok sokat segíthetnek abban, hogy megértsük, mégis mivel hathatunk igazán célközönségünkre.

 

A hatékony tartalommarketing tehát éppen annyira szól a technikai gondolkodásmódról, mint a kreativitásról. Ha szeretnéd hatékonyabbá tenni tartalommarketingedet, akkor a Google Analytics kínálta adatok rengeteget segíthetnek ebben, persze csak ha tudod, hogy hol keresd, és hogyan értelmezd őket. Cikkünk ebben hivatott segíteni!

 

Tipp: Szinte minden jelentés jobb felső sarkában megadhatsz egy egyéni időintervallumot, amelynek adatait meg szeretnéd tekinteni. Nem biztos, hogy az alapértelmezett dátumtartomány ideális lesz céljaidhoz, ezért ellenőrizd, hogy mettől meddig látod az adatokat!

 

1. Készíts többet legnépszerűbb tartalmaidból

Minden bizonnyal olyan tartalmakat szeretnél készíteni, amelyek minden esetben jól teljesítenek (ez logikus). Ehhez mindenképpen érdemes rápillantanod meglévő tartalmaidra, hogy megállapíthasd, melyek azok, amelyek eddig a legjobb eredményeket hozták (tetszőlege szempontok szerint).

 

A Google Analytics segít kiszűrni leghatékonyabb tartalmaidat. Nem rossz persze, ha vannak megérzéseid munkáiddal kapcsolatban, de a Google Analytics számadatai garantáltan képesek alátámasztani vagy eloszlatni ezeket.

 

Nézzük meg, hogy mely oldalaid voltak a leghatékonyabbak eddig a megtekintések száma szerint. Navigálj a Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal jelentéshez. Mint a legtöbb jelentésben, itt is rendelkezésedre állnak különféle szűrők, mutatók, és dimenziók, amelyek alapján rendezheted találataidat.

 

Az alapértelmezett sorba rendezési mutató valószínűleg az Oldalmegtekintések oszlop lesz – ha más szempont szeretnél rendezni, csak kattints az adott oszlop nevére (és még egyszer, ha meg szeretnéd fordítani a sorrendet az adott szempont alapján).

 

Az elsődleges dimenziót alapértelmezettként Oldalra állítja az Analytics (tehát az oldalak URL-je jelenik meg), de ha szeretnéd tudni, hogy milyen általad megadott cím tartozik az adott oldalhoz, akkor állítsd ezt a dimenziót Oldalcímre.

 

Ez után a jelentésben több kérdésre is megtalálod a választ, például hogy mekkora forgalmat termelnek „klikkcsali-gyanús” címeid, vagy hogy mennyire népszerűek listaszerű tartalmaid, és így tovább.

 

Tanulmányozd a jelentést oldalcímek szerint (elsődleges dimenzió), és nézd meg, hogy milyen jellegű címek váltanak ki több aktivitást az emberekből. E tudás birtokában a későbbiekben sokkal hatékonyabb címeket fogalmazhatsz majd meg tartalmaidnak.

 

Sok derülhet ki az összehasonlítás nézetből is, amelyet a táblázat jobb felső sarkában találsz az ikonok között. Kattints erre a nézetre, majd válaszd mindkét oszlop legördülő menüjében az Oldalon töltött átl. idő opciót – így láthatod majd, hogy mely tartalmak tartották meg tovább a látogatók figyelmét.

 

Ezek az adatok persze nem mutatnak teljes képet – vedd figyelembe azt is, hogy az adott tartalmak milyen jellegzetességekkel bírnak. Könnyen lehet például, hogy egy adott tartalom azért tartja meg tovább az emberek figyelmét, mert egy videó is szerepel benne.

 

2. Csapj le az egyszerű lehetőségekre

A tartalom és a keresőoptimalizálás elválaszthatatlan párost képeznek. A tartalom az, amit megfelelő optimalizálással a keresőtalálati oldalak előkelő pozíciójában emelhetsz. A Google-nak jó minőségű, értékes tartalmakra van szüksége, hogy legyen mit felkínálnia a felhasználók kereséseire.

 

Na persze tartalomötleteket szerezni nem mindig egyszerű feladat, de webhelyed látogatói rengeteget segíthetnek ilyen téren. Amennyiben webhelyeden keresősáv is működik, akkor az Analytics egyik jelentésében ellenőrizheted, hogy a látogatók milyen kulcsszavakra keresnek rá annak segítségével.

 

Ehhez először is be kell állítanod, hogy az Analytics figyelje a keresősáv forgalmát. Miután ez kész, a Viselkedés > Webhelyről indított keresés > Keresési kifejezések jelentésben láthatod azokat a kulcsszavakat, mikre a látogatók rákerestek webhelyed keresősávjában.

 

Eleinte ez a lista még üres lesz, mert az Analytics csak onnantól kezdve figyeli a kulcsszavakat, amikortól beállítod azok nyomon követését, de idővel sok hasznos információt leszűrhetsz belőle – például hogy mire számítanak a felhasználók webhelyedtől.

 

Könnyen lehet, hogy olyan tartalmak iránt érdeklődnek látogatóid, amik webhelyed jellegéből adódóan kapcsolódnak márkádhoz, de nem kínálsz ilyeneket a felhozatalban. A keresőkifejezések vizsgálatával nem kell találgatnod, hogy vajon mit szeretnének látni látogatóid webhelyeden – szó szerint leírják neked!

 

E kulcsszavak vizsgálgatásával hamar rávilágíthatsz webhelyed tartalombéli hiányosságaira.

 

3. Frissítsd meglévő tartalmaidat

A tartalommarketing éppen annyira szól meglévő tartalmaid frissítéséről, mint az újak elkészítéséről. Ha egy új látogató webhelyedre érkezve azt látja, hogy a cikk, amire a Google-ban kattintott már vagy másfél éves, akkor jó eséllyel visszafordul majd (ha a tartalom frissessége olyan fontos számára).

 

A frissebb tartalmakat a Google is előnyben részesíti. Tartalmaid frissítése jelentős forgalomnövekedést eredményezhet webhelyeden. Ehhez mindenek előtt rá kell jönnöd, hogy látogatóid mely oldalakról hagyják el webhelyedet.

 

Navigálj a Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal jelentéshez, majd másodlagos dimenziónak add meg a Forrás/médium opciót.  Ez után rendezd a táblázatot az Egyedi oldalmegtekintések szerint, hogy láthasd, hány új látogatót vonzanak be bejegyzéseid.

 

Tipp: Az elsődleges dimenziót itt is beállíthatod Oldalcímre¸ hogy ne az URL alapján kelljen kitalálnod, mely tartalmaidat látod a táblázatban. Ez után a másodlagos dimenziót és a sorrendezést újra meg kell adni!

 

Ez után pillants rá a Visszafordulási arány illetve a Kilépések százalékos aránya oszlopokra. Ebből láthatod, hogy új látogatóid egyáltalán a webhelyeden maradnak-e, miután rátalálnak az adott tartalomra.

 

Az olyan tartalmakat, amelyek sok egyedi megtekintést kapnak, de magas a visszafordulási arányuk is, valószínűleg frissítened kell majd.

 

A Viselkedési folyamat egy másik jelentés, ami segít eldönteni, hogy látogatóid mennyire aktívak tartalmaiddal. Ezt a Viselkedés menüben találod (valamivel az előbb megtekintett Minden oldal jelentés felett).

 

Ez a jelentés megmutatja, hogy látogatóid mit csinálnak webhelyeden, miután megérkeznek arra, például egy tartalomoldalra. Mindebből kiderítheted, hogy tartalmaid elég értékesek-e látogatóid szemében, hogy tovább nézelődjenek webhelyeden (vagy elhagyják azt, mert nem igazán tetszik nekik, amit látnak).

 

Például: tartalmaid elolvasása után átlépnek-e „Kapcsolat” oldaladra, hogy megtudják, hogyan vehetik fel cégeddel a kapcsolatot?

 

Ezekkel a jelentésekkel kiderítheted, hogy mely tartalmaid igényelnek némi karbantartást – legyen szó az információk frissítéséről, vagy egy komolyabb átalakításról. Legutóbbi frissítésed dátumát érdemes feltüntetni tartalmaid tetején, hogy a felhasználók lássák, tényleg foglalkozol is ezekkel (és azt, hogy friss információkat találnak majd cikkedben).

 

4. Vizsgáld meg a kulcsszavak mögött meghúzódó szándékot

Mint említettük, a Google célja, hogy a legértékesebb tartalmakat kínálja fel a keresőknek. Minél értékesebb tartalmakat készítesz, annál jobb eséllyel érhetsz majd el magasabb pozíciókat a találatok között.

 

Ahhoz, hogy tartalmaid értékesek legyenek a kereső felhasználóknak, meg kell felelniük azok keresőszándékának. Minden beírt kulcsszó mögött valamilyen szándék áll – a felhasználó talán csak információra kíváncsi, esetleg össze szeretne hasonlítani több opciót vásárlás előtt, vagy az is lehet, hogy a beírt kulcsszavak nagyon határozott vásárlási szándékra utalnak.

 

Ha egy tartalmad jellege passzol a kereső felhasználó szándékához, valószínűbb, hogy az adott felhasználó hasznosnak találja majd azt.

 

Három főbb különböző keresőszándékot különböztetünk meg: információs, navigációs, tranzakciós – ezeken kívül persze még aprólékosabb kategóriákba is oszthatjuk a lekérdezéseket a mögöttük álló szándék szerint. A keresőszándék koncepciójáról ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben!

 

Ha látni szeretnéd, hogy felhasználóid milyen kulcsszavakon keresztül találnak rá webhelyed tartalmaira kereséskor, akkor navigálj az Ügyfélszerzés > Search Console > Lekérdezések jelentéshez. Ez a jelentés csak akkor aktív, ha összekötötted Analytics és Search Console fiókjaidat, amihez itt találod a Google hivatalos útmutatóját

 

A Lekérdezések jelentés akkor pozitív számodra, ha olyan szándékú kulcsszavakat tartalmaz, amelyek megfelelnek céged céljainak. Például ha webáruházad van, akkor jó esetben az emberek tranzakciós szándékú kulcsszavakkal találnak rá. Ezzel szemben ha a kulcsszavak többsége mögött információs szándékot vélsz felfedezni, akkor könnyen lehet, hogy a forgalom nagy része nem kvalifikált számodra, mert értelemszerűen nem vásárolni szeretnének – legtöbbjük valószínűleg hamar el is hagyja webhelyedet, miután rátalál.

 

Ha szeretnél tranzakciós szándékú keresőket megcélozni, akkor talán érdemes olyan tartalmakat készítened, amelyek az információs és a tranzakciós között állnak félúton.

 

Jó példák erre az olyan cikkek, amelyek két gyakori alternatívát hasonlítanak össze (ezek címeiben gyakran megjelenik a „vagy”, esetleg a „kontra” szó. Az ilyen tartalmak beleférnek a kutató, információs szándékú keresésekbe, de egyben az olyan felhasználók számára is ideálisak, akik már közel állnak a vásárlásra kész fázishoz.