Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)

Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)

A keresőoptimalizálás óriási témakör, tele érdekes, de gyakran összetett fogalmakkal. Ilyen például a keresőszándék is, ami a modern keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, és amivel minden valamirevaló SEO szakembernek tisztában kell lennie a siker érdekében. A következőkben megnézzük, hogy mit is takar ez a fogalom, és hogy hogyan lehet optimalizálni rá!

Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)

Mi az a keresőszándék?

A keresőszándék lényegében azt takarja, amit egy kereső felhasználó szeretne elérni a keresésével. Néhány felhasználó szeretne választ kapni egy kérdésre, mások egy bizonyos témáról szeretnének többet tanulni, valaki éttermeket keres a hétvégi vacsorához, mások vásárolni készülnek valamit az interneten, és így tovább.

 

A Google az évek során egyre hatékonyabbá vált a keresőszándék meghatározásában, és értelemszerűen olyan találatokat mutat szívesen a kereső felhasználóknak, amelyek passzolnak azok szándékához a beírt keresés alapján. Ebből következik, hogy ha szeretnéd megcélozni ideális ügyfeleidet az organikus keresésben, akkor ki kell derítened, hogy milyen szándékkal keresnek, hogy ennek megfelelő tartalmakat kínálhass nekik.

 

Milyen kategóriái vannak a keresőszándéknak?

Ezer felhasználó ezer más dologra kereshet rá, azonban ezeket a kereséseket néhány konkrétabb kategóriába sorolhatjuk a felhasználók szándéka szerint.

 

Információs szándék

Rengeteg felhasználó fordul a keresőmotorokhoz azért, mert információt keres valamivel kapcsolatban. Legyen szó a legújabb sporthírekről, az időjárásról, vagy a szakszerű kádtakarításról, aki ezek iránt érdeklődik, az információs szándékkal keres. A keresőkbe beírt kérdések is ebbe a kategóriába tartoznak.

 

Navigációs szándék

Akkor beszélünk navigációs szándékról, amikor a felhasználók egy bizonyos webhelyet keresnek. Ha valaki például azt írja be a keresőbe, hogy [youtube], akkor minden bizonnyal a YouTube-ra szeretne eljutni.

 

Az navigációs szándékú keresésre csak akkor előnyös magas rangsorolást elérni, ha az emberek valóban a te webhelyedet szeretnék megtalálni. Ha például jól rangsorolnál a [Google Ads] keresésre, de a felhasználók a valódi Google Ads platformot szeretnék megtalálni, akkor hiába jelenik majd meg találatod, nagyon kicsi lesz az átkattintási aránya, és nagyon magas a visszafordulási aránya.

 

Tranzakciós szándék

A harmadik kategória a tranzakciós szándék. Ide tartoznak azok a lekérdezések, amelyeknél a felhasználó vásárolni szeretne valamit az interneten.

 

Kereskedelmi szándékú kutatás

Természetesen vannak olyan felhasználók is, akik vásárolni készülnek, de még nem tudják pontosan, hogy mi lenne számukra a tökéletes választás, így az interneten próbálják kideríteni, hogy melyik lenne számukra a legtökéletesebb fűnyíró, a leghatékonyabb sampon, és így tovább. Bizonyos értelemben ezekben a keresésekben találkozik egymással az információs és a kereskedelmi szándék, hiszen az emberek információt keresnek olyan dolgokról, amikből vásárolni szeretnének.

 

Kulcsszószándék

A kulcsszavak fontos szerepet játszanak a keresőszándék értelmezésében, hiszen sokat elárulhatnak arról, hogy mi is a felhasználó célja. Az „akciós” (vagy „olcsó”) szó arra utal, hogy a felhasználó vásárlásban gondolkodik, de valószínűleg az átlag alatti árú termékek iránt érdeklődik, míg az „ingyenes” egyértelműen azt jelzi, hogy a felhasználó nem vásárolni szeretne, hanem valamilyen ingyenes megoldásra van szüksége.

 

Szintén árulkodó jel, ha a felhasználók konkrét termékekre vagy szolgáltatásokra keresnek rá, hiszen bizonyára érdeklődnek irántuk, és vásárlást fontolgatnak.

 

Ha egy felhasználó úgy kezdi a keresését, hogy „mi az a…”, „hol van a…”, vagy „kicsoda…” és így tovább, akkor kérdésről beszélünk, tehát minden bizonnyal információs szándékról van szó.

 

Hogyan optimalizálj keresőszándékra?

Mindenképpen biztosítanod kell, hogy landing oldalad passzoljon közönséged keresőszándékához. Ha az emberek információ után kutatnak, akkor ne termékoldalakra irányítsd őket, ha pedig vásárolni szeretnének, akkor pedig webáruházadba – logikus, nem igaz?

 

A termékoldalakat éppen ezért érdemes kifejezetten kereskedelmi jellegű kulcsszavakkal optimalizálni. Ha például növénymagokat forgalmazol, akkor optimalizálhatnál a [vetőmag vásárlás] kulcsszóra, amivel a tranzakciós szándékú keresőket célozhatod meg. Ha foglalkozol tartalommarketinggel (és remélhetőleg foglalkozol vele), akkor bizonyára van néhány hasznos cikkeid a növénytermesztésről – az egyiket optimalizálhatnád a [hogyan ültessünk XY növényt] kifejezésre, megcélozva ezzel az információs szándékú keresőket.

 

Persze a keresőszándékot nem mindig egyszerű meghatározni, azonban e nélkül nem tudhatod, hogy hogyan célozd meg hatékonyan célközönségedet. Megeshet az is, hogy a felhasználók szándéka nem pontosan az, amire a lekérdezésük utal, és így tévesen találnak rá tartalmadra (ez elsülhet jól és rosszul is).

 

Ha szeretnéd kideríteni ügyfeleid szándékát, akkor a legegyszerűbb, ha megkérdezed őket. Készíthetsz nekik például egy rövid, egy perc alatt kitölthető (opcionális, nem erőltetett) kérdőívet, amiben megtudakolod, hogy mit keresnek és hogyan találtak rá webhelyedre.

 

Egy másik lehetőség szétnézni a Google Search Console jelentései között, amikhez itt találsz egy átfogó útmutatót.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések