A konverzió definíciója

konverzió

A konverzió definíciója

A konverzió minden olyan esemény, amelyet egy cég egy előre kitűzött cél teljesülésének tekint. Az online marketingben konverziónak számít például, amikor egy webhely látogatója megvásárol valamit, vagy regisztrál egy szolgáltatásra, letölt egy dokumentumot vagy kitölt egy űrlapot.

 

Mi számít konverziónak?

A konverziók klasszikus példáiként gyakran szokás emlegetni a vásárlásokat, a letöltéseket vagy a hírlevelekre való feliratkozásokat. A konverzió mindig egy folyamat, amely során egy érdeklődő fél lehetséges vagy tényleges ügyféllé lép elő.

Ez alapján az alábbi folyamatok és események mind konverzióknak tekinthetők az interneten:

  • A felhasználó regisztrál egy demó vagy teszt verzióra
  • A felhasználó letölt egy tartalmat – például egy e-könyvet
  • A felhasználó feliratkozik egy hírlevélre
  • A felhasználó felveszi a kapcsolatot a szolgáltatóval, például egy űrlapon keresztül

 

Miért van szükség konverziókra?

A cégek általában az ügyfelek utazásainak, illetve a marketingtevékenységek hatékonyságának mérésére használják a konverziókat. A konverziók és a hozzájuk kapcsolódó konverziós arány már rég óta fő teljesítménymutatóknak (KPI) számítanak az e-kereskedelemben, a keresőoptimalizálásban, az online hirdetési rendszerekben, illetve a webhelyek és marketingkampányok sikereinek követésében.

Számos partnerhálózat is használja a konverziókat, hiszen általában ezek alapján kerülnek kiosztásra a partnerprogramok közvetítői díjai.

 

Hogyan mérjük a konverziókat?

A konverziók nyomon követése valamilyen webanalitikai eszköz segítségével történik – a legnépszerűbb az ingyenes Google Analytics. Többféle eszközzel is megfigyelheted, hogy az ügyfelek milyen konverziós útvonalat járnak be utazásuk (azaz a konverziós tölcsér) első és utolsó szakasza között. A konverziók követése általában digitális sütik segítségével zajlik.

 

A konverziók típusai

Egy ügyfél több konverziót is elvégezhet utazása során. Sok esetben megkülönböztethetünk „kemény” és „puha” konverziókat.

A „kemény” konverziók azok a klasszikus konverziós események, amelyek közelebb állnak a vásárláshoz. A webhely látogatójának konkrét szándéka van. Ilyen például egy termékbemutatóra történő regisztráció, vagy egy rendelés leadása.

A „puha” konverziók kevésbé konkrétak. A látogatók érdeklődnek ugyan egy termék vagy valamilyen tartalom iránt, de még nem állnak készen a döntésükre. Puha konverziók például a hírlevelekre való feliratkozások vagy az informatív tartalmak letöltése.

 

Mi a különbség a konverziók és a leadek között?

Habár ez a két kifejezés nagyon közel áll egymáshoz, valójában két eltérő dolgot jelentenek.

A „lead” magyarul „érdeklődőt” jelent – egy olyan személyt, aki érdeklődését fejezte ki egy cég kínálata iránt. Egy érdeklődő bizonyos konverziós lépéseken keresztül később tényleges ügyféllé konvertálhat.

Egy lead, azaz érdeklődő tehát egy későbbi konverzió előfeltétele lehet, de ennek az ellenkezője nem igaz. Egy konverzió csak akkor teljesülhet, ha már korábban történt valamilyen kapcsolatfelvétel a lehetséges ügyfél és a cég között.

Tegyük fel például, hogy egy felhasználó feliratkozik egy hírlevélre egy űrlap kitöltésével. Ilyenkor ez a felhasználó egy érdeklődővé válik a cég szemében, mert kapcsolattartási adatokat adott át a cégnek. Később aztán ez a felhasználó megnyitja az egyik hírlevelét, majd rákattint a benne található linkre és megvásárolja a felkínált terméket – ezzel tényleges ügyféllé konvertál.

 

A konverziók mérése

A konverziók mérésére vagy követésére használt legnépszerűbb ingyenes eszközök a Google Ads hirdetési platform, illetve a Google Analytics webhelystatisztikai platform. Mindkét felületen lehetőséged nyílik egyéni konverziós célok létrehozására, hogy pontosan nyomon követhesd ezek teljesülését, azaz, valahányszor egy felhasználó elvégez egy konverziós lépést.

 

Konverziók a SEO-ban

A keresőoptimalizálás fő célja minél több organikus forgalmat vonzani egy webhelyre, hogy később ezeket a látogatókat ügyfelekké lehessen konvertálni. A SEO és a konverziók tehát nagyon szorosan kötődnek egymáshoz.

A magasabb rangsorolási pozíciókat elérő webhelyek több forgalmat kapnak, és több lehetőségük is nyílik a látogatók konvertálására. A technikai SEO tovább javítja a konverziók lehetőségét, hiszen a gyorsabb, könnyebben navigálható és stabilabb webhelyeket a látogatók is szívesebben használják.

A SEO egyik feladata tehát pozitív felhasználói élményt kínálni a konverziók ösztönzése érdekében.

 

A konverziók szerepe az online marketingben

Ha a sikerek méréséről van szó, a konverziók méretezhető paraméterek a webmesterek, hirdetők és marketingügynökségek szemében. Ez többek között annak köszönhető, hogy lehetővé teszik az ügynökségek fair kompenzációját a felmutatott eredményekért cserébe.

Azonban az olyan konverziók esetében, amelyek kapcsolódnak közvetlenül egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásához, érdemes megfigyelni azt is, hogy milyen módon történtek ezek a konverziók.

Ez azért van, mert az olyan konverziók, mint a letöltések és feliratkozások bizonyos szélsőséges esetekben automatikus műveletek is lehetnek előre programozott robotok jóvoltából. Érdemes tehát mindig megfigyelni, hogy milyen ügyfél-útvonal vezetett a konverziós lépésig, és ez által szűrni az esetlegesen hamis eseteket.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések