Az LSI kulcsszó definíciója

LSI kulcsszó

Az LSI kulcsszó definíciója

Az LSI (látens szemantikus indexelés) kulcsszók olyan kifejezések, amelyek szemantikailag kapcsolódnak egy oldal fő kulcsszójához. Ha például egy oldalon a „keresőoptimalizálás” szót célzod meg elsődlegesen, akkor LSI kulcsszók lehetnek például a „rangsorolás”, a „keresőtalálati oldal” vagy a „linképítés”.

Az LSI kulcsszók nem szinonimák, tehát nem azonos jelentéssel bíró szavak. Sokkal Inkább olyan kifejezések, amelyek segítenek körülírni egy oldal témáját.

A Google manapság nem csupán egyetlen oldalon szereplő kulcsszó alapján dönti el, hogy az adott tartalom kapcsolódik-e egy kereséshez. A keresőmotor algoritmusai a fő kifejezéshez szorosan kapcsolódó kulcsszókat is figyelik, hogy megállapíthassák egy tartalom kontextusát – különösen, ha az nem egyértelmű.

Volt idő, amikor a Google azt vette csupán figyelembe, hogy hányszor fordult elő egy kulcsszó egy oldalon. Minél többször használtad a „keresőoptimalizálás” szót egy tartalomban, annál jobb esélyed volt arra, hogy megjelenj erre a kulcsszóra. Ez persze sokakat arra ösztönzött, hogy indokolatlanul gyakran kezdjék el használni kulcsszóikat, csak hogy jobb rangsorolást szerezzenek – ez volt az úgynevezett kulcsshózalmozás. Sok SEO szakember továbbá megszállottan próbálta megtalálni a tökéletes „kulcsszósűrűséget”.

A Google-nak tehát lépnie kellett, hogy igényesebb tartalmak létrehozására kényszerítse a webhelyeket. Manapság muszáj nem csak egy-egy kulcsszóra, hanem egész témákra optimalizálni.

 

Az LSI kulcsszók pont ideálisnak tűnnek erre a célra, mégis heves vita tárgyát képezik a SEO közösségben. A Google ugyanis számos alkalommal kijelentette már, hogy az LSI kulcsszók nem léteznek.

Félreértés ne essék – nagyon is fontos, hogy kapcsolódó kifejezéseket használj tartalmaidban, hiszen általában csak így térhetsz ki egy adott téma minden fontosabb részletére, és kínálhatsz valódi értéket olvasóidnak.

A probléma onnan ered, hogy maga az „LSI kulcsszó” megnevezés helytelen, viszont maga a látens szemantikus indexelés egy nagyon is létező koncepció, amit érdemes megismerni az eredményesebb SEO érdekében.

 

Mi az a látens szemantikus indexelés?

A látens szemantikus elemzésként is emlegetett látens szemantikus indexelés (latent semantic indexing) egy természetes nyelvfeldolgozó technika, amelyet az 1980-as években dolgoztak ki a szavak közötti kontextuális kapcsolatok azonosítására.

Magyarul a látens szemantikus indexelés rátalál a szavak közötti (szemantikus) rejtett (látens) kapcsolatokra, elősegítve ezzel az információk értelmezését (indexelés).

Egy oldal tartalmának értelmezése segíthet meghatározni annak témáját az alapján, hogy a szerző milyen kifejezéseket használ.

Elméletben tehát a Google alkalmazhatná ezt a technikát a szinonimák értelmezésére, és érdemes is lenne használni őket a tartalomban, hogy a keresőmotor könnyebben kitalálja, hogy milyen témáról van szó.

Az LSI kulcsszókat körülölelő vita nem arról szól, hogy mennyire fontos logikusan kapcsolódó kifejezéseket használni egy tartalomban, amikre az ember természetesen számítana, ha az adott témáról olvas. A bonyodalmat az okozza, hogy nincs bizonyíték rá, hogy a Google ténylegesen használná erre a látens szemantikus indexelést.

Az LSI egy meglehetősen régi módszer, amelyet kisebb dokumentumcsoportok elemzéséhez fejlesztettek ki, nem pedig az egész internetre.

A szemantika ennek ellenére nagyon fontos a keresőmotorok számára, amikor egy oldal tartalmát próbálják feldolgozni. Senki sem vitathatja, hogy teljesen természetes, ha az alapos, igényesen megírt szöveges tartalmakban szemantikailag kapcsolódó kifejezések és szinonimák is megjelennek.

 

A Google véleménye az LSI kulcsszókról

Mint az fentebb is elhangzott, a Google többször is kijelentette, hogy az LSI kulcsszók nem léteznek. Itt van például John Mueller, a keresőmotor egyik munkatársának tweetje 2019-ből:

„Nincs olyan, hogy LSI kulcsszók – ha valaki mást mond neked, akkor az téved, sajnálom.”

 

Az LSI az 1980-as évek találmánya, azaz öregebb, mint maga az internet. Valójában csak azért beszélnek róla manapság a SEO-ban, mert az emberek próbálják kitalálni, hogy a Google miként értelmezheti a szinonimákat és szemantikailag kapcsolódó kulcsszavakat.

 

Az LSI eredeti szabadalmában a következőt olvashatjuk:

„Mivel az emberi szóhasználatot jelentős szinonímia és poliszémia jellemzi, a közvetlen kifejezésegyeztetést használó módszereknek komoly hiányosságaik vannak – a releváns anyagok figyelmen kívül maradhatnak, mert a különböző emberek különböző szavakkal írják le ugyan azt a témát, és mivel ugyan annak a szónak több értelme is lehet, a találat nem kapcsolódó tartalom lesz.”

 

A közvetlen kifejezésegyeztetés nem éppen hatékony módszer az internetes tartalmak indexelésére.

De csak azért, mert a Google próbálja értelmezni ezeket egy oldal indexelése során még nem jelenti rögtön azt, hogy látens szemantikus indexelést is használ hozzá. A Google egyik szemantikus témamodellezésről szóló tanulmánya például meg sem említi az LSI módszert.

Ugyanakkor a bizonyíték hiánya szintén nem bizonyítja azt, hogy a Google nem használ látens szemantikus indexelést a szavak közötti kapcsolatok értelmezéséhez.

Amiben biztosak lehetünk, az az, hogy a legjobban rangsoroló tartalmak általában olyanok, amelyek alaposan és szakszerűen mutatnak be egy témát. Tehát mindegy, hogy LSI-nek hívod-e őket vagy sem, vitathatatlan, hogy a kapcsolódó kifejezések segítik a Google munkáját, és növelik az esélyeidet arra, hogy a megfelelő keresésekre rangsorolj tartalmaiddal.

 

LSI kulcsszók a gyakorlatban

A definíció mostanra remélhetőleg tiszta, szóval nézzük meg, hogy pontosan hogyan is néznek ki az LSI kulcsszók a gyakorlatban, és hogyan használhatod őket a keresőoptimalizálásra.

 

Az LSI kulcsszók nem szinonimák

Nagyon fontos észben tartani, hogy az LSI kulcsszók nem szinonimák.

A szinonimák, vagy rokonértelmű szavak azok, amelyek azonos jelentéssel bírnak, tehát kicserélhetők egymásra, és a mondat értelme nem változna meg. Önmagukban azonban a szinonimák nem feltétlenül rendelkeznek elegendő kontextussal.

A magyarban több példa is van erre. A „vár” szó jelenthet egy középkori építményt és azt, hogy valaki vár valamire. De ha szemantikailag kapcsolódó kifejezések is szerepelnek körülötte, akkor sokkal könnyebb lesz eldönteni, hogy miről van szó.

Ha a „vár” szó körül olyan kifejezések jelennek meg, hogy „XII. század” vagy „király” esetleg „hadsereg”, akkor sokkal valószínűbb, hogy nem a várakozásról van szó, hanem az épülettípusról. Ezek nem szinonimák a várra, de segítenek kontextusba helyezni magát a kifejezést.

Hasonló az „ősz” szó is, ami lehet egy évszak vagy a haj korosodásra utaló színe. Ha a „fák”, „levelek” vagy „hűvös” szavak jelennek meg körülötte, akkor könnyű kitalálni, hogy miről van szó.

 

SEO szempontjából ez azt jelenti, hogy a keresőmotorok idővel megtanulják, hogy milyen szavakra számítsanak egy oldalon, ami egy bizonyos témáról beszél, és hogy miért kapcsolódnak egymáshoz ezek a kifejezések.

Hogyan várhatnád el a Google-tól, hogy a legrelevánsabb találatként rangsorolja egy tartalmadat, ha abban nem említesz olyan kifejezéseket, amelyek minden más, az adott témával foglalkozó oldalon megjelennek? A relevancia demonstrálása érdekében szemantikusan kapcsolódó szavakra lesz szükséged – ezért van szükség „LSI kulcsszókra” a keresőoptimalizálásban.

 

Hogyan keress szemantikailag kapcsolódó kulcsszókat a SEO-hoz

Szóval hogyan zajlik az „LSI kulcsszókutatás”? Íme néhány hasznos technika, amelyekkel kapcsolódó kifejezéseket kereshetsz, hogy tartalmaid még átfogóbbak és relevánsabbak legyenek a Google és más keresőmotorok szemében:

 

Elemezd a Google egyéb kereséseit

Amikor rákeresel valamire a Google-on, és lejjebb görgetsz a találatok között, akkor látni fogsz egy „Egyéb keresések” részt, amiben kapcsolódó kulcsszók jelennek meg.

A „keresőoptimalizálás” keresésre például a „seo keresőoptimalizálás” a „linképítés”, a „weboldal keresőoptimalizálás” és más kapcsolódó keresések jönnek elő.

Használd fel ezeket a kifejezéseket tartalmaidban, hogy még átfogóbban mutathasd be az épp tárgyalt témákat bennük.

Persze nem muszáj és gyakran nem is logikus az összes ilyen javaslatot felhasználni egyetlen tartalomban – gondolkodj el rajta, hogy minek lenne értelme, és melyek a természetesen kapcsolódó kifejezések egymás társaságában.

 

Vizsgáld meg a Google automatikusan kitöltött keresési javaslatait

Amikor elkezdesz beírni egy keresést a Google-ba, a keresőmotor rögtön felajánl néhány javaslatot az éppen beírt szó kiegészítésére. Nem is kell rányomnod a keresésre, csak nézd meg, hogy mik szerepelnek a listában.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések