outbound marketing
Az outbound marketing definíciója
Az outbound marketing az, amikor egy cég proaktívan próbálja meg elérni lehetséges ügyfeleit, hogy felkeltse érdeklődésüket egy termék vagy szolgáltatás iránt. Az outbound marketingben a cég kezdeményezi a beszélgetést és juttatja el üzenetét a lehetséges ügyfeleknek a helyett, hogy az ügyfelek kezdeményezésére várna. Az outbound marketing ellentétje az inbound marketing, amikor egy cég megpróbálja bevonzani új ügyfeleit.
Példák az outbound marketingre
Az outbound marketing főképp a „klasszikus” marketingformákból áll, úgymint:
- Televíziós és rádiós reklámok
- Hideghívások
- Hideg emailek
- Sajtóközlemények
- Kereskedelmi bemutatók
- Médiavásárlások
Ezekben az esetekben mindig a cég kezdeményez és próbálja meg elérni az ügyfeleket. Az outbound marketing egy egyirányú kommunikáció, amelynek célja, hogy a lehetséges ügyfelek érdeklődjenek márkád termékeiért és szolgáltatásaiért.
Az outbound marketing módszerei
A különféle outbound marketing stratégiákat hosszanan sorolhatnánk, az alábbi három példa azonban segít majd megérteni, hogy mi is jellemzi az outbound marketinget:
Hideg emailek
A hideg email egy olyan email, amelyet minden korábbi kapcsolatfelvétel nélkül küldenek el valakinek. A helyett, hogy megpróbálnának rávenni valakit, hogy iratkozzanak fel egy email listára, amin keresztül üzeneteket kaphatnának, egyesek előzetes beleegyezés nélkül próbálják meg terjeszteni marketingüzenetüket.
Ennek ellenére a megfelelően kivitelezett hideg emailküldés ténylegesen segíthet új lehetséges ügyfeleket elérni és beszélgetésre ösztönözni őket.
Kereskedelmi bemutatók
A kereskedelmi bemutatók lehetőséget kínálnak a cégek számára, hogy bemutassák termékeiket és/vagy szolgáltatásaikat. Ezekre a bemutatókra általában olyan közönségek érkeznek, akik lényegében automatikusan érdeklődnek az adott szakmai terület vagy iparág iránt.
Az ilyen rendezvényeken bemutathatod kínálatodat és rövid idő alatt számos érdeklődőt győzhetsz meg arról, hogy a te márkád a megfelelő választás számukra.
Közösségi médiás hirdetések
A közösségi médiás hirdetések olyan reklámok, amelyek valamilyen közösségi platformon (pl. a Facebookon, az Instagramon vagy a TikTokon) jelennek meg a felhasználóknak. A közösségi médiás hirdetések nagyon hatékony eszközök a célközönség elérésére.
Az ilyen reklámok célja szinte mindig a termékek vagy szolgáltatások (esetleg rendezvények) népszerűsítése, nem pedig az, hogy beszélgetéseket indíts a közönséggel a közösségi platformokon (ami inkább az inbound marketingre jellemző).
Az outbound marketing előnyei
Ismertebbé teszi a márkát
Az outbound marketing különösen hasznos, ha szeretnéd több emberrel megismertetned márkádat. A marketing ezen formájának egyik legnagyobb előnye, hogy olyan embereket is elérhetsz, akik korábban sosem hallottak márkádról.
Az inbound marketingben inkább arra összpontosítasz, hogy elérd célközönségedet és meglévő ügyfeleidet. Ezzel szemben az outbound marketing főképp vadonatúj ügyfelek megszerzésében segít. Ez tehát egy remek választás, ha nagyobb ügyfélkört és új érdeklődőket szeretnél toborozni céged számára.
Azonnali eredmények
Az outbound marketing egy másik előnye, hogy azonnali eredményeket kínál. Nem kell arra várnod, hogy az ügyfelek rátaláljanak márkádra, hiszen te vagy az, aki aktívan igyekszel elérni őket.
Ha valaki látja egy reklámodat a közösségi médián vagy a TV-ben, akkor sokkal valószínűbb, hogy azonnal cselekszik majd. Ugyanez vonatkozik a hideghívásokra is. Ha olyasvalakit sikerül felhívnod, akit érdekel ajánlatod, akkor meglehet, hogy rögtön, vagy legalábbis rövid időn belül egy új ügyfélre tehetsz szert.
Könnyedén kivitelezhető
Az outbound marketinget általában könnyebb kivitelezni, mint az inbound stratégiákat, hiszen a tartalomgyártáshoz rendszeresen sok időre van szükség. Ezzel szemben a hideghívások vagy a postaládákba bedobott szórólapok sokkal könnyebben intézhető feladatok, akárcsak egy közösségi médiás hirdetési kampány összeállítása.
Az outbound marketing hátrányai
Költségek
Az outbound marketing egyszerű implementálásának és gyors eredményeinek komoly ára van. A hirdetések folyamatos befektetést igényelnek, ráadásul a kereskedelmi bemutatókon való részvétel sem olcsó mulatság. Az online hirdetések olcsóbbak, mint a hagyományos (pl. televíziós) reklámok, azonban ezek gyakran heves versenymezőnnyel kell, hogy megmérkőzzenek.
Sok kisebb cég nem engedheti meg magának a jelentőseb outbound stratégiákat.
Nehezebben mérhető megtérülések
Az outbound marketing hagyományos formái (TV, rádió, újságok stb.) esetében nagyon nehéz pontosan kiszámítani a befektetések megtérülését. Lehetetlen például eldönteni, hogy valaki azért kereste fel webhelyedet vagy tért be üzletedbe, mert egy plakáton, a TV-ben, vagy a rádióban találkozott reklámoddal.
Az outbound marketing online formái némileg segítenek orvosolni ezt, de még ott sem állapítható meg minden esetben, hogy pontosan hol vette kezdetét a vásárló utazás.
Ellenszenv és jogi kérdések
Mivel az outbound marketing bizonyos formái kéretlen üzenetekre támaszkodnak (pl. hideghívások és -emailek), fontos, hogy tisztában légy a fogyasztókat védő törvényekkel és szabályokkal. Egyes emaileket például sok szolgáltató automatikusan spamnek jelöl meg, míg mások jelenthetik és tilthatják telefonszámodat vagy email címedet egy kéretlen felkeresést követően.
Sokan használnak továbbá hirdetésblokkolókat, szinte teljesen hatástalanítva ezzel valamennyi online reklámot eszközeiken.
Gyakori kérdések
Mi az az outbound marketing?
Az outbound marketing az, amikor egy cég aktívan próbálja meg elérni és megszólítani lehetséges ügyfeleit. Az outbound marketing nem várja meg, hogy az ügyfelek maguktól találjanak rá a márkára (ami inkább az inbound marketingre jellemző).
Mi számít outbound marketingnek?
A hagyományos marketing több formája (TV-s, rádiós hirdetések stb.) és a modern online marketing bizonyos részei (online hirdetések, hideg emailek stb.) is az outbound kategóriákba tartoznak.