301-es átirányítás
A 301-es átirányítás definíciója
A „301” egy HTTP állapoktód, amelyet egy webszerver küld egy böngészőkliensnek. A 301 azt jelzi a böngészőnek, hogy egy végleges átirányítás történt a kért URL-ről egy másik címre, tehát az összes látogató az új címre kerül majd át.
Egy 301-es átirányítás minden linkértéket átruház a régi URL címről az újra, és általában akkor használatos, amikor egy oldal véglegesen új URL címet kapott, és többé nem lesz elérhető a régi címén.
A 301 a számos HTTP állapotkódok egyike. Az internet böngészése során a felhasználók többféle állapotkóddal is szemben találhatják magukat – ilyenek például a 404 („nem található”), 403 („tiltott”) vagy 500 („szerverhiba”). Amikor egy szerver sikeresen képes visszaküldeni a kért oldalt a böngészőnek, akkor a 200-as („OK”) állapotkódot csatolja hozzá.
Amikor eltávolítasz egy tartalmat egy URL-ről (pl. másik címre költözteted vagy törlöd), akkor a felhasználó 404-es hibába ütközik majd, ha megpróbálja felkeresni a régi címet a webhelyen.
A felhasználói élmény javítása érdekében beállíthatod a szerver számára, hogy a régi URL-t kérő felhasználók automatikusan az új URL-re kerüljenek át – ehhez egy 301-es átirányításra lesz szükséged.
Ez után, ha egy felhasználó a régi URL-re próbál navigálni, a szerver egy 301-es („véglegesen áthelyezve”) választ küld majd, és az új URL tartalmát szolgálja fel a böngészőnek.
Ez ideális esetben olyan gyorsan történik, hogy a felhasználó észre sem veszi, hogy átirányították – az a tartalom jelenik meg neki, amire számított. Az egyetlen látható különbség gyakran csak az URL-ben jelenik meg, ami más lesz, mint amit a felhasználó beírt, vagy amire rákattintott.
A 301-es átirányítások a keresőmotorok számára is fontosak, hiszen tájékoztatják őket, hogy miért hiányzik a tartalom a kért URL-ről, és milyen új címen található meg. Ez megkönnyíti számukra a tartalom frissítését az indexben.
Tehát a 301-es átirányítások lényegében szólnak a keresőmotoroknak, hogy „itt már nem találod meg, amit keresel, de megmutatom, hogy hova került át – innentől inkább ott keresd, és annak a címnek add át a régi linkértékét”.
Ezért olyan fontosak a 301-es átirányítások a SEO-ban.
Mikor kell 301-es átirányítást használni?
Több olyan eset is előfordulhat, amelyekben a 301-es átirányítások a legjobb megoldások:
1. Megváltoztatsz egy URL-t
Ha nem vagy elégedett egy oldal URL címével, vagy megváltoztattad webhelyed általános URL-szerkezetét, akkor fontos, hogy tartalmaid a régi címeken is elérhetők legyenek a felhasználók számára.
2. Újból elkészítesz egy már létező tartalmat
Meglehet, hogy teljesen új tartalmat akarsz létrehozni egy régi helyett, és új URL címet is szeretnél választani hozzá. Ilyen esetben szintén érdemes 301-es átirányítást használni, hogy a régi tartalmat kereső felhasználók az új, friss változatot találják meg webhelyeden.
3. Több tartalmat vonsz össze egy oldalra
Ha úgy véled, hogy több tartalmad is fedi egymást, és nem akarod, hogy azonos kulcsszókért versengjenek, vagy ugyan arról beszéljenek akkor egy jó megoldás összevonni őket egyetlen URL-re. Ilyenkor a legjobban teljesítő oldal címét érdemes használni ehhez (habár teljesen új URL-t is létrehozhatsz), amire átirányíthatod a többi oldal forgalmát.
4. Új domainre költözteted tartalmaidat
Ha webhelyedet egy új domainre költözteted át, akkor nagyon fontos, hogy minden régi és új oldal között 301-es átirányítást állíts be. Amennyiben csak a webhely címe változik meg, a tartalom szerkezete viszont nem, akkor ez egy viszonylag egyszerű feladat lesz.
Amennyiben a szerkezeten is módosítasz, akkor különösen oda kell figyelned arra, hogy melyik régi címet melyik új oldalra irányítod át. Ügyelj rá, hogy az új oldalak azonos felhasználói szándékoknak feleljenek meg, mint a régiek, hogy megörökölhessék azok linkértékét és forgalmát.
Fontos észben tartani, hogy az átirányításoknak mindig a régi domainen kell szerepelniük, hogy működjenek.
5. Szakaszosan költöztetsz át egy webhelyt egy új címre
Előfordulhat, hogy az előző pontban leírtak szerint költözteted át webhelyedet egy új domainre, de valamilyen oknál fogva csak szakaszokban bonyolíthatod le ezt a folyamatot. Ilyenkor az első szakaszban a főoldal és legfontosabb tartalmak kerülnek át és válnak elérhetővé az új címeken, majd a következő szakaszban a kiegészítő tartalmak, és így tovább, míg minden oldal el nem készül.
Ilyenkor egy szakaszos átirányítási térképet vagy táblázatot kell készítened. Minden URL-nek szerepelnie kell rajta, külön megjelölve, hogy melyik melyik szakaszban kerül majd át az új címre.
Az első szakaszban 301-es átirányításokat kell beállítanod a legfontosabb oldalakra, illetve 302-es átirányításokat minden egyéb oldalra, amelyek átmenetileg az új webhely főoldalára mutatnak majd. Ezzel megelőzheted, hogy a régi webhelyedet meglátogató felhasználók 404-es hibákkal találkozzanak, és a keresőmotorokat sem fogod összezavarni azzal, hogy látszólag teljesen eltérő tartalmakra irányítod át forgalmadat.
Ahogy aztán befejezed a szakaszok feldolgozását, egyre több 302-es átirányítást alakíthatsz át 301-essé.
302-es és 301-es átirányítások – Mi a különbség?
A 301-es átirányítások véglegesek, míg a 302-es átirányítások átmenetiek. A 301-t akkor szokás használni, ha az oldal végérvényesen átkerült az új címre, a 302-t pedig akkor, ha az oldal csak átmenetileg érhető el az új címről, és a jövőben másik címet kap, vagy visszakerül az eredeti címére.
Az esetek többségében 301-es átirányításokat kell majd használnod webhelyeden. Vannak azonban olyan helyzetek, amelyekben a 302 számíthat jobb megoldásnak, például:
- Ha egy fent említett szakaszos webhelyköltöztetést végzel
- Olyan funkcionalitás miatt irányítod át a felhasználókat, ahol a SEO nem számít (pl. bejelentkezések, webáruházak rendelési oldalai stb.)
- Bizonyos oldalak átmenetileg nem érhetők el webhelyeden (pl. karbantartás), és ilyenkor egy tájékoztató oldalra akarod küldeni a felhasználókat, ami megmagyarázza, hogy miért nem érhetők el bizonyos tartalmak. A 302-val továbbá azt üzened a keresőmotoroknak, hogy ne fosszák meg az eredeti URL-t a linkértékétől.
A 301-es átirányítások lehetséges buktatói
A 301-es átirányítások használata tehát nagyon fontos, de vannak olyan gyakori buktatók, amikbe könnyedén belefuthatsz, ha nem gondolkodsz előre. Kerüld el az alábbi hibákat, hogy megőrizhesd webhelyed SEO teljesítményét:
1. 302-es átirányításokat állítasz be domained különböző verziói között
A 301-es átirányítások az URL-ek által megszerzett linkértéket is továbbítják az új címre, ezért olyan fontos használni őket. Ha webhelyednek http/https, vagy www és www nélküli verziója is létezik, akkor válasz egyetlen egyet ezek közül, és irányítsd át azokra az összes linkedet.
2. Egy új oldal beállítása után állítasz be 301-es átirányítást
2010-ben a Toys ’R Us nevű amerikai cég megvásárolta a toys.com domaint anélkül, hogy előtte 301-es átirányításokat állított volna be. Ennek köszönhetően az új webhely SEO teljesítménye drasztikusan lecsökkent, mert a Google egy teljesen új domainként indexelte, mert még nem kapta meg a régi webhely linkértékét az átirányításokon keresztül.
Ne felejtsd el beállítani a 301-es átirányításokat, mielőtt átköltöztetnéd webhelyed tartalmát egy új domainre.
3. 302-es átirányítást használsz a tartalmak költöztetése során
Hacsak nem tervezed átmenetileg átköltöztetni webhelyed tartalmait egy másik domainre (pl. egy nagyobb karbantartás miatt), használj 301-es átirányításokat, hogy az új címek megőrizzék a régi URL-ek által összegyűjtött linkértéket.
4. Elavult tartalmakra irányítod át a forgalmat
Ha nem állítasz be átirányításokat webhelyed régebbi belső linkjeiről (például egy céged blogjára mutató linkről a főoldalon), akkor ez rossz felhasználói élményt okoz majd látogatóid számára, akik megpróbálnak rákattintani ezekre a régi, át nem irányított linkekre. A régi belső link előbb-utóbb átvált majd az új címre, de a felhasználóknak eközben több másodpercig kell majd egy fehér képernyőt bámulniuk.
5. Nem azonos szándékú oldalra irányítasz át
Ezt a hibát könnyű elkerülni, ha megfelelően számontartod webhelyed tartalmait, de még ilyenkor is figyelj oda rá. Például nem jó ötlet a blogodra átirányítani egy felhasználót, aki a főoldaladra próbál eljutni.
Egy jól megtervezett költözés segít megőrizni webhelyed SEO teljesítményét és látogatóid felhasználói élményét.
Akár egy nagyobb webhely-átalakításra készülsz, akár csupán egy-egy régi URL-t szeretnél módosítani, a 301-es átirányítások lesznek a legjobb választások ehhez. A költözés megtervezésekor tehát az első pillanattól kezdve gondolkodj átirányításokban.
Egyéb átirányítási típusok
302 – „Átmenetileg áthelyezve”
A felhasználó szemszögéből a 302-es és 301-es átirányítások teljesen azonosan működnek. A 302 azonban technikailag egészen más, mert konkrétan azt jelenti, hogy az oldal csak átmenetileg lesz elérhető az új címről. A keresőmotorok ilyenkor nem helyezik át a régi URL linkértékét az új URL-re, és nem rangsorolják azt.
Meta frissítés vagy JavaScript átirányítás
Ez egészen más, mint a 301-es és 302-es átirányítások. Az oldal rendesen betölt majd egy 200-as („OK”) állapotkóddal, majd egy lefutó programkód átirányítja a felhasználót egy másik oldalra.
Ez nagyon ritka esetekben előnyös lehet, de általánosságban nem ajánlott használni. Nem tesz jót a SEO-nak, és összezavarhatja a felhasználókat.
404-es hibák kezelése
Előfordulhat, hogy SEO csapatod néhány hibás belső linket talál webhelyeden. Ilyen esetben érdemes 301-es átirányításokat beállítani, amik elnavigálják a felhasználókat a hibás URL-ekről egy kapcsolódó tartalomra.
Érdemes azonban frissíteni magukat a hibás URL-eket is, hogy az új címre mutassanak. Egy webhelyen nem ajánlott 301-es átirányításokat használni a belső navigációra.
A Google Searhc Console-ban észlelt 404-es hibák kezelése
A Google Search Console időnként olyan oldalakra jelezhet 404-es hibákat, amelyekre nem is hivatkozol webhelyeden belül. Hogy lehetséges ez?
A Search Console többféle forrást is használ az indexelési jelentéseinek összeállításához. Néha a hibás URL-ek webhelyed korábbi verzióiból maradtak meg, vagy valaki hibásan linkelt egy oldaladra egy másik webhelyen.
Ilyenkor érdemes feltételezni, hogy ha a Google megtalálta valahol ezt a linket, akkor jó eséllyel egy felhasználó is láthatta azt. Elhelyezhette egy könyvjelzőben, elküldhette valakinek egy emailben, vagy beágyazhatta egy webhelyre – tehát valaki még megtalálhatja és rákattinthat.
A felhasználói élmény megőrzése érdekében ezekre az URL-ekre is 301-es átirányítást kell beállítanod, hogy a felhasználók egy létező, kapcsolódó tartalmú oldalra érkezhessenek meg, ha követik a linket.
Gyakori kérdések
Mi az a 301-es átirányítás?
A 301-es átirányítás azt jelzi a böngészők és keresőmotorok számára, hogy a webhelytől kért tartalom véglegesen egy új URL-címre költözött át, és a későbbiekben már csak ott lesz megtalálható.
Miért fontosak a 301-es átirányítások?
A 301-es átirányítások segítenek elkerülni, hogy a felhasználók 404-es hibaüzenettel („nem található”) találkozzanak, amikor egy nem létező, vagy már elavult linkre próbálnak navigálni webhelyeden. A keresőmotoroknak továbbá a 301-es átirányítások jelzik, hogy a régi URL linkértéke átadható az új URL-nek, és a későbbiekben erről az új címről kell majd indexelni a tartalmat.