Mi az a 302-es átirányítás?

302-es átirányítás

A 302-es átirányítás definíciója

A 302-es átirányítás egy HTTP válaszkód, ami azt jelenti, hogy a kért erőforrás (pl. egy weboldal) átmenetileg egy másik URL címre költözött át. Fontos kihangsúlyozni, hogy átmeneti átirányításról van szó, mert ilyenkor a keresőmotorok másképpen kezelik majd a hivatkozást.

Az átirányításoknak többféle módja is van, a leggyakoribbak ezek közül a 301-es (végleges) és 302-es (átmeneti) átirányítások.

Egy felhasználó szemszögéből nézve ezek teljesen azonosak egymással, a keresőmotorok számára azonban egészen mást jelentenek.

Mivel az átirányítás típusa komoly hatással van a SEO-ra, nagyon fontos, hogy a megfelelőt használd az alapján, hogy véglegesen vagy csupán átmenetileg szeretnéd átirányítani a forgalmat egy URL-ről egy másikra.

Az átirányításokat közvetlenül a webhely gyökérkönyvtárában található .htaccess fájlban lehet beállítani, habár a WordPress és más CMS-ek egy saját grafikus felületet kínálnak ehhez.

 

Mi a különbség a 302-es és 301-es átirányítások között?

A felhasználó szemszögéből nincs különbség a két átirányítás között, hiszen látogatóként ugyanúgy átkerül az új URL címre, bármelyiket is használod. A keresőmotorok azonban egészen másképpen reagálnak erre a két átirányításra.

Amikor egy 301-es átirányítást használsz, akkor ezzel azt jelzed a keresőmotoroknak, hogy az oldal (vagy más erőforrás, pl. egy fájl) véglegesen új URL-re költözött át, és a jövőben többé nem lesz megtalálható a régi címen. A kért erőforrás tehát már nem létezik az aktuális URL címen.

Ez azt jelenti, hogy ez az URL már nem érdekes a Google vagy más keresőmotorok számára, szóval a keresőmotor az új URL címet indexeli majd a régi helyett, és átadja annak a régi URL linkértékét. A régi URL feledésbe merül, helyét az új veszi át – véglegesen.

Ha azonban 302-es átirányítást használsz, akkor ezzel azt jelzed a Google-nak, hogy csak átmenetileg helyezted át másik címre a tartalmat, és a régi URL-t a későbbiekben újból használni szeretnéd majd. A Google ilyenkor nem vesződik azzal, hogy az új URL-t és annak tartalmát indexelje, tehát a régi URL megőrzi a linkértékét, tekintélyét stb.

 

A 302-es átirányítások időtartama

Nagyon fontos észben tartani, hogy ha túl sokáig maradnak aktívok, akkor a Google a 302-es átirányításokat is 301-esként, azaz véglegesként kezeli majd.

 

Mikor érdemes 302-es átirányítást használni?

Mivel a 302-es átirányítások láttán a Google azt feltételezi, hogy csak átmeneti átirányításokról van szó, csak akkor ajánlott használni őket, ha rövid időn belül szeretnél visszatérni az eredeti URL-re.

A 302-es átirányítások ideálisok, ha:

  • A/B teszteket végzel, hogy kipróbáld, az oldal melyik verziója teljesít jobban.
  • Szeretnél visszajelzést kérni egy ügyféltől egy weboldal új verziójáról, de nem szeretnéd, hogy ez befolyásolja a régi verzió rangsorolását.
  • Frissíteni szeretnél egy weboldalt, de meg szeretnéd őrizni az eredeti felhasználói élményt.
  • Egy hibás webhelyt próbálsz helyreállítani, és pozitív felhasználói élményt szeretnél biztosítani a látogatóknak, amíg meg nem oldod a problémákat.
  • Van egy aktív promóciód, és szeretnéd a felhasználókat egy átmenetileg elérhető értékesítési landing oldalra küldeni.

 

A lényeg tehát az, hogy a 302-es átirányításokat csak akkor használd, ha átmenetileg van szükség rájuk, és idővel visszatérnél az eredeti URL-re.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések