302-es átirányítás
A 302-es átirányítás definíciója
A 302-es átirányítás egy HTTP válaszkód, ami azt jelenti, hogy a kért erőforrás (pl. egy weboldal) átmenetileg egy másik URL címre költözött át. Fontos kihangsúlyozni, hogy átmeneti átirányításról van szó, mert ilyenkor a keresőmotorok másképpen kezelik majd a hivatkozást.
Az átirányításoknak többféle módja is van, a leggyakoribbak ezek közül a 301-es (végleges) és 302-es (átmeneti) átirányítások.
Egy felhasználó szemszögéből nézve ezek teljesen azonosak egymással, a keresőmotorok számára azonban egészen mást jelentenek.
Mivel az átirányítás típusa komoly hatással van a SEO-ra, nagyon fontos, hogy a megfelelőt használd az alapján, hogy véglegesen vagy csupán átmenetileg szeretnéd átirányítani a forgalmat egy URL-ről egy másikra.
Az átirányításokat közvetlenül a webhely gyökérkönyvtárában található .htaccess fájlban lehet beállítani, habár a WordPress és más CMS-ek egy saját grafikus felületet kínálnak ehhez.
Mi a különbség a 302-es és 301-es átirányítások között?
A felhasználó szemszögéből nincs különbség a két átirányítás között, hiszen látogatóként ugyanúgy átkerül az új URL címre, bármelyiket is használod. A keresőmotorok azonban egészen másképpen reagálnak erre a két átirányításra.
Amikor egy 301-es átirányítást használsz, akkor ezzel azt jelzed a keresőmotoroknak, hogy az oldal (vagy más erőforrás, pl. egy fájl) véglegesen új URL-re költözött át, és a jövőben többé nem lesz megtalálható a régi címen. A kért erőforrás tehát már nem létezik az aktuális URL címen.
Ez azt jelenti, hogy ez az URL már nem érdekes a Google vagy más keresőmotorok számára, szóval a keresőmotor az új URL címet indexeli majd a régi helyett, és átadja annak a régi URL linkértékét. A régi URL feledésbe merül, helyét az új veszi át – véglegesen.
Ha azonban 302-es átirányítást használsz, akkor ezzel azt jelzed a Google-nak, hogy csak átmenetileg helyezted át másik címre a tartalmat, és a régi URL-t a későbbiekben újból használni szeretnéd majd. A Google ilyenkor nem vesződik azzal, hogy az új URL-t és annak tartalmát indexelje, tehát a régi URL megőrzi a linkértékét, tekintélyét stb.
A 302-es átirányítások időtartama
Nagyon fontos észben tartani, hogy ha túl sokáig maradnak aktívok, akkor a Google a 302-es átirányításokat is 301-esként, azaz véglegesként kezeli majd.
Mikor érdemes 302-es átirányítást használni?
Mivel a 302-es átirányítások láttán a Google azt feltételezi, hogy csak átmeneti átirányításokról van szó, csak akkor ajánlott használni őket, ha rövid időn belül szeretnél visszatérni az eredeti URL-re.
A 302-es átirányítások ideálisok, ha:
- A/B teszteket végzel, hogy kipróbáld, az oldal melyik verziója teljesít jobban.
- Szeretnél visszajelzést kérni egy ügyféltől egy weboldal új verziójáról, de nem szeretnéd, hogy ez befolyásolja a régi verzió rangsorolását.
- Frissíteni szeretnél egy weboldalt, de meg szeretnéd őrizni az eredeti felhasználói élményt.
- Egy hibás webhelyt próbálsz helyreállítani, és pozitív felhasználói élményt szeretnél biztosítani a látogatóknak, amíg meg nem oldod a problémákat.
- Van egy aktív promóciód, és szeretnéd a felhasználókat egy átmenetileg elérhető értékesítési landing oldalra küldeni.
A lényeg tehát az, hogy a 302-es átirányításokat csak akkor használd, ha átmenetileg van szükség rájuk, és idővel visszatérnél az eredeti URL-re.
Gyakori kérdések
Mi az a 302-es átirányítás?
A 302-es átirányítás azt jelenti, hogy egy weboldal vagy más erőforrás átmenetileg másik URL-en található meg.
Mi a különbség a 302-es és 301-es átirányítás között?
A 302-es átirányításokat akkor kell használni, amikor rövid időn belül tervezed újra elérhetővé tenni a régi URL-t a felhasználók számára. A 301-es átirányításokra akkor van szükség, ha a régi URL-re már sosem lesz szükség, és azt szeretnéd, hogy a linkértéke véglegesen átkerüljön az új URL-re.