Az AMP (Accelerated Mobile Pages) definíciója

AMP

Az AMP definíciója

Az AMP az Accelerated Mobile Pages, azaz gyorsított mobil oldalak rövidítése. Az AMP egy nyílt forráskódú keretrendszer, amelyet a Google és más cégek hoztak létre. Az AMP segítségével rendkívül gyors, egyszerű mobilos webhelyek hozhatók létre, amelyek szinte azonnal betöltődnek a felhasználók eszközein.

Az AMP jellemzői többek között a JavaScript és CSS elemek minimalizálása, és a CDN-ek (tartalomelosztó hálózatok) használata.

 

Miért jött létre az AMP?

A mobileszközökön több internetes keresés történik, mint az asztali számítógépeken. Az AMP, azaz a gyorsított mobil oldalak egyetlen fő céllal jött létre: hogy minél gyorsabb betöltési időt biztosítson a mobilhasználók számára. Erre azért volt szükség, mert az emberek egyre türelmetlenebbé váltak a webhelyekkel szemben, és jobb mobilélményre vágytak.

Az AMP azért jött létre, hogy minden érintett csoport – a kiadók, a hirdetők és a felhasználók is – érdekét szolgálja.

 

Az AMP projekt története

A gyorsított mobil oldalak (AMP) projekt 2015-ben vette kezdetét, fejlesztésében pedig a Google, a WordPress és az Adobe is részt vett. A techóriások mellett számos nemzetközi hírportál is hozzájárult az AMP létrejöttéhez, és a The Guardian, a The Washington Post, a Buzzfeed, a Frankfurter Allgemeine Zeitung and Die Zeit és az El Pais az elsők között kezdték el használni a technológiát. A projekthez a kezdetektől fogva köze volt még a LinkedInnek és a Twitternek (X) is.

Manapság szinte minden nagyobb online médiajátékos AMP technológiát használ, hiszen tisztában vannak vele, hogy mekkora értékekre tehetnek szert a gyorsabban betöltődő mobilos webhelyekkel. A megfelelő bővítményekkel többek között a WordPress webhelyeken is lehetőség van az AMP használatára, habár e-kereskedelmi megfelelője még nincs.

 

Miért jó az AMP?

Az elmúlt évtized során az okostelefonok több országban és iparágban is az internetelérés elsődleges eszközeivé váltak, megelőzve ezzel az asztali számítógépeket. Az emberek többsége okostelefonon keres rá a közeli éttermekre, rendel magának termékeket, olvas híreket, hallgat zenét és így tovább. Különösen fontos szempont tehát számukra, hogy a webhelyek minél gyorsabban betöltődjenek eszközeiken.

A Google szerint a felhasználók többsége legfeljebb 3 másodpercet hajlandó várni egy weboldal megjelenésére. Ha egy tartalom ennél több ideig tölt, akkor sokan szimplán visszafordulnak majd, és elhagyják a webhelyet.

Az AMP pontosan ezt igyekszik kikerülni azzal, hogy lehetővé teszi a gyorsan megjelenő weboldalak létrehozását.

 

Miért lassúak a webhelyek?

A webes tartalmak betöltési sebessége első sorban a felhasználó internetkapcsolatának sebességétől és a weboldal elemeinek fájl méretétől függ. Szintén fontos tényező, hogy milyen gyorsan képes kiszolgálni a szerver a felhasználók kéréseit, azaz visszaküldeni nekik a kért weboldalakat.

Ha tehát egy felhasználó gyors kapcsolattal is rendelkezik, a túl nagy méretű fájlok vagy lassú szerverek korlátozhatják az oldalak betöltési sebességét. Hasonlóképpen, egy remekül optimalizált weboldal és szerver nem sokat ér majd, ha a felhasználó gyenge internetkapcsolattal próbál böngészni.

 

Hogyan oldja meg ezt az AMP?

Az AMP nem képes befolyásolni a felhasználók internetkapcsolatának sebességét, ezért inkább a weboldalak optimalizálására koncentrál.

Az AMP lényegében a lehető legideálisabb körülményeket biztosítja egy mobilos weboldal számára a gyors betöltéshez, még akkor is, ha a felhasználó gyengébb kapcsolattal rendelkezik. A sebesség érdekében az AMP oldalakon csupán minimális JavaScript kód és CSS elemek helyezkednek el, így a felhasználó eszközének csak a legfontosabb anyagokat kell lekérnie a szerverről, hogy megjeleníthesse a tartalmat.

Az AMP legfőképpen a betöltendő fájlok csökkentésével ér el rövidebb betöltési időket. Szintén fontos tényező az a proxyszerver, ami gyorsítótárban tárolja az AMP-t használó oldalakat. Ezek a tartalmak egy tartalomelosztó hálózatra (CDN) kerülnek át, hogy a felhasználók bárhol a lehető leggyorsabban tudjanak hozzájuk férni.

 

Az AMP technológiai háttere

Az AMP oldalakat lényegében minden szerver képes értelmezni, mert jól ismert forráskódokból áll össze. Íme a legfontosabb jellemzői:

  • AMP HTML: Egy AMP oldal HTML kódja csupán a legfontosabb elemeket tartalmazza. Amikor egy felhasználó meglátogat egy ilyen oldalt, akkor csak egy HTML kérés kerül elküldésre.
  • AMP JavaScript: Az AMP aszinkron JavaScript kódot használ, aminek köszönhetően az oldalak már az előtt megjelenhetnek, hogy a böngésző feldolgozta volna a JavaScript kódot.
  • AMP CDN: Az oldal gyorsítótárazott verziója számos szerveren is tárolásra kerül a világ több pontján. Ennek köszönhetően a felhasználó (pontosabban a böngésző) a hozzá legközelebb eső szerverről kérheti le azt. A CDN-ek továbbá rendszeresen ellenőrzik az oldalak működését, ami segít elkerülni a hibákat.

 

Milyen HTML elemekre van szükség az AMP használatához?

Több mindenre is szükséged lesz webhelyed HTML kódjában ahhoz, hogy AMP oldalakat hozhass létre rajta. Minden audiovizuális médiatartalmat speciális AMP címkékkel kell megjelölni (amp-img, amp-video, amp-audio, amp-iframe stb.)

Egy kép beillesztéséhez a szokásos HTML elem helyett az -t kell használni.

Az alábbi címkéknek továbbá mind szerepelniük kell egy oldalon, hogy az AMP-ként jelenhessen meg:

  • A dokumentum típusa:
  • AMP html címke:
  • és címkék
  • Kanonikus címke:
  • Karakterkódolás (a head címke első child címkéje kell legyen):
  • Viewport meta címek a reszponzív működéshez:
  • Az AMP CDN betöltése:
  • AMP boilerplate kód a head címkében: head > style[amp-boilerplate] and noscript > style[amp-boilerplate

 

Kinek milyen előnyöket kínál az AMP?

Mint fentebb elhangzott, az AMP három csoport számára is előnyöket kínál:

  • Hirdetők: A hirdetők többféle hirdetési formátummal is használhatják a gyorított mobil oldalakat. A hirdetési tartalmak aszinkronban kerülnek betöltésre, tehát nem akadályozzák meg a fő tartalom betöltését.
  • Kiadók: Az AMP webhelyek kiemelt helyezéseket kapnak a hírek között. A felhasználók továbbá szívesebben böngésznek gyors weboldalakat, ami pozitív használati jeleket küld a keresőmotorok számára.
  • Felhasználók: Az AMP minden bizonnyal a felhasználók számára kínálja a legnagyobb előnyt, hiszen a gyorsított oldalak szinte azonnal megjelennek nekik. Így a lassabb internetkapcsolattal rendelkezők is gond nélkül böngészhetik az őket érdeklő tartalmakat.

 

További mobiloptimalizálási kezdeményezések

Az AMP tehát a weboldalak mobileszközökre optimalizálásának egyik módszer, azonban a webhelytulajdonosok nem csak így próbálják javítani a mobilról látogatók felhasználói élményét.

Az elmúlt évtizedben egyre több hangsúly került a mobilhasználók igényeire, különösen miután a Google egyik 2015-ös frissítése a mobilbarát jelleg kialakítására kezdte ösztönözni a webhelyeket. A keresőmotor azóta számos új frissítést vezetett be erre a célra, úgymint a mobil-első indexet, amelyet ma már az elsődleges indexként használ az új webhelyek feltérképezésekor.

Az AMP mellett a reszponzív webdesign és a progresszív webes alkalmazások is egyre népszerűbbekké váltak az utóbbi években.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések