Az attribúció definíciója

attribúció

Az attribúció definíciója

A marketing attribúció arra a kérdésre keres választ, hogy a marketing mely érintkezési pontjai milyen mértékben járultak hozzá a konverziós folyamathoz, amely során a látogatóból érdeklődő, majd ügyfél lett.

Az attribúció segít átlátni, hogy:

  • mely csatornák hogyan befolyásolják az értékesítési ciklus különböző szakaszait
  • mely tartalomtípusok mekkora hatással vannak az marketing- és értékesítési folyamatokra
  • mely kampányok termelik a legjobb megtérülést (ROI-t)
  • milyen az online vagy offline események sorozata vezet leggyakrabban konverzióhoz

 

Miért fontos az attribúció a marketingben?

Az attribúciós adatok elemzésével kiderítheted, hogy mely marketinges, értékesítési és ügyfélsikeri törekvéseid járulnak hozzá hatékonyan és hatásosan a bevétel megtermeléséhez.

Az attribúciós modellek segítenek azonosítani a növekedési és javítási lehetőségeket, illetve hatékonyabbá teszik a költségkeret elosztását is.

Mindez kedvezőbb megtérüléshez és kevesebb elvesztegetett pénzhez vezet majd.

 

Mik az attribúció buktatói?

Az attrúbúciós modellek kiépítése nem egyszerű feladat. Íme a főbb kihívások, amikkel egy marketingesnek szembe kell néznie, ha szeretne pontosabb képet kapni tevékenységeiről:

 

Több csatorna kezelése

Ez egy gyakori kihívás az olyan marketingesek számára, akik több webhelyet, csatornát és csapatot kell, hogy összehangoljanak.

A megfelelő analitikai követőcímkék és rendszerbeállítások nélkül a webes tevékenységeket nem lehet pontosan nyomon követni, miközben egy látogató az egyik kampány mikroite-járól a fő domainre navigál át.

Előfordulhat az is, hogy a lehetséges vásárlót nem sikerül követni, miután webhelyeden tájékozódik fizikai boltod címéről, hogy személyesen keresse fel azt.

 

Nincs elegendő adat a döntéshozáshoz

A kisebb forgalmú webhelyeken nem biztos, hogy elegendő adatot sikerül összegyűjteni egy pontosabb kép felállításához és a megfelelő következtetések levonásához. Ilyenkor nagyon nehéz megismételni a korábbi sikereket, de annál könnyebb újra elvéteni ugyan azokat a hibákat.

 

Az offline események figyelmen kívül hagyása

Ha attribúciós modelled offline vagy eseményekre (telefonhívások, személyes találkozók stb.) is kiterjed, akkor ezeket manuálisan kell betáplálnod a megfelelő rendszerekbe.

Sajnos az emberi tényező miatt ezek az adatok gyakran hiányosak és pontatlanok lehetnek, mert mindig előfordulhat, hogy valaki elfelejt felírni valamit, vagy szimplán helytelen adatokat ad meg.

 

Adatbiztonság

A GDPR és hasonló rendeletek miatt egyre nehezebb pontos analitikai adatokat gyűjteni. Ez különösen az olyan cégek számára jelent problémát, amelyek az interneten kell, hogy beleegyezést kérjenek a felhasználók adatainak felhasználásához.

 

Az attribúció mérése

Az attribúció mérése (amihez számos eszköz elérhető) egy olyan attribúciós modell kiválasztásával kezdődik, amely párhuzamban áll üzleti céljaiddal.

Egyes modellek a vásárló utazásának korábbi szakaszait helyezik előtérbe, míg mások a tranzakció pillanatához közelebb eső interakciókat tartják fontosabbaknak.

Nézzünk meg egy „első interakció” attribúciós példát (a különböző modellekre mindjárt részletesebben is kitérünk):

Egy lehetséges ügyfél egy fizetett keresési hirdetésen keresztül jut el webhelyedre, ahol elolvas egy blogbejegyzést. Az illető két nappal később visszatér a webhelyre és megtekint néhány terméket, de nem vesz semmit. Három további nap elteltével a látogató egy organikus találaton keresztül visszatér a webhelyre, és megadja az elérhetőségeit egy kedvezményes kuponért cserébe.

Az első interakciós attribúciós modell szerint ezért a konverzióért 100%-ban a fizetett hirdetés felelős.

Mint láthatod, nem mindegy, hogy milyen modellt választasz, hiszen a különböző attribúciós módszerek más és más hozzájárulási hányadot írnak jóvá a különböző interakcióknak. Előfordulhat tehát, hogy egyes csatornák szupersztároknak tűnnek majd, míg mások teljesen értéktelennek – ez pedig nem mindig fedi a valóságot.

Egy attribúciós eszköz kiválasztásakor ideális esetben olyan jelentéseket is képes leszel összeállítani, amelyek segítségével összehasonlíthatod a különböző attribúciós modelleket. Ez segít egy teljesebb képet festeni arról, hogy mely csatornák és interakciók számítottak a legfontosabbaknak a konverziót megelőző időszakban.

 

A marketingattribúció modelljei

Első interakció

Ez a modell minden hozzájárulást az első interakciós pontnak írj jóvá, amivel a felhasználó kapcsolatba lépett. Akkor szokás használni, amikor márkatudatosságra és a tölcsér legfelső szakaszaira próbálsz optimalizálni.

 

Utolsó interakció

Ez a modell minden hozzájárulást az utolsó interakciós pontnak ír jóvá, amivel a felhasználó kapcsolatba lépett. Akkor érdemes használni, ha szeretnéd kideríteni, hogy mely csatornák vagy interakciók voltak a legbefolyásosabbak, közvetlenül a konverziót megelőzően.

 

Többcsatornás attribúció

Ez az attribúciós modell minden csatornának jóváír némi hozzájárulást, de nem mindig azonos arányban. Különböző típusai (lineáris, U-alakú, W-alakú és J-alakú stb.) léteznek.

 

Egyéni

Ezzel a modellel tetszőleges súlyozást állíthatsz be a különböző csatornák számára. Ez az opció csak az olyan cégeknek ajánlott, amelyek már jól ismerik az attribúciós modellezést, és pontos elképzelésük van az interakciókról, illetve azok szerepéről.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések