belső hivatkozás
A belső hivatkozás definíciója
Azokat a linkeket nevezzük a belső hivatkozásoknak, amelyek egy webhely oldalait kötik össze egymással.A belső hivatkozások célja
A belső hivatkozások a webhely, keresőmotorok és a webhelyt látogató felhasználók számára is fontosak.A webhely számára
A belső hivatkozások segítenek szétosztani a népszerűbb oldalak linkértékét, azaz tekintélyét a webhely többi, ritkábban linkelt oldala között. Sokan például a webhelyek főoldalát linkelik, amikor egy adott márkáról beszélnek. Ilyenkor a főoldal nagy mennyiségű linkértéket kap, amit a belső hivatkozásokon keresztül továbbíthat más fontos, de kevesebb külső visszahivatkozással rendelkező oldal számára.Keresőmotorok számára
A keresőmotorok az interneten fellelhető hivatkozásokon keresztül találnak rá az új tartalmakra, hogy feltérképezhessék és indexelhessék azokat. Ehhez persze nem csak a webhelyek közötti hivatkozásokat („visszahivatkozásokat”) használják fel, hanem a belső linkeket is.Amikor egy keresőmotor robotja megérkezik egy webhely valamelyik oldalára, elkezdi meglátogatni az oldalon található belső (és külső) hivatkozásokat is (ügyelve a robots.txt-ben felsorolt szabályokra).
A robot ilyenkor a belső hivatkozások horgonyszövegét is figyelembe veszi, hogy megállapítsa a két összekapcsolt oldal közötti kapcsolatot.
Fontos: Ha egy webhelyed bizonyos oldalaira sehonnan nem mutatnak visszahivatkozások vagy belső linkek, akkor a keresőmotorok képtelenek lesznek meglátogatni, feltérképezni és indexelni azokat. A nem indexelt oldalak nem jelenhetnek meg a keresőmotorok találatai között.
Felhasználók számára
Navigációs, illetve tartalmak közötti linkek nélkül a felhasználóknak külön be kellene gépelniük az oldalak URL címét, valahányszor máshová szeretnének navigálni a webhelyen.A kapcsolódó tartalmakat összekötő hivatkozások különösen fontosak, hiszen ezeken keresztül a felhasználó további oldalakra léphet át, amik érdekelhetik őt. Ennek köszönhetően több időt tölt majd a webhelyen, és egyre nő a konverzió lehetősége is.
Az ilyen hosszabb munkamenetek továbbá azt jelzik a Google és más keresőmotorok számára, hogy webhelyed sok hasznos, érdekes információt kínál, és érdemes magasabb pozíciókban megjeleníteni a találatok között.
A belső hivatkozások hatékony használata
A belső hivatkozások tehát mind a felhasználói élményben, mind a keresőoptimalizálásban fontos szerepet játszanak. A legjobb eredmények érdekében azonban érdemes észben tartani az alábbiakat a belső linkek elhelyezésekor:- A tartalommal kapcsolatos (tehát nem a navigációs sávban, vagy a láblécben található) belső hivatkozások horgonyszövege lehetőleg utaljon egyértelműen a linkelt tartalomra. Ez azért fontos, mert így a felhasználók és a keresőmotorok is tudják, hogy mi alapján kapcsolódik egymáshoz a két tartalom.
- A linkelt oldal tartalma egészítse ki valamilyen módon a hivatkozó oldal tartalmát – például magyarázzon meg egy fogalmat.
- A belső hivatkozásoknak jól láthatóknak kell lenniük a szövegben. Nem muszáj ragaszkodnod a klasszikus kék színű, aláhúzott betűtípushoz – egyedi stílust is megszabhatsz, ha jól látható, és passzol a webhely általános designjához.
- Minél több hivatkozás szerepel egy oldalon, annál jobban szétoszlik közöttük az oldal által továbbított linkérték (tekintély). Éppen ezért csak annyi belső (és külső) hivatkozást helyezz el tartalmaidban, amennyi ténylegesen indokolt, és hasznos a felhasználók számára.
Belső, külső és visszahivatkozások horgonyszövege
A Google szigorúan ellenőrzi a webhelyek közötti (külső- és visszahivatkozások) linkeket, és hajlamos figyelmen kívül hagyni azokat, ha spam jellegűnek ítéli meg őket. Egy ilyen hivatkozás például akkor számíthat spam jellegűnek, ha pontos egyezésű horgonyszöveget használ, azaz a horgonyszöveg a linkelt oldal által megcélzott kulcsszó pontos másolata.A belső hivatkozások esetében a Google valamivel engedékenyebb, és pont, hogy jó ötlet pontosabb egyezésű horgonyszövegeket használni. A keresőmotorok számára így egyértelműbbé teheted az oldalak közötti tartalmi kapcsolatokat.
Gyakori kérdések
Hány belső hivatkozást érdemes elhelyezni egy oldalon?
Az általános szabály sokáig az volt, hogy egy-egy oldalon legfeljebb 100 hivatkozást ajánlott használni, azonban technikailag semmi sem tarthat vissza attól, hogy ennél több linket helyezz el egy oldalon.
Fontos azonban észben tartani, hogy a Google és más keresőmotorok robotjai csak egy előre megadott mennyiségű oldalt képesek feltérképezni egy-egy látogatásuk során (ez az úgynevezett „feltérképezési keret”).
Fontos azonban észben tartani, hogy a Google és más keresőmotorok robotjai csak egy előre megadott mennyiségű oldalt képesek feltérképezni egy-egy látogatásuk során (ez az úgynevezett „feltérképezési keret”).
Nem elég csak a navigációs linkeket elhelyezni az oldalakon?
Habár a navigációs linkek fontosak, ezek a legtöbb esetben csak ugyan azokra az oldalakra mutatnak. A releváns tartalmakat összekötő hivatkozásokra azért van szükség, hogy a felhasználók több oldalt látogathassanak meg látogatásuk során, és a keresőmotorok is könnyebben eligazodjanak az egymáshoz kapcsolódó oldalak között.
Kisebb webhelyeken is megéri belső hivatkozásokat használni?
Igen, a belső hivatkozásoknak még a kisebb webhelyen is van hasznuk, mert segítenek felállítani egy logikus webhelyszerkezetet, és elosztani a főoldal linkértékét a többi oldal között.