A célközönség definíciója és szerepe a marketingben

célközönség

A célközönség definíciója

A célközönség azon látogatók gyűjtőneve, akiknek webhelyed tartalmai szólnak. SEO, azaz keresőoptimalizálás értelmében a célközönséget azok a meglévő és lehetséges ügyfelek alkotják, akik a Google és más keresőmotorok segítségével próbálnak a tiédhez hasonló cégeket és/vagy webhelyeket találni.

Ők azok az emberek, akiket szeretnél webhelyedre vonzani, és akiknek problémáira termékeid vagy szolgáltatásaid megoldást jelenthetnek.

 

A célközönség meghatározása

Hogy meghatározhasd célközönségedet, és idővel webhelyedre vonzhasd annak tagjait, mindenekelőtt ki kell derítened, hogy pontosan kik is keresik kínálatodat az interneten és milyen kifejezéseket használnak ehhez.

Ha nem újdonság számodra a SEO, akkor ez szimpla kulcsszókutatásnak hangozhat. A célközönség megismerése azonban sokkal több ennél.

Ahogy egyre többet tudsz meg célközönséged tagjairól, úgy egyre inkább hozzájuk igazíthatod SEO stratégiádat (az oldalak felépítését, a tartalom jellegét stb.)

A legsikeresebb keresőoptimalizálási stratégiák mind a közönség alapos megismerésére épülnek, hiszen nem egy keresőmotor algoritmusának próbálnak megfelelni, hanem valódi emberek valódi igényeinek.

 

Miért kell megismerned célközönséget?

A célközönség alapos ismerete nélkülözhetetlen az eredményes SEO-hoz és valamennyi egyéb online marketing tevékenységhez, hiszen lehetővé teszi, hogy:

  • Precíz kulcsszókutatást végezz és rátalálj a közönséged számára legfontosabb kulcsszókra.
  • Több forgalmat vonzz webhelyedre.
  • A közönségnek szóló, releváns tartalmakat készíts, amelyek aktivitásra ösztönzik majd látogatóidat webhelyeden.
  • Több ügyfelet konvertálhass látogatóid közül.
  •  

Hogyan határozd meg célközönségedet

1. Jelenlegi ügyfeleid

Amikor azt próbálod kideríteni, hogy kiket célozz meg SEO stratégiádban, mindig érdemes meglévő ügyfeleidre alapozni.

Ezt legegyszerűbben CRM-ed ellenőrzésével teheted meg. A CRM-ben általában hasznos információkat találhatsz a demográfiai adatokról, az ügyfelek vásárlói utazásáról, vásárlásairól és preferenciáiról is. Ezek alapján sokkal könnyebb lesz eldönteni, hogy milyen emberek érdeklődnek kínálatod iránt.

Szintén sok hasznos információt gyűjthetsz be célközönségedről, ha elbeszélgetsz egy kicsit az értékesítőkkel. Náluk is érdemes megérdeklődni a demográfiai megoszlást, a konverziós arányokat, gyakori rendeléseket így tovább.

 

2. Webhelyed látogatói

A célközönség összeállításakor azt is ajánlott megnézni, hogy általánosságban milyen forgalom érkezik webhelyedre. Ehhez a Google Analyticset használhatod.

A “Közönség” fülön olyan hasznos információk találhatók, mint a demográfiai adatok, érdeklődési körök, földrajzi megoszlás és így tovább.

Ezek az adatok segítenek körvonalazni célközönségedet és megállapítani, hogy milyen tartalmakra fordíts több figyelmet. Különösen hasznosak lehetnek a földrajzi adatok, amelyek alapján a helyi célzás is sokkal hatékonyabban történhet.

Kiderülhet továbbá, hogy jelenlegi tartalomstratégiád és közönséged nincsenek párhuzamban. Ilyen esetben természetesen jól át kell gondolnod, hogy milyen tartalmakat készíts a jövőben.

Hasonlóan hasznos adatokat szerezhetsz a Facebook és egyéb közösségi platformok statisztikai felületein is.

 

3. Kulcsszókutatás

Habár ez a lépés sokak számára teljesen magától értetődő, meglepően sokan hagyják ki a célközönség meghatározása során. Keress rá legfontosabb kulcsszóidra a Google-on és derítsd ki, hogy milyen jellegű tartalmak a legnépszerűbbek, azaz melyek kerülnek az első pozíciókba.

Fontos többféle kulcsszót is figyelembe venni. Például tranzakciós szándékú kifejezéseket, amelyek termékoldalakra mutatnak vagy olyan long-tail kulcsszókat, amelyek blogtartalmakra vezetnek.

Jegyezd fel, hogy milyen típusú oldalak rangsorolna, mennyi szöveges tartalom szerepel rajtuk és persze, hogy mit mond ez a tartalom. Figyelj oda az olyan kevésbé feltűnő tartalomjellemzőkre, mint a hangnem, hiszen ez is fontos lesz, ha szeretnéd megszólítani célközönségedet.

 

4. Szűkítsd a kört

Ha igazán szeretnéd megérteni közönségedet, akkor tudnod kell, hogy mi érdekli és mozgatja őket. Ezt többféleképpen is kiderítheted.

 

Fórumok

Nézz körül az olyan online fórumokon, mint a Reddit. Ezek a webhelyek tele vannak kérdéseket feltevő és megválaszoló emberekkel, lényegében minden létező témában. Biztosan találsz majd olyan fórumokat, amelyek iparágadhoz vagy épp kínálatodhoz kötődnek.

Figyelj oda rá, hogy hogyan fogalmaznak ezeken a felületeken - még a kérdések és a rájuk adott válaszok nyelvezetében is éles eltérések lehetnek. Az ilyen esetek segíthetnek eldönteni, hogy érdemes lenne-e átfogalmaznod webhelyed bizonyos tartalmait (például kevesebb vagy épp több szakkifejezést használni, és így tovább).

Ezekből a beszélgetésekből továbbá ötletet meríthetsz az oktató jellegű tartalmak elkészítéséhez blogodra.

 

Telefonhívások

Egy egyszerű és közvetlen megoldás célközönséged felméréséhez szimplán felhívni őket. Ezt talán nehéz elképzelni, pedig egy 15 vagy akár 30 perces beszélgetéssel rengeteget megtudhatsz ügyfeleidről és hogy mire hogyan reagálnak.

Ügyelj azonban rá, hogy kérdéseid inkább az ügyfelekre vonatkozzanak, nem pedig cégedre.

10-20 sikeres hívás után elkezdenek körvonalazódni a hasonlóságok és egyre teljesebb kép tárul majd eléd közönségedről. Ez után elkezdhetsz általánosítani és ezekre a típusú ügyfelekre összpontosítani marketingedben.

 

5. Ismerd meg versenytársaidat

Minél jobban ismered versenytársaidat, annál jobban értheted meg célközönségedet is.

Itt válnak majd igazán hasznossá az olyan piackutató eszközök, mint a SEMrush, amivel rengeteg információt deríthetsz ki a hozzád hasonló webhelyek stratégiájáról.

Mindenképpen hasonlítsd össze saját rangsorolásaidat a konkurenciával, hogy lásd, pontosan hol is állsz a mezőnyben.

Tarsd szem előtt a legjobban rangsoroló kulcsszókat, a legmagasabban megjelenő oldalakat és persze legfőbb versenytársakat is.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések