A CMS definíciója

CMS

A CMS definíciója

A CMS az angol content management system, azaz „tartalomkezelő rendszer” rövidítése. A CMS egy olyan szoftver, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy bármilyen webprogramozói tudás nélkül hozhassák létre és kezelhessék webhelyüket.

A CMS-ek egy felhasználóbarát felületet kínálnak a webes tartalmak létrehozásához, kezeléséhez, szerkesztéséhez és publikálásához. A legtöbb CMS-hez különféle témák is vásárolhatók vagy szerezhetők be ingyenesen, amelyek teljesen megváltoztathatják a webhely megjelenését – ehhez szintén nincs szükség programozói jártasságra.

A tartalomkezelő rendszerek továbbá egyszerre több felhasználó számára is elérhetővé teszik a webhely tartalmait, így több szerkesztő is dolgozhat azokon egyidőben.

 

A CMS-ek működése

A CMS-ek működésének értelmezéséhez először is tudnod kell, hogy hogyan épül fel egy webhely CMS használata nélkül:

  1. Először is a weboldalak HTML kódját kell megírnod, amely során elhelyezed a szöveges tartalmakat, képeket, navigációs linkeket és a webhely más építőelemeit.
  2. Ezt követően CSS-t kell alkalmaznod, ami a webhely vizuális jellemzőit határozza meg (pl. a szövegméretet, a gombok színét stb.), és márkádhoz illő megjelenést kölcsönöz a tartalmaknak.
  3. Ezek után JavaScriptet kell használnod, amellyel a webhely különböző funkcióit keltheted életre.
  4. Végezetül a kész webhely oldalait fel kell töltened a szerverre, hogy bekerülhessenek az adatbázisodba.

 

Ha bármilyen módosítást szeretnél végrehajtani az oldalakon – legyen az egy elírás kijavítása vagy egy kép cseréje – újra elő kell venned az eredeti HTML, CSS és JavaScript fájlokat, át kell írnod őket, majd feltöltened a szerverre, felülírva ezzel a korábbi verziót.

Ez egy összetett folyamat, ami szakmai tapasztalatot, odafigyelést és sok időt is igényel. Persze vannak, akik jobb szeretik így kezelni tartalmaikat, de a legtöbbek számára mindez túl bonyolult és sok hibalehetőséget rejteget. Ha nem vagy otthon a webprogramozás világában, akkor egy CMS-re lesz szükséged.

 

A CMS-ek használata

Egy CMS-nek két fő része van: a tartalomkezelő alkalmazás (CMA – content management application) és a tartalomkézbesítő alkalmazás (CDA - content delivery application). Ez a két alkalmazás együttes erővel kezelik az összes forráskódot, adatbázis-lekérdezést és a webhely infrastruktúráját a „kulisszák mögött” (back end) hogy te a felhasználók szemszögéből (front end) szerkeszthesd és tesztelhesd webhelyedet.

A helyett, hogy egy üres HTML dokumentummal indítanál, a CMS-ek többsége lehetővé teszi számodra, hogy különböző elemeket húzz be egy eszköztárról az oldalra, amikben szövegeket, képeket és egyéb tartalmakat helyezhetsz el. Ezek stílusát, illetve az interaktív elemek működését CSS és JavaScript nélkül is módosíthatod. Ez mind a CMA feladata.

Amikor elkészültél egy oldal szerkesztésével, a CDA fogja az általad összerakott elemeket és tartalmakat, összeállítja belőlük a szükséges HTML, CSS és JavaScript kódot, majd elraktározza ezeket, hogy webhelyed látogatóinak is megjelenhessenek. Mindez szó szerint egyetlen gombnyomásra történik a CMS felületén.

Ugyan ilyen egyszerű, ha egy létező oldalt szeretnél szerkeszteni. Csak vissza kell térned erre a kezelőfelületre, és miután elvégezted a kívánt módosításokat, rányomni a frissítés gombra.

 

Miért érdemes CMS-t használni?

A fentiek alapján egyértelmű, hogy a CMS-ek megkönnyítik az ember munkáját, és rengeteg időt lehet spórolni velük. De nézzük csak meg konkrétabban, hogy miért érdemes tartalomkezelő rendszereket használni:

 

Nincs szükség programozói tudásra

A CMS-ek talán legnagyobb előnye, hogy lényegében bárki létrehozhat velük egy teljes értékű, jól működő, mutatós webhelyet.

A tartalmak kezelése, a design összeállítása, illetve a bővítmények telepítése mind egyszerűen elvégezhető programozói tapasztalatok nélkül.

 

Egyszerűbb együttműködés

A CMS-ek segítségével egy webhelyen akár több szerkesztő is dolgozhat egyszerre saját projektjein. A megfelelő jogosultságokkal rendelkező szerkesztők akár mások tartalmait is felügyelhetik és módosíthatják, ha erre lenne szükség.

Mindeközben az informatikusok a webhely biztonságát erősíthetik meg, vagy épp az oldalak szerkezeti sablonját módosíthatják a nélkül, hogy megzavarnák ezzel a szerkesztők munkáját (vagy fordítva).

 

Felhasználói szerepkörök és jogosultságok

Egy CMS-ben a webhely tulajdonosa különféle szerepköröket oszthat ki a munkatársainak. Egyes CMS-ek előre definiált szerepkörökkel rendelkeznek, de ezek általában módosíthatók és újak is létrehozhatók.

Így például a tartalomszerzők új cikkeket hozhatnak létre és kezelhetik azokat, de nem férhetnek hozzá a bővítményekhez és nem módosíthatják a webhely működését (ez lehet az informatikusok szerepköre).

 

SEO funkciók és bővítmények

A CMS platformok saját funkciókat és számos opcionális bővítményt kínálnak a keresőoptimalizáláshoz. Ezekkel a harmadik felektől származó bővítményekkel például:

  • SEO-barát URL-szerkezeteket alakíthatsz ki
  • XML webhelytérképeket készíthetsz
  • Könnyedén kezelheted átirányításaidat
  • Breadcrumb navigációt helyezhetsz el
  • Optimalizálhatod webhelyed sebességét

 

Biztonsági funkciók és bővítmények

Felhasználóid biztonsága kulcsfontosságú szempont, és a legjobb CMS-ek fejlesztői mindent megtesznek annak érdekében, hogy a platformjukat használó webhelyek ellenálljanak a legújabb támadásoknak is.

Sok CMS-hez biztonsági bővítmények is letölthetők, amikkel tovább erősítheted webhelyed védelmét.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések