A domain definíciója

domain

A domain definíciója

A domain (tartomány) egy webhely könnyedén megjegyezhető internetes címe. A domainek konkrét helyeket jelölnek az interneten, megkönnyítve ezzel a webhelyek közötti navigációt a felhasználók számára. A domain olyan, mint egy utcanév és házszám, ami alapján bármelyik épület könnyedén felkereshető.

A domain lényegében az, amit egy felhasználó beír a böngészőjébe, amikor szeretne meglátogatni egy webhelyet. Az aktuális webhely domain neve például „seoinfo.hu”.

A domain (tartomány) és domain név (tartománynév) kifejezések lényegében ugyan arra utalnak, ezért gyakran felcserélve használják őket.

 

A domain működése

A számítógépes rendszerek számok segítségével kommunikálnak egymással. Minden webhelynek van egy IP (internet protokoll) címe, ami egy egyedi számsorozat.

Mivel azonban ezeket a számsorozatokat meglehetősen kényelmetlen lenne navigációhoz használni a hétköznapokban, a webhelyek domain neveket választanak maguknak, amik alapján a felhasználók könnyebben megjegyezhetik és azonosíthatják őket.

A webhelyek neve és IP címe közötti kapcsolatokért úgynevezett DNS (domain name system) szerverek felelnek. Ezek teszik lehetővé, hogy valaki egy domain név beírásával is eljuthasson a kívánt webhelyre, és ne kelljen közvetlenül az IP címet használnia.

Ha a domain neve olyan, mint az utca és a házszám, akkor az IP cím megfelelője egy épület GPS-koordinátái lennének. Egy számítógépes rendszer könnyedén meg tudja keresni a térképen a hosszúsági és szélességi pontokat, azonban egy tájékozódni kívánó felhasználó számára sokkal hasznosabb az, hogy „Kossuth Lajos utca 22”. Akárcsak egy DNS szerver, egy GPS is számokat (koordinátákat) használ, de utcaneveket és házszámokat jelenít meg, amit egy felhasználó könnyebben tud értelmezni.

A folyamat a következőképpen zajlik:

  1. A felhasználó beírja a domain nevét a böngészőjébe (vagy rákattint egy linkre, könyvjelzőre stb.)
  2. A böngésző felveszi a kapcsolatot a DNS szerverrel, és elkéri tőle a domain névhez tartozó IP címet
  3. Miután a böngésző megkapja az IP címet, egy kérést küld az IP címen található szervernek, ami valamilyen választ küld erre a kérésre
  4. Jó esetben ez a válasz egy konkrét weboldalt tartalmaz majd, amit a böngésző megjeleníthet a felhasználónak

 

Milyen domainek léteznek?

A domainek kapcsán megkülönböztetünk legfelső szintű tartományokat és második szintű tartományokat.

Elsőre furcsának tűnhet, de mindig a második szintű tartománynév áll elől („seoinfo”),  és azt követi a legfelső szintű tartomány („.hu”). Mindkét szintnek külön szerepe van a domain elnevezésében.

 

Legfelső szintű tartományok (TLD-k)

A legfelső szintű tartomány (top-level domain, azaz TLD) az a néhány karakter, ami a „pont” után következik a webhely címében, például .hu vagy .com. A legfelső szintű domaint a tartomány kiterjesztéseként is szokás emlegetni.

A TLD segít azonosítani egy webhely célját, tulajdonosát vagy azt földrajzi területet, amelyhez tartozik.

A legfelső szintű tartományoknak három fő csoportját különböztetjük meg egymástól:

  • Általános legfelső szintű tartományok (generic TLD – gTLD): Ezek a közismert .com, .net, .org domainek, amelyeket bárki használhat webhelyéhez.
  • Szponzorált legfelső szintű tartományok (sponsored TLD – sTLD): Ezeket a domain neveket csak bizonyos entitások használhatják, úgymint .gov (kormányzati webhelyek), .edu (oktatási intézmények) stb.
  • Országkód szerinti legfelső szintű tartományok (country code TLD – ccTLD): Ezek a konkrét országokhoz tartozó TLD-k, mint a .hu (Magyarorsztág), .de (Németország), .fr (Franciaország) stb.

Léteznek továbbá más, speciális célokra használt TLD-k is, úgymint a .test vagy a .localhost.

Rengeteg TLD közül válogathatsz webhelyedhez, és ha egyedi szeretnél lenni, akkor egy nem szokványos legfelső szintű tartományt is használhatsz, de tartsd észben, hogy a közismert TLD-k (.hu, .com stb.) sokkal megbízhatóbbak a felhasználók szemében.

A TLD-nek nincs közvetlen köze a SEO teljesítményhez (rangsoroláshoz), de a keresőmotorok számára gyanús lehet, ha egy nem szokványos TLD-t használsz, és az emberek elkerülik a webhelyedről megjelenített találatokat.

Fontos, hogy alaposan megfontold, milyen TLD-t (és összességében milyen domain nevet) szeretnél használni, mert ezt később csak 301-es átirányítások árán módosíthatod.

 

Az IP-címek és regisztrált domain nevek kezelését egy non-profit szervezet, az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) kezeli – ők felelnek az internet navigálhatóságáért.

 

Második szintű tartományok

A második szintű tartomány (second-level domain, azaz SLD) egy webhely egyedi azonosítója, ami a „pont” előtt következik. Második szintű domain például a „seoinfo”, a „youtube” vagy a „facebook”, amiket a felhasználók könnyedén megjegyezhetnek a navigációhoz.

A második szintű domain persze nem muszáj, hogy mindig azonos legyen a cég vagy szolgáltatás nevével, de persze ez is segít abban, hogy az emberek emlékezzenek rá.

A címes hasonlathoz visszatérve a legfelső szintű tartomány (.hu) az utcanév, a második szintű tartomány (seoinfo) pedig a konkrét házszám.

 

Harmadik szintű tartományok, altartományok

Egyes webhelyeken altartományok, azaz harmadik szintű tartományok is előfordulhatnak, de az első és második szintű domainekkel ellentétben egy webhelynek nem muszáj harmadik szintű domaint is használnia.

A webmesterek általában különböző részek elkülönítésére használják ezeket a tartományokat, például blog.webhelyem.hu, vagy aruhaz.webhelyem.hu.

Egyes webhelyek különböző nyelvű verziókat tárolnak altartományaikban. A Wikipédia magyar változata például a hu.wikipedia.org, az olasz verziója pedig az it.wikipedia.org címen érhető el.

Altartományok helyett könyvtárakat is kalakíthatsz webhelyeden – blogodat például a „blog.webhelyem.hu” helyett kialakíthatod a „webhelyem.hu/blog/” címen is.

Egyes webhelyek címe a www (world wide web – világháló) aldomaint is tartalmazza, ami arra utal, hogy a webhely a világhálón található meg. Egy webhely címében azonban nem kell szerepeljen a www ahhoz, hogy az interneten elérhető legyen.

 

Mi a különbség a domain és az URL között?

A domain név az URL egy része. Maga a domain név általában az a cím, amellyel egy webhely főoldala érhető el. Egy domain név beírásakor a böngésző egy konkrét URL-re navigál.

Minden URL (Uniform Resource Locator – egységes erőforrás-helymeghatározó) egy-egy weboldal teljes címe, ami tartalmazza az adott webhely domain nevét is.

 

Például a Seoinfo domain neve:

seoinfo.hu

Ez pedig egy konkrét oldal URL címe:

https://seoinfo.hu/seo-tanacsado.html

Mint láthatod, a „seoinfo.hu”, mint domain név szerepel az URL-ben, de a teljes URL más elemeket is tartalmaz.

A https:// az információátviteli protokollra utal, pontosabban annak biztonságos (ezért httpS) változatára. A biztonságos webhelyek egy SSL/TLS tanúsítvánnyal rendelkeznek, ami titkosítja a böngésző és a szerver közötti adatkommunikációt.

A „seo-tanacsado.html” egy konkrét dokumentum (jelen esetben egy weboldal) egyedi azonosítója a webhelyen.

 

Hogyan válasszak domaint?

Szinte bármilyen nem foglalt domaint használhatsz webhelyed azonosításához. Ez lehet céged neve, a saját neved, vagy egy teljesen egyedi, tetszőleges tartománynév is. Természetesen ideális esetben a domain neve közvetlenül kapcsolódik a webhely témájához (tehát pl. márkádhoz vagy tevékenységeidhez).

Egy jó domain név egyszerű, rövid és könnyedén megjegyezhető. Kerüld a számokat, speciális karaktereket, és bármit, ami miatt nehezebb lenne emlékezni rá.

A domain név kiválasztásában talán az a legnehezebb, hogy egyedi kell legyen. Az interneten számtalan webhely található, és rengeteg név már hosszú ideje foglalt. Persze megpróbálhatod felkeresni a kiszemelt domain név jelenlegi tulajdonoság, hogy megvásárold tőle a tartománynevet, de ez egy körülményes és drága módszer – ráadásul nem mindenki hajlandó megválni domain nevétől.

Egy alternatív (habár etikai szempontból kérdőjeles) megoldás más TLD-t választani. Ha a .hu foglalt, megpróbálkozhatsz a .net regisztrálásával.

 

Hogyan regisztráljak domaint?

Egy tartománynév regisztrálásához valamilyen domain regisztrátorra lesz szükséged. A domain regisztrátorok olyan cégek, amelyek kapcsolatban állnak az ICANN-nal, és összekötik egymással a szervezetet, illetve az ügyfeleket.

Egyes regisztrátorok webtárhely-szolgáltatásokat kínálnak, míg mások csak a domain nevek regisztrálásával foglalkoznak.

Ha valamilyen webhelykészítő szolgáltatást használsz, akkor meglehet, hogy egy ingyenes domain név is jár a csomaghoz. Ha csak egy személyes blogra van szükséged, és nem tervezed kereskedelmi vagy professzionális célokra használni webhelyedet, akkor ez általában elegendő is lesz.

Ha azonban igazán profi jelenlétet szeretnél kiépíteni márkád számára az interneten, akkor érdemes lesz ténylegesen saját domain nevet vásárolnod hozzá. Ennek több előnye is van, például a webhelyen megjelenő hirdetések szabályozása, jobb SEO teljesítmény és így tovább.

Fontos, hogy olyan szolgáltatónál regisztrálj, amely odafigyel a biztonságra, és jó minőségű SSL/TLS tanúsítványt is kínál webhelyed számára. Nem árt elolvasni azt sem, hogy milyen véleményeket írtak korábbi ügyfeleik a szolgáltató ügyfélszolgálatáról. Fontos, hogy ha felkeresed őket, akkor egy felkészült munkatárs fogadja hívásodat, nem egy automatikus rendszer.

A domainek ára változó. A keresettebb domain nevek és TLD-k általában drágábbak, és a regisztrátorok eltérő árazási szerkezeteket használhatnak, amelyek nem feltétlenül passzolnak az általuk kínált szolgáltatásokhoz.

Nagyon fontos észben tartanod, hogy domained regisztrációját és whois információidat időnként meg kell újítanod. Néha a regisztráció meglepően olcsó, de a rendszeres megújítás ára az évek során komoly összegekké adódhat össze. Óvakodj a csalóktól.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések