Az entitások szerepe a SEO-ban

entitás

Az entitás definíciója

Ha a keresésről van szó, az entitás lényegében egy adatbázisban tárolt elem. Egy entitásnak általában van egy egyéni azonosítója, amely alapján megkülönböztethető a többi entitástól.

Ez az egyéni azonosító gyakran egy látszólag véletlenszerű karakterlánc, tehát nem egy kulcsszó vagy kifejezés, amelyekkel sokan összetévesztik az entitásokat. Ennek a félreértésnek két fő oka van:

  • Az egyik, hogy sok SEO szakember a 2010-es évek előtt tanulta a keresőoptimalizálást, amikor még mindenki kulcsszókban és kifejezésekben gondolkodott. Sokan a mai napig így teszik.
  • A másik, hogy minden entitásnak van valamilyen megnevezése, ami gyakran egy kulcsszó.

Tehát míg az emberek számára a „Keleti pályaudvar” egy könnyedén azonosítható entitás, a Google-t csupán az entitás azonosítója érdekli, ami nekünk semmit sem jelent. Ha rákeresel a Keleti pályaudvarra, akkor a Google tudni fogja, hogy melyik azonosítóhoz tartozik ez a megnevezés a Tudásgráfjában.

 

Mit takar a Google Tudásgráfja?

Fontos különbséget tenni egy általános tudásgráf, a Google Tudásgráf, illetve a Google Tudáspanel között:

  • Egy általános tudásgráf nem más, mint egy félig strukturált adatbázis, amely különféle entitásokat tartalmaz.
  • A Google Tudásgráfja a keresőmotor saját tudásgráfja. Számos tudásgráf létezik (pl. Wikidata), de a Google Tudásgráfja az, amit a leggyakrabban szokás emlegetni a SEO kapcsán.
  • A Google Tudáspanelje az a felület, amelyeken a Google Tudásgráf alapján összeállított speciális találatok jelennek meg. Ez az a panel a keresőtalálati oldalak jobb oldalán, amely egy hely, személy, könyv, esemény vagy más entitásról kínál azonnali információkat a kereső felhasználóknak.

 

Hogy működnek az entitások a rangsorolásban?

Entitások az alapalgoritmusban

Az entitásokat első sorban nem a rangsoroláshoz használja a Google, hanem az ötletek egyértelműsítéséhez.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az entitások megfelelő használatával nem javíthatsz webhelyed rangsorolásán. Azonban, amikor a Google megpróbál találatokat keresni a keresésekre, akkor mindenekelőtt pontos választ igyekszik adni a felhasználóknak.

A Google tehát komoly erőforrásokat fordít arra, hogy entitásokká alakítsa a szövegek különböző részleteit. Ez történik a webhelyek indexelése és a felhasználói keresések értelmezése során is.

Ha például valaki beírja a Google Keresőbe, hogy „éttermek a Keleti közelében”, akkor a Google tudni fogja, hogy nem bármilyen étteremre vagy a Keletire kíváncsi az illető. Egy konkrét helyszínen érdeklik az éttermek – a Keleti pályaudvar közvetlen közelében. Itt két entitás játszik közre: az „éttermek” és a „Keleti pályaudvar”.

A Google ez alapján azt is tudja, hogy milyen jellegű találatokat soroljon fel. Megjelenhetnek képek, videók, térképtalálatok, organikus linkek, hirdetések és egyéb találatok is.

SEO (főleg helyi SEO) szempontjából tehát érdemes például belefogalmazni egy étterem bemutatkozásába, hogy milyen nagyszerű kilátás nyílik a teraszáról egy közeli látványosságra, például a Dunakanyarra (entitások: „étterem” + „Dunakanyar”).

 

Nyelvmentes jelleg

Az entitások azért is olyan hasznosak a keresőmotorok számára, mert nyelvmentesek, tehát mindegy, hogy a felhasználó milyen nyelven keres rájuk. Ebből következik, hogy egy entitás többféle médium felhasználásával is leírható.

Egy kép például nagyon sokat segíthet egy neves épület (a Keleti) leírásában, de az adott entitás Wikipédia-oldala is hasznos lehet, amit gyakran több nyelven is megtekinthetnek a felhasználók.

Ezek mind megfelelő jelölései lehetnek egy entitásnak, és akár más tudásgráfok azonosítóiként is funkcionálhatnak.

 

Az entitások közötti kapcsolatok

Az entitások közötti kapcsolatok lehetővé teszik a SEO szakemberek számára, hogy összetett stratégiákkal álljanak elő a releváns organikus forgalom bevonzására.

Na persze, ha a Keletiről van szó, minden bizonnyal az épület Wikipédia bejegyzését vagy a MÁV webhelyét tekinti majd leghitelesebb forrásnak a Google. Ezt nem igazán lehet felülmúlni.

Azonban, ha kombinálod egymással a különböző entitásokat, akkor jóval több lehetőséged nyílik majd a rangsorolásra, és nem feltétlenül kell majd közvetlenül versenyezned ezekkel a top találatokkal.

Amint két entitás is részt vesz a keresésben, lényegesen lecsökken a lehetséges találatok száma. Három entitás megcélzása esetében jóval kevesebb oldallal kell megküzdened az első pozíciókért.

Természetesen észben kell tartani, hogy kevesebb felhasználó is fogalmaz meg konkrétabb lekérdezéseket, azonban az ilyen keresések mögött általában sokkal határozottabb szándék is áll.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések