A feltérképezés szerepe a keresőoptimalizálásban

feltérképezés

A feltérképezés definíciója

A keresőoptimalizálásban a feltérképezés az a folyamat, amely során a keresőmotorok robotjai felfedezik egy webhely oldalait és azok tartalmát. Ezek a tartalmak lehetnek szövegek, képek, videók vagy más fájlok is, amelyekhez a robotok hozzáférnek.

A keresőmotorok robotjai minden tartalmat hivatkozásokon keresztül térképeznek fel, hasonlóképpen ahhoz, ahogy a felhasználók is linkeken keresztül navigálnak a webhelyek és weboldalak között.

 

A feltérképezés működése

Miután egy feltérképező robot ellátogat egy weboldalra, letölti annak tartalmát. Ilyenkor az oldalon található linkeket is feljegyzik, amelyek a következő kategóriákba tartozhatnak:

  • Az új URL-ek, amelyekkel a keresőmotor korábban nem találkozott.
  • Az ismert URL-eket, amelyek nem kínálnak feltérképezési javaslatokat a keresőmotor rendszeresen meglátogatja, hogy ellenőrizze, megváltozott-e az oldalak tartalma, és frissíteni kell-e az indexet az új tartalommal.
  • Ismert URL-ek, amelyek frissítésre kerültek, és egyértelmű feltérképezési javaslatokat kínálnak. Ezeket újból fel kell térképezni és indexelni, például egy XML webhelytérkép alapján, amelyben az utolsó frissítés dátuma és ideje is szerepel.
  • Ismert URL-ek, amelyek nem kerültek frissítésre, és egyértelmű feltérképezési javaslatokat kínálnak. Ezeket nem kell újból feltérképezni és indexelni, például, ha HTTP állapotkódjuk 304 (nem változott).
  • Nem elérhető URL-ek, amelyeket nem lehet vagy nem szabad követni – például olyan oldalak, amelyek csak bejelentkezett felhasználók számára érhetők el, vagy amelyeket nofollow linkeken keresztül talált meg a robot.
  • Tiltott URL-ek, amelyeket a keresőrobotok nem térképezhetnek fel – például amelyek kizárásra kerültek a webhely robots.txt fájljában.

 

Minden nem tiltott URL felkerül a meglátogatásra kijelölt URL-ek listájára – ez a feltérképezési sor.

Azonban ezek a linkek eltérő prioritást kapnak majd a keresőmotoroktól. Ez nem csak a fenti kategóriáktól függ – számos tényező befolyásolja, hogy a keresőmotorok milyen fontosnak állapítják meg a különböző URL-eket.

A keresőmotorok továbbá mind sajátos algoritmusokat használnak a feltérképezéshez. A Googlebot másképpen dolgozik, mint a Bingbot, a DuckDuckBot, a Yahoo Slurp, stb.

 

Miért fontos, hogy egy webhely feltérképezhető legyen?

A feltérképezés a rangsorolás egyik előfeltétele. Csak azok az oldalak jelenhetnek meg egy keresőmotor találatai között, amelyek szerepelnek az indexében, az indexbe pedig csak azok az oldalak kerülhetnek bele, amelyeket a keresőmotor már feltérképezett.

A feltérképezés azonban nem csak emiatt fontos.

A gyors feltérképezés elengedhetetlen az rövidéletű tartalmak esetében. Ha például egy aktualitásról szóló hír nem kerül minél hamarabb feltérképezésre, akkor később talán már nem lesz releváns a felhasználók számára. Egy múlt heti meccs eredményei, egy már elfogyott termék, egy lejárt akciós ajánlat senkit sem fog érdekelni.

Persze a gyors feltérképezés akkor is előny, ha tartalmaid nem ennyire időhöz kötöttek.

Ha frissítesz egy tartalmat vagy bevezetsz egy on-page SEO változtatást, akkor hamarabb láthatod majd az eredményeket (vagy a hibákat), ha a keresőmotorok nem várnak sokat az újítások felfedezésével.

Nagyon fontos tehát, hogy megkönnyítsd webhelyed feltérképezését a keresőmotorok számára.

 

A feltérképezési keret és a feltérképezési hatékonyság

A közhiedelemmel ellentétben a Google nem próbálja meg feltérképezni az internet összes webhelyét és tartalmát.

Azonban nincs rá garancia, hogy egy weboldal feltérképezésre kerül majd. Számos webhely létezik, amelyek nagy részét a Google soha nem térképezte fel.

Ha a Google Search Console felületén az „Oldalak” jelentésben a „Feltérképezve – jelenleg nincs indexelve” sort látod, akkor ez a probléma a te webhelyedet is érinti.

Viszont, ha nem látod ezt a sort, akkor az még nem jelenti, hogy nincsenek feltérképezési hibáid.

Van egy gyakori tévhit azzal kapcsolatban, hogy mely mutatók igazán fontosak a feltérképezés mérésekor.

 

A feltérképezési keret problémája

A feltérképezési keret azt jelenti, hogy a Googlebot hány URL-t képes és akar feltérképezni webhelyeden egy adott időn belül.

Ennek tudatában sokan arra törekszenek, hogy minél több oldalt feltérképeztessenek webhelyükön. Ehhez hozzájárul a Google Search Console felületén található „Feltérképezési statisztikák” jelentés (ami a Beállításokon keresztül érhető el), és a feltérképezési kérelmeket mutatja meg.

Azonban a több feltérképezett oldal nem minden esetben előnyös. A feltérképezések száma mindössze hiúsági mutató.

A feltérképezések számának növelése nem feltétlenül vezet majd gyorsabb (újra)indexeléshez, ellenben jobban leterheli a szervereket, fokozva ezzel azok üzemeltetési költségeit.

A feltérképezés mennyisége helyett sokkal fontosabb a minőségre koncentrálni, ami a SEO teljesítményt is javítja majd.

 

A feltérképezési hatékonyság

A minőségi feltérképezés azt jelenti, hogy csökkented az új tartalmak publikációja vagy a webhely frissítése, illetve a következő feltérképezés között eltelt időt. Ez a köztes idő a feltérképezés hatékonyságának mutatója.

A feltérképezési hatékonyság kiszámításának legjobb módja feljegyezni a tartalom legutóbbi frissítésének dátumát és idejét, majd összehasonlítani azt a Googlebot következő látogatásának időpontjával, amit a szerver naplófájljában ellenőrizhetsz.

Ha ez nem lehetséges, akkor nézd meg a kérdéses URL-ek utolsó módosítás dátumát az XML webhelytérképben, és időnként kérd le ezeket az URL-eket a Search Console URL Inspection API segítségével, amellyel ellenőrizheted az utolsó feltérképezés állapotát.

Ha számszerűsíteni tudod a publikálás és feltérképezés között eltelt időt, akkor egy ténylegesen értékes mutatóval mérheted majd a feltérképezési optimalizálások eredményességét.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések