feltérképezés
A feltérképezés definíciója
A keresőoptimalizálásban a feltérképezés az a folyamat, amely során a keresőmotorok robotjai felfedezik egy webhely oldalait és azok tartalmát. Ezek a tartalmak lehetnek szövegek, képek, videók vagy más fájlok is, amelyekhez a robotok hozzáférnek.
A keresőmotorok robotjai minden tartalmat hivatkozásokon keresztül térképeznek fel, hasonlóképpen ahhoz, ahogy a felhasználók is linkeken keresztül navigálnak a webhelyek és weboldalak között.
A feltérképezés működése
Miután egy feltérképező robot ellátogat egy weboldalra, letölti annak tartalmát. Ilyenkor az oldalon található linkeket is feljegyzik, amelyek a következő kategóriákba tartozhatnak:
- Az új URL-ek, amelyekkel a keresőmotor korábban nem találkozott.
- Az ismert URL-eket, amelyek nem kínálnak feltérképezési javaslatokat a keresőmotor rendszeresen meglátogatja, hogy ellenőrizze, megváltozott-e az oldalak tartalma, és frissíteni kell-e az indexet az új tartalommal.
- Ismert URL-ek, amelyek frissítésre kerültek, és egyértelmű feltérképezési javaslatokat kínálnak. Ezeket újból fel kell térképezni és indexelni, például egy XML webhelytérkép alapján, amelyben az utolsó frissítés dátuma és ideje is szerepel.
- Ismert URL-ek, amelyek nem kerültek frissítésre, és egyértelmű feltérképezési javaslatokat kínálnak. Ezeket nem kell újból feltérképezni és indexelni, például, ha HTTP állapotkódjuk 304 (nem változott).
- Nem elérhető URL-ek, amelyeket nem lehet vagy nem szabad követni – például olyan oldalak, amelyek csak bejelentkezett felhasználók számára érhetők el, vagy amelyeket nofollow linkeken keresztül talált meg a robot.
- Tiltott URL-ek, amelyeket a keresőrobotok nem térképezhetnek fel – például amelyek kizárásra kerültek a webhely robots.txt fájljában.
Minden nem tiltott URL felkerül a meglátogatásra kijelölt URL-ek listájára – ez a feltérképezési sor.
Azonban ezek a linkek eltérő prioritást kapnak majd a keresőmotoroktól. Ez nem csak a fenti kategóriáktól függ – számos tényező befolyásolja, hogy a keresőmotorok milyen fontosnak állapítják meg a különböző URL-eket.
A keresőmotorok továbbá mind sajátos algoritmusokat használnak a feltérképezéshez. A Googlebot másképpen dolgozik, mint a Bingbot, a DuckDuckBot, a Yahoo Slurp, stb.
Miért fontos, hogy egy webhely feltérképezhető legyen?
A feltérképezés a rangsorolás egyik előfeltétele. Csak azok az oldalak jelenhetnek meg egy keresőmotor találatai között, amelyek szerepelnek az indexében, az indexbe pedig csak azok az oldalak kerülhetnek bele, amelyeket a keresőmotor már feltérképezett.
A feltérképezés azonban nem csak emiatt fontos.
A gyors feltérképezés elengedhetetlen az rövidéletű tartalmak esetében. Ha például egy aktualitásról szóló hír nem kerül minél hamarabb feltérképezésre, akkor később talán már nem lesz releváns a felhasználók számára. Egy múlt heti meccs eredményei, egy már elfogyott termék, egy lejárt akciós ajánlat senkit sem fog érdekelni.
Persze a gyors feltérképezés akkor is előny, ha tartalmaid nem ennyire időhöz kötöttek.
Ha frissítesz egy tartalmat vagy bevezetsz egy on-page SEO változtatást, akkor hamarabb láthatod majd az eredményeket (vagy a hibákat), ha a keresőmotorok nem várnak sokat az újítások felfedezésével.
Nagyon fontos tehát, hogy megkönnyítsd webhelyed feltérképezését a keresőmotorok számára.
A feltérképezési keret és a feltérképezési hatékonyság
A közhiedelemmel ellentétben a Google nem próbálja meg feltérképezni az internet összes webhelyét és tartalmát.
Azonban nincs rá garancia, hogy egy weboldal feltérképezésre kerül majd. Számos webhely létezik, amelyek nagy részét a Google soha nem térképezte fel.
Ha a Google Search Console felületén az „Oldalak” jelentésben a „Feltérképezve – jelenleg nincs indexelve” sort látod, akkor ez a probléma a te webhelyedet is érinti.
Viszont, ha nem látod ezt a sort, akkor az még nem jelenti, hogy nincsenek feltérképezési hibáid.
Van egy gyakori tévhit azzal kapcsolatban, hogy mely mutatók igazán fontosak a feltérképezés mérésekor.
A feltérképezési keret problémája
A feltérképezési keret azt jelenti, hogy a Googlebot hány URL-t képes és akar feltérképezni webhelyeden egy adott időn belül.
Ennek tudatában sokan arra törekszenek, hogy minél több oldalt feltérképeztessenek webhelyükön. Ehhez hozzájárul a Google Search Console felületén található „Feltérképezési statisztikák” jelentés (ami a Beállításokon keresztül érhető el), és a feltérképezési kérelmeket mutatja meg.
Azonban a több feltérképezett oldal nem minden esetben előnyös. A feltérképezések száma mindössze hiúsági mutató.
A feltérképezések számának növelése nem feltétlenül vezet majd gyorsabb (újra)indexeléshez, ellenben jobban leterheli a szervereket, fokozva ezzel azok üzemeltetési költségeit.
A feltérképezés mennyisége helyett sokkal fontosabb a minőségre koncentrálni, ami a SEO teljesítményt is javítja majd.
A feltérképezési hatékonyság
A minőségi feltérképezés azt jelenti, hogy csökkented az új tartalmak publikációja vagy a webhely frissítése, illetve a következő feltérképezés között eltelt időt. Ez a köztes idő a feltérképezés hatékonyságának mutatója.
A feltérképezési hatékonyság kiszámításának legjobb módja feljegyezni a tartalom legutóbbi frissítésének dátumát és idejét, majd összehasonlítani azt a Googlebot következő látogatásának időpontjával, amit a szerver naplófájljában ellenőrizhetsz.
Ha ez nem lehetséges, akkor nézd meg a kérdéses URL-ek utolsó módosítás dátumát az XML webhelytérképben, és időnként kérd le ezeket az URL-eket a Search Console URL Inspection API segítségével, amellyel ellenőrizheted az utolsó feltérképezés állapotát.
Ha számszerűsíteni tudod a publikálás és feltérképezés között eltelt időt, akkor egy ténylegesen értékes mutatóval mérheted majd a feltérképezési optimalizálások eredményességét.
Gyakori kérdések
Mi az a feltérképezés?
A feltérképezés az, amikor egy keresőmotor (pl. Google) felfedezi egy webhely új vagy frissített tartalmait, hogy hozzáadhassa azt az indexéhez.
Miért fontos a feltérképezés?
Csak azok az oldalak kerülhetnek be a keresőtalálatok közé, amelyeket előbb a keresőmotor feltérképezett és indexelt.