A kanonikus címke definíciója

kanonikus címke

A kanonikus címke definíciója

A kanonikus címke („rel=canonical”) egy HTML kódrészlet, amely segít a keresőmotoroknak azonosítani egy oldal „hivatalos” verzióját. Erre akkor van szükség, amikor egy webhelyen több azonos vagy közel azonos tartalmú oldal is található.

SEO értelmében a kanonikus címkékkel tudathatod a keresőmotorokkal, hogy melyik verziót rangsorolják a sok közül a keresőtalálatok között. Ez a hivatalos („kanonikus”) oldalra koncentrálja a keresőmotorok figyelmét, ami a többi oldal által gyűjtött linkértéket is megkapja majd.

A kanonikus címke használatát „kanonizálásnak” nevezzük.

Egy kanonikus címke így néz ki:

 

Miért fontosak a kanonikus címkék a SEO-ban?

Többször előforduló tartalmak esetében a kanonikus címke elsődleges feladata tudatni a keresőmotorokkal, hogy melyik oldal az eredeti, hivatalos („kanonikus”) verzió, és melyek tekinthetők másolatoknak.

Számos webhelyen fordulhatnak elő azonos vagy közel azonos oldalak, amelyek ugyan azt a tartalmat kínálják, de más URL címeken érhetők el.

Ilyenkor a Google-nak (vagy bármelyik másik keresőmotornak) el kell döntenie, hogy melyik verziót indexelje és rangsorolja közülük. Nincs értelme mindegyiket megjeleníteni a találatok között, elvégre szinte vagy teljesen megegyeznek egymással.

A webáruházak termékoldalai jó példák erre. Ezek az oldalak különféle URL paraméterekkel rendelkezhetnek, ha a felhasználók szűrőket állítanak be a termékek böngészésekor:

Ebben a példában a termékoldal megjelenhet a fő kategória URL-en (/ruhak/), azonban a különféle szűrők beállításával (L-es méret, fehér szín stb.) új URL-ek jönnek létre, amelyek közel azonos tartalmú oldalakra mutatnak. Lényegében tehát három URL-ről is elérhető ugyan az az oldal a webhelyen.

Ezért olyan fontosak a kanonikus címkék, amelyek jelzik a keresőmotoroknak, hogy csak a fő kategóriaoldalt (/ruhak/) indexeljék és rangsorolják a találati oldalakon – a többire ne figyeljenek oda.

 

Fontos észben tartani, hogy a Google nem parancsokként kezeli a kanonikus címkéket, hanem jelekként – javaslatokként, ha úgy tetszik.

Ha a Google úgy véli, hogy érdemes lenne egy másik verziót használni az indexeléshez és rangsoroláshoz a hivatalosan megjelölt oldal helyett, akkor figyelmen kívül hagyhatja a kanonikus címkét.

 

A kanonikus címkék további SEO előnyei a következők:

 

1. Egy oldalra koncentrálják a PageRanket

A kanonikus címkék segítenek a hivatalos oldalra koncentrálni a másolatok által szerzett PageRanket.

A többször előforduló, vagy duplikált oldalak értékes visszahivatkozásokkal rendelkezhetnek, az így kapott linkérték azonban megoszlik az oldalak között. Mondhatjuk úgy is, ezek az oldalak „felhígítják” azt a linkértéket, ami a fő oldalt illeti meg.

A kanonizálással a fő oldal kapja majd meg az összes duplikált verzió PageRank értékét, hogy jobban teljesíthessen a keresőtalálatok között.

 

2. Segítenek az újrapublikált (szindikált) tartalmak kezelésében

A kanonikus címkékkel megjelölheted a keresőmotorok számára, hogy melyik webhely melyik oldala tartalmazza egy tartalom eredeti verzióját, és mely oldalak hordozzák annak újrapublikált (szindikált) változatait.

Számos webhely tulajdonosa több domainen is publikálja ugyan azt a tartalmat (promóciós vagy egyéb célokból).

Ilyen esetben a Google-nak el kell döntenie, hogy melyik webhely a tartalom eredeti forrása, és ez alapján, hogy melyikről jelenítse meg a tartalmat a találatok között. A kanonikus címkék ilyen esetben is nagyon hasznosak, hiszen webhelyek között is működnek, nem csak egy domainen belül.

 

3. Elősegítik a feltérképezést

A kanonikus címkék segítenek a keresőmotoroknak hatékonyabban feltérképezni és indexelni azokat az oldalakat, amelyeket rangsoroltatni szeretnél webhelyedről – ellenben a duplikált verziókkal, amelyeket feltérképezni sem érdemes, nemhogy rangsorolni.

A Google nem térképezi fel webhelyed összes oldalát, amikor egy robotot küld rá. Minden webhelynek van egy feltérképezési kerete – egy adott mennyiségű URL, amit a keresőmotor robotja egyetlen látogatás során képes feltérképezni.

Ezt a keretet nem befolyásolhatod, de tehetsz annak érdekében, hogy a Google ne pazarolja el felesleges oldalakra webhelyeden. A Google szerint a kanonikus oldal gyakrabban kerül feltérképezésre, mint a másolatok.

 

Hogyan kell elhelyezni a kanonikus címkéket?

A kanonikus címkék használata igazán egyszerű. Lépj be egy weboldal HTML szerkesztő felületére, és add hozzá a „rel=canonical” címkét a szakaszhoz.

A címkében szereplő URL az eredeti, hivatalos oldal URL címe kell legyen:

Azaz például:

A kanonikus címkéket oldalanként érdemes alkalmazni, habár ez egy nagyobb webhelyen időigényes feladat lehet és fennáll a veszélye, hogy egy-egy duplikált verzió elkerüli a figyelmedet.

Attól függően, hogy milyen tartalomkezelő rendszert (CMS) használsz, a kanonizálás beépített funkciókkal vagy bővítményekkel is elvégezhető, egyszerre akár több oldalon is.

 

A Google-nak további módszerekkel is megjelölheted az oldalak kanonikus változatait:

  • HTTP fejléc: Ez a módszer akkor a leghasznosabb, ha egy nem HTML típusú dokumentum (pl. egy PDF fájl) kanonikus címkéjét szeretnéd beállítani, mert egyes dokumentumoknak nincs szakasza, ahol a rel=canonical szerepelhetne. Ehhez a szerveren található .htaccess fájlt kell használnod.
  • Webhelytérkép: A Google automatikusan azt feltételezi, hogy a webhelytérképekben felsorolt URL címek hivatalos, kanonikus verziók.
  • Átiránsyítások: A másolat-verziók forgalmát átirányíthatod a fő, kanonikus URL-re. Ehhez 301-es átirányítást érdemes használni, ami továbbítja a másolatok linkértékét a fő verzióhoz.
  • Belső hivatkozások: A Google könnyebben azonosíthatja az oldalak kanonikus verzióját az alapján, hogy mely URL-ekre hány belső hivatkozás mutat.
  • HTTPS: A Google és más keresőmotorok általában a biztonságosabb, HTTPS verziójú oldalakat kezelik kanonikusként a webhelyeken.

 

Hogyan használjuk hatékonyan a kanonikus címkéket?

Használj önmagukra mutató kanonikus címkéket

Habár nem kötelező, a hivatalos verzió oldalán beállíthatsz egy olyan kanonikus címkét, ami saját magára mutat. Ez akkor is alkalmazható, ha az oldalnak nincsenek más verziói, és nincs megjelölve máshol kanonikusként.

Ezt maga John Mueller, a Google egyik munkatársa javasolta egy Google Webmaster Hangout beszélgetés során:

„Azért javaslom az ilyen önmagukra mutató rel=canonical [kanonizálást], mert nagyon egyértelművé teszi számunkra, hogy melyik oldalt szeretnéd indexeltetni…”

 

Használj abszolút URL-eket

Az abszolút URL-ek segíthetnek elkerülni a hibákat és azt, hogy a keresőmotorok helytelenül értelmezzék a kanonizálást webhelyeden.

Az abszolút URL-ek https-t, //-t, www-t és záró /-eket tartalmaznak, ha ezek egyébként is az URL részei.

Íme egy abszolút URL-t használó kanonikus címke:

Ez pedig egy relatív URL-es példa:

 

Használj kisbetűs URL-eket

A Google és más keresőmotorok számára nem mindegy, hogy kis vagy nagybetűket használsz-e URL-eidben. A kisbetűs URL-ek segítenek megőrizni az egységes formátumot, elkerülve ezzel az esetleges duplikációkat.

 

Használj webhelyek közötti kanonikus címkéket

Mint fentebb olvashattad, a kanonikus címkék domainek között is működhetnek. Ha egy egész oldalnyi tartalmad más webhelyeiden is megjelenik, akkor:

  • Használj önmagára mutató kanonikus címkét az eredeti oldalon.
  • Jelöld meg az eredeti webhelyen található oldalt kanonikusként a másolatokban.

 

Mire figyelj oda a kanonikus címkék használatakor?

Egy oldalon csak egy kanonikus címke szerepeljen

Ritka esetekben ugyan, de előfordulhat, hogy egy oldalon egynél több kanonikus címke helyezkedik el. Ez összezavarhatja a keresőmotorokat, ezért érdemes elkerülni. Például, ha A oldalon B oldalt jelölsz meg kanonikusként, akkor ne állíts be A oldalon egy saját magára (A-ra) mutató kanonikus címkét is.

A Google hivatalos álláspontja az, hogy ha több kanonikus címkét talál egy oldalon, akkor valószínűleg mindegyiket figyelmen kívül hagyja majd, tehát mindegyik értékét veszíti.

 

Csak azonos oldalakat kanonizálj

Mindig ügyelj rá, hogy a duplikált oldalak tartalma közel vagy teljesen azonos legyen a kanonikusként megjelölt oldal tartalmával.

Ha két oldal tartalma nem elég hasonló egymáshoz, akkor a Google figyelmen kívül hagyja majd a kanonikus címkét.

 

Ne kanonizálj lapozható oldalakat

A lapozható (azaz paginációval létrehozott) oldalakon töredezett tartalmak szerepelnek. Ilyenek például a lapozható kommentszekciók.

Ilyen esetben minden oldalon csak saját magukra mutató kanonikus címkéket ajánlott elhelyezni. A második, harmadik stb. oldalak is csak saját magukra mutassanak – ne az elsőre.

 

Ne zárd ki a robotokat a kanonikus címkéket használó oldalakról a robots.txt-vel

A robots.txt-ben felsorolt direktívák visszatarthatják a keresőmotorokat azon oldalak feltérképezésétől, amelyek más oldalakra mutató kanonikus címkéket tartalmaznak. Ilyenkor a keresőmotorok nem látják majd a kanonikus címkéket, és nem fogják tudni, hogy melyik a hivatalos verzió. Ez továbbá a PageRank kanonikus címkékkel történő átadását is megakadályozza.

 

Ne használj kanonikus címkéket a szakaszban

A kanonikus címkéknek mindig a HTML dokumentumok szakaszában kell elhelyezkedniük – sehol máshol nem érvényesek. A máshová elhelyezett „rel=canonical” linkeket a Google egyszerűen nem veszi figyelembe.

 

Kerüld a kanonikus láncokat

A kanonikus címke mindig közvetlenül a hivatalos oldalra kell mutasson – ne A oldalról B-re, ami aztán C-re kanonizál. A helyes megoldás ilyenkor A-ról és B-ről is közvetlenül C-re kanonizálni.

Kerüld továbbá az egymásra mutató kanonikus címkéket, hiszen ezeknek nincs semmi értelmük.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések