A kanonizálás definíciója

kanonizálás

A kanonizálás definíciója

A kanonizálás a kanonikus címkék weboldalakon való elhelyezése. Kanonikus címkékre akkor van szükség, amikor egy webhelyen több URL-en is közel, vagy teljesen azonos tartalmak szerepelnek, és szeretnéd megjelölni a keresőmotoroknak, hogy melyikre „koncentráljanak” ezek közül, és melyeket hagyjanak figyelmen kívül.

A kanonikus címke egy HTML-kódrészlet, amelyet az oldal forráskódjának

szakaszában kell elhelyezni:

 

 

Miért olyan fontos a kanonizálás?

A kanonizálással a tartalom eredeti, hivatalos verzióját jelölheted meg a keresőmotorok számára, és elkerülve ezzel a többször előforduló („duplikált”) tartalmakból adódó problémákat.

Amennyiben a tartalom másolatai webhelyed különböző URL-jein helyezkednek el, a Google és más keresőmotorok nem lesznek biztosak benne, hogy melyiket indexeljék és rangsorolják ezek közül, ami gyengébb SEO teljesítményhez vezet.

Ha a tartalom más webhelyről származik, és egy másolatát publikáltad, akkor ez lényegében tartalomlopásnak számít (szintén nem tesz jót a SEO-nak), hacsak nem jelölöd meg az eredeti tartalmat egy kanonikus címkével. Ez még akkor is „lopás” a Google szemében, ha mindkét webhely a te tulajdonod, és csak a saját tartalmaidat szeretnéd több helyen használni.

A többször előforduló tartalmakat nem mindig olyan egyszerű észrevenni egy webhelyen. Egy felhasználó számára mindegy, hogy milyen URL-ről éri el a kívánt tartalmat, egy keresőmotor számára azonban minden URL különálló oldalnak számít, még ha azonos tartalom is szerepel rajtuk.

 

Mikor kell kanonizálni?

Több olyan helyzet is kialakulhat, amelyekben a kanonizálás a legjobb megoldás a problémák megoldására és elkerülésére.

 

Egy terméknek több verziója van

Tegyük fel, hogy webáruházadban cipőket árulsz, amelyek különböző színekben és méretekben is kaphatók. Az ilyen webhelyeken gyakran előfordul, hogy a különböző tulajdonságok szűrői egyedi URL-paramétereket hoznak létre. Tehát a cipők listája több címen is elérhető:

Ezen oldalak tartalma szinte teljesen azonos, mégis külön oldalaknak számítanak, mert más URL-ekről érhetők el.

 

A weboldalaknak mobilos verziója is van

Amennyiben webhelyed oldalainak külön mobilos verziója van (pl. AMP oldalak, vagy aldomain szerint), akkor ügyelned kell rá, hogy a keresőmotorok ne keverjék össze őket egymással.

Webhelyed mobilbarát jellege nagyon fontos szempont, ezért meg kell győződj róla, hogy az asztali oldalak mobilbarát verziói más URL-ekről legyenek elérhetők a mobilról böngésző látogatók számára.

 

Weboldalaid különböző régiókat céloznak meg

A különböző területeken tartózkodó felhasználók földrajzi célzása nagyon hatékony stratégia lehet. Ezt általában egy aldomain vagy egyedi URL azonosítóval („slug”) szokás kivitelezni, illetve biztosítanod kell, hogy a különböző URL-ek ugyan azt a tartalmat kínálják a felhasználóknak.

Egy nemzetközi webhely például azonos tartalmú oldalakat jeleníthet meg az amerikai (/us/) és ausztráliai (/au/) látogatóknak.

 

Önmagukra mutató kanonikus oldalak

A Google szerint érdemes egy kanonikus, azaz hivatalos oldalt is kanonizálni úgy, hogy a kanonikus címke saját magára mutasson. Ez akkor is előnyös lehet, ha az adott oldalnak nincsenek más URL-eken elérhető verziói. A legtöbb CMS (tartalomkezelő rendszer) automatikusan beállítja ezt az új oldalak létrehozásakor.

 

A kanonizálás módszerei

Az URL-ek kanonizálása többféleképen is kivitelezhető. Mindegyik módszert más helyzetekben ajánlott használni, mert nincs egy konkrét megoldás, ami minden helyzetben megfelelő lenne.

Gondolkodj el rajta, hogy pontosan mire van szükséged, és ez alapján válassz az alábbi módszerek közül.

Fontos továbbá észben tartani, hogy a „preferált domain beállításán” kívül minden itt felsorolt kanonizálási módszer támogatja a mások által kezelt domainekre történő kanonizálást is. Ez nélkülözhetetlen, ha más webhelyekről veszel át tartalmakat, és szeretnéd megjelölni azok forrását a keresőmotorok számára.

 

Preferált domain beállítása

Ebben az esetben a Google Search Console felületén kell megadnod, hogy melyik domaint szeretnéd használni kanonikusként, azaz hivatalosként. Ez egy egyszerű és gyors módszer, ami ideális megoldás az olyan webhelyeken, amelyek tartalmai csak egy-egy URL-en érhetők el, de több domainen is szerepelnek.

Tegyük fel, hogy helyi cégednek van egy „Rólunk” oldala, ami a regionális webhelyen is megjelenik. Az oldal URL címe eredetileg „www.cegemwebhelye.hu/rolunk”, míg a regionális webhelyen „www.regionaliscegemwebhelye.hu/rolunk”.

Ennek a módszernek az a hátránya, hogy csak a Google rendszerében működik, hiszen a Seach Console-on keresztül állítod be. Ügyelned kell rá továbbá, hogy az URL-útvonalak mindkét domainen karakterről-karakterre pontosan azonosak legyenek.

 

A rel=canonical használata az oldalak

szakaszában

Ez a kanonizálás egyik leggyakoribb módszere.

A HTML oldalak forráskódjában, egész pontosan a

szakaszban elhelyezhetsz egy „rel=canonical” linket, amiben megszabhatod, hogy milyen URL-en található az adott tartalom hivatalos, kanonikus verziója:

 

Ilyenkor nem kell aggódnod, hogy az URL-ek hasonlóak legyenek egymáshoz, ráadásul minden keresőmotor képes értelmezni, nem csak a Google. A legtöbb CMS platform is ezt a módszert használja a kanonizáláshoz.

A módszer hátulütője, hogy ha a CMS-ed nem frissíti automatikusan a kanonikus címékket (ha a későbbiekben megváltoztatnád őket), akkor ez érvénytelenítheti a kanonizálást, és problémákhoz vezethet.

 

A rel=canonicla használata a HTTP fejlécekben

Amennyiben egy nem HTML típusú dokumentumot szeretnél kanonizálni (tehát nincs

szakasz, amit használhatnál), a rel=canonical címke a fájlok HTTP fejlécében is elhelyezhető. Ez például akkor lehet hasznos, ha PDF dokumentumokat osztasz meg webhelyeden.

Ez az egyetlen észszerű módszer a nem HTML típusú dokumentumok kanonizálására, azonban alkalmazása bonyolultabb lehet, és karbantartásuk is nehéz az olyan nagyobb webhelyeken, amelyek gyakran változtatják URL-eiket.

 

Kanonizálás 301-es átirányításokkal

Az átirányítások lehetővé teszik számodra, hogy webhelyed egyik URL-jét meglátogató felhasználók (és keresőmotorok) egy másik URL-re érkezzenek meg. A 301-es átirányítások azt jelzik a Google és más keresőmotorok számára, hogy a korábbi URL többé már nincs használatban, és a tartalom hivatalosan az új címről lesz érhető a jövőben.

Ha úgy döntöttél, hogy a fő tartalom másolataira nincs többé szükséged, és törlöd a felesleges oldalakat, akkor ezeket érdemes lesz átirányítani a kanonikus verzióra.

Ennek a módszernek az a hátránya, hogy az 301-es átirányítású URL-ek használhatatlanná válnak webhelyeden más célokra. Ha később mégis használni szeretnéd őket, akkor újból fel kell építened majd tekintélyüket a Google és más keresőmotorok szemében.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések