Mi az a kapuoldal (és miért nem érdemes használni)?

kapuoldal

A kapuoldal definíciója

A kapuoldalakat több néven is szokás emlegetni (ugróoldal, hídoldal, belépőoldal stb.) A kapuoldalak olyan rossz minőségű, értéktelen weboldalak, amelyeket készítőik kulcsszóhalmozással próbálnak rangsorolni bizonyos kifejezésekre.

A kapuoldalak azonban nem kínálnak hasznos információkat a megcélzott kifejezésről, hanem átirányítják a rájuk érkező forgalmat egy másik oldalra.

Tegyük fel például, hogy van egy webáruházad, amelyen állateledelt árulsz, és az „legjobb állateledel” szóra próbálsz rangsorolni vele. Ezért több kapuoldalt is létrehozol webhelyeden, amelyek többek között következő kifejezéseket célozzák meg:

  • legjobb állateledel kutyáknak
  • legjobb állateledel macskáknak
  • legjobb állateledel papagájoknak

Ezek az oldalak rossz felhasználói élményt kínálnak a felhasználóknak. Semmilyen hasznos információ nem szerepel rajtuk, csak átirányítják a forgalmat egy központi oldalra, aminek valódi tartalma van.

Ha megpróbálod ilyen módszerekkel átverni a keresőmotorokat, akkor ezzel csak saját márkád hírnevét teszed tönkre ügyfeleid szemében.

 

Kapuoldalak és landing oldalak – Mi a különbség?

A kapuoldalakat sokan keverik landing oldalakkal, azaz céloldalakkal.

A landing oldalak általában olyan oldalak, amelyek nem érhetők el webhelyed navigációján keresztül, és egy konkrét célt szolgálnak. A céloldalak általában a konverziós folyamat következő lépésére próbálják ösztönözni a felhasználókat a megfelelő szöveges, képes és egyéb tartalmak segítségével. Rendszerint hiányoznak róluk a navigációs elemek, hogy ne terelhessék el az emberek figyelmét a konverzióról.

A kapuoldalakkal ellentétben a landing oldalak hasznos, releváns és konkrét információkat kínálnak arról a dologról (legyen az egy termék, szolgáltatás, esemény stb.), amiről szólnak, és igazodnak a felhasználók keresési szándékához.

A landing oldalak nem irányítják át automatikusan a látogatókat egy másik URL-re, és a Google egyáltalán nem tiltja a használatukat.

 

Árthatnak a kapuoldalak a SEO-nak?

A kapuoldalak úgynevezett black hat SEO technikák, azaz megszegik a keresőmotorok irányelveit. Minden black hat SEO technika (kapuoldalak, eltakarás, kulcsszóhalmozás stb.) sokkal többet árthat webhelyednek, mint amennyit segíthetne rajta. A legsúlyosabb esetekben webhelyed kitiltásra kerülhet a Google indexéből, és így soha többé nem jelenik majd meg a kereső felhasználóknak.

Mielőtt a keresőmotorok elkezdtek fellépni ellenük, sok SEO szakember előszeretettel használt black hat technikákat a magasabb rangsorolás megszerzésére a nélkül, hogy valódi értéket kínált volna ezekkel a felhasználók számára.

A black hat SEO technikák lényegében olcsó trükkök, amikkel ma már nagyon könnyű lebukni, és a büntetés súlyossága miatt nem éri meg velük kockáztatni.

 

Az algoritmusok fejlődésének köszönhetően manapság egyre kevesebben próbálkoznak ilyen szabályellenes módszerekkel. Csak azok a webhelyek számíthatnak hosszútávú sikerekre, amelyek kiváló minőségű tartalmakat és felhasználói élményt nyújtanak látogatóik számára.

A keresőmotorok ma már nem az alapján rangsorolnak, hogy egy-egy kifejezés hányszor fordul elő a tartalomban – sokkal összetettebb algoritmusokkal vizsgálják, hogy az oldalak megfelelnek-e a kereső felhasználók szándékának.

Egy ilyen környezetben nincs értelme kapuoldalakat használni, hiszen rossz minőségüknek köszönhetően esélyük sem lenne jól rangsorolni a keresőtalálatok között.

 

Példák a kapuoldalakra

Mint fentebb olvashattad, a kapuoldalakat sokan keverik a landing oldalakkal és más, „szabályos” tartalmakkal.

Íme néhány példa a valódi kapuoldalakra, amelyek talán saját webhelyeden is megtalálhatók, még ha nem is szándékosan:

  • Többször előforduló tartalmak, amelyek alig különböznek egymástól, és lényegében felcserélhetők.
  • Olyan oldalak, amelyek egy kulcsszó többféle kulcsszóvariációt, hirdetést és hivatkozást tartalmaznak, amelyek fő célja az, hogy más oldalakra tereljék a felhasználókat.
  • Különálló domaineken elhelyezkedő oldalak, amelyek más és más földrajzi célzást használnak, de ugyan arra az oldalra irányítják a felhasználókat.
  • Több szolgáltatási területen elhelyezkedő, látszólag eltérő webhelyek, amelyek ugyan arra az oldalra irányítják a felhasználókat.

 

Miről ismerhető fel egy kapuoldal?

Érdemes észben tartani, hogy milyen szempontok alapján állapítják meg a keresőmotorok, hogy egy oldal kapuoldal-e vagy sem. Ez segít saját webhelyeden is elkerülni, hogy akaratlanul kapuoldalakat alakíts ki, amiket a keresőmotorok black hat SEO-ként kezelhetnek.

Weboldalaid ellenőrzése közben tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  •  Több olyan oldal is van a webhelyemen, amelyek ugyan azokat a termékeket vagy helyszíneket sorolják fel?
  • Az elhelyezett linkek egyetlen célja az, hogy magasabb rangsorolást érj el velük, vagy a felhasználók számára is hasznosak?
  • Mennyire nehéz használni a webhely navigációját? Könnyedén navigálható a webhely mobileszközökről?
  • Az oldal tartalma közönséges, általános kulcsszókat céloz meg, miközben maga a téma nagyon specifikus?
  • Mi az oldal fő célja? Javítani a felhasználói élményt, értékes információt kínálni az olvasóknak, vagy egyszerűen csak magasabb pozíciókat elérni?

Habár a keresőoptimalizálás az online marketing egyik legfontosabb alappillére, nem szabad megfeledkezned arról, hogy első sorban kiváló felhasználói élményt kell biztosítanod látogatóidnak, és csak ezt követően érdemes elkezdeni konkrétan az algoritmusra optimalizálni.

 

Hogyan távolítsd el a kapuoldalakat webhelyedről

Íme néhány módszer, amelyek segítenek a kapuoldal-problémák megszüntetésében és a büntetések megelőzésében.

 

Ellenőrizd konkrét kulcsszóidat

Győződj meg róla, hogy a webhelyeden használt kulcsszók valóban relevánsak-e a webhely témájához. Próbálj inkább long-tail kifejezéseket megcélozni, amelyek szorosan kapcsolódnak az adott oldal céljához.

 

Kerüld a duplikált tartalmakat

A duplikált tartalom komoly problémákat okozhat egy webhelyen. Ha több oldal közel vagy teljesen azonos egymással, akkor ez összezavarhatja a keresőmotorok algoritmusait, és problémákat okozhat a rangsorolásban.

 

Tedd könnyedén fellelhetővé az oldalakat

A kapuoldalakat általában nehéz megtalálni, és gyakran csak egy keresőmotoron keresztül érhetik el őket a felhasználók, nem pedig a webhely navigációjából. Tedd könnyedén fellelhetővé tartalmaidat és összességében kínálj kényelmes navigációt a felhasználói élmény javítása érdekében.

 

Ne készíts több webhelyet

Egyes cégek külön webhelyeket hoznak létre egy-egy termékcsalád vagy helyszín számára. Ezek gyakran sok azonos tartalmat használnak, ami duplikációt eredményez.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések