A keresőtalálati oldal definíciója

keresőtalálati oldal

A keresőtalálati oldal definíciója

A keresőtalálati oldalak (röviden SERP-ek) azok az oldalak, amelyeken a Google és más keresőmotorok találatai megjelennek, miután egy felhasználó rákeres valamire. Ezeken az oldalakon organikus, fizetett és speciális találatok is megjelenhetnek.

A keresőtalálati oldalakat keresőmotortalálati oldalakként, vagy szimplán találati oldalakként is szokás emlegetni.

Ez az útmutató a Google keresőtalálati oldalai alapján készült, de az általános működési elvek valamennyi keresőmotor találati oldalaira érvényesek.

 

A keresőtalálati oldalak és a SEO

A legtöbb felhasználó az első keresőtalálati oldalak találataira kattint csak rá, és nagyon kevesen lapoznak át a második és további oldalakra.

Ezért akar minden cég a Google első keresőtalálati oldalára kerülni. Ha valaki a második oldalon jelenik meg, akkor sokak számára olyan, mintha nem is létezne.

Attól azonban, hogy egy webhely az első találati oldalon jelenik meg, még nem feltétlenül garantált, hogy kattintásokat is kap majd. Ennek több oka van:

  • A kattintások többsége az első két-három találat között oszlik meg
  • A fizetett találatok általában maguk alá szorítják az organikus találatokat
  • A Google bizonyos keresésekre speciális találatokat (pl. kiemelt kivonatokat) is megjelenít

A felhasználók ezért gyakran vagy a hirdetésekre kattintanak inkább rá, vagy semmire, mert rögtön a találati oldalon választ kapnak a kérdésükre.

 

A keresőtalálati oldalak elemei

Habár a keresőtalálati oldalak minden keresőkifejezésre más és más találatokat jelenítenek meg, mindegyikük organikus, fizetett és speciális találatok valamilyen kombinációjából épül fel.

Nézzük meg, hogy melyek ezek, és mire lesz szükséged ahhoz, hogy megjelenhess közöttük.

 

Organikus találatok

Az organikus találatok között a Google indexében tárolt weboldalak jelennek meg.

Mivel egy-egy keresésre több százezer találat is megjelenhet, a Google számos rangsorolási szempont alapján rendezi sorba őket, hogy az első keresőtalálati oldalon mindig a legjobb minőségű, és a keresett kifejezéshez leginkább kapcsolódó találatok jelenhessenek meg.

Ezek a rangsorolási tényezők féltve őrzött titkok, habár az évek során sikerült felfedezni néhányat közülük. Köztudott tény például, hogy egy weboldal visszahivatkozásai (más webhelyektől kapott linkek) nagyon fontos rangsorolási szempontoknak számítanak, hiszen ezek azt jelzik a Google számára, hogy ez az oldal megbízható és jó minőségű tartalmat kínál.

Az organikus találatok általában egy URL-ből, egy kék, kattintható címből és egy meta leírásból állnak (az utóbbi helyett a Google bizonyos esetekben egy releváns szövegrészletet jeleníthet meg az oldalról).

A strukturált adatokat megjelölő oldalakról a Google gyakran extra információkat is megjeleníthet az organikus találatokban – például receptrészleteket, értékeléseket stb.

 

Az organikus találatok azért jelennek meg a keresőtalálati oldalakon, mert tartalmuk jó minőségű és szorosan kapcsolódik a felhasználó által beírt keresőkifejezéshez. Ezekre kell tehát törekedned, ha az organikus pozíciókban szeretnél rangsorolni. E mellett biztosítanod kell, hogy a Google hozzáférhessen oldalaidhoz, és indexelni tudja őket – csak az indexelt oldalak kerülhetnek be az organikus találatok közé.

 

Fizetett találatok

A fizetett találatok olyan hirdetések, amelyek az organikus találatok felett, és bizonyos oldalakon azok alatt jelennek meg.

Habár a Google egy kis címkével jelzi, hogy hirdetések, a fizetett találatok ezen kívül alig különböztethetők meg az organikusoktól.

A fizetett hirdetések PPC (pay-per-click) alapján működnek, ami azt jelenti, hogy a hirdetőknek csak akkor kell fizetniük, ha valaki rá is kattint a reklámjaikra.

A fizetett találatokat egy másik algoritmus rangsorolja, mint az organikusakat. A Google a kattintásokért felajánlott összeg, a hirdetés relevanciája, illetve annak átkattintási aránya lapaján határozza meg, hogy melyek és milyen sorrendben jelenhetnek meg egy-egy keresésre.

 

Ha tehát szeretnél megjelenni az ilyen hirdetések között, akkor első sorban fizetned kell értük, de ugyan úgy biztosítanod kell, hogy a hirdetett tartalom kapcsolódjon a megcélzott kifejezéshez.

 

Speciális találatok

A speciális találatok nem hagyományos keresőtalálati elemek. Ezek lehetnek organikus és fizetett tartalmak, illetve származhatnak a Google Tudásgráfjából (a Google entitásalapú tudásbázisából) is.

Habár bizonyos speciális találatok (pl. a Shopping hirdetések) bevételt termelhetnek a Google számára, a speciális találatok fő célja azonnali információt biztosítani a felhasználóknak. Ennek köszönhetően számos keresés kattintás nélkül végződik, mert a felhasználók közvetlenül a keresőtalálati oldalon választ kapnak a kérdésükre, és egyetlen webhelyre sem kell ellátogatniuk.

A becslések szerint a Google-keresések legalább fele kattintás nélkül végződik.

Ez elsőre aggasztóan hangzik, azonban, ha sikerül megjelenned valamilyen speciális találatként webhelyed tartalmaival, akkor akár több kattintásra is számíthatsz az érdeklődő felhasználóktól.

 

Többféle speciális találatban is megjelenhetsz, mindegyikre máshogyan kell optimalizálnod tartalmaidat.

 

A Google speciális találatai

A Google számos speciális találati elemet jeleníthet meg a keresőtalálati oldalain, és ezek listája folyamatosan bővül. Az alábbiakban azokról olvashatsz, amelyekkel a leggyakrabban jelenhetnek meg a különböző keresésekre.

Fontos észben tartani, hogy bizonyos speciális találatok egyelőre nem támogatottak a Google magyar nyelvű keresőjében, de általában idővel ezek hozzánk is eljutnak (pl. a már magyarul is elérhető kiemelt kivonatok).

 

Kiemelt kivonatok

A kiemelt kivonatok az adott keresésre egyik legjobban rangsoroló oldal tartalmából emelnek ki egy részletet. Ez a kivonat általában a keresőtalálati oldal tetején jelenik meg, és rövid választ kínál a felhasználó keresésére.

A kiemelt kivonatok tartalmazhatnak bekezdéseket, listákat és táblázatokat, de megjelenhetnek bennük képek és videók is. Mindez attól függ, hogy a Google szerint milyen jellegű tartalmak passzolnak leginkább az adott felhasználó keresési szándékához.

Ha a kiemelt kivonatok között szeretnél megjelenni, akkor az első öt találat között kell megjelenned az adott keresőkifejezésre. Segít továbbá, ha tartalmadban a kereséshez kapcsolódó felsorolások, táblázatok és egyéb elemek találhatók.

 

Tudáskártyák

A Tudáskártyák egy rövid, lényegre törő választ adnak a felhasználó keresésére. Ez akkor is előfordulhat, ha a felhasználó nem kérdésként fogalmazta meg a keresését.

A Tudáskártyák többféle formátumban is megjelenhetnek attól függően, hogy a Google hogyan igyekszik megjeleníteni a keresett információt. Az „euro forint” keresés például egy valutaárfolyam-grafikont jelenít meg, míg az „anyák napja” keresés a következő anyák napjának dátumát emeli ki a többi találat felett.

A Google három fő forrásból jelenít meg adatokat a Tudáskártyákban: a Tudásgráfból, a Google adatpartnereitől, illetve az olyan megbízható forrásokból, mint a Wikipédia.

A Tudáskártyákban nem valószínű, hogy megjelenhetsz majd bármilyen formában is, mert a Google szinte kizárólag saját forrásokat, vagy elismert webhelyeket használ forrásokként.

 

Tudáspanel

A Tudáspanel a keresett entitásról kínál alapvető információkat. Mobileszközökön a keresőtalálati oldalak tetején, az asztali felületen pedig a hagyományos találatoktól jobbra jelenhet meg bizonyos keresésekre.

Akárcsak a Tudáskártyákhoz, a Google a Tudáspanelhez is a Tudásgráfot, illetve megbízható forrásait használja, habár időnként megjelenhetnek benne közösségi médiás profilokra és partnerekre mutató hivatkozások is.

A Tudáskártyákkal ellentétben a Tudáspanelben megjelenhetsz márkáddal (ami lehet személyes márka is). A cégeket ismertető Tudáspanelekben gyakran egy, az adott cég webhelyére mutató hivatkozás is szerepel.

 

Képtalálatok

Habár van külön képkeresője, a Google számos keresésre jelenít meg képeket általános keresőtalálati oldalán is.

Ezek között akár a te webhelyedről is jelenhetnek meg képek, habár rájuk kattintva a felhasználó először a Google képkeresőjébe kerül át, és onnan kattinthat rá webhelyed linkjére, ha szeretné megtekinteni a kép forrását.

 

Vezető hírek

A vezető hírek a keresett kifejezéssel kapcsolatos, frissen publikált hírcikkeket tartalmaznak. Ezek lehetnek élőben frissülő blogok vagy videók is. A Google megjeleníti a hír címét, egy képet, illetve a forrást is. A vezető hírek általában a keresőtalálati oldal tetején jelennek meg.

Ha a vezető hírek között szeretnél megjelenni, akkor először is be kell kerülnöd a Google Hírek indexébe. Fontos továbbá észben tartani, hogy mivel ezek a találatok gyakran frissülnek, egy-egy cikk csak rövid ideig jelenhet majd meg közöttük.

 

Kapcsolódó kérdések

Ezek a beszédes nevű speciális találatok az aktuális kereséshez kapcsolódó kérdéseket jelenítik meg egy kis lenyitható menüben, ahol a felhasználó rögtön választ is kaphat ezekre.

Ha webhelyed tartalmai megjelennek a kiemelt kivonatok között, akkor a Google a kapcsolódó kérdések válaszaiként is megjelenítheti őket – mindkét speciális találat hasonló forrásokból dolgozik.

 

Shopping találatok

Ha a felhasználó valamilyen termékre keres rá, vagy a Google vásárlási szándékot állapít meg a kifejezés mögött, akkor Shopping hirdetéseket is megjelenhetnek a többi találat felett. Mindegyik találatban megjelenik egy kép, a termék neve, ára, értékelése, illetve forrása is.

Ha a Google Shopping hirdetéseit használod, akkor megjelenhetsz közöttük.

 

Tweetek

A Google felkapott, releváns, viszonylag friss tweeteket is megjeleníthet a Twitter közösségi platfomrjáról. A találatok között több fiók tweetjei is megjelenhetnek.

Szinte bárki megjelenhet a tweetek között, ha a Google úgy dönt, hogy az adott bejegyzés hasznos lehet a felhasználó számára.

 

Webhelylinkek

A Google egy adott webhely fontosabb oldalainak hivatkozásait is megjelenítheti egy magasan rangsoroló organikus találatban. Bizonyos esetekben a rangsoroló oldal különböző szakaszai jelennek meg extra linkekként a találat alján

A webhelylinkek inkább az organikus találatok bővítményeinek tekinthetők, mint külön speciális találatoknak.

Mivel ezek a találatok több helyet foglalhatnak el a keresőtalálati oldalakon és több lehetőséget is kínálnak a felhasználóknak, több kattintást is szerezhetnek, mint az átlagos találatok.

A Google gyakran jelenít meg webhelyhivatkozásokat márkás keresésekre, ezért a te webhelyed is megjelenhet ilyen extra linkekkel a találatok között. Ez nem márkás keresések esetében is előfordulhat, ha a találat elég népszerű, és kapcsolódó hivatkozásokat is tartalmaz.

 

Videók

A videótalálatok címmel és bélyegképpel jelenhetnek meg, általában a keresőtalálati oldalak tetején. A Google beágyazott és más forrásokból származó videókat is megjeleníthet, habár inkább a YouTube-ot preferálja, hiszen az is a Google termékcsaládjának tagja.

Természetesen ezek közé is bekerülhetsz videós tartalmaiddal. A legjobb, ha a YouTube-ot használod, és megfelelően optimalizálod videóidat a feltöltést követően.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések