A kulcsszóhalmozás definíciója

kulcsszóhalmozás

A kulcsszóhalmozás definíciója

A kulcsszóhalmozás egy szó vagy kifejezés túlzott sűrűségű használatát jelenti egy weboldal tartalmában. A kulcsszóhalmozás célja a keresőmotorok algoritmusának manipulálása, hogy az adott tartalom minél magasabb rangsorolást érhessen el az adott kulcsszóra.

A kulcsszók halmozása valaha hatásos black hat (szabályellenes) keresőoptimalizálás taktika volt, de a Google idővel felzárkózott a csalókhoz, és algoritmusfrissítéseivel biztosította, hogy az ilyen spam jellegű tartalmak ne kerülhessenek a top találatok közé.

De hogy is néz ki ez a gyakorlatban? Ha hangosan felolvasol egy szöveget, és úgy érzed, hogy egy szó vagy kifejezés aránytalanul gyakran fordul elő benne – olyannyira, hogy az már feltűnően zavaró – akkor jó eséllyel kulcsszóhalmozással van dolgod. A Google a következő példával szemlélteti ezt:

„Egyedi szivar humidorokat árulunk. Egyedi szivar humidoraink kézzel készülnek. Ha egy egyedi szivar humidort szeretne vásárolni, akkor kérjük vegye fel a kapcsolatot egyedi szivar humidor szakértőinkkel az egyeni.szivar.humidor[kukac]pelda.com címen”

 

Erről a példáról ordít, hogy valaki szándékosan szórta tele az „egyedi szivar humidor” kifejezéssel. Mindössze néhány sorban többször is előfordul, ami természetellenessé, robotszerűvé teszi a fogalmazást.

A Google továbbá az alábbiakat is kulcsszóhalmozásnak tekinti:

  • Jelentős hozzáadott érték nélkül felsorolt telefonszámok
  • Olyan városokat és államokat felsoroló szövegtömbök, amelyekre a weboldal rangsorolni próbál

Szintén halmozási taktikának számít az oldal láthatatlan kulcsszókkal való feltöltése. Ilyen például az, amikor egy weboldal fehér háttere elé fehér betűkkel helyeznek el kulcsszókat, amiket a felhasználó nem vesz észre, de a keresőmotorok igen. Szerencsére a keresőmotorok algoritmusai képesek észlelni az ilyen trükköket – még akkor is, ha láthatatlanok a felhasználók számára.

 

Miért kell elkerülni a kulcsszóhalmozást?

A keresőmotorok célja az, hogy releváns, jó minőségű tartalmakat jelenítsenek meg a találatok között, amelyek megfelelnek a felhasználók keresőszándékának, és választ kínálnak kérdéseikre. Ehhez a weboldalakon található kulcsszókat is figyelembe veszik, ezért jó taktikának tűnhet teleírni a tartalmat egy bizonyos kifejezéssel, hogy magasabb pozíciókban jelenhess meg rá.

Ez azonban manapság inkább árt majd a rangsorolásodnak, és súlyosabb esetben még az indexből is kizárhatják webhelyedet érte. Ha pedig egy webhely oldalai nem szerepelnek egy keresőmotor indexében, akkor a találatok között sem jelenhetnek meg a felhasználóknak.

A Google köztudottan bünteti a kulcsszóhalmozást. Ez érinthet bizonyos oldalakat, vagy akár az egész webhelyre is kiterjedhet. A Google indexéből pedig nem jó dolog kikerülni.

 

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a kulcsszóhalmozással kapcsolatos előírások nem egészen konkrétak. A Google értelemszerűen nem szeretné elárulni minden rangsorolási titkát, ezzel is arra ösztönözve a tartalomkészítőket, hogy a minőségre koncentráljanak a mennyiség helyett.

Kétségtelen azonban, hogy a kulcsszók halmozása csak ronthatja a felhasználói élményt, ami köztudottan rangsorolási tényező. Persze már az is súlyos probléma, ha az emberek a halmozott kulcsszók láttán sarkon fordulnak, és visszatérnek a keresőtalálatok közé.

Egy szó vagy kifejezés erőltetett ismételgetése igénytelen, rossz minőségű megjelenést kölcsönöz a tartalmaknak. Még ha eleinte jól is rangsorol, a rendszeresen visszaforduló felhasználók alapján a keresőmotorok levonhatják a következtetést, hogy valami nincs rendben a tartalommal.

 

Tippek a kulcsszóhalmozás elkerüléséhez

Szóval hogyan kerülheted el ez a problémát és használhatod helyesen a kulcsszókat tartalmaidban? Íme néhány hasznos tipp:

 

1. Válassz egy elsődleges kulcsszót minden oldaladhoz

Az előkelő rangsoroláshoz meg kell állapítanod minden tartalmad elsődleges kulcsszóját, hogy arra optimalizálhasd őket.

A megfelelő kulcsszók felkutatásához érdemes lesz egy ehhez készült eszközt használni – ilyen például a Google Ads ingyenes Kulcsszótervezője. Ez az eszköz megmutatja, hogy egy hónapban nagyjából hányan keresnek rá egy általad megadott és az ahhoz kapcsolódó kulcsszókra, illetve, hogy várhatóan milyen nehéz lesz rangsorolni rá.

Érdemes továbbá a long-tail (három vagy több szóból álló) kulcsszókkal is foglalkozni a rövidebb, általános szavak helyett. Minél konkrétabb kulcsszókat választasz, annál könnyebb lesz rangsorolni rájuk.

Egy újonnan alapított cég webhelyén nehéz lesz jó pozíciókat elérni a keresettebb kulcsszókra. Megéri tehát kevésbé a népszerű kifejezésekre optimalizálni, amelyek mögött határozottabb keresőszándék áll. Próbáld továbbá nem ugyan azokat a kulcsszókat megcélozni több oldalon is, mert ezek egymással versenyeznek majd a rangsorolásért.

Használhatsz továbbá kapcsolódó kulcsszókat, rokonértelmű szavakat és más kiegészítő kifejezéseket is tartalmaidban. Ezek szintén segítenek a SEO-ban, mert kontextust biztosítanak az oldalaknak, és segítenek megállapítani a keresőmotoroknak, hogy miről szól egy-egy tartalom. Mindemellett természetesebbé is teszik szövegeidet, és több keresésre is megjelenhetsz velük a találatok között.

 

2. Ügyelj a kulcsszósűrűségre

A kulcsszósűrűség egy kifejezés előfordulásának gyakoriságát jelenti egy adott szövegrészletben, ami egy mai napig vitatott téma a keresőoptimalizálás világában. Egyesek szerint legfeljebb 2%-os sűrűségre érdemes törekedni, ami azt jelenti, hogy 1000 szóból legfeljebb 20 legyen a kiválasztott kulcsszó.

Ez a téma azért vitatott, mert a Google sosem beszélt nyilvánosan arról, hogy milyen gyakoriságot tekint ideálisnak vagy spam jellegűnek.

A tartalomkészítés során nem túl kényelmes azt számolgatni, hogy milyen sűrűn fordul elő egy kifejezés egy adott szövegrészletben. Számos SEO eszköz segít ellenőrizni ezt, akár valós időben is, és javaslatokat tesznek a módosításra.

 

3. Az olvasóknak írj, ne a keresőmotoroknak

Mindig tartsd szem előtt, hogy tartalmaid első sorban a felhasználóknak kell tetszenek, nem pedig a keresőmotoroknak. Természetesen mindig jó, ha tartod magad a SEO alapvető irányelveihez, de ez pont, hogy a kulcsszóhalmozás elkerülését jelenti.

A felhasználói élmény egy nagyon fontos rangsorolási szempont, ezért jobb, ha nem rontod el szövegeid olvashatóságát a kulcsszók aránytalan és indokolatlan ismételgetésével. A kulcsszóknak mindig természetesen kell illeszkedniük szövegkörnyezetükbe – nem szabad beleerőltetned őket.

Az emberek hamar távoznak majd webhelyedről, ha igénytelen, „robotikus” tartalmakat kínálsz nekik.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések