A linkérték definíciója

linkérték

A linkérték definíciója

A SEO világában a linkérték arra a tekintélyre vagy hitelességre utal, amelyet a webhelyek és weboldalak hivatkozásaikon keresztül adnak át egymásnak. Minél több linkértéket sikerül szereznie egy weboldalnak ilyen hiteles külső hivatkozásokon keresztül, annál magasabb pozíciókat érhet el a keresőmotorok találatai között.

Az interneten közvetlen és közvetett módszerekkel is szerezhetsz értékes linkeket webhelyed oldalai számára. A közvetlen módszerek alatt az olyan linképítési stratégiákat értjük, mint a vendégbejegyzések írása, a közösségi média marketing, a sajtóközlemények publikálása, és így tovább. Közvetett módszernek számít minden olyan eset, amikor valaki kérés nélkül, önszántából linkel webhelyed egyik oldalára, hogy például forrásként jelölje meg azt egy saját tartalmában.

Akár közvetlen, akár közvetett módszerekkel szerzed őket, ezek a hivatkozások különböző mértékű linkértéket kölcsönöznek majd tartalmaidnak attól függően, hogy mekkora tekintélyű webhelyekről származnak.

 

A linkérték működése

Vegyünk például két oldalt: A és B. Ha minden egyéb rangsorolási szempont alapján megegyeznek egymással, de A oldalra mutat egy külső hivatkozás (vagy „visszahivatkozás”), akkor A oldal jobb rangsorolásra számíthat, mert kap némi linkértéket egy másik webhelyről.

Ha B oldal is szerez egy külső hivatkozást, akkor az az oldal rangsorol majd jobban, amelyik több linkértéket kap a linken keresztül. Két link értéke eltérő lesz, ha eltérő tekintélyű webhelyekről érkeznek.

Ha A oldalra 4 link mutat, B oldalra pedig 5 link, és a linkelő webhelyek nagyjából azonos tekintéllyel rendelkeznek, akkor B oldal kerül majd előnybe.

Fontos továbbá észben tartani, hogy egy weboldal nem csak egyetlen másik webhelynek adhat linkértéket. Ha viszont egy webhely az egyik oldaláról egyszerre több másik webhelyre is linkel, akkor az adott oldal által továbbított linkérték megoszlik a céloldalak között.

Ha az A oldalra linkelő weboldalak más webhelyekre is hivatkoznak, míg a B oldalra linkelő oldalak csak B oldalra, akkor B oldal erősebb linkértéket kap, amivel nem kell osztoznia más oldalakkal.

A továbbá linkérték nem csak két különböző webhely, hanem egy webhely két saját oldala között is hasonlóképpen kerül továbbításra, a webhely belső linkjein keresztül.

 

A linkérték manipulációja

Régebben lehetséges volt nofollow hivatkozásokat használni a kimenő hivatkozások értékének szabályozására. Ez volt az úgynevezett „PageRank sclupting” technika.

Ha egy webhely egyik oldaláról három oldalra linkelt egyszerre, akkor mindhárom oldal a linkérték egyharmadát kapta meg. Ha azonban a linkelő webhely egy linket nofollow-ra állított be, akkor az a link nem továbbított linkértéket, a másik két hivatkozás pedig fele-fele arányban továbbította az eredeti értéket.

Ez a fajta manipuláció manapság már nem működik. A linkelő oldal ugyan úgy egyenlő arányban osztja el a linkértéket az összes hivatkozás között, csak éppen a nofollow-val linkelt oldalak nem kapják meg azt.

Mivel a linkérték a belső linkeken keresztül is mozog egy webhelyen belül, sokan attól tartanak, hogy a láblécben vagy oldalsávban elhelyezett navigációs linkek túlságosan felhígítják a fontosabb oldalaknak szánt tekintélyt egy webhelyen belül. Emiatt azonban nem kell aggódni – a linkérték efféle természetes áramlása kifejezetten hasznos a webhelyek oldalai számára. A webhely főoldala ezeken keresztül továbbíthatja a más webhelyektől kapott linkértékét a webhely többi, ritkábban linkelt oldalához.

 

Mik kínálnak linkértéket?

  • Oldalak, amelyek tartalma kapcsolódik webhelyed témájához
  • Magas PageRank értékkel rendelkező oldalak (a PageRank a Google saját, titkos mutatója a weboldalak tekintélyének meghatározására)
  • Oldalak, amelyeken kevés link szerepel
  • Jó minőségű tartalommal rendelkező oldalak
  • Magasan rangsoroló oldalak
  • Felhasználók által készített tartalmakat kínáló oldalak
  • Közösségi médián gyakran megosztott oldalak

 

Mik nem kínálnak linkértéket?

  • Oldalak, amelyek nofollow hivatkozással linkelnek tartalmaidra
  • Oldalak, amelyek tartalma nem kapcsolódik webhelyed témájához
  • Túl sok hivatkozást tartalmazó oldalak
  • Az adott keresőmotor által nem indexelt oldalak
  • Fizetett, szponzorált hivatkozások
  • Linkcserén keresztül szerzett linkek (A webhely linkel B-re, B pedig vissza A-ra, ami lényegében semlegesíti a linkérték áramlását)
  • Nem rangsoroló, tartalommentes oldalakról származó linkek

 

A linkérték elosztása belső linkekkel

A linkérték egyik legritkábban emlegetett forrása saját webhelyed. A SEO szakemberek gyakran annyira elfoglalják magukat a külső hivatkozások összegyűjtésével, hogy eszükbe sem jutna szétosztani oldalaik között a webhelyükön összegyűlt linkértéket. Könnyen lehet, hogy neked is vannak ilyen linkérték-készleteid, amelyekkel fellendítheted más oldalaid teljesítményét.

A belső linkek elhelyezéséhez először is kulcsszókutatást kell végezned. Gyűjts össze egy listát azokból a kifejezésekből, amelyek kapcsolódnak a fellendíteni kívánt oldal tartalmához.

Ez után keresd meg azokat az értékes, tekintélyes oldalakat webhelyeden, amelyeken szerepelnek ezek a kifejezések. Ehhez különböző SEO eszközöket használhatsz, de a Google is segíthet, ha rákeresel az adott kifejezésre, majd mellé írod, hogy „site:webhelyedenve.hu” – ilyenkor a Google csak a webhelyedről összegyűjtött találatokat jeleníti majd meg, amelyeken szerepel ez a kifejezés.

Ha megvan a kulcsszók és oldalak listája, akkor hozzáláthatsz a linkeléshez. Helyezz el a fellendíteni kívánt oldaladra mutató hivatkozásokat a tekintélyesebb oldalaidon, és használd a kiválogatott kulcsszókat horgonyszövegként. Kerüld a kulcsszóval pontosan egyezű horgonyszövegeket – próbálj természetes szövegkörnyezettel linkelni, nehogy a keresőmotorok spamnek ítéljék meg hivatkozásaidat. Ahol teheted, használj LSI kulcsszókat is.

Ne felejtsd el eltávolítani a felesleges kifelé mutató hivatkozásokat oldalaidról. Mint azt fentebb olvashattad, egy oldal által továbbadott linkérték megoszlik az oldalon elhelyezett hivatkozások között. Mivel a nofollow trükk már nem működik (csak azt akadályozza meg, hogy a linkelt oldal linkértéket kapjon), teljesen el kell távolítanod egy hivatkozást az oldalról, ha nem szeretnéd, hogy felhígítsa a többi link által továbbított értéket.

 

Hogyan szerezz több linkértéket webhelyed számára

A linképítés mindig is a keresőoptimalizálás egyik alapvető feladatkörének számított. A külső linkek a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak. Minden másik webhelytől kapott visszahivatkozás azt jelenti a keresőmotorok számára, hogy tartalmaid relevánsok, megbízhatók és hasznosak lehetnek a felhasználóknak.

A keresőmotorok éppen ezért másképpen tekintenek a külső linkeken keresztül kapott linkértékre, és máshogyan is kezelik azt a rangsoroláskor. Persze ez nem jelenti azt, hogy a belső linkeknek nincs értékük – mint ahogy azt fentebb már olvashattad.

Szóval hogyan szerezhetsz külső hivatkozásokat, és ezzel együtt több linkértéket webhelyed számára? Habár azt nem befolyásolhatod, hogy milyen webhelyek mely oldalaira és hogyan hivatkoznak, íme néhány módszer, amiket érdemes bevetni a jobb esélyekért:

 

1. A hreflang használata nemzetközi webhelyeken

A többféle országot is megcélzó webhelyek gyakran több nyelven is elérhetővé teszik kezelőfelületüket és tartalmaikat felhasználóik számára. A hreflang HTML címke segítségével megjelölheted a keresőmotorok számára egy-egy oldal nyelvét, hogy a megfelelő verziót jeleníthessék meg a találatok között a kereső felhasználóknak.

A hreflang címke továbbá lehetővé teszi a linkérték megosztását egy oldal különböző nyelvű verziói között, így, ha az egyik verzió jól rangsorol, akkor ebből a többi is részesül majd.

A hreflang címkéket XML webhelytérképeidben is használhatod.

 

2. Linkek visszaszerzése

A linkek visszaszerzése az a módszer, amely során megkeresed és kijavítod a weboldalaidra mutató régi, hibás hivatkozásokat. A Google Search Console felületén, illetve különböző webhelyfeltérképező eszközökkel ellenőrizheted, hogy mely URL-ek adnak vissza 404-es hibakódot.

Egy másik SEO eszközzel (pl. Ahrefs) megkeresheted az adott URL-re mutató linkeket az internetről. Ez után felveheted a kapcsolatot az adott webhelyek szerkesztőségével, és elküldheted nekik az új URL-t. Ez nekik is jól jön majd, hiszen senki sem szeretne hibás hivatkozásokat kínálni saját felhasználóinak.

Fontos, hogy ezeket a hibás URL-eket ne irányítsd át a főoldaladra, mert a Google azokat is 404-esnek tekintheti.

Ezzel a technikával egyébként akár olyan linkeket is megszerezhetsz magadnak, amik eredetileg más webhelyek (már nem létező) oldalaira mutattak.

 

3. Linkcsali, azaz felhőkarcoló tartalmak

Az egyik leghatékonyabb linképítési technika olyan tartalmakat készíteni, amire az emberek szívesen hivatkoznak saját tartalmaikban. Ez persze komoly munkával jár, de nem kell mindent a semmiből felépíteni.

Ez az úgynevezett felhőkarcoló technika, aminek a lényege, hogy fogsz egy már létező tartalmat, amiről tudod, hogy sokan linkelnek rá, és készítesz belőle egy még jobb verziót:

  • Kibővítheted: A felsorolásokat tartalmazó cikkek nagyon népszerűek és sok hivatkozást szerezhetnek. Készíts egy nagyobb, hosszabb listát (pl. „top 10” helyett „top 20”), és publikáld azt. Persze ez nem azt jelenti, hogy szóról szóra lemásolhatod az eredeti tartalmat – mindenképpen fogalmazz a saját stílusodban. Egy másik lehetőség kifejteni egy népszerű témát, és kibővíteni azt extra információkkal és saját tapasztalatokkal.
  • Frissítheted: Egyes iparágak tartalmai hamar elavulnak. Gyakran megéri felfrissíteni egy régebbi, de egykor jól teljesítő tartalmat.
  • Szebbé teheted: Ha egy tartalom sok statisztikát és egyéb adatot kínál, akkor sokan szívesebben olvassák majd végig, ha vizuálisan is szemlélteted ezeket számukra. Néhány grafikonnal és diagrammal sokkal élvezhetőbbé teheted az egyébként száraz tartalmakat is, amikre az emberek is szívesebben linkelnek majd.

Miután elkészültél „felhőkarcoló” tartalmaddal, ne felejtsd el felhívni arra az emberek figyelmét. Oszd meg a cikket a közösségi médián, említsd meg hírleveledben, és így tovább, hogy minél több emberhez eljuthasson.

 

4. Kapcsolatteremtés

Ha elkészültél nagyszerű tartalmaddal, akkor következhet a linképítés talán legnehezebb része: a kapcsolatteremtés. Ha szeretnéd megtalálni azokat a webhelyeket, amelyek a legnagyobb eséllyel linkelnének rád, akkor első körben végezz versenytárs-elemzést.

Egy tetszőleges online eszköz segítségével (pl. Moz Link Explorer) nézd meg, hogy mely webhelyek linkelnek versenytársaidra (a fórumokat és linkgyűjtő könyvtárakat figyelmen kívül hagyhatod). Így összeállíthatsz magadnak egy listát azokból a webhelyekből, amelyek:

  • Érdeklődnek a szakterületed/iparágad iránt
  • Témájukban kapcsolódnak webhelyedhez
  • Hajlandók a tiédhez hasonló (de kevésbé jó minőségű) tartalmakra linkleni

Szintén online eszközök (pl. Moz Link Explorer) segítségével ellenőrizheted, hogy ezek közül melyek a legtekintélyesebb domainek (ebben pl. a Moz „Domain Authority” pontszáma segíthet). Ezeket kell majd felkeresned ajánlatoddal.

A kapcsolatteremtéshez először is indokolnod kell tartalmad értékét. Nézz szét a kiszemelt webhelyeken, és ellenőrizd, hogy vannak-e rajtuk hibás linkek, amelyek helyett felkínálhatod saját tartalmad URL-jét. A „Check My Links” böngészőbővítmény sokat segíthet ebben.

A kapcsolatteremtő emailek megfogalmazásához érdemes létrehozni egy általános sablont, amit több blognak is elküldhetsz. Ez segít gördülékenyebbé tenni a folyamatot. Sablonodban az alábbi elemeket érdemes elhelyezned:

  • Kezdésképpen említsd meg, hogy milyen értéket kínál tartalmad. A blogszerzők többsége nem szívesen olvas el olyasmit, amit korábban már olvasott, vagy írt róla. Említsd meg, hogy hogyan egészíthetik ki egy korábbi cikküket saját tartalmaddal.
  • Ne másold ki és illeszd csak úgy be a kérdéses cikk nyers URL-jét (a szerző blogjáról). Még ha saját magad is teszed ezt, az üzenet úgy néz majd ki, mintha egy automata rendszer csak úgy kiemelte volna az adatot egy Excel táblázatból, és beillesztette volna azt egy sablonba. Inkább állítsd be a linket egy releváns horgonyszöveggel, vagy hagyd ki teljesen a linket. A blogszerző bizonyára tisztában van vele, hogy milyen cikkeket publikált a közelmúltban.
  • Fogalmazz meg egy egyedi tárgyat. Ha egy népszerű, tekintélyes bloggal próbálod meg felvenni a kapcsolatot, akkor bizonyára több tucat másik tartalomkészítővel osztozol majd az illető beérkező emailjei között. Ha tehát üzeneted tárgya túl sablonos, vagy egyértelműen csak linképítésre utal, akkor jó eséllyel meg sem nyitja majd a címzett. Próbáld megtalálni azt az egyensúlyt, ahol a tárgy elég konkrét ahhoz, hogy a címzett tudja, miről van szó, de nem túl konkrét ahhoz, hogy rögtön tudja, miért kerested fel.
  • Ne felejtsd el mellékelni személyes elérhetőségeidet. Ez hitelesebbé teszi az üzenetedet, ami kevésbé tűnik majd spamnek.

Mindezek mellett törekedj arra, hogy személyessé tedd az üzenetet minden címzett számára. Sokan elég sablonüzenetet kaptak már, hogy felismerjék őket, és ezek gyakran rögtön mennek is a digitális levélszemétbe. Rosszabb esetben spamént jelölik meg üzenetedet, és tiltólistára helyeznek.

Még ha ezeket a tippeket meg is fogadod, ne lepődj meg, és ne veszítsd el az önbizalmadat, ha csupán néhány emailedre érkezik majd válasz. Ez normális. Ne feledd, hogy olyan embereknek üzentél, akik egy népszerű blogot vezetnek, és valószínűleg temérdek üzenetet kapnak minden egyes nap. Ha tehát havonta csak néhány visszahivatkozást sikerül szerezned, ezek linkértéke is elég sokat dobhat webhelyed teljesítményén.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések