long-tail kulcsszó
A long-tail kulcsszó definíciója
A long-tail (hosszú farok) kulcsszók olyan több szóból álló kifejezések, amelyekre kisebb keresési arány, és egyben enyhébb verseny jellemző. A long-tail kulcsszók megcélzásával könnyebben érhetsz el olyan keresőket, akik valószínűleg készen állnak egy adott konverziós lépésre – például egy termék vagy szolgáltatás megvásárlására.
Másképpen megfogalmazva, a long-tail kulcsszókkal rendkívül határozott keresési szándékú felhasználókat vonzhatsz webhelyedre. A fő szempont nem a forgalom mennyisége, hanem annak minősége.
A long-tail, azaz hosszú farok megnevezésről gyakran hiszik azt, hogy a kulcsszók hosszúságából ered, és habár a long-tail kifejezések valóban három vagy több szóból állnak, valójában az úgynevezett keresettségi görbéről kapták a nevüket. Ezt a görbét lejjebb közelebbről is meg fogjuk vizsgálni.
A long-tail kulcsszók típusai
A long-tail kulcsszóknak két fő típusát különböztetjük meg:
Kiegészítő long-tail kulcsszók
A kiegészítő (supportive) long-tail kulcsszók általános témákat jelölnek és nehezebb rangsorolni rájuk, még akkor is, ha ténylegesen long-tailnek számítanak. Ez azt jelenti, hogy ha kiegészítő long-tail kulcsszókra próbálsz rangsorolni, akkor a rövidebb, általános kifejezésekre optimalizált tartalmakkal is versengened kell.
Ez azonban fordítva is igaz – ha rangsorolsz egy általános kifejezésre, akkor az ahhoz kapcsolódó kiegészítő long-tail keresésekre is megjelenhetnek tartalmaid.
Témához tartozó long-tail kulcsszók
A témához tartozó (topical) long-tail kulcsszók sokkal konkrétabbak és valamilyen témához kapcsolódnak, és mivel kevesebben célozzák meg őket, egyszerűbb is rangsorolni rájuk. Az ilyen kifejezések egy adott témához vagy termékhez kapcsolódnak, nem pedig egy általános kulcsszó köré épülnek fel.
Miért érdemes long-tail kulcsszókat használni?
Habár első ránézésre sokkal jobban megéri a keresettebb, ismertebb, short-tail kulcsszókra optimalizálni, a megfelelő long-tail kulcsszók kiválasztásával (azaz long-tail kulcsszókutatással) olyan kifejezésekre lelhetsz, amelyek jó minőségű forgalmat vonzanak majd webhelyedre.
Habár a long-tail kulcsszóknak kisebb a keresési arányuk, ezek a felhasználók sokkal határozottabb szándékkal keresnek, ezért jobb minőségű érdeklődőknek is számítanak majd márkád számára.
Magasabb rangsorolást érhetsz el velük
Ez magától értetődő. Ha kevesebb webhellyel versenyzel egy kulcsszóért, akkor könnyebb lesz magasabb pozíciókat elérned rá valamennyi keresőmotorban. Az ilyen kulcsszók ugyan kevésbé keresettek, de magasabb átkattintási arány (CTR) is jellemző rájuk, mint a népszerűbb, short-tail kifejezésekre.
Könnyebb megcélozni velük a keresési szándékot
Háromféle elsődleges keresési szándékot különböztetünk meg: információs, tranzakciós és navigációs. Mint fentebb felmerült, a határozottabb szándékú (pl. vásárlásra kész) felhasználók gyakrabban használnak long-tail kifejezéseket.
Ez egyszerűbben szemléltethető egy példával. Ha valaki okostelefont szeretne vásárolni, akkor beírhatná a „Samsung okostelefonok” és a „legjobb Samsung okostelefon 2023 árak” keresést is. Melyik utal ezek közül konkrét vásárlási szándékra?
A tranzakciós szándékú long-tail kulcsszók használatával kifejezetten olyan felhasználókat célozhatsz meg, akik közel állnak a vásárláshoz. Ezekre a kifejezésekre tehát általában magasabb konverziós arány is jellemző.
Arra optimalizálhatsz, amire az igazi felhasználók keresnek
A long-tail kifejezések sokkal jobban tükrözik a valódi felhasználók keresési szokásait. A legtöbben például inkább azt írják a keresőbe, hogy „legjobb vidéki szállodák ősszel”, mint azt, hogy „szálloda ősz”. A long-tail kulcsszók segítenek ideális ügyfeleid „nyelvén” fogalmazni, hogy tartalmaid tényleg nekik szóljanak.
Kiegészítheted velük short-tail stratégiádat
Nem csak a long-tail kifejezésekkel kell foglalkozni. A short-tail és long-tail kifejezések párosításával webhelyed még hitelesebbnek tűnik majd a Google szemében, ami még jobb rangsoroláshoz vezet.
A keresettségi görbe
Szóval honnan származik a long-tail megnevezés, és mi ez a görbe, amiről fentebb már szó esett?
A keresettségi görbe két tengelyen ábrázolja egy piac kifejezéseinek keresettségét (keresési arány) és hosszúságát (kulcsszók száma).
Habár a rövidebb, általánosabb (short-tail) kulcsszókra nagyon sokan keresnek rá, nem ezek teszik ki a keresések többségét, hanem a long-tail kifejezések. Más szavakkal, minden népszerű keresőkifejezéshez több kapcsolódó long-tail kulcsszó is tartozik. A keresettségi görbe vizsgálatából kiderül, hogy a jól megválogatott long-tail kulcsszókkal valójában komoly forgalmat lehet bevonzani.
Egy több százezres keresettségű kulcsszóra nem csak nehéz rangsorolni, hanem nagyon költséges is lehet. Ha előkelő pozíciókat szeretnél elérni, akkor válaszd a long-tail kulcsszókat.
Hogyan találj long-tail kulcsszókat
A long-tail kulcsszók keresése némileg eltér a hagyományos kulcsszókutatástól. A lehetséges szókombinációk listája nagyon hosszú lehet, ezért fontos, hogy csak a saját szakterületed kifejezéseivel foglalkozz és a legrelevánsabb kulcsszókat válaszd ki.
Vedd figyelembe, hogy hogyan keresnek ügyfeleid
Amikor az interneten szeretnél rákeresni valamire, akkor mit írsz be a Google-ba? Nézzünk meg néhány példát.
Habár a „budapesti látnivalók” egy népszerű keresés lehet, sokkal valószínűbb, hogy inkább a „legjobb budapesti programok gyerekekkel” kifejezésre keresnél rá, hiszen ez jobban tükrözi az igényeidet. Próbálj úgy gondolkodni, mint ideális ügyfeleid.
Nézd meg a Google automatikusan kitöltött keresési javaslatait
Kezdj el beírni egy rövid, alapvető kulcsszót a Google keresőjébe, de ne keress rá. Nézd meg, hogy milyen javaslatokat sorol fel a keresősáv az adott kifejezés alapján. Meglepően sok olyan kulcsszóötletet gyűjthetsz így, amikre egyébként nem is gondoltál volna.
Vizsgáld meg jobban a Google találatokat
A Google nem csak a keresősávban kínál long-tail kulcsszóötleteket. Miután rákeresel egy kifejezésre, görgess lejjebb, míg meg nem jelennek az „Egyéb keresések”. Itt szintén feltűnik majd néhány lehetséges kifejezés, amiket érdemes lehet megcélozni. Ezek azok a kulcsszók, amikre a kapcsolódó érdeklődésű felhasználók is rá szoktak keresni.
Használj egy kulcsszókutató eszközt
Számos kulcsszókutató eszköz közül válogathatsz az interneten. Ezek többsége ugyan úgy működik: meg kell adnod egy vagy több alapvető kulcsszót, és a kulcsszókutató ezek alapján sorol majd fel lehetséges variációkat. Sok eszköz néhány hasznos információt is megjelenít a kifejezésekről, úgymint a keresési arányt, illetve, hogy vélhetően mennyire nehéz rangsorolni rá. Egy népszerű ingyenes opció a Google Ads Kulcsszótervező eszköze, amihez csak egy Google Ads fiókra lesz szükséged.
A hagyományos és a long-tail kulcsszókutatás különbségei
A long-tail kulcsszókutatás három fő dologban különbözik a hagyományos folyamattól:
Forgalom
A forgalommal vigyázni kell. Egyfelől a long-tail kulcsszókra jóval alacsonyabb forgalom jellemző. Másfelől viszont ezekre a kifejezésekre magasabban tudsz majd rangsorolni, mert rendszerint határozottabb szándékú felhasználók keresnek rájuk.
Tehát nem szabad azt hinni, hogy nem éri meg foglalkozni egy long-tail kulcsszóval csak azért, mert a megszokottnál alacsonyabb keresési arány jellemző rá. Ezeket gyakran pont, hogy jobban megéri megcélozni a megszerezhető forgalom minősége miatt.
Rangsorolás
Mint már többször elhangzott, a long-tail kulcsszókra általában sokkal könnyebb jól rangsorolni, mint az általánosabb, short-tail kulcsszókra. Ha ágazatodra heves verseny jellemző, akkor meglehet, hogy csak a long-tail kifejezésekkel lesz esélyed jól rangsorolni.
Előnyösebb aktivitási mutatók
Mivel a long-tail kulcsszók határozottabb szándékú felhasználókat vonzanak webhelyedre, nem csak a konverziós, hanem a visszafordulási arányaid is javulni fognak.
A long-tail kulcsszók használata a SEO-ban
Miután sikerült összegyűjtened egy releváns long-tail kulcsszókból álló listát, ideje hasznosítani is őket SEO stratégiádban.
Nagyon fontos, hogy mindig természetesen fogalmazz, és csak ott használd kulcsszóidat, ahol indokoltak. Ha túl gyakran ismételgeted őket, akkor ezt a Google kulcsszóhalmozásnak tekintheti, és levonhat a rangsorolásodból.
Ideális esetben az egész tartalom egy adott kifejezésről szól, így bőven van lehetőséged használni azt. Long-tail (és egyéb) kulcsszóidat az alábbi helyeken ajánlott használni tartalmadban:
- Az oldal fő címe (H1 HTML címke)
- Meta title
- Meta desciprtion
- A képek alt szövege
- A tartalom címsorai (H2, H3 stb.)
- A tartalom fő szövege, különösen az első bekezdésben
Ne felejtsd el a későbbiekben figyelemmel követni, hogy milyen pozícióban rangsorolsz az adott kulcsszóra. Ehhez szintén többféle eszközt használhatsz.
Gyakori kérdések
Mi az a long-tail kulcsszó?
A long-tail kulcsszó egy olyan kifejezés, amelyekre ritkábban keresnek rá az interneten, és így kevesebben is célozzák meg őket keresőoptimalizálásukkal. Ennek köszönhetően a long-tail kulcsszókra enyhébb verseny jellemző, és könnyebb jól rangsorolni rájuk.
Mitől lesz egy kulcsszó long-tail?
A long-tail kulcsszók három vagy több szóból állnak, habár nevüket nem erről kapták. A megnevezés onnan ered, hogy a long-tail (hosszú farok) kifejezések a keresettségi görbe hosszabb végén helyezkednek el.