SEO tartalom
A SEO tartalom definíciója
SEO tartalomnak nevezünk minden olyan tartalmat, amelynek célja az organikus keresőforgalom bevonzása.
A fogalom értelmezéséhez hasznos definiálni két összetevőjét is:
- A SEO, azaz a keresőoptimalizálás olyan technikák összessége, amelyek segítségével fellelhetőbbé teheted webhelyedet a Google és más keresőmotorok találatai között.
- A tartalom olyan információ, amelyet közvetlenül az interneten lehet „fogyasztani” (elolvasni, megtekinteni, meghallgatni stb.)
A keresőoptimalizálás egy óriási témakör, amit nem igazán lehet egyetlen cikkben részletesen ismertetni – de webhelyünkön számos forrást találsz róla. Itt van viszont néhány hasznos feladat, amit érdemes észben tartanod a sikeres a SEO érdekében:
- Kulcsszókutatás: A helyes keresőoptimalizáláshoz olyan kifejezéseket kell használnod tartalmaidban, amelyekre ideális ügyfeleid is rákeresnek az interneten. Ezeket a kifejezéseket kulcsszókutatással fedezheted fel, és utánanézhetsz, hogy melyikre mekkora verseny jellemző (lényegében, hogy hány másik webhely próbál optimalizálni rá).
- Kulcsszóhasználat: Nem mindegy, hogy hol és hogyan használod felkutatott kulcsszóidat a legjobb eredmények érdekében.
- Webhelyszerkezet: Webhelyed tartalmait egy logikus módon kell rendszerezned. Ez nem csak a SEO-nak tesz jót, hanem megkönnyíti a látogatók számára, hogy kapcsolódó tartalmakat fedezzenek fel webhelyeden (és tovább maradjanak rajta).
- Tartalompromóció: Új tartalmaidat többféleképpen is népszerűsítheted – például kiküldheted őket hírlevél formájában, megoszthatod őket a közösségi médián stb. A lényeg, hogy minél több lehetséges ügyfélhez eljussanak az általuk preferált csatornákon.
Fontos tudnivaló a SEO célokról
Érdemes észben tartani, hogy ha az az egyetlen célod a SEO-val, hogy organikus forgalmat szerezz, akkor valószínűleg nem fogsz jó eredményeket elérni. Ha ténylegesen szeretnéd lenyűgözni a keresőmotorokat, akkor a felhasználók igényeinek is eleget kell tenned, ehhez pedig értékes, minőségi tartalmakat kell készíts számukra.
Ne készíts tehát olyan oldalakat, amelyek rangsorolnának ugyan bizonyos kulcsszókra, de nem tesznek semmit a felhasználók érdekében. Ezek valójában neked sem segítenek majd sokat, hiszen az látogatók hamar visszafordulnak majd webhelyedről. A forgalom önmagában nem sokat ér, ha az embereknek nem teszik meg márkád és nem térnek vissza később konvertálni.
A SEO tartalmak típusai
Sokan azt hiszik, hogy csak a szöveges weboldalakat lehet optimalizálni a keresőmotorokra. Tény, hogy a SEO tartalmak többségét szövegek alkotják, de jóval túlmutatnak a hétköznapi blogbejegyzéseken.
Termékoldalak
A termékek adatlapjai egyetlen webáruházról sem hiányozhatnak. Egy jól optimalizált termékoldal nem csak SEO tartalomként, hanem PPC landing oldalként is szolgálhat.
Blogbejegyzések
Ha rendszeres SEO tartalmakat szeretnél publikálni webhelyeden, akkor a legjobb, ha indítasz egy blogot rajta. A blogbejegyzések aktivitásra ösztönzik a látogatókat és általában több értékes visszahivatkozást vonzanak egy webhelyre, mint a termékoldalak. A visszahivatkozások különösen fontosak az eredmények keresőoptimalizáláshoz.
Egy blogon továbbá az itt felsorolt tartalomtípusok nagy részét felhasználhatod.
Cikkek
Hírek, interjúk, bemutatók, és így tovább. Ezek alkotják a legtöbb magazin- és hírwebhely fő SEO tartalmait.
Listák
A listák valójában cikkek, amiket felépítésük miatt sokkal könnyebb gyorsan végigpörgetni – például „10 SEO trükk, amit minden marketingesnek ismernie kell” vagy „Az 5 legjobb megfizethető okostelefon 2023-ban”. Az ilyen címekkel megírt cikkekre általában többen is kattintanak, ha a keresőtalálatok között vagy a közösségi médián találkoznak velük.
Útmutatók
Az útmutató egy általában hosszabb formátumú tartalom, ami részletesen elmagyaráz egy folyamatot. Egyes webhelyek több oldalra bontják szét a hosszabb útmutatókat, habár általánosságban érdemes az ilyeneket egyetlen hosszú SEO tartalom formájában elérhetővé tenni a felhasználók számára.
Egy gyakori módszer egy rövidebb verziót vagy összegzést publikálni a webhelyen, és regisztrációhoz kötni a teljes útmutató megtekintését. Ez a taktika segíthet új érdeklődőket szerezni, habár nem mindenki lesz hajlandó megadni az elérhetőségeit egy útmutatóért cserébe.
Videók
Mivel videókból (egyelőre) kevesebb található az interneten, mint szöveges tartalmakból, egy jól optimalizált videóval a nehezebb kulcsszókra is könnyebben rangsorolhatsz az első találati oldalakon, mint egy cikkel.
Céged jellegétől függően a videók a rangsorolás (és ügyfélszerzés) nagyszerű eszközei lehetnek. Készíthetsz például videós útmutatókat termékeid használatáról vagy karbantartásáról. Esetleg bemutathatsz egy cégedhez kapcsolódó folyamatot – fogorvosoknál például a fogselyem helyes használata, és így tovább.
Amennyiben webhelyeden helyezel el egy beágyazott videót, érdemes az abban elhangzottakat szöveges tartalomként is mellékelni hozzá, hogy a keresőmotorok is értelmezni tudják az oldal mondanivalóját.
Infografikák
Az inforgrafikák olyan általában nagyméretű képek, amelyek könnyedén emészthető illusztrációkkal tálalják a statisztikákat és egyéb „szárazabb” számadatokat. Ezek a SEO tartalmak képesek rengeteg látogatót és linket szerezni egy webhely számára, viszont ügyelned kell rá, hogy megfelelően optimalizáld az oldalt, amire elhelyezed őket. A keresőmotorok nem képesek értelmezni a képek és videók tartalmait, ezért fontos, hogy kellő szöveges kontextust biztosíts számukra az ilyen elemek mellett.
Diavetítések
A diavetítések egymás után megjelenített képekből állnak. A képek gyakran többet érnek a szavaknál, legalábbis a felhasználók számára. Persze a keresőmotoroknak a diavetítésekhez is kontextusra lesz szükségük, ezért a képekhez tartozó feliratok, illetve az oldal címe és egyéb szöveges elemei fontos szerepet játszanak majd a keresőoptimalizálásban.
Szójegyzékek
Manapság többen keresnek rá egy kifejezés jelentésére a Google-on, mint egy fizikai, nyomtatott fogalomtárban. Iparágadtól függően egy jól megírt szójegyzékkel számos kereső felhasználó figyelmét hívhatod fel webhelyedre és egyben márkádra is. Elmagyarázhatsz orvosi, gasztronómiai, divattal kapcsolatos és egyéb kifejezéseket is, hogy csak néhány példát említsünk.
Könyvtárak
A SEO tartalmak világában a könyvtárak valójában olyan linkek gyűjteményei, amelyek kapcsolódó webhelyekre és egyéb hasznos forrásokra mutatnak egy adott témakörön belül. Egy illatszerekkel foglalkozó blog például hivatkozásokat sorolhat fel a legjobb parfümüzletek webhelyeire.
Ezek csupán a leggyakrabban alkalmazott SEO tartalmak, de másfajta tartalmakkal is szerezhetsz organikus forgalmat webhelyedre. Kísérletezz bátran, és derítsd ki, hogy mi érdekli a legjobban ideális ügyfeleidet.
Egy SEO tartalomstratégia kialakítása
Ha mindezidáig csak elvétve, össze-vissza jelleggel készítettél tartalmakat abban reménykedve, hogy talán rangsorolnak majd, akkor itt az ideje komolyan venni a dolgokat, és kialakítani egy igazi SEO tartalomstratégiát.
Ehhez az alábbi lépéseket kell elvégezned:
1. Tűzd ki a céljaidat
Először is döntsd el, hogy mit szeretnél elérni céged számára a keresőoptimalizálással. Több értékesítést szeretnél lebonyolítani webhelyeden? A hirdetésekből szeretnél több pénzt szerezni, amire nagyobb forgalomra (és visszatérő fogalomra) lenne szükséged? Ezek a célok szabják majd meg, hogy milyen SEO tartalmakat készíts webhelyedre.
Ha első sorban termékeket szeretnél eladni, akkor csinos, informatív termékoldalakt kell létrehoznod, amelyek keresésre és konverziókra is jól optimalizáltak. Ezt követően értékes blogbejegyzéseket kell majd készítened, amelyek megválaszolják ideális ügyfeleid leggyakoribb kérdéseit, illetve bemutatják nekik termékeid megfelelő használatát (és linkelnek is ezen termékek oldalaira). Fontos persze, hogy blogbejegyzéseid ne csak saját márkádról és termékeidről szóljanak.
Amennyiben webhelyed hirdetésekből tartja fenn magát, és több látogatóra van szükséged a keresőmotorok találati oldalairól, akkor hosszú tartalmakat kell készítened számukra, amelyek hasznosak, szórakoztatók, vagy mindkettő egyszerre. A cél az, hogy látogatóid minél tovább maradjanak webhelyeden, és minél többször térjenek vissza hozzád.
2. Ismerd meg célközönségedet
Csak akkor készíthetsz értékes, hasznos tartalmakat, ha tudod, hogy kiknek szólnak ezek. Kérdőívek és analitikai eszközök segítségével sok hasznos információt szerezhetsz közönségedről. Ha időd engedi, hozz létre egy vagy több buyer personát is, amelyek lényegében ideális ügyfeleid fiktív profiljai. Ez után gondolkodj el rajta, hogy milyen tartalmakkal ragadhatnád meg az ilyen emberek figyelmét.
Ha például egy babatermékeket forgalmazó webáruházad van, ami anyukákat céloz meg, akkor babaápolással és gyermekneveléssel kapcsolatos cikkeket és útmutatókat publikálhatsz blogodon (ezeket persze előbb nézesd át egy szakemberrel is).
Amennyiben céged inkább a fiatalabb tizen-huszonéves korosztályra összpontosít, sűrűbb frissítéseket oszthatsz meg velük kevesebb szöveges és több képes, illetve videós tartalom formájában. Ilyen esetben különösen fontos, hogy webhelyed tökéletesen működjön minden modern okostelefonon.
3. Készíts szerkesztőségi naptárt
Ha már tudod, hogy kiket célzol meg és miért, érdemes lesz összeállítanod egy szerkesztőségi naptárt. A szerkesztőségi naptárban előre kijelölheted, hogy mikor és milyen SEO tartalmakat publikálsz majd webhelyedre (vagy más platformokra). Ez segít majd kialakítani és betartani egy rendszeres ütemtervet, ami egy blog szerkesztésekor nagyon is fontos lesz. Egy jó szerkesztőségi naptár segít elkerülni, hogy az utolsó pillanatban kelljen előállnod valamilyen tartalomötlettel.
Íme néhány tipp egy szerkesztőségi naptár elkésítéséhez:
- Oszd meg naptáradat: Használj olyan platformot, amelyen keresztül az egész marketingcsapat megtekintheti a szerkesztőségi naptárat. Ez különösen fontos az ütközések elkerülése és határidők betartása miatt.
- Készíts visszatérő bejegyzéseket: Egy baba-mama blogon például minden hét elején publikálhatsz egy „Higiénia hétfő” cikket, amiben egy hasznos tisztálkodási tippet osztasz meg az anyukák számára. Egyes blogok minden hétvégén tartanak összefoglalót az aktuális hét legfontosabb eseményeiről, és így tovább.
- Hagyj magadnak elegendő időt: Egy összetettebb SEO tartalom, mint például egy infografika vagy részletes útmutató elkészítése és optimalizálása több időt vesz igénybe.
- Ne tervezz a túl távoli jövőbe: Sosem történik mindig minden úgy, ahogy eltervezed egy szerkesztőségi naptárban. Egy-két hónapon belül biztosan módosításokra lesz majd szükség, (váratlan költségek, külső tényezők, betegszabadságok stb.) ezért nem érdemes fél évre előre megtervezni, hogy pontosan mikor és mit szeretnél publikálni.
4. Vizsgáld és elemezd eredményeidet
Webhelyed SEO tartalmakkal való feltöltése során nagyon fontos, hogy lépést tarts a legfontosabb statisztikákkal is. Rendszeresen végezz tartalomauditokat és SEO auditokat, hogy kiderítsd, mi teljesít jól, és mi nem. Ehhez számos online eszközt használhatsz.
Főbb teljesítménymutatóid a korábban kitűzött céljaidtól függenek majd – ilyenek például az oldalmegtekintések, a blogbejegyzésekhez írt hozzászólások (ha több aktivitást szeretnél), a közösségi megosztások, a konverziók, az oldalon töltött idő és így tovább.
Webhelyed auditálásának három fő célja lesz:
- A sikerek elemzése, hogy megismételhesd őket: Vizsgáld meg, hogy miben hasonlítanak egymáshoz legsikeresebb tartalmaid. Mindegyik valamilyen útmutató? Esetleg a videók népszerűbbek? Ez alapján módosítsd szerkesztőségi naptáradat (látod, nem éri meg túlzottan előre tervezni).
- A régi SEO tartalmak frissítése: Ha egy tartalmadat egy bizonyos kulcsszóra optimalizáltad, de jobban teljesít egy másik kifejezésre, akkor érdemes lehet inkább átalakítani és arra a kulcsszóra koncentrálni benne. Szintén jó ötlet visszatérni néhány régebbi tartalmadhoz, és frissíteni bennük az adatokat, hogy újból naprakészek legyenek.
Webhelyed állapotának ellenőrzése: A kiváló tartalmak publikálása mellett időről-időre arról is meg kell bizonyosodnod, hogy webhelyed továbbra is megfelel-e a Google technikai elvárásainak. A keresőmotor gyakran frissíti algoritmusait, ezért mindig tisztában lenni a legújabb trendekkel.
Gyakori kérdések
Mi az a SEO tartalom?
Minden olyan tartalom, aminek a célja a keresőmotorok találatai között való rangsorolás.
Milyen típusai vannak a SEO tartalmaknak?
SEO tartalom lehet szinte bármilyen szöveges tartalom (blogbejegyzés, útmutató, lista stb.), de optimalizálhatók még a képek, videók és infografikák is.