A többször előforduló tartalom definíciója

többször előforduló tartalom

A többször előforduló tartalom definíciója

A többször előforduló tartalom (vagy „duplikált tartalom”) olyan tartalom, aminek több azonos másolata található meg az interneten. Többször előfordulónak tekintjük azokat a közel azonos tartalmakat is, amelyek csupán néhány apróbb részletben (termék színe, mérete, helyszín stb.) különböznek egymástól. A duplikált tartalmak rossz hatással lehetnek egy webhely rangsorolására.

Nem elég tehát kicserélni néhány szót egy tartalomban ahhoz, hogy ne számítson duplikáltnak.

A többször előforduló tartalmak jelen lehetnek egy adott webhely több oldalán, vagy akár több különálló webhelyen is.

Szerencsére többféleképpen is elkerülheted vagy orvosolhatod ezt a problémát, csökkentve vagy megszüntetve ezzel a rangsorolásra gyakorolt negatív hatását.

 

Miért jelentenek problémát a többször előforduló tartalmak?

A duplikált tartalmak többféleképpen is hátráltathatják webhelyed SEO teljesítményét a Google és más keresőmotorok találati oldalain:

  • Előfordulhat, hogy nem a megfelelő verzió jelenik meg a találatok között
  • A fontosabb oldalak rangsorolása hirtelen csökkenhet, vagy indexelési problémák merülhetnek fel
  • Váratlanul megváltozhatnak a fő webhelymutatók (forgalom, rangsorolás stb.)
  • Egyéb nem várt viselkedés a keresőmotoroktól a zavaros rangsorolási szempontoknak köszönhetően

 

Senki sem tudja, hogy pontosan melyik verziót választja ki rangsorolásra a Google a másolatok közül. A keresőmotor mindig is azt javasolta azonban a webhelyek szerkesztőinek, hogy első sorban mindig a felhasználók számára készítsenek tartalmakat, nem pedig a keresőmotoroknak. Éppen ezért minden SEO projektet minőségi, egyedi, a célközönségnek szóló tartalmakra kell felépíteni.

Na persze ez nem mindig olyan egyszerű, és a többször előforduló tartalmak néha elkerülhetetlenek. A sablonok, keresőfunkciók, UTM címkék és egyéb tényezők mind duplikációs problémákat okozhatnak.

A duplikáció elkerülése érdekében egy letisztult webhelyszerkezetre, rendszeres karbantartásra és némi technikai tudásra is szükséged lesz.

 

A többször előforduló tartalmak megelőzése és javítása

A duplikált tartalmakat érdemes mindig megelőzni, de előfordulhat, hogy egyszerűen muszáj több közel azonos oldalt kínálnod webhelyeden. Az alábbi módszerek segítenek elkerülni az ezekből adódó problémákat.

 

A webhely rendszerezése

Kezdésképpen érdemes ellenőrizni webhelyed rendszerezettségét. Akár egy új, akár egy már régebb óta létező domainről van szó, listázd ki az összes oldalt rajta, és rendelj mindegyikhez egyedi H1 címkét és elsődleges kulcsszót.

Szintén hasznos lesz témakörökbe rendezni oldalaidat, ami nem csak a duplikációt segít megelőzni, hanem egy jó tartalomstratéga kerete is lehet.

 

Kanonikus címkék

A többször előforduló tartalmak talán legjobb ellenszere a kanonizálás, azaz a kanonikus címkék alkalmazása.

A rel=canonical címkét weboldalaid HTML kódjában kell elhelyezni. Ezekkel a címkékkel jelölheted meg a Google számára a tartalom hivatalos („kanonikus”) verzióját, illetve, hogy te vagy a tulajdonosa. A kanonikus címkék más domainekre is mutathatnak.

A kanonikus címke használható például a webes és nyomtatásra szánt; mobilos és asztali; vagy különböző helyszínekhez tartozó oldalverziók megkülönböztetésére. Valahányszor egy tartalomnak két vagy több verziója készül, a kanonizálással teheted egyértelművé Google és más keresőmotorok számára, hogy melyik a hivatalos ezek közül.

A kanonikus címkéknek két típusa van. A más weboldalakra mutató kanonikus címkék azt jelzik a keresőmotoroknak, hogy egy másik oldal a hivatalos verzió, nem az aktuális. A saját magukra mutató kanonikus címkék azt jelzik, hogy az aktuális oldal a hivatalos verzió.

Habár az önmagukra mutató kanonikus címkékre technikailag nincs feltétlen szükség, az általános javaslat az, hogy érdemes használni őket. Ártani nem árthatnak, és jobb biztosra menni.

 

Meta címkék

A többször előforduló tartalmak elleni küzdelemben sokat segíthet a meta robots címke, amellyel megszabhatod a keresőmotorok robotjainak, hogy hogyan kezeljenek egy-egy oldalt webhelyeden.

A meta robots címke különösen akkor hasznos, ha szeretnél kizárni egy vagy több oldalt a keresőmotorok indexéből. Más szóval el akarod kerülni, hogy az oldal megjelenhessen a keresőtalálatok között.

Ehhez az alábbi kódrészletet kell hozzáadnod az oldal HTML kódjának szakaszához:

Az indexelésből így „kizárt” oldalak nem akadhatnak össze a rangsoroláskor a tartalom hivatalos, elsődleges verziójával.

Habár ez elvégezhető a robots.txt fájlban is, ajánlott az oldalankénti módszernél maradni, mert sokkal aprólékosabban megszabható vele, hogy pontosan mit szeretnél kizárni az indexelésből. Mi több, a robots.txt fájlban akár egyetlen rosszul beírt karakter is tönkreteheti webhelyed rangsorolását.

 

A paraméterek megfelelő kezelése

Az URL paraméterek nagyban befolyásolják a webhelyek feltérképezésének hatékonyságát a keresőmotorok számára. Sajnos ezek a paraméterek gyakran eredményezhetnek többször előforduló tartalmakat is. Ha például egy terméknek több hasonló adatlapja van a webhelyen, akkor ezek duplikált oldalaknak tűnhetnek a Google számára.

A paraméterek megfelelő kezelése hatékonyabbá és hatásosabbá teheti a feltérképezés folyamatát. Ezt viszonylag egyszerű implementálni egy webhelyen és sokat segíthet a duplikációk elkerülésében, különösen a nagyobb webáruházak esetében.

A paraméterkezelés a Google Search Console és a Bing Webmaster Tools felületén végezhető el.

A paramétereket használó oldalak megjelölésével a keresőmotorok tudni fogják, hogy ezeket az oldalakat ne térképezzék fel, és hogyan kezeljék őket.

 

URL-ek rendezése

Az URL-ek szerkezete többféleképpen is többször előforduló tartalmakat eredményezhet egy webhelyen. Ez annak köszönhető, hogy a keresőmotorok még akkor is két teljesen különálló oldalként kezelnek két eltérő URL címet, ha azok ugyan arra a tartalomra mutatnak.

Az így keletkező zavaros körülmények hibás jeleket küldhetnek a keresőmotoroknak, ami elváltozásokat okozhat a webhelymutatókban (forgalom, rangsorolás stb.) A fentebb említett URL paraméterek, illetve egyéb URL elemek miatt számos duplikált példány is létrejöhet egy oldalból.

Gyakori példa a többször előforduló tartalmakra, amikor egy webhely oldalai HTTP és HTTPS, vagy www és www nélküli URL-ekkel is elérhetők. Az sem mindegy, hogy / jellel végződik-e egy URL, vagy sem.

A www és / jelek esetében el kell döntened, hogy melyik a leggyakrabban használt verzió ezek közül, és azt véglegesíteni, hogy elkerüld a problémákat. Ilyenkor mindenképpen szükséged lesz a megfelelő átirányítások beállítására is, hogy ha valaki a www-s verziót látogatja meg, automatikusan átkerüljön a www nélkülire, és így tovább.

A HTTP/HTTPS már egyszerűbb kérdés – ha van SSL tanúsítványod, akkor semmi értelme elérhetőnek hagyni oldalaid HTTP verzióit.

 

Átirányítások

Az átirányítások nagyon sokat segíthetnek a többször előforduló tartalmak javításában és megelőzésében. Egy oldal különböző verziói mind visszairányíthatók a hivatalos URL-re.

Amennyiben webhelyeden több olyan duplikált oldal is található, amelyekre jelentős forgalom érkezik, vagy sok értékes visszahivatkozás mutat rájuk, érdemes lehet átirányítani ezeket a problémák megoldása érdekében.

Amikor átirányításokkal javítod webhelyed a többször előforduló tartalmakat webhelyeden, akkor két fontos dolgot kell figyelemben tartanod:

  • Mindig a kevésbé jól teljesítő oldalakat irányítsd át a legjobban teljesítő oldalra, hogy webhelyed minél kevesebb teljesítményt veszítsen.
  • Ha teheted, használj 301-es átirányításokat, amelyek véglegesek, és az URL linkértékének nagy részét továbbítják a fő verzióhoz.

 

Mi a teendő, ha valaki lemásolta a tartalmaimat?

Mit tehetsz abban az esetben, ha valaki lemásolta tartalmadat saját webhelyén, és nem jelölte meg a saját példányodat eredeti verzióként?

  • Ellenőrizd a Search Console felületén, hogy milyen gyakran indexeli a Google webhelyedet.
  • Vedd fel a kapcsolatot a webhely szerkesztőségével, és kérd a forrás megjelölését vagy a tartalom eltávolítását.
  • Ne felejts el önmagukra mutató kanonikus címkéket beállítani az új tartalmaidban, ezzel is jelezve, hogy ezek az eredeti, hivatalos verziók.

 

Összegezve

A duplikált tartalmak elkerüléséhez mindenekelőtt arra kell törekedned, hogy egyedi, minőségi tartalmakat készíts webhelyedre. Azt azonban már nehezebb elkerülni, hogy mások is lemásolhassák tartalmaidat saját domainjeikre.

A többször előforduló tartalmak elkerülésére érdekében összpontosítsd webhelyed szerkezetére és vedd figyelembe látogatóid webhelyeden bejárt útvonalát. Amennyiben a duplikáció valamilyen technikai okból jött létre, a fentebb felsorolt technikákkal jó eséllyel orvosolhatod a problémát.

Nagyon fontos, hogy a megfelelő jeleket küldd a Google és más keresőmotorok irányába, és egyértelműen megjelöld saját tartalmaidat eredeti, kanonikus forrásokként. Ez különösen akkor fontos, ha tartalmaidat egyéb webhelyek is le szokták másolni (engedélyeddel vagy a nélkül).

A duplikáció jellegétől függően egy vagy több taktikát is bevethetsz tartalmaid megfelelő megjelölése érdekében.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések