Többet érhetnek az elsődleges tartalmakban elhelyezett linkek?
Azzal minden valamirevaló SEO szakember tisztában van, hogy a hivatkozások a keresőoptimalizálás szerves részeit képezik. Nemrégiben azonban egy új gondolat merült fel ezzel kapcsolatban, mégpedig az, hogy befolyásolja-e a hivatkozások SEO értékét az, hogy hová kerülnek a webhely tartalmán belül.
Május 1-én egy Google Webmaster Central Hangout során a következő kérdést tették fel John Muellernek:
„Van különbség a statikus és a fő tartalomban elhelyezett hivatkozások értéke között? Itt a navigációban és termékoldalakon elhelyezett linkekre gondolok. Ugyan az az értékük?”
Egy fontos emlékeztető a válasz előtt
Mielőtt választ adott volna a kérdésre, Mueller egy jól ismert figyelmeztetéssel emlékeztette a jelenlévőket és a nézőket, arra hogy ne összpontosítsanak túlzottan a seo-ra ahelyett, hogy a felhasználók érdekeivel foglalkoznának. A Google algoritmusa igyekszik úgy reagálni a dolgokra, ahogy egy igazi felhasználó is tenné azt.
Ez által tehát, ha valami ésszerű egy felhasználó szemszögéből, akkor azt jó eséllyel a Google algoritmusa is nagyra értékeli majd. Mueller elmondta továbbá, hogy mindenképpen a felhasználókra érdemes optimalizálni, mert ha valaki az algoritmusnak próbál megfelelni, akkor előfordulhat, hogy éppen ennek az ellenkezőjét éri majd el.
Szóval a válasz a kérdésre
A kérdés, miszerint hol a leghasznosabbak a hivatkozások, szorosan kapcsolódik az előbb elhangzottakhoz – ahhoz, hogy első sorban a felhasználókra érdemes optimalizálni. A felhasználók főképp egy webhely fő tartalmára koncentrálnak, tehát Mueller szerint a Google is így tesz:
„Szóval ebben a bizonyos helyzetben általában az történik, hogy az oldal elsődleges tartalmára fókuszálunk. És ez olyasmi, ami felhasználói szemszögből is ésszerű.”
Tehát mindig a fő tartalom áll a középpontban, de a Google persze az oldal többi részére is odafigyel.
Íme a teljes válasz a kérdésre:
„Egy kicsit úgy érzem, hogy túl sokat foglalkozol a hivatkozásokkal ahelyett, hogy megpróbálnál egy olyan webhelyet készíteni, ami megfelel a felhasználóknak.
A trükkös része a dolgoknak persze az, hogy megpróbáljuk úgy kialakítani az algoritmusunkat, hogy hasonlóan reagáljon a dolgokra, mint ahogy a felhasználók tennék.
Tehát ha lényegében megpróbálod kijátszani az algoritmusokat, amik úgy vannak megcsinálva, hogy… ha a felhasználók viselkedése megváltozik, és úgy döntenek, hogy „óh, hát ez a tartalom már nem annyira érdekes nekem, vagy más nem annyira hasznos nekem…” akkor lényegében megragadtunk a régebbi verziónál.
Szóval ebben a bizonyos helyzetben általában az történik, hogy az oldal elsődleges tartalmára fókuszálunk. És ez olyasmi, ami felhasználói szemszögből is ésszerű.
Ha van egy oldal, akkor [a felhasználók] általában arra összpontosítanak, hogy mi olyan egyedi azon az oldalon, és a többi része kb. nem is érdekli őket. Úgy értem, ugyan úgy használják, csak első sorban az elsődleges tartalomra figyelnek oda.
Általánosságban azt tudom javasolni, hogy ha belső hivatkozásokat használsz, akkor törekedj arra, hogy a webhelyed jól működjön a felhasználóknak.”
Hogy kell értelmezni mindezt?
John Mueller általában nagyon titokzatos, ha a hivatkozások értékéről van szó, az elhangzottak alapján azonban leszűrhetünk néhány következtetést:
- A fő tartalomban elhelyezett hivatkozások minden bizonnyal a legértékesebbek, elvégre erre fókuszál leginkább a Google.
- A statikus tartalmakban (pl. a navigációs menüben, vagy webhely láblécében) elhelyezett linkek is számítanak valamennyit, de a Google elsődlegesen nem ezekkel foglalkozik.
Mint mindig, most is csak annyit kaptunk tehát, hogy a felhasználókra érdemes optimalizálni. Ha nem tudsz dönteni azt illetően, hogy hová helyezd el legfontosabb hivatkozásaidat, akkor gondolj bele, hogy mi a legkésszerűbb felhasználói szemszögből.