Így versenyezhetsz a nagyobb márkákkal a Google szerint
Gary Illyes, a Google egyik munkatársa még májusban válaszolt néhány SEO-val kapcsolatos kérdésre egy YouTube-ra feltöltött interjúban. A kérdések között elhangzott az is, hogy hogyan versenyezhetnek a webhelyek a Reddittel és a nagyobb márkákkal.
Habár Gary látszólag nem ért egyet azzal, hogy a Reddit uralja a Google keresőtalálatait, nem is vitatkozott ezzel az állítással, és válaszában SEM erre fókuszált. Inkább általánosságban beszélt azokról a helyzetekről, amikor valaki egy nagyobb márkával próbál szembeszállni a keresőtalálati oldalakon.
A kérdés így hangzott:
„Mivel manapság a Reddit és a nagy kiadók uralják több kulcsszó keresőtalálati oldalait is, mit tehetnek a kisebb márkák azon kívül, hogy Long-tail kulcsszókat céloznak meg?”
A nagyobb márkák és a keresőtalálati oldalak története
Gary Illyes válasza a nagyobb márkák keresőtalálati oldalakon (SERP-eken) betöltött szerepéről szólt, illetve arról, hogy miként reagált erre a seo világa. Az About.com egy gyakorlatilag minden témával foglalkozó webhely volt, ami lényegében mindenre képes volt rangsorolni. Ilyen tekintetben úgy kell elképzelni, mint a Wikipediát, és sok keresőoptimalizálási szakember ki nem állhatta emiatt.
Válaszában kitér arra is, hogy a Reddittel kapcsolatos panaszok egy nagyobb kontextus részét képezik, amelyben a nagyobb márkák a SERP-ek tetején jelentek meg, mielőtt eltűntek volna onnan, ahogy a trendek idővel leváltották egymást.
A válasz így hangzott:
„Szóval mielőtt csatlakoztam a Google-hoz, nagyobb kiadóknak csináltam seo-s dolgokat. […] Tehát szervermenedzser is voltam, mint egy klasztermenedzser.
Szóval, bennem is megvoltak ezek a kérdések és igazából akkoriban rendszeresen találkoztunk az ilyen kérdésekkel.
Most a Reddit az. Akkoriban az Amazon volt. Néhány évvel ezelőtt azt hiszem az… About.com volt.
Lényegében kétévente megváltozik az a név, amit beilleszthetnél oda.”
A kisebb webhelyek is versenyezhetnek a nagyobb márkákkal
Gary ez után azt is elmagyarázta, hogy a SEO története részben mindig is arról szólt, hogy a kisebb webhelyek megpróbáltak versengeni a nagyobbakkal. És valóban, számos ma nagynak számító webhely sokkal kisebb méretekkel kezdte a pályafutását, mielőtt sikerült kiderítenie, hogy hogyan körözhetné le a nagyobb játékosokat. Például mielőtt az USA Today megvásárolta, a Reviewed.com egy gyerek személyes projektjeként jött létre, később pedig óriási sikereket aratott.
Gary szerint a kisebb webhelyeknek két teendőjük van:
- Vagy megvárják, míg valaki más rájön, hogy hogyan előzheti meg a nagyobb webhelyeket, hogy aztán lemásolja a stratégiáját
- Vagy ők maguk jönnek rá és utat mutatnak ezzel másoknak
Na persze, ha az ember más sikerére vár, akkor addigra már túl késő lesz követni az adott webhely példáját.
A válasz így folytatódott:
„Úgy tűnik, hogy az embereknek mindig sikerül rájönniük, hogy hogyan versenyezhessenek azzal, aki annak a kérdésnek a végén áll [Reddit, Amazon stb.]
Szóval nem az van, hogy jaj istenem, most minden borzalmas és mehetünk nyugdíjba. Hanem inkább az, hogy egyfelől várhatnál addig, amíg valaki más előáll valamivel, amit aztán felhasználhatsz, hogy versenybe szállhass a Reddittel és a nagy kiadókkal, amelyek állítólagosan uralkodnak a mai SERP-ek felett.
Vagy leülsz és elkezdesz gondolkodni rajta, hogy hogyan használhatnál olyan marketingstratégiákat, amik felemelhetnek nagyjából ugyan azokba a pozíciókba, mint amikben a nagyobb kiadók és a Reddit meg ki tudja kik vannak.
Az egyik leginspirálóbb előadás, amit láttam az empatikus marketingről szólt… csináld azt. Találd meg, hogy hogyan versenyezhetnél ezekkel a pozíciókkal a SERP-eken, mert lehetséges, csak meg kell találnod a módját, hogy szembe szállj velük.”
Ebben pedig sok igazság van. A nagy márkákat lelassítja a bürokrácia és félnek a változásoktól. Egy jó stratégia azonban könnyedén lekörözheti a nagyobb márkákat – a fent említett Reviewed.com története remek példa erre.
Long-tail kulcsszók és más stratégiák
Gary ez után a Long-tail kulcsszókról is beszélt. Ezek azok a keresőkifejezések, amelyekre az emberek ritkábban keresnek rá (általában több szóból állnak), így enyhébb verseny is jellemző rájuk.
Gary válaszában arra utalt, hogy a kérdező afféle maradék lehetőségekként tekint a long-tail kifejezésekre, amelyeket a nagyobb márkák hagynak maguk után. Pedig nagyon is megéri velük foglalkozni.
A válasz folytatása:
„És a másik dolog az, hogy azt mondod, hogy neked már csak a long-tail kulcsszók maradnak. Pedig úgy 15% vagy annál is több új long-tail kifejezést látunk minden egyes nap.
Nagyon sok forgalom van a long-tail kulcsszók mögött. Te is csatlakozhatsz ehhez a „divathoz” és rengeteg forgalomra tehetsz szert.”
A válaszban nem hangzik el, hogy a long-tail kulcsszók megcélzása elsősorban arra ideális, hogy a webhelyek felhívják magukra a figyelmet egy adott témában. A látogatók tehát a long-tail kifejezéseken keresztül találnak rá egy márkára, de a rövidebb, gyakrabban keresett kifejezések miatt térnek majd v issza hozzá.
Sok kisebb webhely ott hibázik, hogy rögtön a nagyobb forgalmú kifejezéseket próbálja megcélozni úgy, hogy nem épít magának relevanciát a long-tail kulcsszókon keresztül.