Így szabadulj meg a márkádra káros online tartalmaktól
A hamis, lejárató, mocskolódó tartalmak rendkívül káros hatással lehetnek egy-egy személyre vagy márkára, különösen akkor, ha magas pozíciókat érnek el a Google találatai között.
Az alábbiakban átnézzük azokat a hatékony és gyakran alkalmazott technikákat, amelyek segítségével eltávolíthatod ezeket a káros tartalmakat az internetről. Érdemes azonban észben tartani, hogy ezen módszerek hatékonysága az aktuális törvényektől, a keresőmotorok szabályzataitól és egyéni helyzetedtől is függ.
A közösségi irányelvek megsértése
A legtöbb olyan webhely, amelyre a felhasználók is feltölthetik saját tartalmaikat (úgymint a Facebook, Instagram stb.) rendelkezik bizonyos közösségi irányelvekkel. Ezek az irányelvek többek között külön kihangsúlyozzák, hogy milyen tartalmakat tilos feltölteni az adott platformra.
A közösségi irányelvek megtekintéséhez általában elég beírni a Google-be az adott webhely nevét, mellé pedig a „közösségi irányelvek” kifejezést.
Ha úgy véled, hogy egy adott tartalom megszegi ezeket az irányelveket, akkor jelentheted azt a platform üzemeltetőinek. A jelentésre általában néhány napon belül választ kapsz majd, de vedd figyelembe, hogy nem minden webhely köteles eltávolítani minden jelentett tartalmat.
Személyes azonosításra alkalmas információk és doxxolás
Amennyiben jelented a Google-nak azokat az oldalakat, amelyeken személyes azonosításra alkalmas információk és lejárató tartalmak szerepelnek, akkor előfordulhat, hogy kizárják ezeket a keresőtalálatok közül.
A Google az alábbi személyes információkat lehet hajlandó eltávolítani a keresőtalálatok közül:
- Bizalmas jellegű személyazonosító okmányok száma – például Social Security Number (társadalombiztosítási szám) az Amerikai Egyesült Államokban, Single Tax Identification Number (adóazonosító szám) Argentínában, Cadastro de pessoas Físicas Brazíliában, Resident Registration Number (állampolgári regisztrációs szám) Koreában, Resident Identity Card (állampolgári személyazonosító kártya) Kínában
- Bankszámlaszámok
- Bankkártyaszámok
- Kézzel írt aláírás képe
- Személyazonosító okmányok képei
- Fokozottan személyes jellegű, korlátozott és hivatalos (például egészségügyi) adatok
- Személyes kapcsolatfelvételi adatok (fizikai címek, telefonszámok és e-mail-címek)
- Bizalmas bejelentkezési adatok
A Google itt kínál lehetőséget az eltávolítási kérelmek benyújtására.
Szerzői jogok megsértése
Ha egy webhely engedély nélkül publikál szerzői jogok által védett tartalmakat, akkor az a webhely szabálysértést követ el.
A szerzői jogok megsértését a webhely tárhelyszolgáltatójának vagy a Google-nak kell jelenteni. Ha a Google szabálysértést állapít meg, akkor eltávolítja majd az adott tartalmat a keresőtalálatok közül.
Közvetítés
A közvetítés a sértő tartalmak eltávolításának egyik hatékony módszere lehet.
Amikor a negatív tartalmak közzétevőinek módjukban áll törölni ezeket a tartalmakat és fel is lehet venni velük a kapcsolatot, egy harmadik fél (a közvetítő vagy hírnévmenedzser) segíthet lebonyolítani a tartalmak eltávolítását.
Az ilyen helyzeteket olykor érdemes szakemberre bízni, mert akár egy rossz lépés is ronthat az egyébként is előnytelen helyzeten.
Alkudozás
Bizonyos esetekben alkut is köthetsz a negatív tartalmakat publikáló féllel, és megállapodhatsz vele, hogy törölje vagy legalább módosítsa azt.
Ha például egy ügyfél rossz értékelést ír egy online felületen, megpróbálhatod felvenni a kapcsolatot vele, hogy békésen, privát közegben rendezhessétek az ügyet.
Például felkínálhatod a kifizetett összeg visszatérítését és illedelmesen megkérheted az illetőt, hogy módosítsa vagy törölje negatív véleményét.
Eltávolítást kizsákmányoló módon megvalósító webhelyek
A Google-nak külön irányelve van az eltávolítást kizsákmányoló módon megvalósító webhelyek találatok közül való elrejtésére.
Amennyiben mocskolódó tartalmakat találsz magadról egy webhelyen, amelynek szerkesztője valamilyen váltságdíjat követel annak eltávolításáért, akkor jelentheted ezt a Google-nak.
A Google az alábbi kritériumokat szabja meg a tartalom eltávolításához:
- A beküldött URL tartalma Önről szól.
- A tartalom nem vállalkozásokat értékelő webhelyen található.
- A webhely saját eltávolítási gyakorlata szerint a tartalom eltávolításáért fizetni kell a webhelynek vagy egy ügynökségnek.
Szexuális jellegű tartalmak
A Google a beleegyezés nélkül megosztott és meztelen képek terjesztésétől is megvédheti a felhasználókat. Az ilyen ártó szándékú feltöltések áldozatai itt jelenthetik ezeket a tartalmakat a keresőmotornak.
Számos webhely nagyon szigorúan kezeli az ilyen jellegű tartalmakat és általában valamilyen saját funkciót is kínálnak azok jelentésére.
Ezekre manapság sajnos fokozott szükség van, hiszen a mesterséges intelligencia segítségével szinte bárki készíthet valósághű, mégis hamis képeket és videókat mások arcának, illetve hangjának felhasználásával.
Elfeledtetéshez való jog
Az Európai Unió 2014-ben vezette be az „elfeledtetéshez való jogot”. A törvény szerint az EU polgárainak jogukban áll kérvényezni a nevükhöz kapcsolódó tartalmakat, amennyiben azok „pontatlanok, hiányosok, irrelevánsok vagy túlzott mértékűek”.
Ezzel kapcsolatban itt kínál tájékoztatást a Google.
Bírósági végzés
Végső megoldásként jogi útra is terelheted az ügyet, ha más, kevésbé körülményes módszerek nem váltak be. A negatív tartalmak Google-ról való eltávolítása bírósági végzéssel is lehetséges.
Amikor egy webhely bírósági végzést kap, mert valamilyen tartalma mocskolódó, akkor köteles eltávolítani azt. Amennyiben a webhely nem reagál, a végzést a Google-nak is elküldheted, hogy legalább a keresőtalálatok közül eltűnjön a kérdéses tartalom.
Gyakori kérdések
Mik lehetnek a márkára káros tartalmak?
Minden olyan tartalom, amely rossz fényben tünteti fel márkádat. Ilyenek például a mocskolódó, lejárató, hamis tényeket állító tartalmak, amelyek tönkretehetik egy márka hírnevét.
Miért kell eltüntetni a márkákra káros tartalmakat?
Minél népszerűbb egy webhely, amelyen ezek a káros tartalmak szerepelnek, annál súlyosabb csapást mérhet márkád hírnevére. Ez számos lehetséges ügyfelet eltántorít majd attól, hogy felkeresse cégedet.