A mobil-első indexelés egyik legfontosabb kérdése

SEO dilemma: Azonos kell legyen a tartalom webhely mobilos és asztali verzióján?

Amióta a Google bejelentette a mobil-első indexelést, a SEO közösségben számos kérdés, kétség, és tévhit ütötte fel a fejét ezzel a témával kapcsolatban. Az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés, hogy vajon meg kell-e, hogy egyezzen egymással egy webhely tartalma annak asztali, illetve mobilos verzióján.

A mobil-első indexelés egyik legfontosabb kérdése

Habár a válasz meglehetősen egyszerű és egyértelmű, némi magyarázatot igényelhet, már csak azért is, hogy képben légy a dolgok miértjével. Lássuk tehát a mobil-első indexelés és a webhelytartalmak kapcsolatának lényegét!

 

Mi az a mobil-első indexelés?

A Google 2016 novemberében bejelentette, hogy a webhelyek értékelését hamarosan nem asztali, hanem mobilos verziójuk szerint végzi majd. Ez az úgynevezett „mobile-first”, vagyis mobil-első indexelési módszer, aminek a lényege a következő:

 

„Habár a keresőindexünk továbbra is egyetlen, webhelyeket és alkalmazásokat tartalmazó index marad, algoritmusaink idővel elsődlegesen a webhely mobilos verziójának tartalmait használják majd az adott webhely oldalainak rangsorolására, a strukturált adatok értelmezésére, és az adott oldal részleteinek kiemelésére a találatok között. Habár indexünket mobilos dokumentumokból építjük majd fel, természetesen továbbra is kiváló élményt biztosítunk majd minden felhasználónak, akár mobil, akár asztali készülékeket használnak” – Google Webmaster Blog

 

Miért döntött így a Google?

Az okostelefonok ma már a hétköznapi élet alapvető részét képezik, de ez nem volt mindig így. Ezek a hasznos készülékek az elmúlt 6-8 év során tettek szert óriási népszerűségre, és a Google úgy érezte, hogy egy webhely értékét az alapján lenne inkább érdemes meghatározni, hogy milyen élményeket kínál a felhasználóknak mobileszközökön.

 

A keresőóriás mindezzel arra szerette volna ösztönözni a webmestereket, hogy álljanak át egy mobilcentrikus stratégiára. A Google-nak is érdeke, hogy a felhasználóknak a legjobb webhelyeket kínálják fel a találatok között, elvégre az emberek ezért választják mindig az ő keresőjüket, és termelik a súlyos hirdetési bevételt is.

 

Egy asztali számítógépekre (ez esetben ezekhez vesszük a laptopokat is) készült webhely lehet bármilyen tökéletes asztali környezetben, de a mobilkészülékek korlátozásai miatt (érintéses vezérlés, kis képernyő, stb.) okostelefonokon könnyedén szétcsúszhatnak, porba tiporva ezzel a mobilhasználók böngészési élményét. A Google ezt szerette volna elkerülni.

 

A fent idézett bejelentésből:

„Manapság a legtöbb ember egy mobileszközről keres a Google segítségével. Azonban a rangsoroló rendszereink általában az asztali verziót vizsgálják meg egy oldal tartalmának értékelésekor, hogy megállapítsák annak relevanciáját a felhasználók számára. Ez problémákat okozhat azokban az esetekben, amikor a mobilos verzión kevesebb tartalom jelenik meg, mint az asztali oldalon, mert ilyenkor az algoritmus nem azt az oldalt értékeli, ami ténylegesen meg is jelenik egy mobilhasználónak.”

 

Fontos megjegyezni, hogy a Google nem minden webhelyen állt át azonnal mobil-első indexelésre. Ez a folyamat éveket vesz igénybe, és megeshet (habár már egyre kevésbé valószínű), hogy még ma SEM ért el minden webhelyre az átállás hulláma. Amennyiben webhelyedet az elmúlt néhány évben hoztad létre, a Google automatikusan mobil-elsőként kezeli.

 

Mit jelent ez egy webmesternek?

A legelső lépés ellenőrizni, hogy webhelyedet mobil-első szemszögből vizsgálja-e a Google, vagy SEM.

 

Ezt a legegyszerűbben a Search Console felületén teheted meg. Kattints a baloldali panelen a Beállítások menüpontra, és a Névjegy szakasz alatt rögtön láthatod is, hogy a Google melyik indexelő robottal vizsgálja webhelyedet. Amennyiben itt az áll, hogy „Googlebot okostelefonra”, akkor webhelyedet már a mobilos verziója szerint értékeli és rangsorolja a Google.

 

Ez azt jelenti, hogy a Google webhelyed mobilos verziójával veti össze a kereső felhasználók kulcsszavait és szándékát, még akkor is, ha a felhasználók asztali készülékről keresnek. Tehát amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-ban, akkor a Google csak azokból a tartalmakból tud gazdálkodni a találatok összeállításakor, amiket a webhelyek mobilos verzióján talált.

 

Ha valamilyen tartalom nem látható webhelyed mobilos verzióján, akkor az a találatok között sem jelenik majd meg, mert a Google nem tudta indexelni.

 

Amennyiben reszponzív webhelyed van, nem valószínű, hogy ilyen problémába ütközöl majd, hiszen elvileg a tartalomnak egyeznie kell minden verzión.

 

Fontos megjegyezni, hogy ha bármilyen módszerrel elrejtesz bizonyos tartalmakat webhelyed mobilos verzióján, és a böngésző nem képes megjeleníteni azt, akkor valószínűleg a Google sem veszi majd figyelembe, ami az adott oldal leértékelését eredményezheti.

 

Mi van akkor, ha a webhelyemet még mindig nem mobil-első módszerrel indexeli a Google?

Ha a Search Console-ban azt látod, hogy a Google még mindig a régi, asztali robottal indexeli webhelyedet, akkor tartalmaidat továbbra is az asztali verzió alapján értékeli és rangsorolja a rendszer. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkoznod vele – előbb vagy utóbb, de garantáltan téged is utolér majd az új indexelés, és onnantól kezdve nem az számít majd, hogy milyen élményeket nyújtasz webhelyed asztali verzióján.

 

A legjobb, ha már most elkezdesz átállni egy mobil-első gondolkodásmódra, hogy felkészülj az új indexelésre, vagy frissítsd webhelyedet, ha a Google már úgy kezeli!

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések