A SEO elemzések és jelentések 5 buktatója
SEO vagy marketing szakemberként bizonyára nap mint nap foglalkozol az összegyűjtött adatok elemzésével. Látni szeretnéd törekvéseid eredményeit, esetleg a Google legújabb frissítésének hatását próbálod felmérni a számok alapján, vagy éppen egy esettanulmányt állítasz össze, amit aztán a közösséggel is megoszthatsz.
A SEO adatok azonban nem mindig azok, amiknek tűnnek. Egy felületes áttekintés mást mutat, mint amit egy mélyebb elemzés során képes lennél feltárni. Nem hallgathatsz mindig a megérzéseidre – a pontosság alapos munkát igényel.
Íme a SEO adatelemzés leggyakoribb buktatói, amiket muszáj lesz elkerülnöd.
1. Nem ismered a megjelenések és rangsorolás közötti kapcsolatot
A seo teljesítményjelentések összeállításakor rengeteg időt spórolhatsz meg, ha ismered a megjelenések és egy webhely átlagos rangsorolási mutatója közötti kapcsolatot.
Megnőtt a megjelenések száma, de egyben csökkent az átlag rangsorolásod? Sok ügyfél nagyon feszülten áll ehhez a mutatóhoz, és aggódik, hogy az átlag rangsorolás túl alacsony. De valóbaj így van?
Nézzünk meg egy egyszerű példát, ami segít megmagyarázni a két mutató közötti kapcsolatot.
Tegyük fel, hogy webhelyed:
- Egy megjelenést kap X kulcsszóval a második pozícióban
- Egy megjelenést kap Y kulcsszóval az első pozícióban
- Egy megjelenést kap Z kulcsszóval a harmadik pozícióban
Ebben az esetben az átlag pozíció 2 (1+2+3 / 3).
Ha webhelyed egy új kulcsszóra kezd rangsorolni, akkor meglehet, hogy ezzel csak a tizedik pozícióban kap majd egy megjelenést. Ez pozitív, hiszen egy új közönség előtt jelenhetsz meg, az átlag pozíció viszont 2-ről 4-re nő majd (1+2+3+10 / 4).
Tehát az átlag pozíció „romlott” ugyan, de egy új kulcsszóra kezdtél el rangsorolni tartalmaiddal. Ez a tizedik pozíció pedig a jövőben tovább is javulhat.
Teljesen normális jelenség, ha a megjelenések számának növekedésével az átlag pozíciód is csökken. De ez nem feltétlenül baj és nem jelenti azt, hogy rosszabbul teljesítesz.
2. Irreleváns időszakokat hasonlítasz össze
A seo eredményeket sokan az előző hónaphoz mérten igyekeznek kimutatni. Habár ez alapvetően egy észszerű módszer, vannak esetek, amelyekben az ilyen összehasonlításoknak egyszerűen nincs értelmük.
Ha például 2023 januárját veted össze 2022 decemberével, akkor meglehet, hogy javulást látsz majd. Sok cég számára (különösen a B2B területeken) az év vége (november és december) egy viszonylag lassú időszaknak bizonyulhat. Ezért amikor megnézzük az azt követő januárt, jelentős javulást láthatunk, holott csupán visszatértünk a megszokott, normális kerékvágásba.
Minden esetben érdemes tehát összevetni egy hónapot vagy hosszabb időszakot az előző év azonos időszakával is.
3. Hiúsági mutató
A SEO szakembereken gyakran óriási a nyomás, hogy pozitív eredményeket és javulást mutassanak ki jelentéseikben. Ilyenkor azonban nem szabad azokra a hiúsági mutatókra koncentrálni, amik valójában nem számítanak.
Nincs értelme például a kialakított belső és külső hivatkozások számát emlegetni, mert ezek önmagukban nem érnek semmit SEO terén.
Továbbá attól, hogy valaminek nőtt a száma még nem biztos, hogy javulásként is könyvelheted el. A több nem mindig „több”. A kulcsszókat például nem érdemes halmozni, és így tovább.
4. SEO sikerként jelented a webhelyköltöztetést
A webhelyköltöztetés egy hagyományos SEO feladat, egy sikeres költöztetés éppen ezért nem plusz, hanem alapvető elvárás. Mégis, miután befejezik egy webhely költöztetését, ezek a keresőoptimalizálási szakemberek buzgón kezdik el SEO sikerekként jelentgetni a forgalom fellendülését.
Fontos szem előtt tartani, hogy ez a forgalomáradat általában teljesen normális, hiszen számos régi URL, és azok forgalma kerül átirányításra a fő domainre. Tehát ez nem feltétlenül siker – ennek így kell lennie.
Jelents inkább arról, hogy a régi forgalom mekkora hányada került sikeresen át az új domainre. A dolgoknak némi időre lesz szükségük, hogy rendeződjenek, de ha meg tudod mutatni, hogy mennyit sikerült megtartani a korábbi forgalomból, akkor azzal igazi SEO sikereket tudsz bizonyítani.
5. Nem jelentesz a SEO értékéről és attribúciójáról
A SEO egy összetett dolog. A PPC-vel ellentétben, ahol a konverzióhoz vezető attribúciós útvonal sokkal átláthatóbb, a keresőoptimalizálásban mélyebben is meg kell vizsgálnod az adatokat, hogy kiderítsd, mely csatorna milyen értéket kínál számodra.
Meglehet például, hogy az adatok elemzése során azt látod, hogy a forgalom (és ez által a konverziók) fő forrása a „direct traffic”, azaz „közvetlen forgalom”. A SEO-val, mint forgalomforrással összevetve viszont fény derülhet rá, hogy ennek a két csatornának közvetlen köze van egymáshoz, és a SEO javítások több közvetlen forgalmat is eredményeznek.
Ezt például határozottan érdemes megemlíteni a havi jelentésben.
Szintén jó ötlet ellenőrizni az attribúciós jelentést a Google Analytics felületén, a Hirdetések között. Itt a Modellek összehasonlítása vagy a Konverziós útvonalakra kattintva megtekintheted, hogy hogyan járul hozzá a SEO más csatornák teljesítményéhez. Ezt szintén megéri megemlíteni a havi jelentésekben.
Gyakori kérdések
Mik azok a SEO jelentések?
A SEO jelentések fix rendszerességgel létrehozott kimutatások egy cég SEO teljesítményéről, amelyek segítenek nyomon követni a keresőoptimalizálási tevékenységek eredményességét. A SEO jelentéseket általában havi gyakorisággal szokás elkészíteni és bemutatni az illetékeseknek (az ügyfeleknek, a vezetőségnek stb.)
Miért van szükség SEO jelentésekre?
A SEO jelentések segítenek nyomon követni a keresőoptimalizálási stratégia hatékonyságát. Nagyon nehéz úgy dolgozni, ha az ember nem tudja, működik-e, amit csinál. A SEO jelentések különféle mutatók (pl. kattintások száma, konverziók száma) segítségével tükrözik a SEO tevékenységek eredményességét.