A Google személyre szabott keresése és privát eredményei

Mik befolyásolják Google személyre szabott találatait?

A Google célja, hogy a felhasználóknak mindig a legrelevánsabb tartalmakat gyűjtse össze a találati oldalakon. A keresőóriás ezt úgy oldja meg, hogy a felhasználóktól begyűjtött adatokat is felhasználja, és ezek alapján egyénileg összeválogatott találatokat kínál fel nekik. Ez a személyre szabás az oka annak, hogy amikor két felhasználó pontosan ugyan azt a kifejezést írja be a keresőbe, eltérő találatokat kaphatnak. A Google ezeket „Privát eredményeknek” nevezi, és a Keresési beállítások között lehet ki- vagy bekapcsolni őket.

A Google személyre szabott keresése és privát eredményei

Ha valaki használt már különféle rangsorkövető eszközt, akkor az biztosan tapasztalta, hogy a saját keresése eredményei eltértek az eszköz adataitól. Nos, ennek első sorban ez a személyre szabás az oka.

 

A következőkben szeretnénk kicsit közelebbről, tüzetesebben is megvizsgálni, hogy pontosan mi alapján is „ferdíti el” a találati listákat a Google!

 

1. Tartózkodási hely

Ha két felhasználó más országban, vagy akár más városban tartózkodik, akkor drasztikusan eltérő találatokat kaphatnak ugyan arra a keresésre attól függően, hogy mennyire helyfüggő lekérdezést indítanak. Például ha valaki a közeli éttermeket szeretné megtekinteni, akkor az [éttermek a közelben] keresés értelemszerűen más éttermeket mutat majd egy siófoki, és egy egri felhasználónak.

 

2. Keresési előzmények

A keresőtalálatokat közvetlenül befolyásolja az is, hogy egy felhasználó aznap, és általánosságban mikre keresett már rá. Ezt megfigyelheted „élőben” is, miközben gépeled a keresőkifejezésedet a Google keresősávjába, ugyanis erről árulkodnak a megjelenő legördülő javaslatok is.

 

Mivel minden felhasználó keresési előzményei egyediek, így elméletileg mindenkinek esélye van arra, hogy egy teljesen egyedi keresőtalálati listát kapjon ugyanazon keresésre.

 

3. Böngészési előzmények

Mindenkinek vannak olyan webhelyei, amikre szinte napi szinten visszatér híreket olvasni, leárazásokat böngészni, vagy csak megnézni a legújabb vicces videókat. A Google ezt is figyelembe veszi, és ez alapján magasabbra rangsorolja azokat a webhelyeket, amik iránt nagyobb érdeklődést mutatunk.

 

Ha a felhasználónak van egy fiókja az adott keresőmotor email szolgáltatására (pl. a Google-nál ez a Gmail), akkor a böngészésről begyűjtött adatok még pontosabbak lehetnek. Sőt, a keresőmotorok nem csak azt veszik figyelembe, hogy milyen webhelyeket tekint meg valaki, hanem hogy mennyi időt tölt azokon, mi ilyen műveleteket végez el rajtuk, és így tovább.

 

4. Nyelvi beállítások

A Google figyelembe veszi a lekérdezés (a beírt keresés) nyelvét, a felhasználó böngészőjének nyelvi beállításait, és persze a preferált nyelveket is, amiket a felhasználó megadott a keresőmotor beállításaiban.

 

Elképzelhető például, hogy habár magyarul használod a Facebookot, a YouTube-ot, és magyar a böngésződ is, és németre állítod webhelyek nyelvét is, amelyeken nincs magyar opció. Talán még olvasol német nyelvű cikkeket is, mert esetleg több információt tartalmaznak arról, amit keresel. Ezt a Google mind figyelembe veszi, és sűrűbben mutat majd német nyelvű tartalmakat a találatok között.

 

5. Közösségi jelek

A Google először több mint tíz évvel ezelőtt próbálta felhasználni a közösségi tényezőket a találatok rangsorolásához, azonban az első kísérletek nem voltak túl sikeresek. 2008-ban a felhasználók lehetőséget kaptak arra, hogy különböző webhelyekre szavazhassanak. Ez volt a SearchWiki projekt, amit nagyjából fél éven belül töröltek is.

 

2010-ben aztán csillagokkal lehetett szavazni a kedvence webhelyekre, ami szintén nem bizonyult nyerő ötletnek. A Google Chrome felhasználók azonban kizárhattak bizonyos nemkívánatos webhelyeket, hogy ne jelenhessenek meg a keresőtalálatok között. A Google figyelembe vette, hogy mely webhelyeket hány felhasználó blokkolja egyénileg, és ezeket az adatokat az összes felhasználó keresőtalálatainak testre szabásához is felhasználta.

 

2011-ben beindult a Google+, a Google saját közösségi platformja, és ezzel együtt megjelent a +1 gomb is. Nem sokkal később, 2012 elején a Google bejelentette, hogy onnantól kezdve az összes regisztrált Google felhasználó találati eredményei személyre szabottak lesznek az érdeklődési köreik, és ismerőseik ajánlásai alapján. Mindezen lehetett ugyan állítani, de a Google+ alapján személyre szabott találatok volt az alapértelmezett beállítás.

 

Ekkor vált teljesen egyértelművé mindenki számára, hogy a Google minden lehetséges felhasználói adatot felhasznál a találatok gondos kiválogatására. A Google+ szolgáltatás azóta már megszűnt az egyszerű felhasználók számára

 

A Google már rég óta nem csupán egy keresőmotor, hanem az internet afféle „központja”. A Gmail, a Google Térkép, a YouTube, és megannyi más eszköz segíti az emberek hétköznapi munkáját, de ugyanakkor rengeteg adatot gyűjtenek a Google számára a hirdetések és keresőtalálatok személyre szabásához.

 

6. Egyéb tényezők

A fent felsorolt tényezők mellett számos egyéb dolog is befolyásolhatja, hogy kinek milyen találatok jelennek meg.

 

Szűrők

A Google többféle szűrőt is kínál a találatok szűkítéséhez. Habár ezek a szűrők megjelennek, ha beállítja őket az ember, még így is elkerülhetik a felhasználók figyelmét. Érdemes szétnézni a Beállítások > Keresési beállítások között is, hiszen itt kapcsolható ki például a „Privát eredmények” funkció.

 

Adatszinkronizálás a különböző adatközpontok között

A Google rengeteg szervert használ világszerte, amelyek az adott területek kereséseit szolgálják ki. Ezek általában tökéletes szinkronban vannak egymással, de előfordulhat némi késés két különböző központ frissítése között.

 

Algoritmusfrissítések

Az algoritmusfrissítések (amik rendszeresen, szinte napi sűrűséggel történnek a Google háza táján) teljesen a fejük tetejére állíthatják a keresőtalálati oldalakat. Érdemes néhány napot várni egy frissítés bejelentése után, hogy legyen ideje a dolgoknak visszaállniuk egy higgadtabb állapotba, mielőtt ellenőriznéd a rangsorolásodat.

 

Különböző eszközök

Az asztali számítógépeken/laptopokon, táblagépeken, és mobiltelefonokon indított keresések élesen eltérhetnek egymástól attól függően, hogy a Google mit tart megfelelő találatnak a különböző eszközökön.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések