A mesterséges intelligencia hatása a SEO jövőjére

Az AI és a SEO jövője

A Google Kereső felülete két-három év múlva egészen máshogy néz majd ki, mint ma. Ez elsőre eléggé merész kijelentésnek hangzik, elvégre a világ legnagyobb keresőmotorja hosszú évek óta alig változott, leszámítva néhány kisebb-nagyobb elem megjelenését és átalakítását.

forráskód egy sötét laptop képernyőjén

Szóval mire alapozhatjuk ezt a jóslatot?

Képzeld el, hogy az alábbi kérdéseid vannak:

  • Hogy öltözzek fel a mai időjáráshoz?
  • Melyik a legjobb olasz étterem a közelben?

Most képzeld el, hogy van egy inasod, aki nem csak egy csettintésre tudja a választ az összes kérdésedre, hanem kedves, segítőkész és figyelmes is egyben.

  • „Egy kissé hűvös lesz ma, ezért reggel érdemes egy vékonyabb kabátot venni. Dél körül viszont leveheted, mert jobb idő lesz.”
  • „A „Mama Pizzériája” 10 percre van innen, és kiváló olasz különlegességeket kínál, barátságos árakon.”

Azt elfelejtettem mondani, hogy ez az inas a nap 24 órájában rendelkezésedre áll, sosem megy szabadságra, minden figyelme a tiéd és mindezért egy fillért SEM kell fizetned neki.

Ha lenne egy ilyen inasod, akkor hányszor nyitnád meg a Google Keresőt? Idővel meg is feledkeznél róla.

 

Az igazi kattintásmentes keresések

Rand Fishkin már öt évvel ezelőtt felhívta az emberek figyelmét a „kattintásmentes keresésekre”, miután a Google bemutatta a kiemelt kivonatokat és az univerzális keresőtalálatokat.

Akkoriban mindenki úgy érezte, hogy a Google ezzel csak azt próbálja elérni, hogy több felhasználó maradjon a keresőtalálati oldalakon, hogy többen kattintsanak rá a hirdetésekre és navigáljanak át a Google más szolgáltatásaira.

Na persze az SEM vitatható, hogy a Google ezzel a felhasználói élményét is igyekezte tökéletesíteni. Tisztában voltak vele, hogy az emberek minél gyorsabban választ szeretnének kapni a kérdéseikre, lehetőleg a nélkül, hogy több (vagy akár egyetlen) találatra is rá kelljen kattintaniuk.

Ezt a seo szakemberek is jól tudják, hiszen a keresők többségét nem érdekli semmi az első három találat alatt.

A jövőben is lesz Google, és lesznek, akik használják majd kutatgatásaikhoz és felfedezéseikhez. De abban is biztos lehetsz, hogy az emberek többsége inkább az AI válaszokra lesz kíváncsi a felsorolt találatok helyett.

 

Akkor ennyi volt a SEO?

Ha nem ma kezdted a keresőoptimalizálást, akkor bizonyára te is rengetegszer találkoztál ezzel a gondolattal – „A seo HALOTT!”

A SEO persze köszöni, nagyon is jól van. Amíg lesznek olyan emberek, akik tartalmat gyártanak és olyanok, akik szeretnének rákeresni ezekre a tartalmakra, addig a SEO él és virul majd.

Persze a keresőmotorok jellemzői és működése sokat változik majd a következő években. Az is elképzelhető, hogy új nagy nyelvi modellek (LLM-ek) jönnek majd létre, amelyek kifejezetten egy-egy szakterületre specializálódnak, és verhetetlenek lesznek a hazai pályájukon.

Azt nem tudjuk, hogy a keresőmotorok világa milyen lesz majd, de abban biztosak lehetünk, hogy a SEO komoly változások előtt áll.

 

Hogy néz ki a SEO az AI világában?

Ezen kérdés megválaszolásához először azon kell elgondolkodnunk, hogy maga a keresés hogyan néz majd ki.

A SEO szakemberek jól tudják, hogy manapság az emberek főleg a „head” azaz „fej” kulcsszókra, azaz egy-két szóból álló kifejezésekre keresnek rá. Ilyenek például a „holnapi időjárás” vagy az „éttermek a közelben”.

Ez a korántsem hatékony kommunikációs szokás a 90-es években ragadt ránk, és azóta sem tudtuk levetni magunkról. Ez azonban változni fog.

 

Térjünk vissza a mindentudó inasodhoz. Miért mondanád neki azt, hogy „éttermek a közelben”, ha természetes módon is beszélgethetsz vele?

Te: „Hol vacsorázzak ma este?”

Inas: „Mihez lenne kedve?”

Te: Nem tudom, talán valami ázsiaihoz. Hol lehet erre jó szusit kapni?”

Inas: „A „Felkelő nap” 15 percnyire van innen és jó értékeléseket kapott.”

Te: „Mit javasolnak a korábbi vélemények?”

Inas: „Leginkább a klasszikus szusit emlegetik, illetve többen is dicsérik a friss hozzávalókat.”

Te: „Érdekes, sosem hallottam erről a helyről. Régóta üzemel?”

Inas: „Tíz éve vannak nyitva, de 2 éve megváltozott a címük.”

 

A Long-tail a jövőben konkrét mondatokból fog állni. Lesznek persze rövidebb lekérdezések is, de egyre többen elegyednek majd beszélgetésbe AI asszisztensükkel.

 

Készenáll erre a mesterséges intelligencia?

Még nem. Ha használtad már a generatív AI technológiákat, akkor bizonyára észrevettél valamit. Nagyon ügyes például a matematikai feladatok megoldásában és rengeteg receptet ismer. De ha egy kicsit fogósabb kérdéseket teszel fel neki, akkor látni fogod, hogy a mesterséges intelligencia még korántsem olyan intelligens, mint a futurisztikus filmekben.

Ha ismered az YMYL koncepcióját, akkor bizonyára tisztában vagy vele, hogy bizonyos tartalmak jelentős hatással lehetnek a felhasználók biztonságára, pénzügyi stabilitására, egészségére és általános jólétére. Az ilyen témákat egyelőre egyáltalán nem szabad az AI-ra bízni, mert nem mindig képes megkülönböztetni egymástól a tényeket és a népszerű téveszméket.

Az AI mögött rejtőző technológia elképesztő lehetőségeket nyitott meg előttünk, de ez nem jelenti azt, hogy a mesterséges intelligenciával működő rendszerek azonnal mindentudók és képtelenek hibázni. Csak annyira pontosak, mint azok az adatok, amelyekkel betanítják őket.

Az AI modellek többségét jelenleg olyan adatokkal tanítják, amik nyilvánosan elérhetők az interneten, amiről jól tudjuk, hogy nem mindig fedi a valóságot.

 

Hogyan készülhet fel márkád a változásokra?

Az almúlt évek során sok cég reagált azzal a gazdasági instabilitásra, hogy több munkavállalójától is megszabadult, abban reménykedve, hogy ezzel csökkenthetik a költségeiket. Ezek a cégek azok, amelyek úgy tekintenek az AI-ra, mint valami szent grálra, ami lehetővé teszi számukra, hogy még több alkalmazottjuktól szabadulhassanak meg a profit megőrzése érdekében.

Ők lesznek a legrosszabb helyzetben, miután az AI szélesebb körökben is elterjed.

Ezzel szemben azok a cégek csinálják majd jól, amelyek a jövőben is ügyfeleik érdekeit helyezik az előtérbe. Ezek a vállalatok azon gondolkodnak majd az AI forradalom láttán, hogy miként válhatnak olyan értékes forrássá, amelytől AI (és persze célközönségük) is sokat tanulhat.

Szóval mit tehetsz annak érdekében, hogy a felszínen maradj?

 

Vedd komolyan az online ügyfélszolgálatot

Alkalmazz olyan ügyfélszolgálatos szakembereket, akik igazi együttérzéssel, szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek. Az emberek a jövőben is szívesebben beszélnek majd emberekkel gépek helyett.

E mellett állíts össze egy olyan tudástárat, amelyben részletes választ adsz ügyfeleid leggyakrabban elhangzó kérdéseire. Ezek a tartalmak olyan stílusban készüljenek el, amilyenre ügyfeleid az ügyfélszolgálatos kollégáktól is számíthatnak.

 

Készíts mély, alapos tartalmakat

Ne foglalkozz annyit a „fej” kulcsszókkal – áss mélyebbre.

  • Mit kínál márkád a világnak, amit senki más?
  • Milyen különleges kérdések jellemzők iparágadra, amelyekre egyedi választ kínálhatsz az embereknek?
  • Melyek iparágad betöltetlen piaci rései?

Kérd a cégednél dolgozó szakemberek segítségét gondolatvezetői tartalmak elkészítésére. Ez jelenthet újonnan megosztott, vagy már létező tudást, amit újszerűen prezentálsz közönségednek.

Próbálj felhasználni minden olyan médiumot, ami célközönségedet is foglalkoztatja (közösségi média, blogok, podcastek, videók stb.

 

Szerezz minőségi felhasználói tartalmakat

Próbáld meg rávenni az ügyfeleid között fellelhető szakembereket és saját munkatársaidat, hogy készítsenek jó minőségű felhasználói tartalmakat fórumokon, kommentszekciókban és egyéb releváns felületeken.

A felhasználói tartalmak rég óta segítik a cégeket a Long-tail kifejezések megcélzásában. Ezek a jövőben egyre fontosabbakká válnak majd, ahogy a keresések kifejezésekből mondatottá alakulnak.

 

Légy nyitott és átlátszó

A SEO veteránok közül sokan emlékeznek még azokra az időkre, amikor a keresések többségét a „wiki” szó követte. Manapság ugyanezt a jelenséget figyelhetjük meg, csak éppen a „reddit” szóval.

Hogy miért? Mert habár mind az online wikik, mind a Reddit posztok felhasználói tartalmakra épülnek, az utóbbiak nyílt, őszinte, részletes beszélgetésekre invitálják a felhasználókat, míg az előbbiek nem.

A webáruházak és kapcsolódó szolgáltatások értékelései szintén jó példák erre – ott van például az Amazon, vagy, hazai példával élve az Árukereső. Ha az emberek előszeretettel olvasgatják a korábbi vásárlók véleményeit, akkor biztos lehetsz benne, hogy a mesterséges intelligencia is így tesz majd.

Márkaként neked is hallatnod kell hangodat ezeken a platformokon, de nem üzletemberként, hanem szakértőként, aki értékes meglátásokkal járul hozzá a beszélgetésekhez.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések