Mi történik a rangsorolással, ha valakinek több webhelye is van?

Google: Így hat a rangsorolásra, ha két webhelyed van

John Muellert, a Google egyik munkatársát arról kérdezték egy SEO office-hours beszélgetés során, hogy milyen hatással lehet a rangsorolásra, ha valakinek két webhelye is van. Válaszából kiderült, hogy ezt a kérdést többféleképpen is lehet értelmezni.

két számítógépes monitor, rajtuk grafikákkal

Befolyásolhatja a rangsorolást, ha valakinek két webhelye van?

A kérdés egész pontosan így hangzott:

„A rangsorolásom visszaesett, mert a Google rájött, hogy két webhelyem is van. Jól gondolom?”

 

John Mueller válasza a következő volt:

„Nem. Ez nem valószínű. Sok embernek van több webhelye is. A különálló webhelyek nem jelentenek problémát.

A gond gyakran sokkal közvetettebb: ha több webhelyen dolgozol egyszerre, akkor nem lesz elég időd arra, hogy mindenhol igazán szuper webhelyeket készíts. Ha pedig olyan webhelyeket készítesz, amik nem valami szuperek, akkor ez olyasmi, amit az algoritmusaink felismerhetnek, ha másoknak kell ajánlaniuk webhelyedet.”

 

Azonos kérdés, eltérő válasz

John Mueller válasza azt feltételezte, hogy a két szóban forgó webhely más témákról szól. Magyarázatát is azzal kezdte, hogy „sok embernek van több webhelye is”, ami valóban így van.

Sokaknak azonban nem ugyan arról a témáról van több webhelyük. Valójában a kérdésből SEM derült ki, hogy két nagyon hasonló, vagy élesen eltérő webhelyről van szó.

Jogos arra következtetni, hogy két közel azonos webhelyről szólt a kérdés, hiszen ilyen esetben valóban fennáll a veszély, hogy a Google trükközési kísérletként azonosította őket, így az aggodalom is észszerű. Elvégre kit aggasztana két különböző témáról szóló webhely?

Ha a két webhely azonos témájú, akkor a kérdés válasza is máshogy hangzik.

Ilyenkor a fő szempont az, hogy valakinek azért van két azonos témáról szóló webhelye, mert megpróbálja kijátszani velük a Googlet – ez ugyanis sosem jó ötlet.

Ez nem feltétlenül szabályellenes persze, de nem is mindig biztosít jó alapot a pozitív minősítéshez. A legtöbben nem azért csinálnak több azonos webhelyt, hogy több jó minőségű tartalmat kínáljanak a közönségnek.

Mások azért hoznak létre több webhelyt a rangsorolás (nem pedig a minőség) érdekében, mert azt hiszik, hogy ha egy témát több altémára osztanak fel, akkor ezekre erősebb, fókuszált webhelyeket készíthetnek egyetlen nagy, több témát feldolgozó webhely helyett.

Ennek azonban általában az a végeredménye, hogy nem fordítanak elegendő figyelmet egy-egy webhelyre, amelyek egy közös webhelyként sokkal erősebbek lehetnének.

Sok cégnek továbbá van egy fő webhelye, de külön webhelyeket készítenek, más-más domain nevekkel minden fő termékcsaládjuk vagy szolgáltatásuk számára. Ez már hosszú évek óta nem jó stratégia. Igen, jó, ha a te tulajdonodban vannak a számodra releváns domain nevek, de jobb kombinálni ezeket egyetlen erős, jól rangsoroló webhellyé.

 

Rangsorolás több webhellyel

John Muellernek igaza van abban, hogy ha valaki több webhelyt készít (különböző témákkal), akkor nem fog tudni mindegyikre elegendő időt és figyelmet fordítani, hogy valami igazán kiválót alkosson. Ilyen értelemben valóban hatásuk van a rangsorolásra, még ha nem is közvetlenül. De azt is megjegyezte, hogy ezek nem valószínű, hogy közvetlenül rontanák egymás rangsorolását.

Ha viszont az a kérdés, hogy az azonos témájú webhelyek hatnak-e egymás rangsorolására, akkor itt már összetettebb a válasz, de a fő gondolatmenet azonos – egy webhelyre koncentrálni sokkal eredményesebb lehet, mint több webhelyre szétosztani a figyelmet és az erőforrásokat.

Persze ez nem jelenti azt, hogy senkinek SEM érdemes több webhellyel foglalkoznia egyszerre. Ha például egy egész csapat dolgozik rajtuk, akkor a munka is megoszlik majd közöttük, és így párhuzamosan futhat egymás mellett több igazán jó minőségű, sikeres webhely.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések