Google PageSpeed Insights – Így hozd ki belőle a legtöbbet
Bizonyára hallottál már a Google PageSpeed Insightsról, és jó eséllyel ki is próbáltad már saját vagy egy másik webhely egyes oldalain.
De tudod, hogy hogyan használhatod igazán eredményesen ezt a rendkívül hasznos sebességmérő eszközt? Ebben segítenek az alábbi tippek.
Mi az a PageSpeed Insights?
A PageSpeed Insights a Google ingyenes eszköze, amellyel bármilyen nyilvánosan elérhető weboldal sebességét és azzal kapcsolatos statisztikáit tesztelheted. Az eszköz 2010-ben jelent meg és azóta a Google folyamatosan fejleszti és bővíti, hogy megfeleljen a modern szabványoknak.
A PageSpeed Insights nem csupán értékes adatokat mutat weboldalaid sebességéről, hanem hasznos tanácsokat is kínál a teljesítmény javítására.
Miért olyan fontos a webhely sebessége a SEO-ban?
A Google magasabbra rangsorolja azokat a webhelyeket, amelyek jobb felhasználói élményt kínálnak látogatóik számára. A webhelyek sebessége egy jelentős tényező ebben, tehát a gyorsabb webhelyek a keresőtalálatok között is jobban teljesíthetnek.
A Google 2021-ben vezette be az úgynevezett alapvető webes vitals-mutatókat, amelyek kifejezetten a weboldalak betöltési sebességére koncentrálnak. A legfrissebb alapvető webes vitals-mutatók a következők:
- Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP): Milyen gyorsan jelenik meg az oldal látható részének legnagyobb vizuális eleme?
- Interaction to Next Paint (INP): Milyen gyorsan reagál az oldal a felhasználói interakciókra (pl. kattintásokra)?
- Elrendezés összmozgása (CLS): Mennyire változik az oldal elemeinek elrendezése az oldalon töltött idő során?
Mindhárom mutatónak van egy ideális maximum értéke, amely felett már érezhetően lassúnak tűnhet az oldal a felhasználók számára.
Hogyan teszteld weboldalaidat a PageSpeed Insights eszközzel
A PageSpeed Insights használata rendkívül egyszerű.
- Navigálj a PageSpeed Insights oldalára
- Másold be a tesztelni kívánt URL-t a keresősávba
- Kattints az Elemzés gombra
Az eredmények általában néhány másodpercen belül láthatókká válnak. Sok adatot látsz majd, de az alábbiakban segítünk értelmezni ezeket.
1. Tudd, hogy honnan származnak a PageSpeed Insights adatai
A PageSpeed Insights eredmények két fő részre oszthatók:
- A valódi felhasználók által tapasztalt élmény felfedezése
- Teljesítményt érintő problémák elemzése
Mindkét részben más és más típusú sebességadatok szerepelnek.
Mit azok a valódi felhasználók által tapasztalt élmények?
A valódi felhasználók adatainak forrása a Chrome User Experience Report (CrUX).
Ezeket az adatokat a Chome böngészők gyűjtik össze a felhasználóiktól asztali számítógépeken, laptopokon, illetve Android rendszerű okoskészülékeken. Ahhoz, hogy egy felhasználói hozzájárulhasson adataival a CrUX jelentéshez a következőkre van szüksége:
- Be kell legyen jelentkezve a Google fiókjába
- Be kell legyen kapcsolva a böngészőelőzmények szinkronizálása
- Be kell legyen kapcsolva a felhasználási statisztikák megosztás
Ha ellenőrizni szeretnéd, hogy Chrome böngésződben aktív-e a statisztikák megosztása (’Metric Collection’) akkor ezt a ’chrome://ukm’ URL felkeresésével teheted meg.
A valódi felhasználóktól szerzett adatok megmutatják, hogy a vizsgált weboldal mennyire működik gyorsan az igazi látogatók számára, és hogy milyen hatással van mindez a seo-dra.
A CrUX jelentéseknek azonban megvannak a maguk korlátjai:
- Az adatok mindig egy 28 napos időtartam során kerülnek összegyűjtésre, tehát nem láthatod azonnal, ha webhelyed teljesítménye változik.
- Láthatod, hogy mennyire gyors webhelyed, de a CrUX nem kínál tippeket a felgyorsítására.
- Nem biztos, hogy webhelyed összes oldaláról sikerült elegendő adatot gyűjtenie a Google-nak a CrUX jelentéshez – csak egy minimum látogatómennyiség felett láthatod az adatokat.
Mik azok a teljesítményt érintő problémákkal kapcsolatos adatok?
Míg a valódi felhasználóktól gyűjtött adatok azt segítenek megmutatni, hogy milyen gyors weboldalad a valóságban, a teljesítményt érintő problémákkal kapcsolatos adatok megmutatják, hogy hogyan optimalizálhatod a még jobb eredmények érdekében.
A PageSpeed Insights a Google nyílt forráskódú Lighthouse eszközét használja a weboldalak részletes elemzésére. A Lighthouse tesztek szabályozott laboratóriumi környezetben történnek, így sokkal több információt képesek összeszedni, mint a felhasználók.
Ezek a labortesztek továbbá bármikor lefuttathatók, így nem kell 28 napot várni rájuk, mint a CrUX jelentésekre.
Ennek a szakasznak a tetején egy általános teljesítmény-pontszámot látsz, ami 0 és 100 között mozog (a 100 a legjobb). Ez a pontszám nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást – azt a Google a CrUX adatok alapján végzi. Egy magas Lighthouse pontszám azonban arra utal, hogy webhelyed gyorsan tölt be az igazi felhasználók számára is.
A Lighthouse pontszám 5 fő teljesítménymutatóból áll össze:
- First Contentful Paint: Milyen gyorsan kezd el betölteni az oldal?
- Largest Contentful Paint: Mennyi időbe telik az oldal legnagyobb elemének megjelenítése?
- Total Blocking Time: Visszatartják-e a felhasználói interakciókat a processzor által végzett műveletek?
- Cumulative Layout Shift: Mennyire mozdulnak el az oldal elemei, miközben más elemek jelennek meg?
- Speed Index: Összességében milyen gyorsan jelenik meg az oldal?
A jelentésben lejjebb haladva, a Diagnosztika szakaszban konkrét javaslatokat olvashatsz weboldalad optimalizálására. Például meglehet, hogy jelentős javulást érhetnél el a képek optimalizálásával.
2. Használd a számológépet
Szóval hogyan javíthatod teljesítmény-pontszámodat a Google szemében? Minden PageSpeed Insights jelentésben megjelenik egy „Számológép megtekintése” link (a második szakasz általános teljesítmény pontszáma alatt). Erre kattintva megnyílik a Google kalkulátora, amiben megtekintheted, hogy a fent említett öt mutató hogyan járul hozzá az összesített pontszámhoz.
Érdemes megtekinteni a „Weighting” oszlopban található arányokat is – ezek a súlyozást jelölik. A TBT (Total Blocking Time) például gyakran 30%-ban befolyásolja a teljesítmény-pontszámot.
3. Vizsgáld meg részletesen a Largest Contentful Paint (LCP) elemet
A Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP) eleme az egyik legérdekesebb diagnosztikai rész a teszteredmények között, amit a Diagnosztika szakaszban találsz. Kattints rá a további részletek megjelenítéséhez.
Itt láthatod az oldal legnagyobb elemével kapcsolatos statisztikákat. A legnagyobb vizuális tartalomválasz azt mutatja meg, hogy mennyi időbe telik megjeleníteni a legnagyobb elemet az oldal megnyitását követően. Ez az elem lehet bármi – például egy kép vagy egy nagyobb szöveges bekezdés.
A Lighthouse négy különböző „szakaszra” osztja az LCP jelentést:
- TTFB: Milyen gyorsan kínálja fel a webhelyt tároló szerver a HTML dokumentumot?
- Betöltési késleltetés: Mennyi időbe telik a HTML betöltése után, hogy elkezdődjön az LCP elem letöltése?
- Betöltési idő: Mennyi időbe telik az LCP elem letöltése?
- Megjelenítés késleltetése: Mennyi időbe telik, hogy az LCP elem látható legyen, miután letöltésre került?
Ezen információk birtokában tudni fogod, hogy mit kell optimalizálnod.
Ha például azt látod, hogy az LCP elem gyorsan letöltésre kerül, de a megjelenítés sokáig késlekedik, akkor valószínűleg valamilyen más oldalelem megakadályozza ezt.
A Google nemrégiben végzett egy elemzést, hogy kiderítse mely LCP szakaszok járulnak hozzá a legnagyobb mértékben az összesített mutatóértékhez. Az eredmények szerint a legtöbb webhelyen a szerver válaszideje és a képek betöltési késleltetése a számítanak fő LCP optimalizálási tényezőknek.
Sok útmutató szerint modern, jól tömöríthető képformátumokat érdemes használni, azonban a képek betöltési ideje a legtöbb lassú webhelyen elenyésző tényezőnek bizonyult.
4. Tudd, hogy miért térhetnek el az eredmények két teszt között
Mint azt már fentebb is olvashattad, a valódi felhasználók adataiból összeálló CrUX jelentések 28 nap alatt kerülnek összegyűjtésre. Ennek köszönhetően meglehetősen stabilok és csak minimális léptékekben változnak.
Ugyanez azonban nem mondható el a teljesítmény-pontszámról és más laborban tesztelt mutatókról. Egy oldal két tesztelésére élesen eltérő eredmények jelenhetnek meg a jelentés második szakaszában. Ha pedig a Lighthouse-t más eszközökön belül futtatod (pl. a Chrome fejlesztői eszközei között), akkor még nagyobb eltéréseket tapasztalhatsz.
Ennek számos oka lehet, úgymint:
- A szerverek válaszidejének eltérései
- A tartalom eltérései, például A/B tesztek vagy külső féltől származó hirdetések miatt
- A teszteléshez helyszíne és a teszteléshez használt eszközök közötti különbségek
- Az adatgyűjtés során bekövetkező pontatlanságok
A Google egy részletes (angol nyelvű) útmutatót is készített a Lighthouse tesztek eltéréseiről. A legpontosabb adatok érdekében ajánlott több tesztet is futtatni, majd átlagot vonni az eredményekből.
Adatpontosság: Szimulált és megfigyelt adatok
A sebességmérő eszközök közötti eltérések egyik fő oka az, hogy más és más módszereket használnak az adatok összegyűjtéséhez. A laboratóriumi tesztek során például a hálózat szabályozva van egy fix sebességre, ami általában egy lassabb mobilhálózatot szimulál. A szabályozás módja szintén kihathat a teszt végeredményére.
A PageSpeed Insights szimulált szabályozást alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a mérések eredetileg egy gyors kapcsolaton keresztül történnek. Ezt követően az eredményeket az eszköz egy szimulált, lassú 4G-s kapcsolathoz igazítja hozzá, és ez alapján próbálja megsaccolni, hogy mennyi időbe telhetne az oldal betöltése egy lassabb mobilhálózaton.
A szimulálta adatok nem mindig megbízhatók, hiszen a Lighthouse képtelen minden való életben előforduló szélsőséges esetet szimulálni.
Például a PageSpeed Insights és a Chrome saját Lighthouse-t használó sebességmérője között akár egy másodpercnyi eltérés is lehet ugyanazon mutatónál (pl. a legnagyobb vizuális tartalomválasznál).
Miért nem passzolnak egymással a felhasználói és a Lighthouse teszteredmények?
A PageSpeed Insights eredményeit vizsgálva gyakran láthatod, hogy a valódi felhasználóknál mért mutatók sokkal jobb értékeket mutatnak, mint a Lighthouse szintetikus teszteredményei. De miért?
A fő ok az, hogy a Lighthouse egy nagyon lassú hálózati kapcsolatot szimulál. A CrUX jelentések ezzel szemben a felhasználói élmények leglassabb 25%-a alapján készülnek, de általában ezek is egy olyan eszközön történnek, amely jóval gyorsabb a Google által szimuláltaknál.
Tehát ha a PageSpeed Insights teljesítmény-pontszáma alacsonyabb a vártnál, akkor ez nem feltétlenül tükrözi a valóságot és nem biztos, hogy nem felelsz meg az alapvető webes vitals-mutatók elvárásainak. Azonban érdemes utánajárni, mert ilyen esetben feltételezhető, hogy egyes látogatók rossz felhasználói élményekkel találkoznak weboldaladon.
5. Használd a PageSpeed Insights API-t az automatikus teszteléshez
Ha egyszerre több oldalt szeretnél tesztelni webhelyeden, vagy rendszeresíteni szeretnéd ezeket a teszteket, akkor a Google PageSpeed Insights API-ja segít majd ebben.
Az API még részletesebb teljesítménymutatókat és egyéb eredményeket kínál minden egyes Lighthouse teszt után. Az API által kínált eredményeket még egy Google Sheets dokumentumba is automatikusan feltöltheted.
6. Tudd, hogy mikor érdemes más eszközöket használni
A PageSpeed Insights egy remek eszköz, ha egy gyors sebességtesztet szeretnél futtatni webhelyed egy-egy oldalán. De, mint azt fentebb is olvashattad, az adatoknak vannak bizonyos korlátjai.
Ha egy átfogó képet szeretnél kapni teljes webhelyed alapvető webes vitals-mutatóinak teljesítményéről, akkor a Google Search Console felületén teheted meg ezt.
A Search Console megmutatja majd, hogy hány lassú oldal található webhelyeden (amit a Google el tudott érni és tesztelni), és hogy hogyan javíthatod ezek teljesítményét.
Ha pedig igazán részletesen, sajátkezűleg szeretnéd tesztelni oldalaidat, akkor a Chrome böngésző fejlesztői felületén találsz eszközöket ehhez.
Gyakori kérdések
Mi az a PageSpeed Insights?
A PageSpeed Insights a Google ingyenesen használható eszköze, amellyel egy nyilvánosan elérhető weboldal sebességét tesztelheted le. A PageSpeed Insights valódi felhasználóktól gyűjtött sebességadatokat és szimulált teszteredményeket is biztosít, és ezzel egy átfogó képet kínál weboldalaid teljesítményéről.
Miért fontos tisztában lenni a weboldalak sebességével?
A Google magasabbra rangsorolja azokat a webhelyeket, amelyek oldalai gyorsabban töltődnek be a felhasználók számára. A felhasználók többsége nem szívesen használ olyan webhelyeket, amelyek megváratják őket.