Mi az a tartalomnaptár, és hogyan állíts össze egyet cégednek?
Mint azt bizonyára tudod, a keresőoptimalizálás és a tartalommarketing rendkívül szorosan kötődnek egymáshoz, elvégre tartalom nélkül nincs mit optimalizálni. Azonban ahhoz, hogy a tartalommarketing önmagában is sikeres legyen, és ne csak a SEO miatt létezzen, szükséged lesz egy olyan eszközre, amivel rendet teremthetsz a látszólagos káoszban.
Nem egy online marketingről szóló cikkben vagy útmutatóban találkozhatsz az úgynevezett tartalomnaptárral, és hogy milyen fontos is összeállítani egy ilyet a hatékony tartalommarketing érdekében. Persze egy tartalomnaptár elkészítése komoly kihívásnak hangzik – sokaknak már az is megterhelő, ha meg kell nyitniuk egy új Excel táblázatot.
Aggodalomra azonban semmi ok! A következő útmutatóban nem csupán megemlítjük a tartalomnaptárt, hanem konkrétan ezzel foglalkozunk – hogy mi is ez valójában, mire jó, és hogy hogyan állíthatsz össze egyet magadnak is saját marketingsikereid érdekében!
Mi az a tartalomnaptár?
A tartalomnaptár egy megosztható, közös erőforrás, amellyel egy marketingcsapat megtervezheti jövendőbeli tartalomtevékenységeit. A naptár segít vizualizálni az elkövetkezendő időszak (általában egy év) tartalmainak jellegét és elosztását, vagyis hogy mit mikorra kell elkészíteni és publikálni.
A naptárformátum több szempontból is előnyösebb, mint egy egyszerű lista a tervezett tartalmakról:
- Az egész cég használhatja: Elég csak rápillantani a cégen belül nyilvános naptárra, és máris mindenki láthatja, hogy mi mikorra van betervezve. Ezzel el lehet kerülni az időzítések ütközését, vagy azt, hogy valaki elkészítse ugyan azt a tartalmat, amit más már betervezett.
- Sokkal átláthatóbb: Egy naptár átlátható, tiszta formában mutatja meg, hogy mikorra milyen tartalmak vannak betervezve.
- Egyszerűvé teszi a szezonális tartalmak megtervezését: Sokkal egyszerűbb a tartalmakat egy közelgő rendezvényhez, ünnephez, évfordulóhoz, vagy más egyszeri/visszatérő eseményhez igazítani.
- Felhívja a figyelmet a hiányosságokra: Egy naptárra rápillantva azonnal láthatóvá válik, ha egy időszakra nincs elég tartalom betervezve, így ez a hiba rögtön orvosolható, mielőtt már túl késő lenne ezekkel foglalkozni.
- Biztosítja, hogy a tartalmak időben elkészüljenek: Ezen nincs sok magyaráznivaló, elvégre ez egy közönséges naptár egyik fő célja is.
A tartalomkészítők jól tudják, hogy a rendszeresség kulcsfontosságú a sikeres tartalommarketinghez. Természetesen jó dolog a rugalmasság, hiszen helyet kell hagyni a hirtelen jött zseniális ötleteknek, de egy cég nem alapozhatja csak ezekre tartalommarketingjét és online sikereit. Az ilyen kipattanó szikrák túl ritkák és túl rendszertelenül bukkannak fel.
Elengedhetetlen, hogy mindenki pontosan tisztában legyen a tartalomhelyzettel, tehát hogy ki, mit, mikor, és hová fog elkészíteni és publikálni. Minél hosszabb távra tervez előre csapatod, annál egyszerűbb lesz megőrizni a rendszerességet és egységességet.
Mi kell egy jó tartalomnaptárhoz?
Függetlenül attól, hogy mekkora időszakra (két hónap, egy negyedév, egy félév, egy év, stb.) tervezel előre, íme négy dolog, amire mindenképpen oda kell figyelned, hogy tartalomnaptárod hatékony és sikeres legyen:
1. Tedd elérhetővé mindenki számára
Természetesen nem mindenkinek kell szerkesztői hozzáférést adnod a naptárhoz, de mindenképpen biztosítsd, hogy minden érintett legalább megtekinthesse azt. A Google Drive például lehetővé teszi, hogy egy online szerkeszthető táblázathoz egyéni hozzáférési jogokat adj a felhasználóknak.
2. Módosítsd igény szerint
A tartalomnaptárra ne egy eszközként, hanem egy „élő dokumentumként” tekints, ami folyamatosan változik és növekszik a tartalomigényeknek megfelelően.
3. Nincs tökéletes recept a tartalomnaptárra – a sajátodat kell összeállítanod
Ahány cég, annyi tartalomnaptár – habár mindenképpen vannak bizonyos irányelvek, amiket érdemes követni, ezernyi sablont, és milliónyi egyéni tartalomnaptárt láthatnál, ha hozzáférnél a világ vállalatainak erőforrásaihoz. Mindjárt be is számolunk ezekről az alapvető dolgokról, de senki se tartson vissza attól, hogy céged sajátos igényeihez igazítsd tartalomnaptárodat!
4. Állíts össze egy „tartalomgyűjteményedet”
Ne akadj fent az olyan ötleteken, amiket nem tudsz azonnal megvalósítani, és főleg ne azokon, amikről úgy gondolod, hogy sosem tudod majd megoldani őket. Ehelyett készíts egy „tartalomgyűjteményt”, amiben olyan ötleteket, témákat tárolsz el, amikből bármikor tudsz meríteni.
Kezdhetjük? Lássuk!
Hogyan készíts magadnak tartalomnaptárt?
1. Szedd össze meglévő tartalmaidat
Sokan azon töprengenek, hogy hogyan készíthetnének új tartalmakat, amikor sokkal inkább arra kéne koncentrálniuk, hogy hogyan hozhatnak ki többet kevesebből. Nem is mindig szükséges teljesen új tartalmakat létrehozni, mert sok cégnél rengeteg „tartalomfoszlány” marad felhasználatlanul, amiket hasznosítani lehetne.
Szóval vedd számba meglévő tartalmaidat és/vagy erőforrásaidat, hogy megnézd, miket lehetne újra, vagy másképpen felhasználni új tartalmak elkészítéséhez. Íme néhány példa ehhez:
- PowerPoint bemutatók: Készíts belőlük videókat, blogbejegyzéseket, vagy válogasd össze a legfontosabb diaoldalakat új, összefoglaló prezentációkba.
- Saját adatok és kutatási eredmények: Ha biztosítani tudod, hogy az összegyűjtött adatokat etikusan, törvényesen, és biztonságosan használod fel, akkor saját kutatásaid eredményeiből is rendkívül érdekes infografikákat és blogbejegyzéseket készíthetsz.
- Munkatársak: Munkatársaid szaktudása és tapasztalatai felhasználhatók videós, hangos, vagy írott interjúk formájában.
- Fehér könyvek, jelentések: A nagyobb tartalmakat kisebb blogbejegyzésekre, vagy akár közösségi bejegyzésekre is szétbonthatod. Ez az úgynevezett „tartalomatomizáció”.
- Régi blogbejegyzések: Hacsak egy blogbejegyzés nem egy aktuális hírről, vagy újdonságról szól, hanem valamilyen általános, időtálló tartalommal bír, akkor érdemes azt új, naprakész információkkal bővíteni, frissíteni. Ha több régi blogbejegyzésed is alkalmas erre, és ugyan azzal a témával foglalkoznak, akkor frissítve összefoglalhatod őket egy e-könyvben, vagy egy nagy bejegyzésben (ez a „fordított tartalomatomizáció”).
A tartalmak újrahasznosítása segít némileg enyhíteni azt a terhet, ami az új ötletek kiötlésével jár. E mellett bőven akad majd lehetőséged kitölteni az új tartalmak közötti üres időpontokat ütemtervedben.
Egy nagyobb, gazdagabb tartalomból néha több kisebb tartalomszeletet is létrehozhatsz – ez a már emlegetett tartalomatomizáció. Minél nagyobb a forrástartalom, annál több ideális méretű, kisebb tartalmat készíthetsz belőle, és értelemszerűen annál több mindennel is tudod így feltölteni naptárad üresen tátongó dátumait, időpontjait.
Ha esetleg van egy blogbejegyzésed, tele száraz, de hasznos adatokkal, akkor készíthetsz belőle egy inforgrafikát, ami sokkal emészthetőbb formában kínálja ezeket az információkat, és növeli a tartalom megoszthatóságát – afféle bónuszként az inforgrafikák általában mágnesként vonzzák a releváns visszahivatkozásokat! Hasonlóképpen egy videóval is összefoglalhatod a blogbejegyzés legfontosabb pontjait.
Röviden tehát: a tartalmak újrahasznosítása elképesztően sok lehetőséget rejt magában!
2. Készítsd el tartalomműsoraidat
A tartalomműsorok koncepcióját Jay Baer dolgozta ki. A módszer lényege dióhéjban annyi, hogy úgy tartalommarketingesként felveszed egy televíziós menedzser szerepét, és tartalmaidból sorozatokat, egyszeri műsorokat, és rendszeresen jelentkező adásokat állítasz össze.
Ezek a műsorok aztán (hasonlóképpen egy TV sorozathoz) rendszeresen, előre adott időpontokban jelentkeznek majd, amikről a felhasználók idővel megszokják, hogy mit várhatnak tőlük, és hogy mikor számíthatnak egy új „epizód” vagy „adás” megjelenésére. A cél az, hogy a célközönség izgatottan, vagy legalább érdeklődve várja, hogy mikor érkeznek az új epizódok, vagyis az adott sorozat új tartalmai.
A tartalomsorozatokat az alábbi három kategória valamelyikébe sorolhatjuk:
Maratonra érdemes sorozatok
Ezek egy TV csatorna legnagyobb, hosszú sorozatai, amikből az ember szívesen néz végig egyszerre több részt is egy ültő helyében. A tartalommarketingben ezek azok a tartalomsorozatok, amik ugyan abban a témában készülnek el, és ugyan abban a formátumban. Ezek lehetnek például podcastek, videók, webináriumok, jelentések, stb., és havonta legalább két új epizódot kell, hogy készíts és publikálj belőlük. Ezek azok, amiket első prioritással helyezel el tartalomnaptárodban.
Egyszeri műsorok
Ezek különleges negyed-, vagy félévente jelentkező tartalmak, amik egy jelentős ügyfélproblémát vagy valamilyen nagy témát dolgoznak fel. Habár ritkábbak, mint a maratonozható sorozatok, általában nagy terjedelmű, hosszú tartalmak – fehér könyvek, kutatási eredmények, versenyek, felhasználói tartalom kampányok, és így tovább.
Ezek a műsorok nem kell, hogy annyira hasonlóak legyenek egymáshoz, mint egy maratonozható sorozat epizódjai, és még a formátumuk SEM kell, hogy egyezzen, persze márkád hangja, és a branding tekintetében egységes szintet kell megütniük.
Rendszeresen ütemezett programok
Ezek a műsorok folyamatos tartalomkezdeményezések, amelyek kiegészítik a naptár üres foltjait. Ezeknek SEM kell, hogy közük legyen egymáshoz téma tekintetében, vagy hogy hasonló formátumban készüljenek el. Rendszeresen ütemezett programok például a rendszeresen jelentkező híradók, amik különböző témákat és történeteket foglalnak össze. Gondolj eltérő szerzők eltérő témájú blogbejegyzéseire. A lényeg itt is az, hogy ezek a tartalmak párhuzamban álljanak átfogó tartalomstratégiáddal, és üzleti céljaidat szolgálják, még akkor is, ha storytellingre épülnek, vagy inbound marketingre szeretnéd felhasználni őket.
Jó eséllyel már most vannak különféle tartalomműsoraid, és ha követed útmutatónkat, és első lépésként tüzetesen átvizsgáltad meglévő tartalmaidat, akkor minden bizonnyal sikerült azonosítanod is őket. Az is előfordulhat, hogy néhány hasonló jellegű és témájú tartalom rendszeresen jelentkezik blogodon, csak éppen egy közös cím alá kéne rendszerezned őket, kicsit szinkronba hozni a formázásukat, és máris kész egy maratonra érdemes sorozat.
Ha nincsenek sorozataid, vagy szeretnéd több sorozattal kitölteni naptáradat, akkor értelemszerűen újakat kell tervezned, létrehoznod, és folyamatosan foglalkoznod is kell majd velük.
3. A tervezéstől a finomhangolásig
Fontos, hogy rendszeres szerkesztői megbeszéléseket, ötletbörzéket tartsatok jóval az elkövetkezendő publikációs időszak előtt, akár egy hónapra, akár egy negyedévente előre terveztek. Ezeken a megbeszéléseken szó eshet az új tartalmakról, és a meglévő/elkészítendő tartalmak elosztásáról a naptáron belül. Érdemes ilyenkor belenézni a korábban említett „tartalomgyűjteménybe” is, illetve realisztikus határidőket szabni a különböző programok, sorozatok elkészítéséhez és publikálásához.
A megbeszéléseken érdemes időt félretenni a korábbi publikációs időszakok eredményeinek, mutatóinak elemzésére, hogy megállapítsátok, melyek a legértékesebb, legsikeresebb sorozatok, vagy egyszeri tartalmak, és mikből érdemes többet csinálni, vagy miket lenne jobb módosítani, vagy esetleg abbahagyni, és másra felhasználni az ezekre fordított erőforrásokat. A statisztikai adatok (aktivitás, konverziók, bevétel, stb.) rendkívül hasznosak lehetnek a tartalmak felmérésében.