Negyed évszázadnyi SEO – A keresőoptimalizálás első 25 éve

Negyed évszázadnyi SEO – A keresőoptimalizálás első 25 éve

Manapság a keresőoptimalizálás egy teljesen hétköznapi folyamatnak számít, azonban ez a digitális marketingmódszer sem egyik napról a másikra jött létre. Az internettel közel egyidős eljárás már negyed évszázada velünk van, és ez idő alatt rengeteget változott, és fejlődött.

 

Lássuk a kezdeteket, és azt a folyamatot, amely során a SEO azzá vált, aminek ma ismerjük – a digitális marketing egy alappillérévé.

Negyed évszázadnyi SEO – A keresőoptimalizálás első 25 éve

A kezdetek: 1991-2002

1991 augusztus 6-án Tim Berners-Lee létrehozta a világ első webhelyét, ami egy végeláthatatlan folyamat kezdetét jelentette. Idővel aztán a webes tartalmak gyarapodni kezdtek, és szükségessé vált előállni egy olyan rendszerrel, ami képes ezeket hatékony, átlátható módon felkínálni a felhasználóknak.

 

Létrejöttek tehát az első keresőmotorok, amelyek pontosan ezt a célt szolgálták. Az Excite például már 1993-ban beindult, és – akkor még forradalminak számító módon – kulcsszavak és backend optimalizálás alapján rangsorolta a tartalmakat. Nem sokkal később jött a Yahoo (1994) és idővel a Google (1997) is, amelyek a korábban lefektetett alapokra építkeztek és javították tovább a keresőélményt.

 

Egy nagyon vad, „törvénymentes” időszaka volt ez az internetnek. A keresőmotorok meglehetősen primitív szempontok alapján végezték a rangsorolást, és webmesterek és marketingesek ezt előszeretettel ki is használták kulcsszavak, címkék felhalmozásával, agresszív linképítéssel, és egyéb, ma már könnyedén szűrhető black hat taktikával.

 

Ha mindez nem lett volna elég, az algoritmusfrissítések között ilyenkor hónapok telhettek el, ami rengeteg időt hagyott az ilyen tisztátlan módszerek érvényesülésére.

 

A keresőforradalom: 2003-2005

Több évnyi fekete kalapozás után végül a Google döntött úgy, hogy drasztikusabban is fellép az etikátlan keresőoptimalizálók ellen. 2003-tól kezdődtek meg a Google SEO jelentősebb algoritmusfrissítései, amelyek célja a minőségi tartalmak előtérbe helyezése volt, ezzel egy hasznosabb, értékesebb keresőélményt nyújtva a felhasználók számára.

 

Idővel több keresőmotor is csatlakozott a Google szigorához, ami számos új keresőfunkció létrejöttét is eredményezte. Megjelent például a helyi SEO fogalma is, ami azóta is segít, hogy a márkák a közelben lévő ügyfelek szemei elé kerülhessenek, többek között például az online térképeken.

 

Megkezdődött a személyre szabottabb, vasmarokkal ellenőrzött keresés kialakulása, és továbbra is a visszahivatkozások játszották a főszerepet a rangsorolásban.

 

Folyamatos fejlődés: 2006-2009

A keresőtrendek és a felhasználói viselkedés változásai egy új, aktívabb keresőélmény megalkotását követelték meg. Ebben az időszakban egyesült a Google legtöbb keresőfunkciója egyetlen keresővé, egy helyen kínálva a híreket, a képeket, és a videókat.

 

2008-ban megszületett a Google Suggest, ami (korábbi keresések alapján) keresőjavaslatokat kínál a felhasználók számára, kibővítve ezzel keresési lehetőségeiket. Ezek a változások, karöltve a Google Analytics, a Google Trends, és egyéb adatelemző eszközök megjelenésével sokkal célzottabbá tették a keresőoptimalizálás menetét.

 

Folytatódott a zakatolás egy „személyre szabottabb internet”, irányába. A marketingesek új médiaformátumokat kezdtek el használni, hogy minél nagyobb láthatóságra tegyenek szert. A hangsúly egyre inkább a felhasználói szándék irányába mozgott, hiszen egyre többen kezdtek el olyan élményeket kínálni, amelyek az „azonnali jutalom” érzését keltik a felhasználókban.

 

A tartalom a király: 2010-2012

A tizedfordulót követően komoly változások vették kezdetüket a keresőoptimalizálás világában, amelyeknek köszönhetően a márkák kénytelenek voltak egyre inkább a minőségi tartalmakra fókuszálni.

 

A Google egyre szigorította a kulcssavakra, a tartalomminőségre, és a túloptimalizálásra vonatkozó szabályzatait, ami jelentős változásokat eredményezett az indexelésben, és a találatok rangsorolásában is. Azok a márkák, amelyek nem voltak hajlandók lépést tartani, és odafigyelni a minőségre, komoly lemaradást tapasztalhattak.

 

A keresőmotorok egyre nagyobb hangsúlyt fordítottak a használhatóság kérdésére, és egyre próbálták kiszolgálni a felhasználók kíváncsiságát, és kapcsolattartási igényeit. Megjelent például a Google Tudáspanel, ami azóta is a keresőtalálati oldalak jobb oldalán jelenik meg, és igyekszik minél több információt kínálni az adott kereséshez, gyakran feleslegessé téve ezzel az átkattintásokat.

 

Tovább fejlődtek a helyi keresések is, és a legtöbb céginformáció rendezettebben került be a találatok közé, továbbá bővült a keresőhirdetések funkcionalitása is. A Google találati javaslatainak „továbbfejlesztett” változata, a Google Instant azonnali találatokat kínált a felhasználók számára, miközben azok begépelték a keresőkifejezéseket.

 

Ahogy a közösségi média egyre nagyobb népszerűségre tett szert, a Google is megpróbálkozott csatlakozni a trendhez. Megjelent a Google+ és a +1 gomb is, amelyek fontos szerepet játszottak a tartalmak keresőláthatóságában.

 

Az optimalizálás továbbra is a minőségi, felhasználó-orientált megosztásra buzdító tartalmak körül forgott. A tartalmak megosztásával értékes visszahivatkozások jöttek létre, ami még több aktivitáshoz és hitelességhez vezetett.

 

A rohanás kora (2013 óta)

Az elmúlt évek fejlesztései féktelen információáramlásnak adtak teret, azonban nem éppen olcsó áron. A legnagyobb kereső és közösségi óriások a felhasználói szándékot igyekeznek megcélozni tartalomkínálatukkal, azonban ehhez nagymennyiségű személyes adatot használnak fel, így egyre gyakrabban jelenik meg az adatbiztonság és a magánélet kérdése.

 

E személyes adatok azonban általában csak az igazán nagy vállalatok (Facebook, Google, stb.) kiváltságai, és a legtöbb marketinges nem férhet hozzájuk. Ironikus módon, minél több információt gyűjtenek be a cégóriások a felhasználóktól, a márkáknak annál több kreativitást kell megmozgatniuk, hogy optimalizált tartalmakat kínálhassanak.

 

Jelentős trendekként emelhetjük ki a mobilos és a helyi kereséseket is, amelyek a SEO modern korának meghatározó jelenségei. 2018-ban például a Google bevezette a mobil-első indexelést, ami csupán egy a változó felhasználói szokások számtalan következménye közül.

 

Nem kérdés, hogy manapság egy célzott, eszközökre és felhasználói szándékra is optimalizált tartalomstratégiára van szükség a korszerű SEO megalapozásához. Előtérben kerültek long-tail kulcsszavak (részben a precízebb célzás, részben pedig a hangalapú keresésre való optimalizálás kapcsán), és továbbra is fontos szerepet játszanak a minőségi visszahivatkozások is.





Ingyenes SEO ellenőrző eszköz

Találd meg az okát, hogy miért nincs sokkal több látogatód!

Top 10 Weboldal

Az általunk tesztelt legjobb weboldalak toplistája.

2.
67%
4.
65%
5.
63%
6.
63%
7.
61%
8.
58%
9.
49%

Kapcsolódó cikkek:

5 SEO szokás, ami messze nem olyan fontos, mint hiszed
A SEO szakemberek hajlamosak legapróbb részletekre is megszállottan odafigyelni. Hogy ez jó, vagy rossz szokás-e, azt mindenki döntse el maga, de abban biztos lehetsz, hogy a...
2019-05-24
Mi az a tartalomnaptár, és hogyan állíts össze egyet cégednek?
Mint azt bizonyára tudod, a keresőoptimalizálás és a tartalommarketing rendkívül szorosan kötődnek egymáshoz, elvégre tartalom nélkül nincs mit optimalizálni. Azonban ahhoz, hogy a...
2019-05-24
A 6 legsúlyosabb tartalommarketing-hiba (és elkerülésük)
Ahogy a marketing szép lassan átköltözött az internetre, úgy annak különböző ágazatai is követték azt, beleértve a tartalommarketinget is. A 90-es évek közepén megjelentek az első...
2019-05-22
Mi az a tartalomnaptár, és hogyan állíts össze egyet cégednek?
SEOINFO
2019-05-24
Nem egy online marketingről szóló cikkben vagy útmutatóban találkozhatsz az úgynevezett tartalomnaptárral, és hogy milyen fontos is összeállítani egy ilyet a hatékony tartalommarketing...
5 SEO szokás, ami messze nem olyan fontos, mint hiszed
SEOINFO
2019-05-24
Az elmúlt évek során rengetegszer hallhattunk a következő trendekről, de sok közülük tényleg csupán említést érdemel egy SEO útmutatóban, és nem többet. Minden további nélkül,...
A 6 legsúlyosabb tartalommarketing-hiba (és elkerülésük)
SEOINFO
2019-05-22
Azonban sok kisebb (és nagyobb) cég gyakorta vét olyan hibákat a tartalommarketingben, amiket egy kis előzetes tudással bőven el lehetne kerülni. A következőkben ezeket a hibákat...
8 sziklaszilárd tipp a profi SEO szövegíráshoz
SEOINFO
2019-05-20
Persze a szövegírás nem csupán bármilyen szöveg megírását jelenti – a betűket és a szavakat megfelelő sorrendbe kell helyezni, hogy valami értelmes, sőt, értékes eredményt kapj....
Miért és hogyan használd a belső linkeket a keresőoptimalizáláshoz
SEOINFO
2019-05-17
Íme minden, amit a belső hivatkozások és a keresőoptimalizálás kapcsolatáról tudnod kell!   Miért olyan fontosak a hivatkozások? A Google hivatkozásokon keresztül talál rá...
Mi az a szezonális SEO, és hogyan segíthetsz vele márkádon?
SEOINFO
2019-05-15
Meglepő módon igen kevés online kereskedő és marketinges fordítja hasznára az évszakok, az időjárás, és a közelgő ünnepek által kiváltott viselkedési változásokat, pedig ezek mind...
A komplett tartalomstratégiai útmutató 2019-re
SEOINFO
2019-05-13
Mi az a tartalomstratégia? A tartalomstratégia minden olyan médiaelem kezelését magába foglalja, amelyet te magad (vagy céged) készít és birtokol, legyen szó írott, vizuális,...
Mi köze a webhely sebességének a keresőoptimalizáláshoz?
SEOINFO
2019-05-10
Ahogy egy lehetséges üzleti partnerrel való személyes találkozáskor nagyon fontos az első benyomás, úgy webhelyednek sem lesz második esélye bizonyítani. Gondolj csak bele, komoly...
A keresőoptimalizálás (íratlan) etikai szabályai
2019-05-08
A black hat SEO-ról általánosságban tudjuk, hogy etikátlan keresőoptimalizálási módszereket, taktikákat ölel fel. Amikor azonban az ember kissé mélyebben is utánajár a SEO-nak, és az...
10 elgondolkodtató idézet a keresőoptimalizálásról
SEOINFO
2019-05-06
Jill Whalen „A jó SEO munka idővel csak egyre jobb lesz. Csak a keresőmotor trükköknek kell változniuk, amikor a rangsoroló algoritmusok is megváltoznak.”   A...
Hogyan segíthetik a negatív értékelések a keresőoptimalizálást?
SEOINFO
2019-05-03
A negatív vélemények növelik a vélemények számát Amikor valaki rákeres egy helyi cégre, akkor a Google számos olyan eredményt is felsorol, amelyek mellett csillagos értékelés is...
Megéri-e keresőoptimalizálással foglalkozni 2019-ben? Íme a válasz…
SEOINFO
2019-04-29
Mit tehet a keresőoptimalizálás a cégedért? Habár a SEO-ról sokan állítják, hogy képes gyarapítani a bevételt, ez csak részben igaz. A keresőoptimalizálás ugyanis nem befolyásolja...
Mik azok a strukturált adatok, és mi közük van a SEO-hoz?
SEOINFO
2019-04-26
Mik azok a strukturált adatok? A strukturált adatok olyan adatok, amelyek egy speciális formátumban vannak megadva egy weboldalon – ez a speciális formátum lehetővé teszi a...
5 kérdés és 5 válasz az átirányítások és a SEO viszonyáról
SEOINFO
2019-04-24
1. Miért kell átirányításokat használni? Amikor átirányítasz egy megváltoztatott URL-t, akkor mind a felhasználókat, mind a keresőmotorok robotjait átküldöd ezzel az új URL-re, ha...
Mik azok a közösségi jelek és mi közük van a keresőoptimalizáláshoz?
SEOINFO
2019-04-17
Mik azok a közösségi jelek? A közösségi jelek azt az aktivitást (reakciók, hozzászólások, megosztások) jelentik, amelyet tartalmaid kapnak a közösségi platformokon, például a...
Milyen egy jó linkprofil, és hogyan szerezhetsz ilyet webhelyednek?
SEOINFO
2019-04-15
Milyen egy jó linkprofil? Mielőtt megválaszolnánk ezt a kérdést, segíthet, ha definiáljuk, hogy mi nem számít jó linkprofilnak: egy jó linkprofil nem csak visszahivatkozásokból...
Új Search Console jelentés: nézd meg, hogyan teljesít webhelyed a Google Felfedezésben!
SEOINFO
2019-04-12
A Google a következőt írta a frissítésről: A népszerű Felfedezés funkció lehetőséget nyújt a felhasználók számára, hogy naprakészek maradjanak kedvenc témáikkal kapcsolatban...
Így keresőoptimalizáld LinkedIn profilodat
SEOINFO
2019-04-10
Ügyelj a részletekre Először is alaposan ki kell töltened profilodat. Erre ne sajnáld az időt – minden releváns mezőt tölts ki rendesen, és szolgáltass minél több információt...
A legfontosabb fő teljesítménymutatók (KPI-k), amiket minden SEO szakembernek követnie kell
SEOINFO
2019-04-05
1. Organikus munkamenetek száma A munkamenetek lényegében a webhelyen tett látogatásokat jelentik. Egy munkamenet akkor kezdődik, amikor egy felhasználó a webhelyre érkezik, és akkor ér...
Mit tehet a Facebook céged keresőoptimalizálásáért?
SEOINFO
2019-04-03
1. Válaszd ki a lehető legjobb nevet céged Facebook profiljának Habár egyértelműen hangzik, de Facebook oldalad neve az első lépés a hatékony Facebook SEO irányába. A névválasztást...
Mik azok a kiemelt részletek, és hogyan jelenhetsz meg közöttük?
SEOINFO
2019-04-01
Mik azok a kiemelt részletek? A kiemelt részletek rövid információrészletek egy webhelyről, amelyek a legmagasabb keresőpozícióban, az összes organikus találat felett jelenhetnek meg...
10 funkció, amit minden webmesternek ismernie kell a Google Analytics adminisztrációs felületén
SEOINFO
2019-03-27
A Google Analytics adminisztrációs felülete Először is vessünk egy pillantást a felület felépítésére. Az Adminisztrálás felületet az Analytics bal alsó sarkában találod –...
Megérkeztek a tevékenységkártyák a Google-ra, de mit jelent ez SEO szempontjából?
SEOINFO
2019-03-25
Mik azok a tevékenységkártyák? Ugyan még csak bizonyos keresésekre jelennek meg, a tevékenységkártyák az aktuális kereséshez kapcsolódó korábbi tevékenységeidet mutatják meg a...
Mik azok legjobb konverziós útvonalak a Google Analyticsben?
SEOINFO
2019-03-22
A legjobb konverziós útvonalak Hol: Konverziók > Többcsatornás útvonalak > A legjobb konverziós útvonalak A legjobb konverziós útvonalak segítenek megmutatni, hogy az ügyfelek...
Így hozhatod ki a legtöbbet a Google Analyticsből
SEOINFO
2019-03-20
Élettartamra vetített érték Hol: Közönség Habár ez a jelentés még csak béta verzióként működik, már így is segíthet megállapítani webhelyed felhasználónak értékét. Adj...
Google Analytics – Az első lépések és alapvető tudnivalók kezdőknek
SEOINFO
2019-03-18
1. Az első lépések   A legelső lépés regisztrálni egy ingyenes Google Analytics fiókot. Csak akkor menj tovább, ha ez kész!   A Google Analytics követőkód...
Mi az a tartalommarketing, és miért hasznos gyakorlatilag minden cégnek?
SEOINFO
2019-03-13
Mi az a tartalommarketing? A tartalommarketing igazából kevésbé egy marketingstratégia, vagy marketingtaktika – sokkal inkább egyfajta filozófiaként tekinthetünk rá. A...
Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)
SEOINFO
2019-03-11
Mi az a keresőszándék? A keresőszándék lényegében azt takarja, amit egy kereső felhasználó szeretne elérni a keresésével. Néhány felhasználó szeretne választ kapni egy...
19 SEO mítosz, amiknek 2019-ben senkinek nem szabadna bedőlnie
SEOINFO
2019-03-08
On-page SEO mítoszok A meta címkék fontosak: Habár a meta címkék szinte az óta részei a SEO-nak, hogy a terület létrejött, manapság már messze nem fektetnek rájuk akkora hangsúlyt a...
Mire kell odafigyelni egy rendezvénygyűjtő webhely keresőoptimalizálásakor?
SEOINFO
2019-03-06
A rendezvénygyűjtő webhelyek típusai A rendezvénygyűjtő webhelyeknek két fő típusa van: azok, amelyek rendezik ezeket az eseményeket, és azok, amelyek népszerűsítik...
3 ok, amiért az influencerek nélkülözhetetlenek a keresőoptimalizálásban
SEOINFO
2019-03-04
1. Az influencerek segítenek értékesebbé, hitelesebbé tenni linkprofilodat A linkprofil egy nagyon fontos szempont a keresőmotorok szemében egy webhely rangsorolásakor. A linkprofil...
Hogyan teheti tönkre SEO-dat a kulcsszó kannibalizáció (és mit tehetsz ellene)?
SEOINFO
2019-02-28
Mi az a kulcsszó kannibalizáció? Akkor beszélünk kulcsszó kannibalizációról, amikor egy webhelyen kettő, vagy annál több oldal (tartalom) is megcélozza ugyan azt a kulcsszót. Ilyenkor...
A tartalommarketing rövid története
SEOINFO
2019-02-27
1732: Megjelenik a Poor Richard’s Almanack első kötete, ami Benjamin Franklin éves előrejelzéseit tartalmazza, népszerűsítve ezzel Franklin nyomdáját.   1801: A párizsi...
Miért van szüksége egy modern cégnek a SEO-ra?
SEOINFO
2019-02-26
Láthatóbbá teszi a webhelyet A SEO elsődleges célja és haszna, hogy láthatóbbá, fellelhetőbbé tegye webhelyedet az interneten keresgélő felhasználók számára. A láthatóság...
Mi az a keresőoptimalizálás (SEO), és miről is szól valójában?
SEOINFO
2019-02-25
Mi az a keresőoptimalizálás? A SEO („search engine optimization”, vagyis keresőoptimalizálás) valójában nem egy módszer, hanem számos módszer összessége – egy...
Értékes SEO statisztikák, amiket érdemes lesz figyelembe venni 2019-ben
SEOINFO
2019-02-22
Általános SEO statisztikák Az online élmények 93%-a egy keresőmotorral kezdődik. A Google jelenleg az online keresések 76%-át szolgálja ki, míg a Baidu, a Bing, és a Yahoo!...
9 alapvető SEO kifejezés, amiket ismerned kell
SEOINFO
2019-02-20
Horgonyszöveg A horgonyszöveg (angolul „anchor text”) a szövegben elhelyezett hivatkozások kattintható része. A horgonyszöveg azért fontos, mert pozitívan, vagy akár...
Így segítheti egymást a SEO és az email marketing
SEOINFO
2019-02-18
Néhány szó a SEO és az email kapcsolatáról Mind a keresőoptimalizálásnak, mind az email marketingnek egy végső célja van – hogy minősített érdeklődőket vonzanak webhelyedre,...
Mi az a helyi SEO (és hogyan csináld hatékonyan)?
SEOINFO
2019-02-15
Regisztráld cégedet a Google Cégem szolgáltatásra Ha csak egyetlen tippet fogadsz meg erről a listáról, akkor ez legyen az. A Google Cégem a helyi SEO alapja a Google platformján. Az...
5 SEO stratégia, amit minden kisvállalkozónak ismernie kell
SEOINFO
2019-02-13
1. Készítsd minőségi tartalmakat Publikált tartalmaid minősége egyenesen arányos az általuk bevonzott (vagy bevonzható) forgalom mennyiségével – minél jobbak a tartalmaid, annál...
Negyed évszázadnyi SEO – A keresőoptimalizálás első 25 éve
SEOINFO
2019-02-11
A kezdetek: 1991-2002 1991 augusztus 6-án Tim Berners-Lee létrehozta a világ első webhelyét, ami egy végeláthatatlan folyamat kezdetét jelentette. Idővel aztán a webes tartalmak...
10 gyakori SEO hiba, ami tönkreteheti webhelyedet
SEOINFO
2019-02-08
1. Nem reszponzív a webhelyed A mobilról böngészők száma már évek óta meghaladja az asztali számítógépekről internetezőként, így nem csoda, hogy a reszponzív design az egyik...
Milyen változásokat hoz a gépi tanulás a keresőoptimalizálásban?
SEOINFO
2019-02-07
Mi az a gépi tanulás? Leegyszerűsítve, a gépi tanulás (machine learning) az informatika egy olyan ágazata, ami a számítógépes rendszerek „tanításával” foglalkozik. A gépi...
Milyen SEO-gyilkos hibákat követhetsz el webhelyed átalakítása során (és hogyan előzheted meg őket)
SEOINFO
2019-01-07
Indexelhetővé tetted a fejlesztői környezetet a keresőmotorok számára A fejlesztési fázist mindenki sajátosan kezeli, ahogyan neki kényelmes. Vannak, akik létrehoznak egy alkönyvtárat...
Negatív SEO: Hogy működik, és hogyan védekezz ellene
SEOINFO
2019-01-03
1. Spam jellegű hivatkozások elhelyezése vagy jó minőségű linkek eltávolítása Ez talán a leggyakoribb negatív SEO taktika, de szerencsére egyre kevésbé hatékonyabb, ugyanis a rossz...