Így hat az akadálymentesség a keresőoptimalizálásra

Az akadálymentesség és a SEO – Optimalizálás minden felhasználóra

Ahhoz, hogy webhelyeddel minél szélesebb közönségeket érhess el nem elég csupán a keresőmotorokban láthatóbbá tenni tartalmaidat – törekedned kell arra is, hogy webhelyedet mindenki használni tudja, beleértve a fogyatékkal élő látogatókat is.

Ebben a cikkben éppen ezért az internetes akadálymentesség és a SEO találkozásáról lesz szó, és megnézzük azt is, hogy hogyan optimalizálhatod webhelyedet az összes látogató igényeihez.

egy régi könyv egy nagyító alatt

Mi az az internetes akadálymentesség?

Az internetes akadálymentesség azt jelenti, hogy mennyire könnyű egy webhely vagy online alkalmazást használata a fogyatékkal élő felhasználók számára.

Az internet akadálymentesítésének célja az, hogy a webes tartalmakat valamennyi felhasználó élvezhesse, függetlenül látási, hallási vagy egyéb fizikai, illetve mentális nehézségeiktől.

A web akadálymentességének irányelveit a Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) határozza meg. Ezek a nemzetközileg elismert és betartott irányelvek biztosítják azt a keretrendszert, amely elérhetőbbé teszi a webes tartalmakat, fő célja pedig egy befogadóbb online élmény kialakítása minden felhasználó számára.

A WCAG négy fő elvet (az úgynevezett „POUR” elveket) fogalmaz meg a web akadálymentessége kapcsán:

  1. Észlelhető – a tartalomnak a felhasználó legalább egyik érzékszerve által érzékelhetőnek kell lennie. Például a képeket a látássérült felhasználók számára alternatív szöveggel írják le.
  2. Működtethető – a tartalom különféle eszközök révén érhető el. Például csak a billentyűzet használata olyan személyek esetében, akik nem tudnak egeret használni.
  3. Érthető – világos és egyszerű nyelvezetet, valamint kiszámítható és következetes interfészeket kell használni. Ez segít a kognitív vagy olvasási nehézségekkel küzdő embereknek.
  4. Robusztus – a weboldalnak vagy alkalmazásnak jól kell működnie a különböző platformokon, böngészőkön és eszközökön, beleértve a támogató technológiát is.

 

Hogyan befolyásolja az internetes akadálymentesség a SEO-t?

Első ránézésre a seo és az akadálymentesség a webkezelés két különálló területének tűnnek. Ez nem meglepő, elvégre míg az egyik a fogyatékkal élők igényeire összpontosít, a másik a keresőmotorok találati oldalain elért pozíciókra fókuszál.

E két terület azonban jelentős mértékben fedi egymást.

A webes akadálymentesség javítása ugyanis a seo teljesítményre is pozitív hatással lehet:

  • Jobb felhasználói élmény: A Google nagyon fontos szempontnak tekinti a felhasználói élményt a találatok rangsorolásakor. Tehát míg az akadálymentesség közvetlenül javítja a felhasználók böngészési élményeit, addig közvetve járul hozzá a SEO teljesítmény fellendítéséhez is.
  • Olvashatóság és tartalomszerkezet: Egy akadálymentes webhely tartalmai átláthatók, és logikusan rendezettek – ezek mind plusz pontot érnek a SEO-ban is. A címsorok (H1, H2, H3), a beszédes horgonyszövegek és az olvasható betűkészletek mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok számára megkönnyítik a tartalmak navigálását és értelmezését.
  • Jobban látható képek: A képek alt szövegének beállításával nem csak a látássérült felhasználók számára teheted érthetőbbé tartalmaidat, hanem a keresőmotoroknak is lehetővé teszed képeid indexelését. A keresőmotorok többek között ezeket a képeket is felhasználják az oldaltartalom értelmezéséhez. Webhelyed így a képkeresések találatai között is megjelenhet.

 

Tippek egy webhely akadálymentesítéséhez

Egyértelmű tehát, hogy az akadálymentesség nem csupán a felhasználók számára fontos, hanem webhelyedet is láthatóbbá teheti a keresőmotorok találatai között. Íme néhány tipp, hogy hogyan valósítsd meg ezt:

 

Használj szemantikus HTML-t

A szemantikus HTML címkék (pl. „header”, „nav” stb.) nem csupán tartalmaid forráskódját teszik rendezettebbé, hanem a tartalom különböző részeinek fontosságát is jelzik a keresőmotoroknak és felhasználóknak.

A keresőmotorok így jobban megérthetik majd az oldaltartalmak hierarchiáját, hogy megfelelően indexelhessék azokat.

A szemantikus HTML címkék továbbá például az olyan eszközök munkáját is megkönnyíti, amelyek a látássérült felhasználóknak olvassák fel a webes tartalmakat. A „main” címke például az oldal fő tartalmát foglalja magába, így a szövegfelolvasó eszközök rögtön a lényeghez ugorhatnak.

 

Tedd mobilbaráttá webhelyed

A mobilos akadálymentesség különösen fontos, hiszen számos fogyatékkal élő felhasználó segédalkalmazások segítségével böngészi az internetet okoskészülékén.

A Google itt is beköszön, ugyanis a keresőmotor már rég óta a webhelyek mobilos verziója alapján indexeli és rangsorolja azok tartalmát.

A mobilbarát jelleg kialakításához többek között reszponzív designra lesz szükséged, illetve törekedned kell rá, hogy a webhely mobilos verziója érintésekkel is navigálható, illetve használható legyen. A mobilokon továbbá nagyon fontos a gyors működés is.

A Google ingyenes Mobilbarát tesztje segít oldalaid ellenőrzésében.

 

Gyorsítsd fel webhelyed

A gyors webhely manapság nem előny, hanem alapvető elvárás, ha pozitív élményt szeretnél nyújtani felhasználóidnak.

Az oldalak sebessége konkrét rangsorolási szempont a Google-nál, tehát nem csak felhasználóid elégedettségére (és konverzióira), hanem webhelyed fellelhetőségére is hatással van.

Egy egyetlen másodperc alatt betöltődő weboldal akár háromszor annyi konverzióra is képes, mint egy olyan oldal, amire öt másodpercet kell várni.

A képek optimalizálásával, gyorsítótár használatával és a szerverek válaszidejének csökkentésével mind gyorsabbá teheted webhelyedet, amit a felhasználók és a keresőmotorok is értékelni fognak.

A Google a sebesség ellenőrzéséhez is kínál egy ingyenes eszközt PageSpeed Insights néven – érdemes megfontolni a tanácsait a lehetséges gyorsításokra.

 

Töltsd ki képeid alt szövegét

A képek „alt” szövege nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a látássérült felhasználók is értelmezni tudják webes tartalmaidat. Mint fentebb elhangzott, ezek az emberek gyakran képernyőfelolvasókkal böngészik az oldalakat, és ezek az eszközök az alt szöveg alapján tájékoztatják a felhasználókat a képek tartalmáról.

Továbbá, a keresőmotorok az alt szöveg alapján is igyekeznek megállapítani az oldalak tartalmát, és hogy milyen keresésekre jelenítsék meg a képeket.

 

Kínálj feliratokat és átiratokat a médiaelemekhez

A hallássérült felhasználókra is gondolnod kell. Készíts feliratokat videóidhoz és mellékelj szöveges átiratokat hanganyagaidhoz, hogy több felhasználó is élvezhesse azokat.

Természetesen ezek az extra tartalmak a keresőmotoroknak is segítenek majd az oldal értelmezésében, akárcsak az alt szövegek.

 

Prezentált tartalmaidat letisztult, olvasható módon

Az egyszerűen megfogalmazott, egyértelmű szöveges tartalmak a kognitív zavarokkal élő felhasználók dolgát is megkönnyítik, illetve azoknak is segítenek, akiknek nem a magyar az anyanyelvük.

Ügyelj arra, is, hogy kellő kontraszt legyen a háttér és a szövegek között.

Ezen kívül próbáld logikusan felosztani tartalmadat címsorokra (H1, H2, H3), használj rövid bekezdéseket és kerüld a szakkifejezéseket, hacsak nem egy kifejezetten olyan közönségnek írod tartalmaidat.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések