Ezekre kell odafigyelni egy webhely átalakításakor a Google szerint

A Google szerint könnyű elrontani egy webhely átalakítását

John Mueller, a Google egyik munkatársa újabb érdekes választ adott egy SEO-val kapcsolatos kérdésre. Mondandójának lényege az volt, hogy jobb előre tervezni, mert a SEO hibák utólagos javítgatása csak felesleges extra munkával jár.

egy ideges nő egy laptop előtt

A felhasználói felület (UI) és felhasználói élmény (UX)

A felhasználói felület és felhasználói élmény (azaz a UI és a UX) a webhelyek két fontosabb jellemzője, amelyek nagyban meghatározzák, hogy egy felhasználó mit és hogyan képes elintézni az oldalakon, illetve, hogy milyen elégedetten távozik a webhelyről.

A felhasználói felület elemei a felhasználók webhellyel történő interakcióit befolyásolják – például, hogy mennyire egyszerű a navigáció, mennyire egyértelműek az űrlapok stb.

A felhasználói élmény egy nehezebben behatárolható fogalom, amelyben közrejátszik az akadálymentesség, a design egységessége, a mobilbarát jelleg, az olvashatóság, a webhely sebessége és biztonsága és sok más is. Összességében azok a dolgok, amelyek meghatározzák, hogy a felhasználó szívesen használja-e a webhelyt vagy SEM.

Mindennek a seo technikai részéhez is sok köze van, hiszen a tartalmak elhelyezése és a webhely navigálhatósága mind olyan szempontok, amelyeket a Google figyelembe vesz a feltérképezés és a rangsorolás során.

Egy webhely UI és UX átalakítását tehát nem szabad félvállról venni, hiszen súlyos következményei lehetnek, ha valamit rosszul csinálsz.

 

Mit mond a Google a webhelyek átalakításáról?

John Mueller az alábbi kérdést olvasta fel az Office Hours egyik epizódjában:

„Egy új webhelydesignt készülünk beiktatni a cégem számára, ami UI/UX javításokkal és új oldalak hozzáadásával jár. Jobb lenne egyenként megváltoztatni az oldalak designját?”

 

A válasz pedig így hangzott:

„Az egyik bonyolult dolog itt az, hogy egy [webhely újraindítása] sokféle dolgot jelenthet, például egy webhely átköltöztetését egy új szerverre, de minden mást változatlanul hagyva, de lehet szó a domain név és az összes tartalom megváltoztatásáról is.

Először is abszolút tisztában kell lenned vele, hogy mi változik meg a webhelyen.

A legjobb az, ha felírsz minden változtatást egy dokumentumban és megjelölöd, hogy melyek lehetnek hatásai a seo-ra.

Ha megváltoztatod az URL-eket, akkor némi remek tanácsunk a dokumentációnkban a webhelyek átköltöztetéséhez.

Ha a tartalmat vagy a UI-t változtatod meg, akkor az természetesen hatással lesz a SEO-ra is.

Ha nem vagy biztos a [változtatások] hatásával, akkor erősen ajánlom, hogy kérj segítséget valakitől, akinek több tapasztalata van ebben – könnyű elrontani egy nagyobb átalakítást vagy költöztetést SEO szempontjából, ha nem készülsz fel rá megfelelően.

Még akkor is idegeskedve figyelem őket, amikor mindent jól csinálnak.

Egy elrontott költöztetést sokkal több időbe és erőfeszítésbe telik kijavítani, mint amennyi a helyes megfeleléshez szükséges.”

 

Tervezd meg a változtatásokat az alábbi lépésekkel

Mueller észszerű javaslata szerint érdemes megtervezni a változtatások kivitelezését. Különösen fontos például dokumentálni a webhely állapotát mielőtt bármit felújítanál vagy átköltöztetnél, majd létrehozni egy biztonsági mentést és egy tesztkörnyezetet.

 

1. Térképezd fel webhelyedet

Első lépésként (na jó, másodikként, miután feljegyezted, hogy miket változtatnál meg és miknek van köze a SEO-hoz) térképezd fel webhelyedet egy erre alkalmas eszközzel (pl. Screaming Frog). Végezz egy feltérképezést az webhelyen majd egyet a felújított webhelyen, mielőtt publikussá tennéd.

A feltérképezési adatok összehasonlításával számos problémára rávilágíthatsz, mielőtt a nyilvánosság számára is elérhetővé válna az új verzió:

  • hiányzó oldalak
  • helytelenül beállított hivatkozások
  • hiányzó metaadatok és egyéb elemek
  • eltérő linkelési minták
  • 404-es hibák
  • megfelelően beállított 301-es átirányítások

 

2. Készíts biztonsági másolatot az eredeti verzióról

Mindig legyen több biztonsági mentésed webhelyedről. Számos olyan eset fordulhat elő, amelyben szükségessé válik egy korábbi verzió visszaállítása – nem csak akkor, amikor megváltoztatsz valamit webhelyeden.

Egy rosszindulatú támadás, egy szerverhiba, egy rosszul frissített webhelysablon súlyos károkat okozhat, amiket sokkal könnyebb kijavítani, ha van mire visszatérni.

 

3. Teszteld webhelyedet

Mindig érdemes egy tesztkörnyezetben is kipróbálni a változtatásokat, mielőtt a felújított/átköltöztetett webhely a nyilvánosság számára is elérhetővé válna egy publikus szerveren.

Ehhez egy komplett másolatot kell készítened új webhelyedről, hogy kipróbálhass rajta minden funkciót egy zárt környezetben. Ez a zárt tesztkörnyezet ideális esetben egy különálló szerveren helyezkedik el, hogy még véletlenül se lehessen hozzáférni nyilvánosan.

A tesztkörnyezetben bármilyen változtatást bátran ki lehet próbálni, mielőtt elvégeznéd azt az élő, nyilvános webhelyen is.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések