Hogyan alakíts ki egy hatékony SEO költségkeretet
Mint minden marketingcsatornához, a SEO-hoz is össze kell állítanod egy megfelelő költségkeretet. Egy SEO költségkeret kialakításához azonban nem elég minden hónapban félretenni egy adott összeget.
Ha komolyan szeretnél fektetni a keresőoptimalizálásba, akkor egy komplett tervre és költségvetési folyamatra lesz szükséged. Konkrét célok kitűzése, a webhelyigények felmérése és erőforrás-szükségletek megállapítása nélkül csak a pénzedet és idődet vesztegeted majd.

A megfelelő SEO költségkeret összeállítása, igényeidhez mérten
A költségvetés ugyan nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolásokat vagy az átkattintásokat, mégis nélkülözhetetlen egy sikeres seo kampány összeállításához.
A költségkeret meghatározása során fontos lesz azonban szem előtt tartanod, hogy a seo befektetések mellett egyéb költségekkel is számolnod kell majd.
Készítsd el stratégiádat és tervedet
Mielőtt belevetnéd magad a SEO taktikákba, először egy stratégiára és tervezési folyamatra lesz szükséged.
A legtöbbeket az akadályozza meg a hatékony befektetésekben és a SEO költségek szabályozásában, hogy nincs tiszta, érthetően megfogalmazott tervük rá.
A mellett, hogy az AI gyökeresen megváltoztatja a keresőoptimalizálás és a keresés menetét, SEO szakemberként számtalan kisebb-nagyobb tényezővel is számolnod kell az on-page, off-page és technikai optimalizálás keretein belül.
Stratégiádban és tervezésed során több lépést is fel kell vázolnod, hogy egy teljes képet kaphass szükségleteidről, és ehhez mérten alakíthasd ki SEO költségkeretedet.
A KPI-k és a ROI
Válassz egy objektív mérési módszert kampányod sikerének megállapításához. Ehhez az alábbiakkal kell tisztában lenned:
- Hogy számolod ki a befektetések megtérülését (a ROI-t)
- Milyen fő teljesítménymutatók (KPI-k) tartoznak az ügyfél utazásának különböző szakaszaihoz
Ezek ismerete nélkül nem tudod majd megállapítani, hogy költségkereted túl nagy vagy túl kicsi, illetve milyen jól méretezhető. Ne feledd azonban, hogy a SEO nem azonos az online hirdetésekkel, ezért a költségkeret módosítása nem hoz majd azonnal látható eredményeket.
Döntsd el, hogy mennyire szeretnél rámenős lenni
Ha már látod a SEO célok és a befektetések megtérülése közötti kapcsolatokat, akkor elkezdhetsz gondolkodni rajta, hogy milyen agresszív szeretnél lenni a tempó és a méretezés tekintetében:
- A tempó alatt azt értjük, hogy milyen gyorsan szeretnéd látni az eredményeket
- A méretezés arra utal, hogy hány és mekkora közönségeket szeretnél megcélozni
Ha több embert szeretnél elérni és/vagy gyorsabb eredményekre vágysz, akkor mélyebbre kell nyúlnod a zsebedben.
Vedd figyelembe webhelyed korlátait
A webhelyproblémák és a korlátozott erőforrások gyakran lelassíthatják a SEO folyamatot.
Egy tágabb költségkeret bizonyos esetekben segíthet levenni a terhet a fejlesztők válláról a további erőforrások megszerzésével.
A fejlesztési korlátok sokrétűek lehetnek. Talán nem lehetséges a title címkék beállítása, vagy problémát okoznak a schema jelölések, az oldalélmény kialakítása, az indexelhetőség fenntartása, és így tovább.
Fontos tehát tisztában lenned a rendelkezésedre álló erőforrásokkal. Mielőtt hozzálátnál SEO terved kialakításához, mérd fel az olyan tényezőket, mint:
- az oldalélmény
- a tartalomméretezés
- a felhasználói élmény
A megfelelő auditok segítenek előre látni az esetleges kihívásokat és feltárni a rejtett költségeket.
Mérd fel tartalomigényeidet
A tartalomkészítés a SEO egyik fő tevékenysége. Gondolatvezetői stratégiád részeként mind meglévő, örökzöld tartalmaid frissítése, mind pedig az új tartalmak publikálása folyamatos feladatoknak számítanak.
Sok SEO szakember tartalomszerzőként is dolgozik, de még a legtehetségesebb tartalomkészítők és keresőoptimalizálók SEM képesek mindent tökéletesen csinálni egyszerre.
Az esetek többségében általában valaki másra hárul majd a tartalomszerzői szerep, hogy te az optimalizálással foglalkozhass.
Szóval ki ez az illető? A csapatod tagja vagy kiszervezed neki a munkát? Mennyibe kerül?
Oszd szét a belső és külső erőforrásokat
Ahogy stratégiád körvonalazódni kezd, elkezdheted hozzárendelni a különböző taktikákat annak adott szakaszaihoz. Ekkorra már remélhetőleg elegendő auditot végeztél, hogy tudd, hol és mennyi segítségre lesz szükséged a SEO-val kapcsolatos és ahhoz szorosan kötődő feladatokhoz.
Ha egy ügynökséggel működsz együtt, akkor valószínűleg rájuk bízhatod az erőforrások kezelésének nagy részét. Ha belső és külső erőforrásokkal dolgozol, akkor tisztában kell lenned ezek költségeivel.
A belső erőforrások költségeinek felmérése nehéz feladat lesz, ha nem vagy tisztában vele, hogy pontosan mennyit is ér egy-egy alkalmazott ideje.
- Belső erőforrások esetében az időt és más korlátokat is kockázati tényezőkként kell kezelned, hogy megállapíthasd, szükséged van-e további belsős munkatársakra vagy külsős vállalkozókra.
- Külső erőforrások esetében ismerned kell az összes költséget és folyamatot, biztosítva ezzel, hogy minden SEO szükséglet kellő figyelmet kapjon.
A SEO költségvetés egy folyamat
A SEO költségkeretét nem elég egyszer meghatározni, hogy aztán megfeledkezhess róla. Készen kell állnod a piac, a keresési szokások és a technológia változásaira, ami különösen ma, az AI terjedésének korában garantált.
Gyakori kérdések
Mi az a SEO költségvetés?
A SEO költségvetés a keresőoptimalizálási költségkeret meghatározásának folyamata. Ideális esetben egy jó költségkeret nem csak az aktuális igényeket fedi le, hanem (amennyire lehetséges) előrelátóan felkészül a piac és a trendek kiszámíthatatlan változásaira.