A SEO jövője: márkaemlítések
A márkaemlítések koncepciója nem újdonság. A SEO szakemberek már egy jó évtizeddel ezelőtt elkezdek komolyabban foglalkozni a koncepcióval, miután a Google egy új szabadalommal állt elő.
Íme a legfontosabb sorok a dokumentumból:
„A rendszer azonosítja a csoport független hivatkozásainak számát (302. lépés). Egy erőforrás-csoport hivatkozása egy olyan link, amely a csoport egyik erőforrására mutat, pl., ha a hivatkozás célja a csoport egyik erőforrása. A csoport hivatkozásai tartalmazhatnak expressz hivatkozásokat, implikált hivatkozásokat, vagy mindkettőt. Egy expressz hivatkozás olyan forrás erőforrásban szereplő hivatkozás, amelyet egy felhasználó követni tud, hogy a cél erőforrásra navigálhasson. Egy implikált link egy cél erőforrásra mutató referencia, például egy célforrásra mutató forrásmegjelölés, ami jelen van a forrás erőforrásban, de nem expressz hivatkozás a cél erőforrásra. Tehát a csoport egyik erőforrása úgy is lehet egy implikált hivatkozás célja, hogy a felhasználó nem képes elnavigálni a célforrásra az implikált hivatkozást követve.”
Ez a 2014-ben bemutatott „Panda szabadalom” egyik részlete, amelynek köszönhetően számos online marketinges ismerkedhetett meg az expressz és implikált hivatkozások koncepciójával:
- Expressz hivatkozás: Egy link, amire a felhasználó rá tud kattintani.
- Implikált hivatkozás: Egy utalás valamilyen erőforrásra (pl. egy idézet forrásmegjelölése), ami nem egy igazi link, tehát nem lehet rákattintani a navigációhoz.
A Google már egy jó évtizeddel ezelőtt tudta, hogy az emberek csak úgy adják-veszik a linkeket, ezért megpróbált kevésbé támaszkodni rájuk a rangsoroláshoz.
A linkek piaca persze óriási, a seo szakemberek pedig meglehetősen kitartók tudnak lenni. A seo természetének, illetve a linkek megszállott vadászatának köszönhetően a SEO szakemberek többsége figyelmen kívül hagyta a marketing többi elemét, és kizárólag a linkekre koncentrált.
Ez egy ideig működött is persze, de már nem 2014-et írunk.
Nagy nyelvi modellek és SEO az AI korában
Csak idő kérdése, és a Google AI meghajtású keresőmotorja egyre több országban és nyelven válik majd elérhetővé. A dolgok jelenlegi állásából ítélve nem az a kérdés, hogy számíthatunk-e erre a változásra, hanem az, hogy mikor.
A mesterséges intelligencia egy összetett dolog, az azonban mindenki számára egyértelmű, hogy a nagy nyelvi modelleket (azaz az LLM-eket) a világ legnépszerűbb webhelyeinek szöveges tartalmai alapján tanítják be.
A Google továbbá már évek óta bővíti a Tudásgráfját.
A szöveges tartalmak tehát újabban egyre fontosabbakká váltak, hiszen ezeket használják az ilyen nagy nyelvi modellek betanításához.
Hasonlóképpen fontosabbakká váltak az entitások is a SEO-ban. Márkád például egy entitásnak számít a Google szemében.
Tudasd az emberekkel, hogy létezel
A modern marketing sokaknál nem arról szól, hogy minél több lehetséges ügyféllel ismertessék meg magukat és márkájukat. Megannyi cégtulajdonost kizárólag az érdekel, hogy az ő webhelye kerüljön a keresőtalálati oldalak élére.
Sőt, manapság már szinte elég, ha valaki kellően mélyre tud nyúlni a zsebében, és máris a „szponzorált” találatok közé kerülhet.
A keresés világa azonban bonyolultabb ennél. Az emberek többsége nem hoz azonnal döntést, miután rátalál arra, amit keresett – már, ha rátalál egyáltalán. Meglehet, hogy elolvasnak egy cikket, de közben eszükbe jut valami más, ami elvonja a figyelmüket, és talán csak hetek vagy hónapok múlva jut eszükbe újra a kereséssel foglalkozni. Szóval irány vissza a Google-ra, új keresések, kattintgatás, olvasgatás, aztán vagy lesz belőle valami, vagy nem.
Idővel a felhasználók eldöntik, hogy honnan szeretnének vásárolni, rákattintanak a márka egyik hirdetésére és megveszik, amit szeretnének. Ez egy rendkívül nehezen lekövethető, bonyolult folyamat, így nem csoda, hogy sokan az utolsó kattintást tekintik a legfontosabbnak, illetve a fizetett hirdetéseket a legjobb befektetésnek.
Ez azonban nem tudatja olyan sok emberrel, hogy létezel. A fizetett hirdetések célzott jellegükből adódóan csak korlátozott elérésre képesek.
Az organikus keresésre való optimalizálással azonban sokkal több lehetséges ügyfelet érhetsz el, ráadásul nem is muszáj aktívan költened rá. A mellett, hogy számos új ember értesülhet rólad, tartalmaiddal linkeket szerezhetsz webhelyed számára, és szakértőként pozícionálhatod magadat, illetve cégedet az adott szakterületen.
Segíts a Google-nak, hogy segíthessen neked
A Google fő célja, hogy minél jobb információkat kínálhasson a kereső felhasználóknak. Ehhez azonban minden lehetséges adatot be kell gyűjtenie tartalmaidról, hiszen csak így döntheti el, hogy kinek mit jelenítsen meg a találatok között.
Ezért is olyan fontosak a márkaemlítések a SEO világában. A keresőóriás többek között ezek alapján állapítja meg, hogy mivel foglalkozik céged, milyen szakterületet képviselsz és hol találhat több információt rólad.
Ilyen márkaemlítés például, amikor egy cikk a következőt írja rólad:
„A (cég neve) Kft. (szakterület) szakértői szerint…”
Jó, de mit ér valójában egy ilyen implikált „link”?
Fő a publicitás, csak aztán jönnek a linkek
A digitális PR a hagyományos PR? a tartalommarketing és a keresőoptimalizálás ötvözete. Az alapötletet a hagyományos PR-ból emeljük át, de SEO-val egészítjük ki ezeket a tartalmakat, hogy organikus láthatóságra tegyünk szert, illetve hitelesebbé, megbízhatóbbá tegyük márkánkat.
Ezért olyan fontosak a márkaemlítések a SEO-ban.
A márka mindig az első, a link pedig a második.
Persze, a link és az említések is fontosak az organikus keresésben. A linkeket mindenki szívesen fogadja, elvégre a felhasználók dolgát is megkönnyítik.
De a márka publicitása az, ami értéket ad a linknek. A márkák segítenek az embereknek döntéseket hozni egy olyan világban, ahol a bőség zavara komoly problémákat okozhat a vásárlók számára.
A hagyományos PR és tartalommarketing taktikák segítenek a márkáknak jobb kapcsolatokat kiépíteni az emberekkel, illetve elnyerni a bizalmukat.
A digitális PR ugyan ezt online közegbe helyezi át az organikus növekedés céljából. Ez a trend pedig csak folytatódni fog a jövőben.
A Google már most előnyben részesíti a márkákat, és a média is gyakran beszél róluk. Ez manapság a digitális PR-nak köszönhető.
A márkaemlítések tehát több ízben is hasznosak lesznek céged számára.
Gyakori kérdések
Mik azok a márkaemlítések?
A márkaemlítések egy cég, vállalat vagy egyéb szervezet márkájának vagy termékeinek említései. Ezek a digitális közegben általában valamilyen webhely tartalmaiban jelennek meg, és lehetnek idézetek, forrásmegjelölések, vagy szimpla megjegyzések is.
A márkaemlítések egy cég, vállalat vagy egyéb szervezet márkájának vagy termékeinek említései. Ezek a digitális közegben általában valamilyen webhely tartalmaiban jelennek meg, és lehetnek idézetek, forrásmegjelölések, vagy szimpla megjegyzések is. Miért
A márkaemlítések segítenek hitelesebbé tenni egy céget, illetve annak kínálatát a lehetséges ügyfelek és a keresőmotorok szemében. A Google algoritmusai például a hiperhivatkozásokhoz hasonlóan kezelik ezeket a nem linkekként elhelyezett említéseket.