A legfontosabb fő teljesítménymutatók (KPI-k), amiket minden SEO szakembernek követnie kell
A lelkiismeretes marketingesek mindent megtesznek azért, hogy a lehető legjobb munkát végezzék ügyfeleiknek – többek között órák, napok telhetnek el azzal, hogy megalkossanak nekik egy személyre (vagy éppen cégre) szabott SEO stratégiát, az implementáció pedig még ennél is több munkával jár.
Hamarosan aztán eljön az első teljesítményjelentés ideje, amikor konkrét számadatokkal kell bizonyítani az ügyfélnek, hogy a befektetett pénze megtérülőben van. Ezeket a számadatokat az úgynevezett fő teljesítménymutató (röviden KPI-k) biztosítják.
A KPI-k lényegében olyan mutatók, amelyek segítenek nyomon követni a SEO, egy hirdetéskampány, vagy más marketingtevékenység teljesítményét az idő előrehaladtával.
(Ha mélyebben is bele szeretnéd ásni magad a témába, akkor ebben az útmutatóban mindent általános információt megtalálsz, amit a fő teljesítménymutatókról tudni érdemes!)
Persze egy marketinges vagy egy ügyfél számára eltérő dolgok számíthatnak fő teljesítménymutatónak, de van néhány olyan KPI, amikre mindenképpen oda kell figyelned, ha keresőoptimalizálással foglalkozol. Ezek a következők!
1. Organikus munkamenetek száma
A munkamenetek lényegében a webhelyen tett látogatásokat jelentik. Egy munkamenet akkor kezdődik, amikor egy felhasználó a webhelyre érkezik, és akkor ér véget, mikor elhagyja azt – mindem művelet, ami e két lépés között történik (lépkedés az oldalak között, egy rendelés leadása, egy videó megtekintése, egy regisztráció, stb.) az mind ahhoz a munkamenethez tartozik.
Az organikus munkamenetek azok a látogatások a webhelyen, amelyek valamilyen keresőmotorból indulnak (például amikor egy Google keresés során talál rá az ember webhelyedre, és kattint rá a találatra). Ezekből áll a webhely organikus forgalma.
Fontos észben tartani, hogy egy felhasználóhoz több munkamenet is tartozhat – például ha valaki egy nap alatt többször is visszamegy egy webhelyre, akkor az annyi munkamenetet is jelent majd.
Az organikus forgalmat a Google Analytics felületén ellenőrizheted – ez az egyik legfontosabb KPI, ha a SEO-ról van szó, hiszen a keresőoptimalizálás egyik fő célja, hogy minél nagyobb organikus forgalom érkezzen a webhelyre. Ha részletesebben is tanulmányozni kezded az organikus forgalom adatait a Google Analyticsban, akkor néhány érdekes, hasznos dologra figyelhetsz fel, és mindenképpen lesz egy meggyőző számadatod, amivel megmutathatod ügyfelednek, hogy hatékony az, amit seo címszó alatt művelsz a webhelyén.
Ezt a mutatót a Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák jelentésben találod, azon belül pedig az Organic Search sort keresd.
2. Kulcsszó-rangsorolás
A kulcsszavak rangsorolása azt jelenti, hogy milyen pozícióba rangsorol a webhely egy-egy kulcsszóra a Google és egyéb keresőmotorok találatai között. Minél alacsonyabb ez az érték (tehát közelebbi az 1. pozícióhoz), annál jobb, hiszen annál magasabban jelennek majd meg tartalmaid, ha a felhasználók rákeresnek az adott kulcsszóra.
Vannak bizonyos kulcsszavak, amikre alapvetően jó helyezést érsz el – ilyen például márkád, vagy termékeid pontos neve is. Jó eséllyel magasra rangsorolsz majd a hosszabb, konkrét keresésekre, és a helyi célzású lekérdezésekre is – főleg, ha a közelben nincs igazán közvetlen versenytársad.
A kulcsszavak rangsorolása szintén egy fontos seo KPI, mert sok ügyfél ez alapján méri a keresőoptimalizálás hatékonyságát. A rangsorolás nyomon követéséhez valamilyen fizetett eszközre lesz szükséged.
3. Érdeklődők és konverziók
Persze attól, hogy egy felhasználó a webhelyre látogat még nem jelenti azt, hogy értékes is céged vagy ügyfeled számára. Azt is figyelembe kell venned, hogy mit csinál, miután megkezdi a munkamenetet.
Azokat a látogatókat, akik érdeklődésüket fejezik ki a márka iránt „leadeknek” nevezzük, de az egyszerűség kedvéért „érdeklődőkként” is emlegethetjük őket. Az érdeklődés kifejezése jelentheti azt, hogy a felhasználó feliratkozott a webhely hírlevelére, regisztrálta magát, kitöltött egy űrlapot, stb.
Ha egy látogató, vagy érdeklődő egy olyan műveletet végez el, amire a webhely üzemeltetője szeretné rávezetni őt, akkor azt a műveletet konverziónak tekintjük – ilyen például egy rendelés leadása, egy asztalfoglalás egy étteremben, vagy egy szobafoglalás egy szálloda webhelyén.
A konverziókat a Google Analytics felületén, úgynevezett „célok” megadásával tudod nyomon követni. Amikor egy cél teljesül, akkor az egy konverziónak számít. A Google Analytics célokról és beállításukról ebben az útmutatóban olvashatsz bővebben, a 9. pont (Konverziók) alatt.
Ha sok konverziót (teljesült célt) tudsz felmutatni ügyfelednek, akkor azt bizonyíthatod neki, hogy a látogatók, akiket bevonzol a SEO-val konkrét értéket képviselnek számukra, és nem csak nézelődni térnek be a webhelyre.
4. Visszafordulási arány
Visszafordulásnak nevezzük, amikor egy felhasználó a webhelyre érkezik (elindít egy új munkamenetet), majd rögtön el is hagyja azt anélkül, hogy bármilyen műveletet elvégzett volna rajta (nem lép át másik oldalra, nem játszik le egy videót, nem tölt ki egy űrlapot, stb. – tehát semmit nem csinál, legfeljebb csak elolvas pár sort a szövegből.)
A visszafordulási arányt egyszerű kiszámolni – csupán el kell osztani a visszafordulások számát az összes munkamenet számával. Értelemszerűen minél alacsonyabb a visszafordulási arány, annál jobb, de nem kell megretteni, ha azt látod, hogy a látogatók fele visszafordul webhelyedről (pontosabban ügyfeled webhelyéről). Egy átlagos webhely visszafordulási aránya valahol 40 és 60% között mozog, hiszen sok felhasználó lehet, hogy csak néhány gyors információért, vagy egy bekezdésnyi szövegért érkezik a webhelyre, és nincs szüksége arra, hogy mást csináljon itt.
Egy nagy (50-60%-os) visszafordulási arány tehát nem feltétlenül jelenti azt, hogy a webhely rossz, de ha a látogatók 80-90%-a visszafordul, pedig sok más lehetősége is lenne, akkor ott már valami nincs rendben.
Érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni a visszafordulásokat a webhelyen, hogy kiszűrd a problémásabb oldalakat, és orvosolhasd a problémákat. Ebből az útmutatóból kiderül, hogy hogyan láthatod könnyedén az átlagon felüli visszafordulású oldalakat webhelyeden – keresd a „Jelentés a visszafordulásokról és kilépési arányokról” részt!
5. Munkamenetenként megtekintett oldalak száma
A munkamenetenként megtekintett oldalak száma magáért beszél – ez a KPI azt mutatja meg, hogy a látogatók átlagosan hány oldalt tekintenek meg egy munkamenet során a webhelyen.
Az, hogy mi számít jó értéknek, sok mindentől függ. Például ha webhelyed csupán néhány oldalból áll, és nem túl összetett, akkor természetesen kisebb lesz az ideális érték. Ezzel szemben, ha egy webáruházról van szó, vagy egy blogról, ahol jó, ha a látogatók több oldalra is benéznek, akkor egy nagyobb érték számít kedvezőnek, a webhely összetettségével arányosan.
Ez is egy értékes KPI, hiszen a látogatók viselkedését vizsgálja, és kiderülhet belőle, hogy mennyire érdekes, hasznos, vagy éppen felhasználóbarát a webhely.
6. A munkamenetek átlagos hossza
Hasonlóképpen a megtekintett oldalak számához, a munkamenetek átlagos hossza azt mutatja meg, hogy egy felhasználó átlagosan mennyi időt tölt egy látogatása során webhelyeden. Akárcsak az előző KPI-nél, az ideális érték itt is attól függ, hogy milyen összetett a webhelyed, és mi a célja.
Ha például webhelyeden főleg hosszú, részletes cikkek szerepelnek, amiket jó pár percbe tart elolvasni, de az átlagos munkamenet ideje 1-2 perc, akkor elképzelhető, hogy a látogatók nem találják elég érdekesnek tartalmaidat, hogy végigolvassák őket.
Ez, illetve az előző munkamenetekkel kapcsolatos KPI több Google Analytics jelentésben is megjelenik, például az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák táblázatban.
7. Az oldalak betöltési ideje
Az oldalak betöltési ideje valójában nagyon szorosan kötődik a legtöbb eddig emlegetett egyéb KPI-hez. Gondolj csak bele – ha egy felhasználó egy lassú webhelyen jár, ahol sokat kell várnia arra, hogy a különböző oldalak (vagy akár a legelső, amire érkezik) betöltődjenek, akkor hamar megunhatja a várakozást, és elhagyhatja azt.
Mit eredményezhet ez? Többek között magas visszafordulási arányt, kevesebb munkamenetenként megtekintett oldalt, és rövidebb munkameneteket is.
Az ideális betöltési idő legfeljebb 3 másodperc – ha ennél akár csak 1-2 másodperccel is kell többet várni, akkor a felhasználók nagy része szimplán visszafordul az oldalról.
Rendszeresen ellenőrizd webhelyed teljesítményét a Google sebességmérő eszközeivel (PageSpeed Insights és Test My Site), és figyelj oda rá, hogy milyen javításokat javasolnak a webhely felgyorsítása érdekében.
8. A leggyakoribb kilépési oldalak
A kilépési oldalak azok az oldalak, amelyekről a felhasználók elhagyják a webhelyet – vagyis, ahol véget ér egy munkamenet. Kilépésnek számít, amikor a felhasználó egy oldalról ugyan abban a böngészőfülben egy másik webhelyre navigál át, bezárja a fület, vagy esetleg az egész böngészőt.
Az, hogy egy oldalról gyakran lépnek ki a felhasználók még nem feltétlenül jelenti, hogy az az oldal rossz. Gondolj csak a rendelés leadása után automatikusan megjelenő „Köszöntjük rendelését” oldalakra – a felhasználónak már nincs több dolga a webhelyen, szóval ez után valószínűleg távozik is róla, de egyértelműen egy értékes munkamenetet fejez be ezzel.
Ezzel szemben ha sok felhasználó lép ki a webhelyről egy olyan oldalon, ahol nem szeretnéd, hogy befejezzék a munkamenetet (pl. mielőtt leadnák a rendelésüket), akkor elképzelhető, hogy azzal az oldallal valami baj van (talán túl lassú, esetleg nem egyértelmű a felhasználóknak hogy mit kell csinálniuk a továbblépéshez, vagy egy hiba megakadályozza, hogy folytassák a rendelést.)
Ezt a Viselkedés > Webhelytartalom > Kilépési oldalak jelentésben találod a Google Analytics felületén.
9. Feltérképezési problémák
Ahhoz, hogy a lehető legjobb esélyekkel indulj a Google és más keresőmotorok találati oldalain, elengedhetetlen, hogy az ilyen motorok úgynevezett robotjai képesek legyenek feltérképezni webhelyed szerkezetét és tartalmát.
Ha a Google robotja, a Googlebot feltérképezési problémákba ütközik webhelyeden, akkor az azt jelenti, hogy nem képes teljesen átvizsgálni annak nyilvános tartalmait. Ezeket a problémákat a Google Search Console felületén, az Index > Lefedettség jelentésben találod.
Itt típusok alapján lebontva láthatod, hogy milyen hibákba ütközött a Googlebot – nagyon fontos, hogy minden hibát minél előbb orvosolj, és hogy javítottnak jelöld meg őket itt, a Search Console-ban, hogy a Google újra leellenőrizze ezeket az oldalakat, és javítottnak nyilvánítsa a hibákat.